Forumindex Ukulelekommissionens forum

 
 Vanliga fr�gorVanliga fr�gor   S�kS�k   MedlemslistaMedlemslista   Anv�ndargrupperAnv�ndargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in f�r att l�sa dina meddelandenLogga in f�r att l�sa dina meddelanden   Logga inLogga in 

(jul-)st�k Saddle & Sabre 17 december 2021
G� till sida 1, 2  N�sta
 
Skapa nytt �mne   Svara p� �mnet    Forumindex -> Eftersnack
F�reg�ende �mne :: N�sta �mne  
F�rfattare Meddelande
Plink-plonk
Kommissionens entusiast


Registreringsdatum: 20 mars 2006
Inl�gg: 1539

Inl�ggPostat: tis dec 18, 2021 12:21 pm    Rubrik: (jul-)st�k Saddle & Sabre 17 december 2021 Svara med citat

Jag d�k ju upp lite senare �n Ni andra s� jag missade middagen uppe i restaurangen och fick inta min mat bland notblad och ukulelear nere i valvet. Det vasr lite r�rigt. Som hela kv�llen i �vrigt faktiskt.

Nu missade jag ju solorundan (om det var n�gon) och kastades r�tt in i det n�got mindre strukturerade allspelet (mindre �n vanligt allts�)

Sj�mansjulen gick ett par varv och l�t faktiskt skapligt en eller kanske tv� av g�ngerna. Likas� blev det n�nting lite skojigt av de folkvisesnoorna* som den g�stspelande, munspelande Bosse och v�ran Lasse drog ig�ng. Lite gungigt och uppfriskande emellan�t.
(*Jag �r en lekman p� begrepp som polkor, schottisar och dyligt men det var s�kert n�nting s�nt vi lirade, iallafall tror jag det var det.)

I �vrigt var allspelet kanske lite energil�st, platt och v�ldigt sporadiskt. Dn mesta tiden gick �t till diskussioner och slammer vilket iofs �ven det �r trevligt emellan�t. Okej, ukullejulen gick n�t varv eller tv� ocks� och blev v�l inte fullst�ndigt misshandlad. Men s� var det ju sj�lvaste upphovsmannen som h�ll i taktpinnen.

Positivt att b�de Martin och Calypsonic tog tag i St�basen. Det �r alltid f�rtj�nstfullt.

I �vrigt s� kan man v�l s�h�r i efterhand k�nna att det kanske blir lite extra r�rigt n�r alla har julbestyr att st� i och det f�rra m�tet var s� n�ra inp� att det inte riktigt hunnit bli samma sug. Fr�nvaron av en allspelsrepetoir i m�testr�den vittnade lite om att det skulle landa ungef�r d�r det landade.

Men. Det �r alltid h�rligt att tr�ffa alla Er goa gubbar och �ven om det rent musikaliskt l�mnade lite att �nska hade jag en trevlig kv�ll Smile (synd att G�sta hade taskiga r�r just denna kv�ll f�r som en v�n av kaos hade han stortrivits Smile

Tack f�r ig�r! / Allas Eran plink!
_________________
Tangi Manini Sopranino
Allander Lyx
Kamaka Std de luxe HF 1
Bobby Henshaw
Martin-1
Gibson-2
Fin-Der
Bushman Jenny Concert
Kamaka HB-2D Concert De luxe
Kamaka HF 36 Tenor
Calypsonic Lulu Tenor
Bushman Jenny C Baryton
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
hrlarson



Registreringsdatum: 23 augusti 2007
Inl�gg: 4349
Ort: Bajen

Inl�ggPostat: tis dec 18, 2021 1:19 pm    Rubrik: Svara med citat

Det var synd att man missade denna tillst�llning, men s� h�r n�ra jul �r ju magsyran h�g som den �r, utan att man kl�mmer in aktiviteter utanf�r familjen.

Hoppas att folkvisorna dr�jer sig kvar till januarim�tet.
_________________
Totalmoddad P'Mico sopran
Runesson sopran
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Bes�k anv�ndarens hemsida
jukkalele
Custom (kosta mer) customer in waiting


Registreringsdatum: 20 april 2022
Inl�gg: 5650
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: tis dec 18, 2021 1:34 pm    Rubrik: Svara med citat

hrlarson skrev:
Hoppas att folkvisorna dr�jer sig kvar till januarim�tet.

Det vore ju sensationellt med s� l�ng efterklang.

Jo lite h�gl�st var det. D�ligt med ambitioner och initiativ. Men det var ju kul �nd�. Jag var inte heller bland de f�rsta, men det verkade som att all mat som f�rt�rdes f�rt�rdes i k�llaren. N�gon solorunda var det v�l inte tal om vad jag minns, om man undantar att H�gels banjolele k�ndes som att den lirade solo �ven n�r andra spelade p� Wink

Jag tror ocks� att det faktum att det var ovanligt kort tid sedan sist gjorde att behovet, abstinensen inte hade hunnit v�xa till sig ordentligt.
_________________
Allt �r v�ldigt ovisst. Det �r jag helt s�ker p�.
http://www.myspace.com/jukkalele
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
J�rgen
Kommissionens Lautsprecher


Registreringsdatum: 31 januari 2006
Inl�gg: 4585
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: tis dec 18, 2021 1:57 pm    Rubrik: Svara med citat

Jag l�ter en mp3-fil tala f�r mig (lite �verstyrd, fuskstereo, men �nd�):

http://jorgeneriksson.se/diverse/hawaiijul.mp3
_________________
Jag �r bra p� att g�ra andra b�st. Vad �r du bra p�?
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
H�gel
Hawaiian Blue


Registreringsdatum: 15 mars 2006
Inl�gg: 1013
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: tis dec 18, 2021 3:17 pm    Rubrik: Svara med citat

Det d�r l�t ju v�ldigt mysigt, m�ste jag nog s�ja i alla fall!
En slags hawaii-tomtarnas konvent... Shocked

En trevlig kv�ll p� det hela taget.

(Och det �r ju fantastiskt vilket lyft det blir med en �verr�stande banjolele som styr upp det hela �> Wink )
_________________
It don't mean a thing if it ain't got that swing
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Plink-plonk
Kommissionens entusiast


Registreringsdatum: 20 mars 2006
Inl�gg: 1539

Inl�ggPostat: tis dec 18, 2021 3:55 pm    Rubrik: Svara med citat

��h..�r det bara jag som inte kommer till mp3n?
_________________
Tangi Manini Sopranino
Allander Lyx
Kamaka Std de luxe HF 1
Bobby Henshaw
Martin-1
Gibson-2
Fin-Der
Bushman Jenny Concert
Kamaka HB-2D Concert De luxe
Kamaka HF 36 Tenor
Calypsonic Lulu Tenor
Bushman Jenny C Baryton
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
hrlarson



Registreringsdatum: 23 augusti 2007
Inl�gg: 4349
Ort: Bajen

Inl�ggPostat: tis dec 18, 2021 8:22 pm    Rubrik: Svara med citat

Det l�t ju bra!
_________________
Totalmoddad P'Mico sopran
Runesson sopran
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Bes�k anv�ndarens hemsida
J�rgen
Kommissionens Lautsprecher


Registreringsdatum: 31 januari 2006
Inl�gg: 4585
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: tis dec 18, 2021 9:01 pm    Rubrik: Svara med citat

Av n�gon konstig anledning s� fastnade bara "Lucka 10" och lite annat sm�tt och gott,
Ukulelejul kom helt enkelt inte med hem. Vi ska se vad som mer g�r
att f� fram (bortsett fr�n 2 timmars snack Laughing ).
_________________
Jag �r bra p� att g�ra andra b�st. Vad �r du bra p�?
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Martin B



Registreringsdatum: 19 november 2021
Inl�gg: 341

Inl�ggPostat: tis dec 18, 2021 10:53 pm    Rubrik: Full fart p� viscykeln! Svara med citat

Nej Plink, du �r inte ensam, men i v�ldigt d�ligt s�llskap. Jag f�r f�ga �verraskande inte heller in MP3:an, datorer vill helt enkelt inte veta av mig. Tack f�r en trevlig kv�ll, jag gillar de lite ostrukturerade samkv�men, jag har f�tt nog av v�lstrukturerade dylika. Vi var kanske en aning tr�tta men muspelsvirtuosen var v�l kv�llens beh�llning, h�rligt. N��, nu ska jag ut och cykla en sv�ng innan jag l�gger mig. Martin Cool
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
J�rgen
Kommissionens Lautsprecher


Registreringsdatum: 31 januari 2006
Inl�gg: 4585
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: tis dec 18, 2021 10:57 pm    Rubrik: Svara med citat

Ett tips (som jag inte vet om det hj�lper):

http://www.jorgeneriksson.se/diverse/hawaiijul.mp3
_________________
Jag �r bra p� att g�ra andra b�st. Vad �r du bra p�?
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Martin B



Registreringsdatum: 19 november 2021
Inl�gg: 341

Inl�ggPostat: tis dec 18, 2021 11:27 pm    Rubrik: Nej, det g�r inte f�r mig. Svara med citat

Hej J�rgen. N�� det vill sig inte. Det st�r att sidan inte kan visas samt en del orimliga orsaker som t.ex. att jag inte �r uppkopplad p� internet eller att jag skrivit fel adress. Om s� �r fallet �r det ju inte jag som skrivit fel, och nog �r jag v�l uppkopplad n�r jag �r inne p� kommissionens hemsida. N�ja, jag �verlever f�r jag �r s� van att darorn aldrig lyder mig, men visst hade det varit kul att kunna lyssna p� smakproven fr�n g�rdagen. Hejzan Martin Cool
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Plink-plonk
Kommissionens entusiast


Registreringsdatum: 20 mars 2006
Inl�gg: 1539

Inl�ggPostat: ons dec 19, 2021 12:14 am    Rubrik: Svara med citat

jag kom in nu, tror helt enkelt att servern har lite hicka idag och att det d�rf�r handlar mer om tajming �n om utrustning.

Och missf�rst� mig r�tt. jag �r ingen motst�ndare mot kaos men det �r ju skoj att g�ra n�t tillsammans n�r man �nd� �r samlade. och just spela ukulele ligger ju n�ra till hands n�r man ska hitta l�mpliga gemensamma aktiviteter inom ramarna f�r kommissionen. f�rutom att �la d�... Very Happy
_________________
Tangi Manini Sopranino
Allander Lyx
Kamaka Std de luxe HF 1
Bobby Henshaw
Martin-1
Gibson-2
Fin-Der
Bushman Jenny Concert
Kamaka HB-2D Concert De luxe
Kamaka HF 36 Tenor
Calypsonic Lulu Tenor
Bushman Jenny C Baryton
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Robert_Hultman
Diktator light


Registreringsdatum: 21 april 2022
Inl�gg: 5827
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: ons dec 19, 2021 12:31 am    Rubrik: Svara med citat

Det �r roligare n�r vi har lite l�tar att spela som alla (eller iaf m�nga) har skrivit ut och tagit med sig. S�rskilt kul �r det n�r det �r l�tar som m�nga k�nner f�r. S� �r det ju inte alltid/har det inte alltid varit. Ibland har l�tarna varit f�r f� som senast. Ibland har l�tarna varit f�r sv�ra att spela (i stor grupp), ibland har bara n�gon tyckt att det varit kul en kul l�t osv.

Vi borde ha l�rt oss vid det h�r laget! Men det tycks vara ett ol�sligt problem. Inga l�sningar vi provat tycks fungera under n�gon l�ngre tid.

Vi kanske ska kopiera upp The Ukulele Club of Santa Cruz songbook i 10 ex och be att f� f�rvara p� S&S? D� har vi i alla fall ungef�r 100 l�tar som har spelats p� ucke och d�rf�r borde vara m�jliga ocks� f�r oss att lira. N�r medhavda utskrivna s�nger "tar slut" eller inte finns. N�gon som har en kopiator som g�r att anv�nda f�r �ndam�let?

Kul att Lasse lyckades locka med sig sin kamrat fr�n Lucka 10 till v�r k�llare. Claypsonic framkastade en tanke d�r i dunklet: n�mligen att vi skulle f�rs�ka f� en g�stmusiker till varje m�te. Det kunde vara kul men d� fick vi nog f�rbereda oss p� ett helt annat s�tt f�r att ha utbyte av bes�ken och visa dessa g�ster vederb�rlig respekt.

Det blev inte n�gon solo-runda som konstaterats tidigare. Det �r ju inget krav eller m�ste men jag tycker att det �r trevligt. Dessutom tycker jag (som ju solat mig n�gon g�ng) att det �r stimulerande att f�rbereda sig f�r ett framf�rande framf�r en v�nligt sinnad och kunnig "publik". Men det �r f�rst�s ett "producentperspektiv" och inte ett "kundperspektiv". (S� sakteliga b�rjar ocks� planerna p� den �ppna scen f�r ukulister jag jobbar p� att skapa bli verklighet. Ukulelekabar�n f�r den heta. Jag snor helt ogenerat namnet fr�n inspirationsk�llan p� Manhattan).
_________________
"Sannolikheten att lyckas �kar dramatiskt med varje f�rs�k"
John Nash
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Robert_Hultman
Diktator light


Registreringsdatum: 21 april 2022
Inl�gg: 5827
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: ons dec 19, 2021 12:32 am    Rubrik: Svara med citat

Grymt ljud f�r �vrigt J�rgen - i din lilla mp3-mackap�r. Den �r ju i sin helhet mindre �n en mikrofon. Givet det �r ju inspelningen helt makal�st v�lljudande.
_________________
"Sannolikheten att lyckas �kar dramatiskt med varje f�rs�k"
John Nash
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Calypsonic
Kommissionens utvikningspojke


Registreringsdatum: 15 november 2021
Inl�gg: 361
Ort: Stockholm, Saltsj�baden

Inl�ggPostat: ons dec 19, 2021 12:40 am    Rubrik: Svara med citat

Som vanligt, st�kigt men trevligt Wink
Blir v�l s� med s� m�nga viljor o musikaliska prefferenser...
Jag hade velat h�ra mycket mer av munspelaren! undrar om han v�gar sig tibax... Laughing
Vi som blev sena pratade lite om m�jligheten att kanske bjuda in n�n enstaka musikant (som tex Bo) ibland som kan leda jammet! folkmusiker �r oftast duktiga p� o spela l�tar o melodier som �r tydliga o enkla att f�lja med, som tex �ppelbo som jag tillslut fick Bo o spela, kanske inte allas favoritmusik men dock en l�t som ligger n�ra m�ngas f�rm�ga att spela med i! Jag tror att m�nga av oss egentligen vill spela musik som �r sv�rare �n vi klarar av, och det beror till en v�ldigt stor del i att det inte finns n�gon ledarfigur som kan ta �ver o leverera melodin och d�rmed driva l�ten i hamn! samma problem som i vilket band eller orkester som helst faktiskt.... att sitta o skramla runt bland ackord medan n�gon eller n�gra mumlar en lite os�ker text, yvigt famlande med vispop hits o tafatta f�rs�k att spela rockmusik... kan g�ra vem som helst till ny�rjare... jag m�rker att jag missar o missf�rst�r l�tar som jag normalt skulle spela i s�mnen, s� detta �r inte riktat till n�gon av er andra Wink

Tror det vore bra att ta in n�got annat instrument ibland... eftersom vi �r en ukulelekommission o inte en vis-stuga s� beh�ver vi ett eller flera melodi instrument som leder dansen Wink
Schottisar, snoa, polkor o g�ngl�tar finns det massor av, som med tiden skulle kunna utvecklas till ukulelel�tar, bara n�gon leder in oss �t r�tt h�ll o hj�lper oss att f� styrfart Wink
_________________
Another one drives the bussahh!! www.myspace.com/calypsonic
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Bes�k anv�ndarens hemsida
Visa inl�gg nyare �n:   
Skapa nytt �mne   Svara p� �mnet    Forumindex -> Eftersnack Alla tider �r GMT + 1 timme (svensk normaltid)
G� till sida 1, 2  N�sta
Sida 1 av 2

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte svara p� inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte �ndra dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte ta bort dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte r�sta i det h�r forumet


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2006