Forumindex Ukulelekommissionens forum

 
 Vanliga fr�gorVanliga fr�gor   S�kS�k   MedlemslistaMedlemslista   Anv�ndargrupperAnv�ndargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in f�r att l�sa dina meddelandenLogga in f�r att l�sa dina meddelanden   Logga inLogga in 

Inspelningsprylar. Vad �r bra? Vad beh�vs?

 
Skapa nytt �mne   Svara p� �mnet    Forumindex -> Inspelning och ljud
F�reg�ende �mne :: N�sta �mne  
F�rfattare Meddelande
Plink-plonk
Kommissionens entusiast


Registreringsdatum: 20 mars 2006
Inl�gg: 1541

Inl�ggPostat: l�r dec 15, 2021 11:28 pm    Rubrik: Inspelningsprylar. Vad �r bra? Vad beh�vs? Svara med citat

Eftersom tips och trixtr�den inte t�l att fyllas av diskussionen runt inspelningsprylar s� f�r dessa h�r en egen tr�d Smile

H�r kommer min egen lilla kunskap. Jag kommer att uppdatera den n�r jag l�rt mig mer. �r n�got fel s� r�tta mig eftersom detta �r ny kunskap f�r mig och jag vill att detta ska bli grunden f�r en guide f�r nyb�rjare som mig sj�lv Smile

F�rst min egen lilla behovsanalys:

Inspelning av s�ng (fr�mst min egen) och ukulele (samt ev. andra akustiska instrument)

Jag har tv� olika t�nkta setuper-

Enkel, mobil inspelningssetup
Miniporta: Zoom H4
H�rlurar: AKG K271 Studio (testvinnande slutna (=bl�der inte igenom s� mycket ljud) studioh�rlurar f�r 1400 p� jam, marginellt billigare p� Thomann om man r�knar med frakten)
(Redan inf�rskaffat)

Sen kommer projekt 2:
"En �verkomlig riktig hemmastudio"
De kan i princip se ut s�h�r enkelt ( Det finns tusen andra varianter):
-Mikrofon med popfilter
-f�rf�rst�rkare med fantommatning* f�r micken + ljudkort (om man redan har ett tillr�ckligt bra ljudkort men saknar fantommatning)
eller ljudkort med fantommatning (d� beh�vs ingen separat f�rf�rst�rkare) Detta �r vad jag kommer att v�lja.
-dator med mixerprogram (ja man kan ha en fysisk mixer ocks�, det fr�msta argumentet f�r det i den lilla s�ttningen vi talar om h�r skulle v�l vara att man har en kass dator)
-Ett par bra monitorer(studioh�gtalare), f�rutsatt att man har rummet f�r det. Alternativt ett par bra studioh�rlurar. D�r jag befinner mig just nu n�jer jag mig med studiolurar (trots att m�nga studiokillar p�st�r att monitorer f�r minst typ 4000 sp�nn �r ett m�ste i en studio)

S�rskilt n�r man v�ljer relativt billiga komponenter i sin studio �r det en f�rdel om de �r s� f� som m�jligt eftersom varje extra enhet kan �ka b�de brus och f�rdr�jning

*fantommatning beh�vs f�r att driva kondensatormicken (f�r det allra mesta)

En "riktig hemmastudio" kan utrustningsm�ssigt se ut p� lite olika s�tt. F�r att den �verhuvudtaget ska ha ett existensber�ttigande s� ska den ju rimligen ge b�ttre inspelningsresultat �n H4:n eller iallafall ge en annorlunda karakt�r. Nu har jag spenderat 3 dygn istr�ck p� olika forum och l�st tester och recensioner tills mina �gon slutligen bl�der. Nu vet jag (iallafall �vergripande) Hur det funkar.

Simpelt uttryckt s� spelar man in i en mick (eller 2 placerade i vinkel f�r att f� stereo redan i inspelningen (�verkurs) i min setup n�jer vi oss med en), vanligast i en stormembranig kondensatormick eftersom de �r mycket k�nsligare i upptagningen �n en dynamisk mikrofon. (Dessa anv�nds ist�llet vid livespelningar, de vanligaste verkar f.� vara Shure SM58/SM57.) Djuplodar man h�r finns det f�ruts�ttningar d� man kanske b�r g�ra annorlunda men nu pratar vi "vanliga f�ruts�ttningar" f�r att avgr�nsa oss

Hur v�ljer jag d� kondensatormick? (Nedan redog�rs fr�mst mickar under ett par tusen SEK. Det finns ju massa highendmikar ocks� men det �r inte rimligt f�r mig)

R�ster och instrument har olika karakt�r. D�rf�r skulle en �kta audiofil aldrig rekommendera dig en s�rskild mikrofon utan att testat karakt�ren i din r�st och avgjort vilken mikrofon som passar din r�st och musikstil b�st. Du kan sj�lv lyssna p� olika mickar h�r (din j-a audiofil!): http://testing.holmerup.biz/mic_pretest/index.html

Om vi helt enkelt skiter i det och blundar f�r att audiofilerna nu blir j�ttearga s� har jag kommit fram till att f�r ucke/ak. g****r och s�ng s� b�r dessa i regel vara de b�sta och mest prisv�rda mikrofonerna:

Rekommenderade mickar till b�de s�ng ock ucke:

Studio projects B1 (of�rgad/ren inspelning) Testvinnare i flera test, mitt f�rstaval (ev. svaghet; nasala/tunna r�ster). 1100 sp�nn, som hittat.

Studio projects B3. Samma som ovan men med 3 olika karakt�ristiker;vilket bara ska vara en f�rdel om inspelningsrummet �r stort eller v�ld�mpat s� det finns en po�ng med att ta upp rumsljudet p� olika s�tt.

Andra intressanta/bra mickar:

RODE NT1-A/RODE NT2-A(samma m. njure, �tta el. omni dvs olika ljudupptagningss�tt); like dyrare men inte mycket. Alla R�DE mickar ska vara av h�g kvalitet.
ADK A51e ska vara helt okej f�r runt 1000 lappen

Studio Projects T3 (Varm/f�rgad inspelning, r�rmic,ska vara asbra) kostar d�refter 5000+ mee wantzzzz

MK319 (Varm/f�rgad inspelning) typ 1800 pix

ADK Hamburg(Varm/f�rgad inspelning) under 2000SEK http://www.mnaudio.se/default.aspx

Blue Baby bottle (lite varm/f�rgad, extremt l�gbrusig r�rmick) (fr�n 450 dollar i USA)

De mickar ovan som �r varma/f�rgade �r ofta r�rmickar som f�r�ndrar r�sterna/instrumenten p� olika s�tt varf�r det helt enkelt beror p� ens r�st och preferenser vilka man b�r v�lja. Gemensamt f�r de ovan �r att de rekommenderas h�r och var och ska vara prisv�rda och av bra kvalitet. R�rmickar �r ocks� vanligen lite brusigare, s�rskilt om de �r billiga,

M�nga h�vdar att man b�r testa olika mickar innan man k�per dem, s�rskilt om man k�per f�rgade/varma mickarceftersom olika r�ster p�verkas olika av f�rgningen. Musikaff�ren kan l�na ut mickar f�r test. Annars kan du anv�nda testsidan ovan f�r referens.
Som parantes: Till enbart g****r/ucke ska den dyrare Oktava MK012 vara v�ldigt bra om man vill �ppna b�rsen yttterligare;)

Inspelningsn�rdar har massa olika mickar till olika r�ster etc..

popfilter ska vara ett m�ste och tar bort puffljud som uppst�r n�r man sjunger n�ra micken(kostar fr�n 200 sp�nn)

Ljudkort: Eftersom jag vill ha alternativet att anv�nda min b�rbara dator f�r inspelning s� blir det ett externt ljudkort. Firewireanslutning tar mindre resurser fr�n datorn �n usb 2.0 s� det f�r bli ett firewirekort:

PRESONUS FIREBOX verkar vara ett bra val enligt flera recensioner. Ett firewirekort med 2 separata fantommatade f�rf�rst�rkta ing�ngar (med extra mos). 299 Euro p� Thomann. Hyfsat r�tt i prisniv�. http://www.thomann.de/se/presonus_firebox.htm

Hade jag valt en f�rf�rst�rkare till ett befintligt ljudkort hade ett relativt billigt alternativ som m�nga verkar gilla varit STUDIO PROJECTS VTB1 (1200pix, thomann http://www.thomann.de/se/studio_projects_vtb1.htm ) som har tubef�rst�rkning med effekter och fantommatning, dock bara en mic ing�ng.

H�rlurar som ovan. Klart b�st i prisintervallet.

Nu b�rjar jag krokna. Ev. forts�ttning f�ljer..

Sammanfattning min lilla hemmastudio:
B�rbar dator (med gratisprogrammen Kristal Audio Engine och audacity**)
Ljudkort: PRESONUS FIREBOX 2900 sp�nn
Mic: Studio projects B1 1100 sp�nn
popfilter (Vilket som helst) 200 sp�nn
H�rlurar; AKG K271 Studio 1400 sp�nn

Liten s�ngbox: (hemmabygge)
Micstativ: (noname, har)


**Orkar kanske l�ra mig qubase eller reason om jag skulle hitta begr�nsningar med Kristal eller Audacity men �r inte d�r �n, jag k�r ju bara ucke o s�ng!
_________________
Tangi Manini Sopranino
Allander Lyx
Kamaka Std de luxe HF 1
Bobby Henshaw
Martin-1
Gibson-2
Fin-Der
Bushman Jenny Concert
Kamaka HB-2D Concert De luxe
Kamaka HF 36 Tenor
Calypsonic Lulu Tenor
Bushman Jenny C Baryton
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Tosse



Registreringsdatum: 28 december 2021
Inl�gg: 175
Ort: �rnsk�ldsvik, v�sternorrland.

Inl�ggPostat: s�n dec 16, 2021 10:41 am    Rubrik: Svara med citat

Intressant uppl�gg!

H�r f�ljer mitt simpla uppl�gg:

Akustiska instrument + s�g
Jag har en gammal f�rst�rkare st�ende under skrivbordet, ett gammalt PA vill jag tro att det �r, som jag kopplar in min mick till och sedan kopplar in f�rst�rkaren till datorn.

Sedan �ppnar jag Audacity och spelar in.
N�r sp�ret �r klart s� 'notmaliserar' jag det, kopierar och klistrar in ett ny likadant sp�r och k�r det genom ett 'Low pass filter', det f�rh�jjer ljudkvalit�n avsev�rt.
Och som pricken �ver I;et l�gger jag p� ett svagt eko p� det 'mulliga' sp�ret.

El instrument
N�r jag spelar in elgitarr eller elbas s� k�r jag dem genom antingen min Marshall stack eller min basf�rst�rkare. Och jag brukar spela in ett flertal sp�r, ett diskantrikt kompsp�r, ett mulligt kompsp�r, ett distkantrikt melodi sp�r, ett mulligt melodisp�r osv osv.

Inspelning f�r Oskar fr�n 0 till 100
Jag b�rjar med att mer eller mindre skriva klart l�ten.
Sedan spelar jag kompinstrumentet samtidigt som jag l�gger ut trumsp�ret i Fruity loops s� att allting passar bra, och sedan importerar jag trummorna till Audacity och bara �ser p�, helt enkelt.



Det �r det s�ttet som hitils passar mig b�st!
_________________
Tosse, den glade pessimisten!
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post MSN Messenger
jukkalele
Custom (kosta mer) customer in waiting


Registreringsdatum: 20 april 2022
Inl�gg: 5662
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: s�n dec 16, 2021 12:07 pm    Rubrik: Svara med citat

Jag tycker att Plinks t�nkta uppl�gg verkar bra och genomt�nkt. B1:an har ju f�tt mycket positiva omd�men. En liten reflektion bara. Om du nu �nd� bara ska spela in ukke och s�ng finns det v�l inte s� mycket anledning att skaffa ljudkort/micf�rst�rkare? Din H4 fungerar ju som s�dant ocks�.

Min setup har jag nog ber�ttat om tidigare ocks�, men s� h�r ser det ut. Allt �r tillkommet efterhand. Skulle jag k�pa allt p� en g�ng skulle det f�rmodligen se lite annorlunda ut.

- Mikrofon. JJLabs BMC2 stormembransmik, numera priss�nkt till 795:-. F�reg�ngaren fick bra betyg i tidningen Studio f�r n�got �r sedan. Ink�pt utan n�gra st�rre �verv�ganden. Vekade bra och var hyfsat billig. Puffskydd och mikstativ med bom.

- Liten Alto S6 mixer. Funkar som mikf�rst�rkare in i ljudkortets lineing�ng, vilket ger betydligt mindre brus �n att k�ra in i ljudkortets miking�ng och anv�nda dess f�rf�rst�rkare. Jag anv�nder i praktiken bara en kanal �t g�ngen, men har en mikrofonkanal och en elinstrumentkanal, s� slipper jag byta inst�llningar s� mycket om jag varvar mik och inpluggning vid inspelning. Det �r ocks� praktiskt att ha reglage och kontakter l�ttillg�ngliga.

- Internt ljudkort i station�r dator. Minns inte namnet just nu. Originalljudkortet, Soundblaster, funkade inte ihop med Cubase. P� den tiden var externa ljudkort �nnu inte tillr�ckligt bra. Idag skulle jag skaffa ett s�dant.

- Gammal stereost�rkare och ett par Audio Pro bokhylleh�gtalare. Inte precis studiomonitorkvalitet men mycket b�ttre �n pc-h�gtalare. Man l�r sig efterhand hur det l�ter och kan ta viss h�nsyn till det vid mixningen. Dessutom ett par AKG 271 Studio h�rlurar. Mixningen varvas mellan dessa och ibland tar jag en mix till vardagsrumsstereon f�r att h�ra hur det egentligen l�ter och f�r att g�ra de sista justeringarna.

Och s� en H4 f�r inspelningar p� annat h�ll och i alla fall i teorin som en portastudio p� semestrar osv. Vi f�r se om det blir s�.
_________________
Allt �r v�ldigt ovisst. Det �r jag helt s�ker p�.
http://www.myspace.com/jukkalele
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Plink-plonk
Kommissionens entusiast


Registreringsdatum: 20 mars 2006
Inl�gg: 1541

Inl�ggPostat: s�n dec 16, 2021 1:11 pm    Rubrik: Svara med citat

jukkalele skrev:
En liten reflektion bara. Om du nu �nd� bara ska spela in ukke och s�ng finns det v�l inte s� mycket anledning att skaffa ljudkort/micf�rst�rkare? Din H4 fungerar ju som s�dant ocks�.


Sj�lvklart har du r�tt och det �r d�rf�r det �n s� l�nge bara �r en t�nkt setup. Jag vill hur som helst hajja hur det funkar. Det finns v�l egentligen 2 argument f�r att k�pa andra grejor. Det ena �r att det �r kul att k�pa grejor. Det andra �r att det skulle ge b�ttre ljud eller fler alternativ. Nu �r ju H4:n utrustad med en himla massa funktioner och kan g�ra typ samma saker som en f�rf�rst�rkare/ljudkort med f�rf�rst�rkare, men jag har 3-4 st�mapparater ocks� till olika saker. Jag gillar helt enkelt tanken p� att l�mna H4n utanf�r studiobygget till f�rm�n f�r komponenter som kan byggas ut, bytas ut eller kompletteras. Egentligen vill jag har b�de dyrare och proffsigare grejer �n de jag tagit upp nu men tycker det �r idiotiskt att g� direkt dit, d� f�r man ju ingen f�rst�else f�r begr�nsningar och vilka l�nkar som �r de svaga Smile Sen gillar jag tanken p� olika mikrofoner och massa roligt lullull Razz
_________________
Tangi Manini Sopranino
Allander Lyx
Kamaka Std de luxe HF 1
Bobby Henshaw
Martin-1
Gibson-2
Fin-Der
Bushman Jenny Concert
Kamaka HB-2D Concert De luxe
Kamaka HF 36 Tenor
Calypsonic Lulu Tenor
Bushman Jenny C Baryton
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
J�rgen
Kommissionens Lautsprecher


Registreringsdatum: 31 januari 2006
Inl�gg: 4600
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: s�n dec 16, 2021 1:33 pm    Rubrik: Svara med citat

Av h�nsyn till mig sj�lv (och min ibland fanatiska inst�llning till att skaffa
bra teknikprylar) s� har jag bara skummat (n� ja) den h�r tr�den. Rolling Eyes

En anekdot fr�n 90-talet d�k upp..En kollega skulle k�pa en
AKG stormembranmick i London. Den kostade �1200 och det tyckte
min kompis var rena fyndet. Anv�ndningsomr�de? I hans hemmastudio
s� klart. Jag jobbar vidare med min 800 kronors dynamiska s�ngmick.

Bra mickar, fort in med sakerna i datorn, ett bra program i stil med Cubase. Det skulle jag (b�rja med att) satsa p�.
Annars jobbar jag ungef�r som Tosse.
_________________
Jag �r bra p� att g�ra andra b�st. Vad �r du bra p�?
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Visa inl�gg nyare �n:   
Skapa nytt �mne   Svara p� �mnet    Forumindex -> Inspelning och ljud Alla tider �r GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte svara p� inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte �ndra dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte ta bort dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte r�sta i det h�r forumet


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2006