Forumindex Ukulelekommissionens forum

Vanliga frågorVanliga fr�gor   SökS�k   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnv�ndargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in f�r att l�sa dina meddelanden   Logga inLogga in 

Hur m�nga ukkar kan man ha? (b�r man ha?)
G� till sida 1, 2, 3, 4, 5  N�sta

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Instrumenten
F�reg�ende �mne :: N�sta �mne  
F�rfattare Meddelande
Robert_Hultman
Diktator light

Registreringsdatum: 21 april 2022
Inl�gg: 1777

InläggPostat: tor nov 03, 2021 8:32 pm    Rubrik: Hur m�nga ukkar kan man ha? (b�r man ha?) Svara med citat

Jukkalele aktualiserade i en annan tr�d fr�gan om hur m�nga ukulelesar man beh�ver/kan ha.

Kunde vara intressant att diskutera. Sj�lv har jag f�r n�rvarande 9 ukkar.

Vad� nio? Det �r ju tio ukkar p� bilden, t�nker n�gon. R�tt men av de 10 �r bara �tta mina � s� har jag en p� jobbet ocks�, om lusten att spela blir �verm�ktig.

�r d� nio ukkar ett l�mpligt antal? Njae. Det kan man v�l inte s�ga. Att jag har just nio beror p� att jag b�rjade med en Br�ko (den "tr�f�rgade" n�st l�ngst till h�ger i nedre raden). Det �r den mest v�lljudande av ukkarna i samlingen. Med aqilostr�ngar, som jag bytte till, l�ter den lite starkare men fick en aning "plattare" klang. � s� k�pte jag en (den r�da p� bilden) f�r att f�rse med en piezomikrofon. Sen k�pte jag tv� av Jerkers Loudmouthar (den svarta p� bilden + en likadan som min gitarrespelande son fick) Sen k�pte jag en sexpack Mahalos p� JAM. hustrun fick en (den vita p� bilden) dottern en (hon valde den ljusbl� men bytte den idag mot den rosa).

D�rtill har jag en dusch-ukke (i genomskilnlig plast) och en r�tt kass ukke som jag k�pte som en sovenir i Californien.

Mahaloukkarna ger jag nog bort till b�ttre beh�vande i samma takt som jag skaffar b�ttre instrument.

Sj�lv har jag idag k�pt, men �nnu inte f�tt, en Johnson resonatorukulele. Till h�lften f�r att den �r s� snygg och till h�lften f�r att jag vill ha ett instrument som l�ter starkare.

En av Mahalosarna t�nker jag g�ra kaffeved av och bara beh�lla halsen av. Den ska jag anv�nda i mitt el-ukke-bygge som ska resultera i en ukke kopia av Gibsons Les Paul g****r - "Les Puke". En riktig elukke med st�lstr�ngar och magnetmikrofon. Jag har ritat den men �nnu inte kommit ig�ng med bygget.

Sen vill jag ha en banjo-ukke. Fast jag tror jag v�ntar ett tag. Det k�nns n�mligen som om man skulle vara tvungen att l�ra sig lite Formby split stroke om man skaffar en banjolele. (Jag tror att alla f�rv�ntar sig att h�ra lite Formby-lir n�r de ser instrumentet) dessutom har jag �nnu inte best�mt mig f�r om jag ska ha en s�n d�r tung eller en l�ttare modell.

En Fluke kanske skulle pryda sin plats i samlingen?

Helt s�ker vill man sen ha ett riktigt fint och v�lljudande instrument i vackert tr�. Kanske en Bushman Jenny, som jag l�ser om p� utl�nska ukkeforum.

Ja, vad vill man ha mer...

� s� den andra fr�gan: Vad beh�ver man?

Man beh�ver, tror jag nog, bara en ukke. Den ska l�ta hyffsat f�r att man ska tycka att det �r roligt att spela p� den. Splar man tillsammans med andra (instrument) beh�ver den kanske l�ta mer �n en vanlig ukke g�r. D� kanske man beh�ver ett instrument till, eller n�gon f�rst�rkning av n�got slag.

Vad tror ni?

Senast �ndrad av Robert_Hultman den fre nov 04, 2021 1:16 pm, �ndrad totalt 4 g�nger
Till �verst p� sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
jukkalele
Custom (kosta mer) customer in waiting

Registreringsdatum: 20 april 2022
Inl�gg: 1609

InläggPostat: tor nov 03, 2021 11:00 pm    Rubrik: Svara med citat

D� ligger jag efter, b�de antals- �ven kvalitetsm�ssigt. Jag tror att jag f�r det till sju stycken. Den b�sta av dem �r en Mahalo med rund kropp. Jag har satt p� Aquilastr�ngar p� den, med halvlyckat resultat. Den l�ter h�gre men s�mre �n den gjorde med originalstr�ngarna. Det �r kanske s� att dessa vad jag f�rst�r i �vrigt bra str�ngar inte passar till just denna modell.

Sedan har jag fem s�dana d�r billiga Mahalo U30. De har ganska varierande kvalitet faktiskt. N�gra av dem har jag fixat sadeln p� f�r b�ttre spelbarhet, allts� filat ned sp�ren lite. Ibland med gott resultat, ibland med d�dare ljud som f�ljd. Jag vet v�l m�jligen inte exakt vad jag h�ller p� med. En av de fem har jag numera p� jobbet och p� en av dem har stallet sl�ppt. Denna och kanske ytterligare n�gon av dem t�nkte �ven jag f�rs�ka bygga n�got av vid tillf�lle, allts� genom att anv�nda hals och stall.

Dessutom har jag en Flying V, och ja vad ska man s�ga. Den ser fr�ck ut, men l�ter inte s�rskilt mycket och �r taskigt intonerad. Och s� har jag en s�n d�r vattent�t plastvariant. Den �r riktigt kass b�de ljudm�ssigt och mekaniskt, men har den stora f�rdelen att den fungerar i duschen och i havet. D�rmed fyller den en nisch som annars skulle gapat tom.

V�nta ett tag - det blir ju �tta. N�ja, en funkar ju inte.

Detta kan ses som ett varnande exempel. Visst kan man ha kul med de riktigt billiga instrumenten, och U30:an �r ett riktigt instrument om �n inte av yppersta klass. Men till slut inser man att den riktigt stora ukulelelyckan inte uppn�s utan ett mer v�lljudande och spelbart exemplar. S� i avv�gningen mellan j�ttem�nga ukkar och ett f�tal, men b�ttre, skulle jag rekommendera det senare. D�remot vill jag inte rekommendera att bara ha en. Man kan ju f� ov�ntat bes�k!!!

Eftersom jag allts� bara har en som �r lite b�ttre, �r jag i princip p� jakt efter fler. Jag har funderat p� ett par stycken Loudmouth, f�r att utrusta den ena med str�ngar med l�gt A. P� det s�ttet skulle jag allts� ha tv� hyfsade instrument med olika str�ngning, s� att man kan byta till det som passar f�r tillf�llet och �nd� f� samma ljud. Just nu finns dock bara mahognyvarianten inne, och ska jag ha tv� ska det vara en av varje.

Sedan vore det kul med n�gon riktigt bra, men inte till vilket pris som helst. Fluke verkar intressant. Kanske n�gon konsertukulele, f�r att b�ttre f� plats med alla fingrar. Jag s�g ocks� p� n�tet ett fabrikat som heter Applause , som verkar ha inbyggd mik och som liknar Ovations gitarrer, med v�lvd undersida och flera mindre ljudh�l. N�n som vet n�t om dem????

Ja n�gon fast �vre gr�ns f�r rimligt antal ukuleles har jag nog sv�rt att f�rest�lla mig. Ju mer man f�r veta om vad som finns, desto st�rre blir det rimliga antalet

What, me uke?
Till �verst p� sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
anders
Kommissionens f�gelfluktare

Inl�gg: 198

InläggPostat: fre nov 04, 2021 10:43 am    Rubrik: Instrument Svara med citat

Jo, visst blir det n�gra efter ett tag.
Sj�lv delar jag samlingen med flickv�nnen och den �r tack och lov inte st�rre �n kanske 5 instrument - det finns allts� utrymme f�r fler! De allra flesta nuvarande �r Mahalo, utom en. En har f�tt stallsl�pp och n�gon �r aldrig riktigt inspelad. Jag har sj�lvklart en p� jobbet ocks�. Det verkar vara n�rmast en sj�lvklarhet i denna tr�d. Smile

Har inte riktigt styrt upp vart detta skall ta v�gen, men jag tror att f�ljande uppl�gg skulle passa mig:
- Nyink�p: en barritonukulele (st�rre �n v�ra sopranos) f�r spel i duo. Vet inte riktigt var man enkelt kan k�pa en s�dan nu, men det l�ser sig nog.

- Omst�mning: St�m om en till "amerikansk" st�mning, f�r att f� ett lite l�gre register och kunna spela med p� http://www.ukuleledisco.com.

- Ombyggnad: Skaffa piezoelektrisk mick och applicera enligt Roberts f�rlaga f�r att kunna micka upp och plugga in i hemmastudion.

Vi h�rs!/Anders
Till �verst p� sidan
jukkalele

InläggPostat: tor nov 17, 2021 2:11 pm    Rubrik: Svara med citat

Jag s�g i en diskussion p� 4thpeg att m�nga d�r lider av UAS, Ukulele Aquisition Syndrome, eller p� svenska m�jligen Ukuleleanskaffningssyndrom. (Just det, s�r skrivning �r skit fult p� svenska Twisted Evil ) Av inl�ggen ovan och diverse diskussioner med kommission�rer kan man dra den inte alltf�r v�gade slutsatsen att denna �komma (?) �ven finns i detta land.

Jag k�nde n�stan �nnu mer igen mig i ett bredare, mer allm�nt, tillst�nd som kallas IAS, Instrument Aquisition Syndrome, eller Instrumentansk.... ja ni hajar. Visserligen �r det ukuleleanskaffning som ligger n�rmast till hands, men �ven annat �r och har varit lockande. F�rutom mina sju eller �tta ukulele befinner sig i min �go just nu:

En Fender Precision Bass 60-tal
En MusicMan Sting Ray-bas 80-tal
En Ashbory-bas, liten rackare med silikongummistr�ngar (finns p� bild i kommissionens f�rbrytargalleri)
En Tanglewood akustisk basgitarr
En Yamaha akustisk nylonstr�ngad gura (Jag anv�nder det ordet eftersom det riktiga ordet �r censurerat av n�gon administrat�r Wink )
En usel elgitarr (sammans�ttningar tror jag g�r bra) LP-kopia
En Ibanez elgitarr
En Epiphone "the Dot" elgitarr, eller halvakustisk d�, en s�n d�r Gibson 335-kopia, men riktigt trevlig.
En fiol (preskiberat)
En mandolin av ryskt ursprung tror jag.
En Casio keyboard - och hur m�nga instrument den kan vara med inbyggda funktioner och diverse programvara jag tryckt in i datorn orkar jag inte ens f�rs�ka reda ut.

Man skulle kunna tycka att detta borde r�cka en bit. Jag blir sj�lv n�stan skr�md n�r jag l�ser detta. (Dock k�nnser jag dem som �r betydligt v�rre, s� det kanske inte �r s� farligt.) F�rutom fler ukkar �r det som st�r �verst p� �nskelistan just nu en bra akustisk st�lstr�ngad gura, sedan kanske en b�ttre nylonstr�ngad eller en 12-st�ngad eller en mindre resegitarr eller kanske man skulle l�ra sig n�got bl�sinstrument, eller.....

Ett sv�rt fall av UAS. Ett sv�rt fall av IAS. Finns det n�gon annan som k�nner igen sig i symptomen?
Habeg�r - Oj vilken kul/h�ftig/bra.... den vill jag ha
F�rnekelse - Nej jag har v�l inte redan f�r m�nga. Jag �r inte beroende. Jag kan sluta k�pa n�r jag vill.
Rationalisering - Jo, men just den h�r fyller ett tomrum f�r att...
Ren l�gn - Om jag skaffar den h�r s� ska jag s�lja/ge bort/kasta n�got annat.

H J � � � L P ! ! !

What, me uke?
Till �verst p� sidan
Robert_Hultman
Diktator light

InläggPostat: tor nov 17, 2021 10:32 pm    Rubrik: Svara med citat

"Jag kan sluta k�pa n�r jag vill"

Laughing ROFL Laughing
Robert_Hultman
Diktator light

InläggPostat: tor nov 17, 2021 11:02 pm    Rubrik: Svara med citat

Vad tror ni om den h�r d�:

"Om jag bara k�per den d�r ukulelen i koa-tr� fr�n 30-talet kommer jag aldrig att beh�va n�gon mer ukulele"?
jukkalele

InläggPostat: fre nov 18, 2021 10:48 am    Rubrik: Svara med citat

Sv�rt att analysera. Det kan r�ra sig om f�rnekelse, men det kan ocks� vara en ren l�gn. Det beror p� om du sj�lv tror p� det eller inte.

What, me uke?
Till �verst p� sidan
anders

InläggPostat: fre nov 18, 2021 10:35 pm    Rubrik: IAS continued Svara med citat

Ok,
jukkalele kastade handsken... IAS kan jag identifiera mig med.

Nuvarande (bristf�lliga samling) omfattar (med Claudias del i samlingen):

- st�lstr�ngad halvakustisk g****r av m�rket Montana
- 3/4 storleks akustisk nylonstr�ngad (f�r att spela bekv�mt i soffan)
- elgitarr. Epiphone "Red Dot". "jazzgura" med en Behringer V-amp2
- nylongstr�ngad akustisk (ok�nt m�rke)
- mandolin
- barritonmandolin ("permanent" inl�nad Levin)
- munspel
- darbuka (turkisk trumma fr�n Jam)
- claves ("taktpinnar")
- tamburin
- "rytm�gg"
- melodika (m�rket Victory)
- minidragspel ("Accordion, made in China")
- alla ukuleles n�mnda ovan, i tidigare inl�gg
- Yamaha SY22, synth. "Permanent inl�nad" fr�n emigrerad kollega i Costa Rica)
- 2st kazzoo
- mungiga

P� �nskelistan st�r en barritonukulele, elbas, ett st�rre dragspel, banjo, en fender elgitarr och kanske en dobro. Nu �r vi dock en bit in i framtiden, i en st�rre l�genhet med en mycket t�lmodig flickv�n... Wink

//Anders

PS.
Till IAS kan man l�gga SEAS (Studio Equipment Aquisition Syndrome). F�r snart ett �r sedan b�rjade bygga upp en liten hemmastudio kring min dator. Den har en f�rm�ga att producera ett behov av nya prylar. Nya l�tar har dock inte kommit �nnu. F�rmodligen saknas det prylar...
Till �verst p� sidan
jukkalele

InläggPostat: tor dec 15, 2021 11:22 am    Rubrik: Svara med citat

Mer IAS!

Jag har best�llt en elkazoo. Ja ni s�g r�tt, en kazoo att spela p� via f�rst�rkare, effektbox och allt annat man kan komma p�. �r inte det bland det dummaste ni h�rt? Och r�tt oemotst�nligt ocks�. Kolla sj�lva:
http://www.electrickazoo.com/

What, me uke?
Till �verst p� sidan
Robert_Hultman
Diktator light

InläggPostat: tor dec 15, 2021 5:58 pm    Rubrik: Svara med citat

Efter att ha h�rt demon p� siten undrar man: Beh�vs det egentligen n�gra andra instrument?
Dags att lagstifta?
anders

InläggPostat: tor dec 15, 2021 9:55 pm    Rubrik: Hur hittade du den? Svara med citat

Hur hittade du den? Vem s�ker ett s�dant instrument? Jag har ocks� h�rt klippen nu och inser naturligtvis att det �r i princip bara �r en tidsfr�ga innan man b�rja fingra p� buy-knappen. En ytterst knasig produkt.

Sj�lv suktar jag f�r n�rvarande efter en ficksax fr�n Bushman Music:
http://www.bushmanmusic.com/productdetail/~Model/BPS~/d.html
Ljudklipp: http://www.xaphoon.com/pinkpantherFM16mono.mp3
Har dock en obehaglig k�nsla att det f�rmodligen �r lika kr�ngligt att f� ljud i den som i en vanlig saxofon.

//Anders
Till �verst p� sidan
jukkalele

InläggPostat: fre dec 16, 2021 1:42 pm    Rubrik: Svara med citat

Om�jligt att s�ka ett s�dant instrument. Det kr�ver till att b�rja med att man vet om dess existens. Jag s�kte egentligen efter n�got helt annat - tester av en viss LCD-TV. I Google d�k det d� upp en l�nk till n�got annat som r�kade st�mma med mina s�kkriterer och som s�g intressant ut och d�r fanns i sin tur en l�nk och p� den v�gen var det.

Saxen v�cker ocks� ett kliande i fingrarna. Vilken grej! Den verkar vara byggd som en blockfl�jt, enligt texten. Det har jag aldrig spelat, men hur sv�rt kan det vara n�r minsta skolbarn fixar det? Det �r det d�r med att f� ljud f�rst�s. Det �r ju saxofonr�r p� den, naturligt nog.

F�r att �terg� till temat f�r tr�den s� �r jag hiskeligt n�ra ett beslut om en best�llning av en Bushman Jenny Concert.

What, me uke?
Till �verst p� sidan
G�st

InläggPostat: fre dec 16, 2021 3:15 pm    Rubrik: Svara med citat

Hiskeligt n�ra i betydelsen "Jag har precis sl�ppt upp enter-knappen efter best�llningen" hoppas jag.

Jag vill h�ra hur den beryktade Jennyn l�ter!!!!
Till �verst p� sidan
jukkalele

InläggPostat: tor dec 22, 2021 10:14 pm    Rubrik: Svara med citat

Butiken �r st�ngd �ver helgerna, s� jag hinner fortfarande fundera p� valet sopran/concert.

�r detta d� den sista ukulele man beh�ver? Nej!!! S� l�nge man inte har en s�n h�r:
http://community.middlebury.edu/~jlagman/mike_and_jarvis.htm
finns det ingen anledning att k�nna sig n�jd.

What, me uke?
Till �verst p� sidan
anders

InläggPostat: tor dec 22, 2021 10:47 pm    Rubrik: Fantastiskt! Svara med citat

Vilken cool och anv�ndbar uppfinning! Sj�lv bygger jag inte i lego l�ngre, men nu inser jag att det kan tillf�ra ett enkelt och smidigt s�tt att kompa sig sj�lv p�. Smile

Bra l�nk! Synd att de inte hade n�gra ljudupptagningar. Det g�r mig lite misst�nksam vad g�ller hur bra den egentligen fungerar.

//Anders
Till �verst p� sidan
Visa inl�gg nyare �n:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Instrumenten Alla tider �r GMT + 1 timme (svensk normaltid)
G� till sida 1, 2, 3, 4, 5  N�sta
Sida 1 av 5

Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte svara p� inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte �ndra dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte ta bort dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte r�sta i det h�r forumet