Forumindex Ukulelekommissionens forum

Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 

(jul-)stök Saddle & Sabre 17 december 2021
Gå till sida 1, 2  Nästa

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Eftersnack
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Plink-plonk
Kommissionens entusiast

Registreringsdatum: 20 mars 2006

InläggPostat: tis dec 18, 2021 12:21 pm    Rubrik: (jul-)stök Saddle & Sabre 17 december 2021 Svara med citat

Jag dök ju upp lite senare än Ni andra så jag missade middagen uppe i restaurangen och fick inta min mat bland notblad och ukulelear nere i valvet. Det vasr lite rörigt. Som hela kvällen i övrigt faktiskt.

Nu missade jag ju solorundan (om det var någon) och kastades rätt in i det något mindre strukturerade allspelet (mindre än vanligt alltså)

Sjömansjulen gick ett par varv och lät faktiskt skapligt en eller kanske två av gångerna. Likaså blev det nånting lite skojigt av de folkvisesnoorna* som den gästspelande, munspelande Bosse och våran Lasse drog igång. Lite gungigt och uppfriskande emellanåt.
(*Jag är en lekman på begrepp som polkor, schottisar och dyligt men det var säkert nånting sånt vi lirade, iallafall tror jag det var det.)

I övrigt var allspelet kanske lite energilöst, platt och väldigt sporadiskt. Dn mesta tiden gick åt till diskussioner och slammer vilket iofs även det är trevligt emellanåt. Okej, ukullejulen gick nåt varv eller två också och blev väl inte fullständigt misshandlad. Men så var det ju självaste upphovsmannen som höll i taktpinnen.

Positivt att både Martin och Calypsonic tog tag i Ståbasen. Det är alltid förtjänstfullt.

I övrigt så kan man väl såhär i efterhand känna att det kanske blir lite extra rörigt när alla har julbestyr att stå i och det förra mötet var så nära inpå att det inte riktigt hunnit bli samma sug. Frånvaron av en allspelsrepetoir i mötestråden vittnade lite om att det skulle landa ungefär där det landade.

Men. Det är alltid härligt att träffa alla Er goa gubbar och även om det rent musikaliskt lämnade lite att önska hade jag en trevlig kväll Smile (synd att Gösta hade taskiga rör just denna kväll för som en vän av kaos hade han stortrivits Smile

Tack för igår! / Allas Eran plink!
Bobby Henshaw
Martin-1
Gibson-2
Fin-Der
Bushman Jenny Concert
Kamaka HB-2D Concert De luxe
Kamaka HF 36 Tenor
Calypsonic Lulu Tenor
Bushman Jenny C Baryton
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
hrlarson

Registreringsdatum: 23 augusti 2007

InläggPostat: tis dec 18, 2021 1:19 pm    Rubrik: Svara med citat

Det var synd att man missade denna tillställning, men så här nära jul är ju magsyran hög som den är, utan att man klämmer in aktiviteter utanför familjen.

Hoppas att folkvisorna dröjer sig kvar till januarimötet.
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
jukkalele
Custom (kosta mer) customer in waiting

Registreringsdatum: 20 april 2022

InläggPostat: tis dec 18, 2021 1:34 pm    Rubrik: Svara med citat

hrlarson skrev:
Hoppas att folkvisorna dröjer sig kvar till januarimötet.

Det vore ju sensationellt med så lång efterklang.

Jo lite håglöst var det. Dåligt med ambitioner och initiativ. Men det var ju kul ändå. Jag var inte heller bland de första, men det verkade som att all mat som förtärdes förtärdes i källaren. Någon solorunda var det väl inte tal om vad jag minns, om man undantar att Hågels banjolele kändes som att den lirade solo även när andra spelade på Wink

Jag tror också att det faktum att det var ovanligt kort tid sedan sist gjorde att behovet, abstinensen inte hade hunnit växa till sig ordentligt.
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Jörgen
Kommissionens Lautsprecher

Registreringsdatum: 31 januari 2006

InläggPostat: tis dec 18, 2021 1:57 pm    Rubrik: Svara med citat

Jag låter en mp3-fil tala för mig (lite överstyrd, fuskstereo, men ändå):

http://jorgeneriksson.se/diverse/hawaiijul.mp3
Hågel
Hawaiian Blue

Registreringsdatum: 15 mars 2006

InläggPostat: tis dec 18, 2021 3:17 pm    Rubrik: Svara med citat

Det där lät ju väldigt mysigt, måste jag nog säja i alla fall!
En slags hawaii-tomtarnas konvent... Shocked

En trevlig kväll på det hela taget.

(Och det är ju fantastiskt vilket lyft det blir med en överröstande banjolele som styr upp det hela —> Wink )
Plink-plonk
Kommissionens entusiast

InläggPostat: tis dec 18, 2021 3:55 pm    Rubrik: Svara med citat

ööh..är det bara jag som inte kommer till mp3n?
Bobby Henshaw
Martin-1
Gibson-2
Fin-Der
Bushman Jenny Concert
Kamaka HF 36 Tenor
Calypsonic Lulu Tenor
Bushman Jenny C Baryton
Till överst på sidan
hrlarson

Registreringsdatum: 23 augusti 2007

InläggPostat: tis dec 18, 2021 8:22 pm    Rubrik: Svara med citat

Det lät ju bra!
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Jörgen

InläggPostat: tis dec 18, 2021 9:01 pm    Rubrik: Svara med citat

Av någon konstig anledning så fastnade bara "Lucka 10" och lite annat smått och gott,
Ukulelejul kom helt enkelt inte med hem. Vi ska se vad som mer går
att få fram (bortsett från 2 timmars snack Laughing ).
Martin B

Registreringsdatum: 19 november 2021

InläggPostat: tis dec 18, 2021 10:53 pm    Rubrik: Full fart på viscykeln! Svara med citat

Nej Plink, du är inte ensam, men i väldigt dåligt sällskap. Jag får föga överraskande inte heller in MP3:an, datorer vill helt enkelt inte veta av mig. Tack för en trevlig kväll, jag gillar de lite ostrukturerade samkvämen, jag har fått nog av välstrukturerade dylika. Vi var kanske en aning trötta men muspelsvirtuosen var väl kvällens behållning, härligt. Nää, nu ska jag ut och cykla en sväng innan jag lägger mig. Martin Cool
Till överst på sidan
Jörgen

InläggPostat: tis dec 18, 2021 10:57 pm    Rubrik: Svara med citat

Ett tips (som jag inte vet om det hjälper):

http://www.jorgeneriksson.se/diverse/hawaiijul.mp3
Martin B

Registreringsdatum: 19 november 2021

InläggPostat: tis dec 18, 2021 11:27 pm    Rubrik: Nej, det går inte för mig. Svara med citat

Hej Jörgen. Nää det vill sig inte. Det står att sidan inte kan visas samt en del orimliga orsaker som t.ex. att jag inte är uppkopplad på internet eller att jag skrivit fel adress. Om så är fallet är det ju inte jag som skrivit fel, och nog är jag väl uppkopplad när jag är inne på kommissionens hemsida. Nåja, jag överlever för jag är så van att darorn aldrig lyder mig, men visst hade det varit kul att kunna lyssna på smakproven från gårdagen. Hejzan Martin Cool
Till överst på sidan
Plink-plonk
Kommissionens entusiast

InläggPostat: ons dec 19, 2021 12:14 am    Rubrik: Svara med citat

jag kom in nu, tror helt enkelt att servern har lite hicka idag och att det därför handlar mer om tajming än om utrustning.

Och missförstå mig rätt. jag är ingen motståndare mot kaos men det är ju skoj att göra nåt tillsammans när man ändå är samlade. och just spela ukulele ligger ju nära till hands när man ska hitta lämpliga gemensamma aktiviteter inom ramarna för kommissionen. förutom att öla då... Very Happy
Bobby Henshaw
Martin-1
Gibson-2
Fin-Der
Bushman Jenny Concert
Kamaka HF 36 Tenor
Calypsonic Lulu Tenor
Bushman Jenny C Baryton
Till överst på sidan
Robert_Hultman
Diktator light

Registreringsdatum: 21 april 2022

InläggPostat: ons dec 19, 2021 12:31 am    Rubrik: Svara med citat

Det är roligare när vi har lite låtar att spela som alla (eller iaf många) har skrivit ut och tagit med sig. Särskilt kul är det när det är låtar som många känner för. Så är det ju inte alltid/har det inte alltid varit. Ibland har låtarna varit för få som senast. Ibland har låtarna varit för svåra att spela (i stor grupp), ibland har bara någon tyckt att det varit kul en kul låt osv.

Vi borde ha lärt oss vid det här laget! Men det tycks vara ett olösligt problem. Inga lösningar vi provat tycks fungera under någon längre tid.

Vi kanske ska kopiera upp The Ukulele Club of Santa Cruz songbook i 10 ex och be att få förvara på S&S? Då har vi i alla fall ungefär 100 låtar som har spelats på ucke och därför borde vara möjliga också för oss att lira. När medhavda utskrivna sånger "tar slut" eller inte finns. Någon som har en kopiator som går att använda för ändamålet?

Kul att Lasse lyckades locka med sig sin kamrat från Lucka 10 till vår källare. Claypsonic framkastade en tanke där i dunklet: nämligen att vi skulle försöka få en gästmusiker till varje möte. Det kunde vara kul men då fick vi nog förbereda oss på ett helt annat sätt för att ha utbyte av besöken och visa dessa gäster vederbörlig respekt.

Det blev inte någon solo-runda som konstaterats tidigare. Det är ju inget krav eller måste men jag tycker att det är trevligt. Dessutom tycker jag (som ju solat mig någon gång) att det är stimulerande att förbereda sig för ett framförande framför en vänligt sinnad och kunnig "publik". Men det är förstås ett "producentperspektiv" och inte ett "kundperspektiv". (Så sakteliga börjar också planerna på den öppna scen för ukulister jag jobbar på att skapa bli verklighet. Ukulelekabarén får den heta. Jag snor helt ogenerat namnet från inspirationskällan på Manhattan).
Robert_Hultman
Diktator light

Registreringsdatum: 21 april 2022

InläggPostat: ons dec 19, 2021 12:32 am    Rubrik: Svara med citat

Grymt ljud för övrigt Jörgen - i din lilla mp3-mackapär. Den är ju i sin helhet mindre än en mikrofon. Givet det är ju inspelningen helt makalöst välljudande.
Calypsonic
Kommissionens utvikningspojke

Registreringsdatum: 15 november 2021

InläggPostat: ons dec 19, 2021 12:40 am    Rubrik: Svara med citat

Som vanligt, stökigt men trevligt Wink
Blir väl så med så många viljor o musikaliska prefferenser...
Jag hade velat höra mycket mer av munspelaren! undrar om han vågar sig tibax... Laughing
Vi som blev sena pratade lite om möjligheten att kanske bjuda in nån enstaka musikant (som tex Bo) ibland som kan leda jammet! folkmusiker är oftast duktiga på o spela låtar o melodier som är tydliga o enkla att följa med, som tex Äppelbo som jag tillslut fick Bo o spela, kanske inte allas favoritmusik men dock en låt som ligger nära mångas förmåga att spela med i! Jag tror att många av oss egentligen vill spela musik som är svårare än vi klarar av, och det beror till en väldigt stor del i att det inte finns någon ledarfigur som kan ta över o leverera melodin och därmed driva låten i hamn! samma problem som i vilket band eller orkester som helst faktiskt.... att sitta o skramla runt bland ackord medan någon eller några mumlar en lite osäker text, yvigt famlande med vispop hits o tafatta försök att spela rockmusik... kan göra vem som helst till nyörjare... jag märker att jag missar o missförstår låtar som jag normalt skulle spela i sömnen, så detta är inte riktat till någon av er andra Wink

Tror det vore bra att ta in något annat instrument ibland... eftersom vi är en ukulelekommission o inte en vis-stuga så behöver vi ett eller flera melodi instrument som leder dansen Wink
Schottisar, snoa, polkor o gånglåtar finns det massor av, som med tiden skulle kunna utvecklas till ukulelelåtar, bara någon leder in oss åt rätt håll o hjälper oss att få styrfart Wink
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Eftersnack Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida 1, 2  Nästa
Sida 1 av 2

Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet