Forumindex Ukulelekommissionens forum

Vanliga frågorVanliga fr�gor   SökS�k   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnv�ndargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in f�r att l�sa dina meddelanden   Logga inLogga in 

Hur m�nga ukkar kan man ha? (b�r man ha?)
G� till sida F�reg�ende  1, 2, 3, 4, 5  N�sta

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Instrumenten
F�reg�ende �mne :: N�sta �mne  
F�rfattare Meddelande
Robert_Hultman
Diktator light

Registreringsdatum: 21 april 2022
Inl�gg: 1777

InläggPostat: m�n jan 08, 2022 11:38 am    Rubrik: Svara med citat

Eftersom jag just nu �r fullt upptagen med att g�ra fel saker, passar jag p� att uppdatera uppgifterna i denna tr�d om mitt uckebest�nd.

Av de f�rgglada Maholosarna finns det nu bra tre kvar i hemmet. Den rosa �r min dotters (den r�da finns i reserv, om hon tr�ttnar p� rosa). Den vita �r hustruns (och kommer aldrig till anv�ndning) De �vriga har jag gett till b�ttre beh�vande. Det har kommit och g�tt n�gra Eagle Loudmouth ocks�, som f�tt nya hem hos entusiastiska musiker. Den gula plastucken som fanns p� den f�rsta bilden av mitt uckebest�nd finns kvar men bor nu d�r den h�r hemma � i badrummet.

Den vackert bem�lade konsertucken som ink�ptes i Californien �r lika ospelbar som tidigare (helt i �kta plywood) men pryder sin plats p� v�ggen.

Br�kon lider tillf�lligtvis av n�got slags pricksjuka (prickar i olika f�rger markerar toner son ing�r i olika skalor). Men blir trots detta (?) spelad p� med j�mna mellanrum.

Sopraninin st�mmer jag omv�xlande i sopranini-st�mning (C,F,A,D) och vanlig sopranst�mning. Sopraninist�mningen g�r nytta i ensemblespel, d� ackorden l�ter lite annorlunda �n med vanlig st�mning n�r man spelar med sopraninist�mning. Men n�r jag spelar ensam hemma p� instrumentet �r det bara b�kigt med den annorlunda st�mingen eftersom man m�ste ta ackorden med andra grepp, s� d� st�mmer jag den som en vanlig ucke.

Cigarrl�de-ucken funkar hyffsat som nattucke. Den l�ter svagt vilket ibland �r en f�rdel. Den tjocka och kantiga l�dan g�r dock spelbarheten s�mre.

Resonatorucken. Fin och se p� men ocks� att spela p�. Consertstorlek g�r den ocks� lite l�ttare att spela solon p�. Den b�rjade som ett sorgebarn men med en ny (och b�ttre) resonator-kon har den sakta vuxit till en favorit.

Martin Style 0 �r min absoluta favorit. Ett 50-talsinstrument helt i mahogny. Underbart och rimligt starkt ljud, fin sustain och underbar spelbarhet. F�r n�rvarande f�rsedd med l�g A-str�ng (fast det �r en D-str�ng. Det l�ter inte idealiskt men jag slipper g�ra v�ld p� stall och sadel) Det �r bara ett test, men s� lyckat att det har har f�tt forts�tta i tv� m�nader. Men det blir nog s� att jag k�per ett set consertstr�ngar med l�g A-str�ng och s�tter p� resonatorn ist�llet.

Eagle Loudmouthen med Piezomikrofon blev riktigt bra efter att ha justerat str�ngh�jden som blev skyh�g n�r jag satte dit mikrofonen. Den l�ter starkt och bra utan micken och med micken blir ljuet ocks� bra. I samband med ukulelejulkalendern b�rjade jag spela in mig sj�lv och uppt�ckte att jag kan plugga in den direkt i datorns mikrofoning�ng, vilket ger ett annat, lite elgitarrbesl�ktat, ljud. Ov�ntat m�ngsidigt instrument mao.

P� �nskelistan st�r ytterligare en consert, ett riktigt fint instrument, med mikrofon. D�rtill saknas naturligtvis en banjoucke. Men jag ska l�ra mig split-stroken f�rst innan jag skaffar banjoucken

Jag har f�tt f�r mig att jag inte ska ha fler �n 10 uckar totalt och d� rymms ju en Consert och en banjo-ucke. Den Californiska plywooducken ska det v�l inte heller vara f�r sv�rt att ers�tta. Men sen...
Zmolker

Registreringsdatum: 31 maj 2006
Inl�gg: 76

InläggPostat: m�n jan 08, 2022 12:08 pm    Rubrik: Svara med citat

Sj�lv har jag 2 uckar. En gr�n U30 och en loudmouth..
Loudmouthen �r det jag mestadels spelar p�, det �r ju ett b�ttre instrument, den gr�na ucken brukar f� tj�nstg�ra som f�rs�ksucke med olika st�mningar och annat s�nt. Den ideala uckesamligen borde v�l var en av "varje sort". Det inneb�r att jag m�ste skaffa ihop sjukt mkt pengar f�r att n� upp till det. Men det �r ett framtidsprojekt..

F�rresten, Robert, varf�r har inte du en ucke i varje st�mning, nu verkar det ju som om du st�mmer om alla hela tiden, �r inte det opraktiskt? eller finns det n�gon smart baktanke?

living the zmolklife
Till �verst p� sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida MSN Messenger
Per Karneke

Registreringsdatum: 12 januari 2006
Inl�gg: 22

InläggPostat: m�n jan 08, 2022 12:23 pm    Rubrik: Svara med citat

Jag har tre instrument. Jag s�jer instrument f�r de �r s� ruskigt olika. Dixon �r min slit och sl�ng uke. Den l�ter h�llre �n bra men det �r bara jag som t�nker p� efter som den anv�nds som slitvargen. Det v�sta den har varit med om var v�l �ngbastun i S�len. En liten pojke sprang till banvakten och sa att det sitter en naken gubbe i bastun och spelar g****r. Vi hade ruskigt roligt och gick igenom lite Evert Taube och Svenne Rubins.
Mitt instrument nummer tv� �r en Br�ko. Den har precis f�tt nya str�ngar (f�r tredje g�ngen 2006) och �r helt underbar b�de att spela p� och att h�ra. N�r jag har haft den med mig s� f�r jag ofta kommentaren �jass�, kan en Ukulele l�ta s�.
Sedan har vi favoriten. Min Banjolele. En Ludvigkopia fr�n Taiwan ink�pt hos Gottfrid. Jag best�llde ett bra instrument och efter �tta �r ringde de fr�n Gottfrid och fr�gade om jag ville komma och provspela. Ett helt underbart instrument b�de att spela p� och att lyssna p�. Det tog n�gra omg�ngar str�ngar innan jag hittade det optimala.
N�sta instrument blir nog en bariton.
Robert_Hultman
Diktator light

InläggPostat: m�n jan 08, 2022 3:44 pm    Rubrik: Svara med citat

Jaha. S�h�r bara n�gra timmar efter mitt f�rra inl�gg i tr�den �r det dags att uppdatera. Var med om en sm�tt traumatisk upplevelese p� eftermiddagen (allt avl�pte dock v�l) och sv�ngde f�rbi JAM f�r att terapishoppa consertstr�ngar med l�g A-str�ng.
Jag inser nu att jag fortfarande var i n�got slags chocktillst�nd i aff�ren och borde kanske inte ha sl�ppst in (fast det var v�l ingen som visste hur det l�g till. INte ens jag sj�lv). D�r s�g jag Ukulelefantomens gamla banjoucke och gav ett bud p� den, som blev accepterat och pl�tsligt har jag nu en banoucke ocks�.

Per: Jag gillade uttrycket "Hajk-uken"! Very Happy Det har jag haft mycket roligt �t.

Zmolker: Det �r bara sopraninon jag st�mmer om. Men jag skulle kunna t�nka mig att ha en till med "vanlig" st�mning.
Per Karneke

Registreringsdatum: 12 januari 2006
Inl�gg: 22

InläggPostat: m�n jan 08, 2022 4:29 pm    Rubrik: Svara med citat

Grattis Robban
Nu vet inte jag exakt vilken typ av Banjolele Ukulelefantomen hade och som har hamnat i din �go men n�r du f�r ordning p� fingrar och ljud kommer du att f� ruskigt kul. Min erfarenhet �r att det tar en liten stund att v�nja sig med banjon. Den l�ter ju r�tt h�gt och d� h�r man missarna lite mer.
Du k�pte v�l nya str�ngar ocks�. Du vet ju inte hur l�nge sedan banjon fick nya.
Det h�r borgar f�r m�nga samtal i framtiden.
Jag anv�nder ett filtplektrum n�r jag kompar och ett h�rt Hagstr�m n�r jag plektrumspelar.
Hem och lira s� h�rs vi.
Grisen

Registreringsdatum: 27 september 2021
Inl�gg: 84

InläggPostat: m�n jan 08, 2022 8:08 pm    Rubrik: Svara med citat

Jag har gjort mig av med mina Mahalo plastuleles, de har brorsan f�tt tagit �ver.

Nu �ger jag:

1 Loudmouth

Prisv�rd uke och efter 1 �r och 3 m�nader har jag inte haft n�gra problem med stallsl�pp etc.

1 Hohner Lanikai Concertstorlek

Ville ha en concertukulele f�r att b�ttre f� plats med fingrarna och hohnern var den billigaste markaden kunde erbjuda, s� jag chansade. Den �r bra,lite mindre diskant �n loudisen och jag tycker den var v�rd den dryga tusenlappen.

1 cumbus kastrullele

Tyv�rr har jag aldrig fastnat f�r kastrullelen. Den l�ter �verl�gset mest och skarpast - ibland �ronbed�vande.
De medf�ljande str�ngarna var inget att h�nga i julgranen, men har aldrig orkat byta dom. Jag har funderat p� att s�lja den.

Nu �r jag r�tt nyfiken p� tenorukuleles och barytonukuleles...och flukes!
Det finns m�nga sp�nnande ukulelemodeller som man skulle vilja sl� an n�gra ackord p�! Wink
Tosse

Registreringsdatum: 28 december 2021
Inl�gg: 95

InläggPostat: ons jan 10, 2022 7:15 pm    Rubrik: Svara med citat

Jag �ger endast en skr�pulele, men den f�r duga tills vidare!
Med str�ngar i svart nylon l�t den onekligen b�ttre, men fortfarande ingen dr�m.
J.M.V

Registreringsdatum: 23 oktober 2006
Inl�gg: 55

InläggPostat: ons jan 10, 2022 8:16 pm    Rubrik: Svara med citat

I anskaffningsordning:

1 Jerker Loudmouth, Svart - har kvar de svarta str�ngarna, ser tufft ut mot den svarta bakgrunden, som en stealth ucke eller n�t. Dock m�ste det bli aquilastr�ngar snart. Helt ok, l�ter mycket.

2 Mahalo U-Jam 2/TS, Sunburst - Den har jag lirat lite p� live, har utrustat denna med en shadowmick samt aquilastr�ngar. Mer l�ttspelad �n Loudmouthen men inte lika h�gt ljud.

3 Cumbus Kastrullele - Med aquilastr�ngar. Coolt stumt ljud med aquilastr�ngar. Funkar bra i vilket countryarr som helst. Dock �r det ingen vidare allround-ucke. Skojig sak.

4 "Mandolele" Fender, Sunburst - Ja....detta �r en hybrid, mandolinkropp och uckest�mning. Sk�nt ljud men r�tt sv�rspelad pga smal greppbr�da och 8 metallstr�ngar. Perfekt att �va p� dock eftersom det kr�vs mycket tryck p� str�ngarna f�r att leverera rena ackord samt att det �r s� tight p� n�mnda greppbr�da. Inbygd mick �r det med. Fantastiskt mysigt f�r ljudbilden i de flesta arrangemang. Sen tror folk att man kan lira mandolin ocks� n�r man h�ktar p� sig den och drar ig�ng;-)
Till �verst p� sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Jonas

Registreringsdatum: 19 februari 2006
Inl�gg: 106

InläggPostat: ons jan 10, 2022 9:23 pm    Rubrik: Mina ukuleles Svara med citat

�r det n�n slags f�rteckning som efterfr�gas s� varf�r inte, kul att l�sa vad som �r i omlopp. Vet inte om jag kan l�gga in foton p� n�t s�tt i forumet s� det f�r bli ren redovisning, i ingen s�rskild ordning alls, med kommentarer:

1) Gibson Uke-1, tillverkad ca 1927, spelas p� i princip varje dag.

2) Martin 1, 50-tals, h�lls C-st�md, mest f�r jazzl�tar, min favorit #1.

3) Bruko, �rg�ngsuke fr�n 1995, ligger alltid framme f�r spontant spel.

4) Gibson UB 3, ukulele-banjo fr�n 1925, �ret efter d�ptes modellen om till UB 2 Deluxe-�ven kallad Baby Gibson. Numer C-st�md. N�dgades s�tta p� nya st�mskruvar f�rra �ret d� de gamla hade gjort sitt.

5) Ukulele-banjo, kopia av Abbott Monarch, "custom made" tidigt 1990-tal av 2 engelska ukulelebyggare, metalldelar fr�n Gibson/30-tal, hals i l�nn, l�ter mycket metalliskt pga -tro�t eller ej- mycket metalldelar!
H�ller st�mningen m�nader i str�ck.

Kommande, som �r best�lld: National Steel resonator uke.

Provar olika str�ngar p� olika instrument, Aquila-flera olika varianter, D�Addario-alltid bra, Galli (svarta),
John Alvey Turner.

Plonka p�! Very Happy
Till �verst p� sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
ukulele_mannen

Registreringsdatum: 11 januari 2007
Inl�gg: 78

InläggPostat: tor jan 11, 2022 2:59 pm    Rubrik: Svara med citat

jukkalele skrev:
Jag s�g i en diskussion p� 4thpeg att m�nga d�r lider av UAS, Ukulele Aquisition Syndrome, eller p� svenska m�jligen Ukuleleanskaffningssyndrom. (Just det, s�r skrivning �r skit fult p� svenska Twisted Evil ) Av inl�ggen ovan och diverse diskussioner med kommission�rer kan man dra den inte alltf�r v�gade slutsatsen att denna �komma (?) �ven finns i detta land.

Jag k�nde n�stan �nnu mer igen mig i ett bredare, mer allm�nt, tillst�nd som kallas IAS, Instrument Aquisition Syndrome, eller Instrumentansk.... ja ni hajar. Visserligen �r det ukuleleanskaffning som ligger n�rmast till hands, men �ven annat �r och har varit lockande. F�rutom mina sju eller �tta ukulele befinner sig i min �go just nu:

En Fender Precision Bass 60-tal
En MusicMan Sting Ray-bas 80-tal
En Ashbory-bas, liten rackare med silikongummistr�ngar (finns p� bild i kommissionens f�rbrytargalleri)
En Tanglewood akustisk basgitarr
En Yamaha akustisk nylonstr�ngad gura (Jag anv�nder det ordet eftersom det riktiga ordet �r censurerat av n�gon administrat�r Wink )
En usel elgitarr (sammans�ttningar tror jag g�r bra) LP-kopia
En Ibanez elgitarr
En Epiphone "the Dot" elgitarr, eller halvakustisk d�, en s�n d�r Gibson 335-kopia, men riktigt trevlig.
En fiol (preskiberat)
En mandolin av ryskt ursprung tror jag.
En Casio keyboard - och hur m�nga instrument den kan vara med inbyggda funktioner och diverse programvara jag tryckt in i datorn orkar jag inte ens f�rs�ka reda ut.

Man skulle kunna tycka att detta borde r�cka en bit. Jag blir sj�lv n�stan skr�md n�r jag l�ser detta. (Dock k�nnser jag dem som �r betydligt v�rre, s� det kanske inte �r s� farligt.) F�rutom fler ukkar �r det som st�r �verst p� �nskelistan just nu en bra akustisk st�lstr�ngad gura, sedan kanske en b�ttre nylonstr�ngad eller en 12-st�ngad eller en mindre resegitarr eller kanske man skulle l�ra sig n�got bl�sinstrument, eller.....

Ett sv�rt fall av UAS. Ett sv�rt fall av IAS. Finns det n�gon annan som k�nner igen sig i symptomen?
Habeg�r - Oj vilken kul/h�ftig/bra.... den vill jag ha
F�rnekelse - Nej jag har v�l inte redan f�r m�nga. Jag �r inte beroende. Jag kan sluta k�pa n�r jag vill.
Rationalisering - Jo, men just den h�r fyller ett tomrum f�r att...
Ren l�gn - Om jag skaffar den h�r s� ska jag s�lja/ge bort/kasta n�got annat.

H J � � � L P ! ! !
du om jag hade mer pengar d� skulle hela min v�gg va full av instrument f�r jag �lskar att spela!!!
Till �verst p� sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post MSN Messenger
jukkalele
Custom (kosta mer) customer in waiting

Registreringsdatum: 20 april 2022
Inl�gg: 1611

InläggPostat: tor jan 11, 2022 3:27 pm    Rubrik: Svara med citat

Det som framf�r allt beh�vs �r tid. Under �rens lopp hinner man skaffa sig ett g�ng instrument. Du g�r i skolan f�rst�r jag. Om det betyder typ h�gstadiet, s� kan jag s�ga att jag i den �ldern inte hade ett enda instrument, f�rutom fiolen, som jag redan d� hade gl�mt hur man spelar p�. Syrran hade en g****r och jag hade influensa en vecka och hade det tr�kigt, n�r jag v�l kunde sitta uppe allts�. D� plockade jag upp gitarren och t�nkte "undrar hur den h�r funkar d�". P� den v�gen �r det. Du hinner skaffa dig flera v�ggar fyllda om du vill det.

Nu har jag f�rst�s fler ukkar �n n�r jag skrev det d�r.... Och anskaffningen har v�l f�ljt n�gon slags logaritmisk kurva. F�rst hade jag bara en bas och en elgitarr. Sedan kom Fendern. Efter ett tag s�lde jag den andra basen. S� var det l�nge l�nge. Sedan kom n�got litet in med varierande mellanrum och s� en ketchupeffekt de senaste fem �ren. Hmm. Det kanske inte beh�vs s� mycket tid i alla fall....

What, me uke?
Till �verst p� sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Grisen

InläggPostat: tor jan 11, 2022 4:29 pm    Rubrik: Uppdatering Svara med citat

Ibland kan man l�gga n�varna p� instrument r�tt fort.
Som i f�rrg�r, n�r jag bes�kte brorsan och k�pte tillbaka en Plastulele. Laughing
Fick ge dubbla pengarna f�r vad han betalade Sad men nu har jag en s�dan igen.
F�re jul fick jag en gitarrmikrofon som man f�ster i stallet av en kollega, jag ska anv�nda Mahalon som test och montera p� den. Antagligen blir str�ngh�jden f�r h�g p� ukulelen men det �r v�rt ett f�rs�k.

Anyway h�r kommer en ny lista, inkluderandes �vriga instrument

1 Loudmouth
1 Mahalo U30 Gr�n plastulele
1 Hohner Lanikai Concert
1 Kastrullele
-------
1 Elgitarr (fender kopia, men har funkat bra i 4 �r nu!)
1 Western Akustisk g****r, Fender (Bra ljud, men jag saknar cutaway...)
1 Balalaika (�r just nu p� reparation, men b�r vara klar till helgen)
1 Melodica (�r obeg�vad vad g�ller bl�sinstrument men melodican kan jag hantera)
7 Munspel i olika tonarter (Synd att jag �r urkass p� att spela bara)
1 Xaphoon (F�r inte en ton i den!!!! Razz )
1 Elkazoo (Kul! Riktigt kul faktiskt, s�rskilt att koppla i effekter!)
1 triangel (Ett utvecklande instrument)
1 rytm�gg
+ Flera kazoos i plast

S�lde min mandolin till en kompis, b�ttre det. Jag spelade �nd� aldrig.

Som sagt, en tenor eller barytonukulele skulle sitta fint nu...funderar p� Brukos varianter p� JAM...
Robert_Hultman
Diktator light

InläggPostat: tor jan 11, 2022 5:53 pm    Rubrik: Svara med citat

Plastucke och plastulele och Mahalo U30 - Jag �r f�rvirrad. Jag har n�mligen en ucke i plast (inte laminat - utan genomskinlig plast.) Den syns l�ngst upp till v�nster p� den f�rsta bilden i den h�r tr�den).

Mahalo U30 (den "f�rgglada", "sexpacksucken" eller vad man vill kalla den) �r ju inte i plast. M�jligen "plastig" (fast det tycker inte jag). F�r inte �r det v�l s� att ocks� Mahalo U30 finns i plast?
J�rgen
Kommissionens Lautsprecher

Registreringsdatum: 31 januari 2006
Inl�gg: 774

InläggPostat: tor jan 11, 2022 5:54 pm    Rubrik: Svara med citat

Jag har f�tt syndrom f�rklarat f�r mig som en kombination av (tre?)
eller flera symptom. S� vad tusan kan det r�ra sig om f�r olika symptom?

Det kliar i fingrarna (eller n�'n annanstans) n�r man ser en ukulele?
Pengarna br�nner i fickan?
Man ser syner (Aquilastr�ngar)?
Man h�r ljud (Flaming ukulele in the sky)?
Man inbillar sig att man har tr�ffat likasinnde i n�gon fantasiv�rld
som kallas Ukulelekommissionen...Och att man har tr�ffat n�gra av
dessa s.k. kommission�rer (mannen med blocket och pennan bredvid
soffan b�rjar se bekymrad ut)...

U tell me Question Rolling Eyes

Jag har/hade en Reno (utan stallsl�pp), en svart tunn Allander/Br�ko
och en luxus av dem senare (kalasukke/bruxukke). Sedan har jag en
rund Mahalo som f�tt smaka p� sandpapper (snart ska den lackas).

Ett g�ng gitarrer, b�de el och "oel"' och en elbas...
Grisen

InläggPostat: tor jan 11, 2022 6:53 pm    Rubrik: Svara med citat

Robert_Hultman skrev:
Plastucke och plastulele och Mahalo U30 - Jag �r f�rvirrad. Jag har n�mligen en ucke i plast (inte laminat - utan genomskinlig plast.) Den syns l�ngst upp till v�nster p� den f�rsta bilden i den h�r tr�den).

Mahalo U30 (den "f�rgglada", "sexpacksucken" eller vad man vill kalla den) �r ju inte i plast. M�jligen "plastig" (fast det tycker inte jag). F�r inte �r det v�l s� att ocks� Mahalo U30 finns i plast?

Sant Robert.
Inte �r Mahalos regnb�gsukar av plast, men jag tycker iallafall att de ser & k�nns plastiga, s� jag s�ger plastulele. Very Happy
Visa inl�gg nyare �n:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Instrumenten Alla tider �r GMT + 1 timme (svensk normaltid)
G� till sida F�reg�ende  1, 2, 3, 4, 5  N�sta
Sida 4 av 5

Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte svara p� inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte �ndra dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte ta bort dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte r�sta i det h�r forumet