Forumindex Ukulelekommissionens forum

 
 Vanliga fr�gorVanliga fr�gor   S�kS�k   MedlemslistaMedlemslista   Anv�ndargrupperAnv�ndargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in f�r att l�sa dina meddelandenLogga in f�r att l�sa dina meddelanden   Logga inLogga in 

Hur m�nga ukkar kan man ha? (b�r man ha?)
G� till sida F�reg�ende  1, 2, 3, 4, 5  N�sta
 
Skapa nytt �mne   Svara p� �mnet    Forumindex -> Instrumenten
F�reg�ende �mne :: N�sta �mne  
F�rfattare Meddelande
Christian
G�st





Inl�ggPostat: tis feb 07, 2022 12:07 pm    Rubrik: Nu blir du avis Anders ;) Svara med citat

Jag ringde Stefans-ukulele-Stefan och best�llde en fick-sax p� st�ende fot, v�ntar med sp�nning p� att s�tta mig och tr�ckla med den... Very Happy Laughing

Passade p� best�lla 2 av hans munspel ocks�, vi f�r v�l se om de �r v�rda den dryga hundringen mer �n ett schysst hohner.

Jag vill ocks� vara med och skryta om mina intrument: Wink

Jag v�ljer intresseordning (f.n.):
-4 ukkar
-en h�g diatoniska munspel
-3 akustiska gitarrer st�lstr�ngade
-banjo 5-str�ngad
-melodika
-Digitalpiano
-mandolin
-kazoo
-elgitarr
-balalajka
-chromatiskt munpel
-Digitaltrumset
-bongotrummor
-

har �ven en h�g kul effektboxar och mickar o grejer och midiklaviatur o s�nt. H�ller som b�st p� att exprimentera med att f� kul ljud i ukken �ven om jag f�redrar den naturell.

N�sta projekt �r ett dragspel, tror det blir ett pianospel av ren l�ttja men det kanske skjuts upp nu om fick-saxen �r s� kul som jag hoppas Smile
Till �verst p� sidan
Christian
G�st





Inl�ggPostat: tis feb 07, 2022 1:39 pm    Rubrik: grrr :oops: Svara med citat

fan ocks� det fanns ju fler sidor i den h�r tr�den och jag hade sorterat p� �ldst f�rst...grrrr evig 2:a..... (drar n�gra inte alltf�r vackra melodier p� min gamla fela som jag f�r�vrigt gl�mst att skryta om)
Embarassed
Till �verst p� sidan
anders
Kommissionens f�gelfluktare


Registreringsdatum: 20 april 2022
Inl�gg: 198
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: tis feb 07, 2022 10:14 pm    Rubrik: Re: Nu blir du avis Anders ;) Svara med citat

Christian skrev:
Jag ringde Stefans-ukulele-Stefan och best�llde en fick-sax p� st�ende fot, v�ntar med sp�nning p� att s�tta mig och tr�ckla med den... Very Happy Laughing


Jo, jag k�pte ju en s�dan med... den var hyfsat sv�rspelad kan jag avsl�ja. Lustigt nog s� plockade min bror upp den och rev av Blinka lilla stj�rna utan tidigare erfarenhet av vare sig ficksax, eller n�got annat tr�bl�s. Det kan allts� eventuellt vara s� att sv�rspelbarheten mer beror p� ut�varens talang �n sj�lva instrumentets sv�righetsgrad. Lycka till! Smile

//Anders
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
anders
Kommissionens f�gelfluktare


Registreringsdatum: 20 april 2022
Inl�gg: 198
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: tis feb 07, 2022 10:23 pm    Rubrik: bra samling! Svara med citat

Imponerande samling instrument! Bongotrummorna l�r g�ra grannarna glada gissar jag. Smile Hur ofta river du av l�tar p� balalajkan? Det �r inte ett instrument man ser varje dag.

//Anders
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
G�st






Inl�ggPostat: tis feb 07, 2022 10:39 pm    Rubrik: Balalajkan dammar just nu Svara med citat

ok

Senast �ndrad av G�st den fre mar 17, 2022 1:17 am, �ndrad totalt 1 g�ng
Till �verst p� sidan
Calypsonic
Kommissionens utvikningspojke


Registreringsdatum: 15 november 2021
Inl�gg: 234
Ort: Stockholm, Saltsj�baden

Inl�ggPostat: fre feb 10, 2022 8:51 pm    Rubrik: Svara med citat

Har av nagon anledning inte mycke respekt for balalajkor o dombror Rolling Eyes kanske for att dom ofta e lite taffligt byggda med urtrakiga traslag... eller kanske for att dom repressenterar en ganska styv, lite militant musik enligt mig Confused har nog aldrig sett nagon som ler ock spelar balalajka Confused

Ucken daremot har nagot magiskt! den ger lixom faderskanslor Laughing
_________________
Kan man brotta ner en elefant me bara h�nderna om man skriker NU J�VLAR!! just n�r man g�r till attack?
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Bes�k anv�ndarens hemsida
Robert_Hultman
Diktator light


Registreringsdatum: 21 april 2022
Inl�gg: 1777
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: fre feb 10, 2022 11:28 pm    Rubrik: Svara med citat

Fast en ukulele kan l�ta lite som en balalajka

http://www.ukuleleorchestra.com/samples/Leaning_on_a_Lampost.MP3

�tminstone i �ronen p� oss som bara �r l�sligt bekanta med det senare instrumentet.
_________________
N�got slags initiativtagare
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
G�st






Inl�ggPostat: s�n feb 12, 2022 9:27 pm    Rubrik: balalajkan fick nya str�ngar... Svara med citat

ok

Senast �ndrad av G�st den fre mar 17, 2022 1:16 am, �ndrad totalt 1 g�ng
Till �verst p� sidan
jukkalele
Custom (kosta mer) customer in waiting


Registreringsdatum: 20 april 2022
Inl�gg: 1611
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: tis feb 14, 2022 2:25 pm    Rubrik: banjodoble? Svara med citat

I g�r m�ndag hade jag ett morgonm�te i Helsingfors � tj�nstens v�gnar. Med tanke p� restid och tidsdifferens valde jag att �ka p� s�ndagen, f�r att slippa g� upp vid 4-tiden p� morgonen eller n�t. N�v�l, som en som aldrig missar ett tillf�lle att f�rena n�je med nytta gick jag till det "moderna museet" Kiasma och kollade in den stora utst�llningen ARS 06. Vad har nu detta med n�got att g�ra?" undrar s�kert v�n av ordning. D� s�ger jag som engelsmannen brukar g�ra: "Bear with me for a moment".

I alla fall finns det ett verk d�r som heter ungef�r "krossade ikoner" eller s�. Det best�r av, tja, ca 100 skulle jag tro, fotografier av diverse k�nda personer med n�gon typ av ikonstatus antar jag. Jag k�nde v�l igen knappt h�lften. Fotona var inom glas och ram, men alla glas var s�nder. Och nu kommer jag till saken:

En av dessa personer - en av dem jag inte vet vem det �r - h�ll i ett m�rkligt instrument. T�nk en stor banjokropp. Ut fr�n den sticker tv� mycket korta gitarrhalsar �t var sitt h�ll, 180 grader mot varandra, som tv� konstiga �ron ungef�r. D� personen i fr�ga h�ll h�rt om halsarna och de som sagt var mycket korta, s�g jag inte hur banden var komponerade. S� l�ngt s� bra Confused Instrumentet hade tv� flytande stall utplacerade p� banjoskinnet - och nu kommer det verkligt m�rkliga. Str�ngarna gick fr�n det ena gitarrhuvudet �ver b�da stallen och till det andra huvudet. Fr�n st�mskruv till st�mskruv allts�. S� n�r man st�mmer ena halsens str�ng, st�mmer man samtidigt den andra halsens dito.

Det m�ste ju vara en del pyssel med att placera ut stallen och f� till st�mningen f�rsta g�ngen. Det blir ocks� s� att man inte bara kan v�nda denna tingest och spela p� andra halsen, f�r d� kommer ju str�ngarna i fel ordning. Det �r allts� � ena sidan ett h�gerh�nt instrument och � andra sidan ett v�nsterh�nt, allts� med gemensamma str�ngar.

Har n�gon sett eller h�rt talas om n�got s�dant? Allts� det finns ju p� bild s� troligen finns det eller har funnits i alla fall i ett ex, men jag vet ju inte om det faktiskt g�r att spela p� det avbildade exemplaret.

Kanske kan det inspirera n�gon till ett m�rkligt ukulelebygge???

Och s� en liten fr�ga till Plink-Plonk: �r det allts� s� att du tycker att en mungiga �r j�ttekul och att en flygel �r skittr�kig? F�r att inte tala om en kyrkorgel? Wink
_________________
Jukkal E. Le

What, me uke?
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Robert_Hultman
Diktator light


Registreringsdatum: 21 april 2022
Inl�gg: 1777
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: fre jun 02, 2022 11:36 am    Rubrik: Svara med citat

Hur m�nga uckar beh�ver man? (Ursprungsfr�gan i tr�den)

Man kan naturligtvis g�ra det enkelt f�r sig och s�ga att man inte beh�ver n�gon enda ukulele. (Det l�r finnas exempel p� m�nniskor som levt b�de l�nga och lycklig liv utan en enda ukulele).

Men om man spelar ukulele. Hur m�nga ukulele beh�ver man d�?

Svaret blir: En (man kan inte spela p� fler samtidigt)

En fin v�ljudande ukulele, som man spelar p� hemma, tillsammans med likasinnade och (om man �r s�n) p� konserter. Beh�ver man f�rst�rka ljudet (t ex om man spelar med andra instrument) s�tter man p� en kontaktmikrofon av det slag man f�ster med lera.

Har man en andra ukulele �r det l�mpligen en ukulele som man inte �r s� r�dd om. Den tar man med p� resan, p� partyt osv. (I praktiken kanske det �r den f�rsta ucken man k�per. F�rsta ucken �r ofta en billigare lite enklare modell f�rst�eligt nog. Vem vill betala 1000-lappar f�r ett leksakslikande litet instrument som man inte vet om man kommer att vilja forts�tta spela p�)

Skaffar man en tredje ukulele kan det vara en ucke att ha p� jobbet eller n�gon annan stans man ofta vistas p�.

F�r den som bor med andra och spelar mycket kan den fj�rde ucken vara n�got av en paradox. En tyst ucke. En som inte l�ter s� mycket. Kanske en billig ucke som man fyller med ett ljudd�mpande material.

Ett femta instrument (jag lever inte som jag l�r) skulle kunna vara en banjoukulele, eller en annan ukulele som l�ter annorlunda.

S� skulle en lista kunna se ut om man utg�r fr�n rent praktiska aspekter.

Men varf�r ska man utg� fr�n praktiska aspekter. Man kan samla utifr�n estetiska aspekter eller utifr�n... Ja vilka aspekter och hur ser lista ut d�?
_________________
N�got slags initiativtagare
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
G�st






Inl�ggPostat: l�r jun 03, 2022 12:31 am    Rubrik: Svara med citat

VARNING! F�rfattaren ber att f� informera om att detta inl�gg blev l�ngre �n ber�knat och varnar f�r att yrsel, huvudv�rk och �gonv�rk kan f�rekomma. L�sning sker p� egen risk!

Det b�rjade en morgon n�r jag l�g sjuk i s�ngen och tittade p� nyhetmorgon i TV1. Efter nyheterna b�rjade utbildningsradion att visa program. Eftersom jag var f�r lat att str�cka mig fram och st�nga av eller byta kanal s� fick tv:n vara p�slagen. Helt pl�tsligt dyker Thomas Allander upp och b�rjade spela ukulele. Tidigare hade jag bara kommit i kontakt med ukulele i och med att en kille p� jobbet brukade spela ukulele p� fester. Det s�g s� l�tt ut och verkade s� underh�llande att jag t�nkte, det d�r ska jag l�ra mig n�gon g�ng. Kort d�refter fick jag en misshandlad hemmabyggd ukulele av min far som k�pt den billigt p� n�gon loppmarknad. Han t�nkte att den kunde jag anv�nda vid n�got upptr�dande med barbershop-k�ren.

Jag skaffade nya str�ngar till ukulelen och l�nade b�cker p� biblioteket. N�r jag skulle s�tta fast str�ngarna konstaterade jag att halsen var l�s, s� det var bara att ta fram limtuben och s�tta ukulen i press n�gra dagar. Efter ett tag str�ngade jag ukulelen, lyfte p� telefonluren f�r att f� ett A (som det stod i boken att man kunde g�ra) och b�rjade st�mma den. Men den l�t s� j�kla falskt s� att jag n�stan blev gr�tf�rdig. Jag lade ukulelen p� hyllan och misstr�stade. Efter n�gra veckor var jag d�r och pillade p� ukulelen igen. Jag lyssnade om och om igen p� CD-skivan hur man st�mmer den, men den l�t falskt hur jag �n gjorde.

I desperation tog jag med ukulelen till JAM f�r att se om Jerker kunde hj�lpa mig och f�rklara falskheten i ukulelen. Jerker var inte d�r och den unga killen kunde inte f�rklara vad det berodde p�, s� det var bara att ta ukulelen och g� hem igen. Efter ytterligare ett tag p� hyllan fick jag se att JAM skulle b�rja s�lja billiga Mahalo-ukulelar, s� jag gick dit och de hade inte kommit in i lager �n. Jag gick hem och ringde n�gra dagar senare och de hade inte kommit in i lager �n. Jag ringde ytterligare n�gra dagar senare och d� hade de �ntligen kommit in. WOOOSCH! - som en raket for jag in till JAM (som vid det h�r laget f�rmodligen blivit rej�lt tr�tta p� mig) och k�pte mig en gul Mahalo.

Jag kom hem och tog fram CD-skivan och st�mde ukulelen och den klingade himmelskt. LYCKA! - nu n�r jag �ntligen visste hur en ukulele skulle l�ta, s� tog jag fram min "gamla" ukulele och b�rjade j�mf�ra de tv�. p� den gamla ukulelen satt stallet mycket n�rmare h�let �n vad det gjorde p� min Mahalo. Vid n�rmare granskning konstaterade jag �ven att halsen inte satt dikt an mot kroppen. F�r att lossa stallet som var fastlimmat h�ll jag ukulelen �ver en kastrull med �ngande vatten, men det enda som h�nde var att lacken p� faneren f�rsvann. Till sist tog jag ett st�mj�rn och br�t loss stallet. Naturligtvis f�ljde en del av faneren med och s� blev den liggande p� hyllan (i fem m�nader) tills dess att jag �kte till sommarstugan i Katrineholm. F�r att han n�got att g�ra om det skulle bli regn s� tog med den trasiga ukulelen.

V�l nere p� landet f�ljde en omfattande renovering d�r halsen br�ts loss och limmade fast ordentligt och stallet flyttades l�ngre bort fr�n centrumh�let. Till sist m�lades den tidigare tr�f�rgade ukulelen bl� och lackades. N�r jag kom hem till Huddinge igen str�ngades ukulelen och naturligtvis l�t den fortfarande falskt. Sedan dess har den blivit liggande p� min hylla och f�r ett tag sedan (efter mitt f�rsta m�te med ukulele-kommissionen) kom jag p� tanken att st�mma p� amerikanskt s�tt. S� n�r jag plockade fram ukulelen fr�n hyllan gjorde jag en fasansfull uppt�ckt. Locket hade lossnat och b�jt sig upp�t av str�ngkraften. Om inte stallet varit fastskruvat s� hade de nog lossnat och skonat locket fr�n att sl�ppa. S� nu ligger den d�r p� hyllan och n�gon dag ska jag nog reparera den, men tyv�rr kommer den nog alltid att klinga falskt. Helst hade jag nog haft Calypsonics kunskaper och f�rvandlat den till ett v�lklingande monster!

Till sist: Hur m�nga ukulelar beh�ver man? F�r min del r�cker det med EN (som l�ter n�gorlunda hyggligt) eftersom jag �nd� inte kan spela s� bra.

G�ran
Till �verst p� sidan
Ukulele-Rookie



Registreringsdatum: 09 december 2021
Inl�gg: 85
Ort: Huddinge

Inl�ggPostat: l�r jun 03, 2022 12:38 am    Rubrik: Svara med citat

Och det var naturligtvis jag som var f�rfattaren till ovanst�ende inl�gg. Anledningen att det skrevs som g�st var att det tog s�n l�ng tid att skriva att jag hann bli urloggad! Very Happy

G�ran
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida MSN Messenger
G�st






Inl�ggPostat: m�n jun 05, 2022 10:02 pm    Rubrik: Svara med citat

Jag m�ste citera John Kavanagh fr�n ett annat forum:
Citat:
Ukuleles are like orgasms - one's enough if it's a nice one.

Jag �r inte s�ker p� att jag h�ller med till 100 % vare sig i det ena eller andra fallet, men n�got ligger det nog i det �nd�.
Till �verst p� sidan
jukkalele
Custom (kosta mer) customer in waiting


Registreringsdatum: 20 april 2022
Inl�gg: 1611
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: m�n jun 05, 2022 10:57 pm    Rubrik: Svara med citat

Vad f-n. Jag var ju inloggad. Det s�g ut s� i alla fall. N�ja, "g�st" ovan var allts� jag.
_________________
Jukkal E. Le

What, me uke?
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Plink-plonk
Kommissionens entusiast


Registreringsdatum: 20 mars 2006
Inl�gg: 464

Inl�ggPostat: tis jun 06, 2022 10:28 am    Rubrik: Svara med citat

En ukulele = En orgasm----okej det m�ste vi spinna vidare lite p�.

Sexet och ukulelespelandet -en j�mf�rande studie.

Okej man b�rjar lite mjukt, st�mmer och spelar upp sig - f�rspel.

River av ett par standardl�tar om det �r en sak man dragits med l�nge. Man vet hur den l�ter och vad man f�rv�ntar sig (t�nk:ligga med frugan)

Lite alkohol till kan ju g�ra att man tycker man spelar ovanligt bra eller s� kan man r�ka somna mitt i l�ten.. Wink

�r det ett nytt instrument �r den betydligt mer sp�nnande. �r den dessutom snygg, ospelad och har kr�vt en hel del f�r att f� hem �r det ju extra pirigt. (och att spela p� n�n annans i smyg kan ju vara extra adrenalinframmkallande)

Tyv�rr kan den ju ha sv�rt att h�lla st�mningen s� man f�r inte f�rhasta sig.

Men spelar man mjukt och lugnt i samband med pirret inf�r att fingra p� det ok�nda kna det bli ett sjuhelsikes klimax. Fingerspel och strumming i perfekt harmoni. Ahhhhhhhhhhhhhh
Vem fan �r n�jd med en orgasm?!??!! -ukulele -k�rring Smile
_________________
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inl�gg nyare �n:   
Skapa nytt �mne   Svara p� �mnet    Forumindex -> Instrumenten Alla tider �r GMT + 1 timme (svensk normaltid)
G� till sida F�reg�ende  1, 2, 3, 4, 5  N�sta
Sida 3 av 5

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte svara p� inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte �ndra dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte ta bort dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte r�sta i det h�r forumet


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2006