Forumindex Ukulelekommissionens forum

 
 Vanliga fr�gorVanliga fr�gor   S�kS�k   MedlemslistaMedlemslista   Anv�ndargrupperAnv�ndargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in f�r att l�sa dina meddelandenLogga in f�r att l�sa dina meddelanden   Logga inLogga in 

Johnson Resonator Ukulele

 
Skapa nytt �mne   Svara p� �mnet    Forumindex -> Instrumenten
F�reg�ende �mne :: N�sta �mne  
F�rfattare Meddelande
Robert_Hultman
Diktator light


Registreringsdatum: 21 april 2022
Inl�gg: 1777
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: tor nov 03, 2021 5:17 pm    Rubrik: Johnson Resonator Ukulele Svara med citat

Nu har jag precis best�llt en blank och fin (!) resonatorukulele fr�n en butik i Tyskland!
En Johnson resonator ukulele.

Man kan se den p� bild h�r (fr�n en annan aff�rs website)

http://www.guitarpoint.de/shop/d__Johnson_Resonator_Ukulele842.htm

248 eurosar inklusive frakt kostade den. Kommer nu att g� och vanka av och an i avvaktan p� att dyrgripen dyker upp p� n�gon postanstalt i n�rheten av hemmet.

Jag har surfat lite och samlat information om instrumentet. Det f�r inte odelat positiv kritik men har tydligen blivit b�ttre och b�ttre. Tidigare problem med halsen ska vara borta. Men ljudet �r av allt att d�ma inte i klass med de dyrare resonatorukulelerna (Beltona och National). Johnsonukulelen tillverkas tydligen i Shanghai och s�ljs p� olika marknader under varum�rkena Johnson, Ashbury och Vintage (Ashbury �r av n�got dunkelt sk�l �r en 10:a billigare �n Johnson i England).

Men den �r s� snygg!!! S� man f�r v�l leva med att den inte l�ter som dess fina kusiner.

Jag tror den �r i konsertstorlek (har en urkass s�dan sedan tidigare som jag k�pte i en surfingbutik i Kalifornien � hoppas det inte �r ett f�rebud) och f�rnicklad.
_________________
N�got slags initiativtagare


Senast �ndrad av Robert_Hultman den tor nov 03, 2021 5:41 pm, �ndrad totalt 1 g�ng
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
jukkalele
Custom (kosta mer) customer in waiting


Registreringsdatum: 20 april 2022
Inl�gg: 1611
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: tor nov 03, 2021 5:38 pm    Rubrik: Svara med citat

Ska bli intressant att h�ra den n�r den kommer. Banjoukkar, resonatorukkar - ja det verkar som att man snart inte kommer att h�ras alls p� m�tena.

Dessutom skjuter detta ytterligare fram gr�nsen f�r hur m�nga ukkar som det �r rimligt att �ga. Eftersom man f�r med en hochwertiges Hartschaum Gigbag l�ter detta som ett fynd. I alla fall om den l�ter som ett fynd. Confused
_________________
Jukkal E. Le

What, me uke?
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
anders
Kommissionens f�gelfluktare


Registreringsdatum: 20 april 2022
Inl�gg: 198
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: fre nov 04, 2021 11:06 am    Rubrik: Coolt instrument! Svara med citat

Supercool!
Blir det lite slide p� n�sta m�te ocks�? Smile
Jag har faktiskt experimenterat lite med slidespel p� ukulelen hemma, men det blir inte n�gon bra ton och v�ldigt svag. Nylonstr�ngar och en s� liten resonanskropp �r inga bra f�ruts�ttningar.

V�digt snyggt instrument. Skall bli kul att h�ra hur det l�ter.
Man kan ju inte helt g� bort sig med b�de Blechkorpus och Perloidbezogene Kopfplatte!

//Anders
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Lasse R
Kommissionens sommartomte


Registreringsdatum: 26 maj 2005
Inl�gg: 198

Inl�ggPostat: fre nov 04, 2021 1:03 pm    Rubrik: Svara med citat

Jag s�ger bara en sak! Snygg!! Rolling Eyes
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Robert_Hultman
Diktator light


Registreringsdatum: 21 april 2022
Inl�gg: 1777
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: ons nov 09, 2021 1:35 pm    Rubrik: Svara med citat

S� kom den d�. Den skinande resonatorukulelen. P� forumet 4thpeg.com d�r jag fr�gat om Johnson resotorukulelen har det kommit in en hel del svar och synpunkter (men f�rst efter det att jag best�llde min, naturligtvis).

Preludium
Det verkar som om vridna halsar, d�liga st�mskruvar, vassa kanter p� banden (s� man bl�der om fingararna n�r man spelar), vassa kanter p� h�len (i plattan som t�cker resonatorn) d�r str�gnarna �r f�sta s� att str�ngarna sk�rs av (!) �r problem som f�rekommit p� modellen. (S�d�r lagom uppmuntrande.) Men problemen har haft ganska enkla l�sningar (utom de vridna halsarna d�, f�rmodar jag).

Ljudet har det varit delade bud om. Resonatorljudet �r lite s�rskilt och skiljer sig fr�n andra ukkar. Men n�r det g�ller styrka g�r meningarna is�r: Inte i klass med de b�sta resonatorukkarna, inte i klass med vissa andra icke resonator-ukkar. Ocks� vad g�ller intonation har meningarna g�tt is�r men p� en mer positiv skala. Fr�n hyffsad till riktigt bra.

Besvikelsen
Min ukke d�?
Jo, n�r jag packat upp den granskade jag sp�nt de detaljer som kritiserats och fann att banden inte var vassa, st�mskruvarna okej, halsen rak och kanterna p� h�let d�r str�ngarna �r f�sta verkade inte s� vassa.
S� st�mma instrumentet och bli besviken. Ljudet var kasst. Tunnt d�tt och svagt. Precis allt en resonatorukke inte ska vara. Str�ngarna satt misst�nkt l�gt. M�rktes s�rskilt n�r man tog barr�ackord.

L�sningen
En rask promenad p� lunchen upp till JAM och Oscar d�r som raskt dianostiserade felet. Str�ngarna (tunna enkla) sitter f�r l�gt. Botemedlet �r att h�ja stallet (som p� resonatorukken sitter p� resonatorn. S� nu �r ukken inl�mnad f�r att f� ett nytt och h�gre stall och nya str�ngar (Aquilo).
I �vrigt fick instrumentet godk�nt. Oscar tror att det kommer att l�ta bra n�r det nya stallet och de nya str�ngarna �r p� plats.
_________________
N�got slags initiativtagare
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
anders
Kommissionens f�gelfluktare


Registreringsdatum: 20 april 2022
Inl�gg: 198
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: tis nov 22, 2021 12:35 am    Rubrik: jag tycker den l�t bra! Svara med citat

Sista inl�gget f�r kv�llen...

Jag vill bara s�ga att jag numera �r officiellt avundsjuk. Det var en cool ukulele och jag gillade ljudet. Hann aldrig fr�ga om den var fixad nu, eller inte, men den l�t bra. Den k�ndes ocks� v�ldigt gedigen under den korta tid jag hann prova den. Hoppas du tar med den igen n�got g�ng.

Min UAS-niv� �kade pl�tsligen ett hack.

//Anders
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Robert_Hultman
Diktator light


Registreringsdatum: 21 april 2022
Inl�gg: 1777
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: tis nov 22, 2021 12:42 am    Rubrik: Svara med citat

Jod�, den �r fixad. Den l�ter s�d�r 34,8 g�nger b�ttre nu �n innan.

Dock. Jag fick en l�gre st�md A-str�ng eftersom det inte fanns aquilo sopranstr�ngar hemma d�. Jag vet inte riktigt vad jag tycker om det. Jag var mycket skeptisk inledningsvis men b�rjar s� sm�tt v�nja mig. Men jag tror fortfarande att jag vill ha en "vanlig" a-str�ng p� resonatorn. �tminstone ett tag inledningsvis, s� jag f�r h�ra det "of�rfalskade" resonator-ljudet.
_________________
N�got slags initiativtagare
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
G�st






Inl�ggPostat: s�n feb 12, 2022 9:39 pm    Rubrik: Resonatorukken Svara med citat

ok

Senast �ndrad av G�st den fre mar 17, 2022 1:16 am, �ndrad totalt 1 g�ng
Till �verst p� sidan
Robert_Hultman
Diktator light


Registreringsdatum: 21 april 2022
Inl�gg: 1777
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: m�n feb 13, 2022 12:12 pm    Rubrik: Svara med citat

Har inte f�tt ordning p� den �nnu trots fixet. Resonatorkonen trycks ned av trycket fr�n str�ngarna s� att man f�r "greppbr�desrassel". Har t�nkt k�pa en ny resonator-kon fr�n National och se om det hj�lper saken. Men en s�n g�r l�s p� en 600-700 kronor innan frakt och svenska skatter.

M�h�nda var ursprungskonen inte avsedd f�r D-st�mmning. National-konen �r "certifierad" f�r b�de C-och D-st�mning (fast bara p� National-instrument, f�rst�s)

S� �n s� l�nge �r jag skeptisk. Ett fint instrument att se p�, s� jag hoppas verkligen f� ordning p� det s� sm�ningom.

Men jag lever tills vidare lycklig med min Martin-ucke. Den har tagit ucke-spelandet till nya niv�er (subjektivt - upplevelsem�ssigt)
_________________
N�got slags initiativtagare
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
ukkej�rre
G�st





Inl�ggPostat: fre mar 17, 2022 8:26 pm    Rubrik: fixa Johnsson resonator ukken Svara med citat

Hej Roberth Hultman! L�ste i en tidigare tr�d att du hade bekymmer med din Johnsson ukke.Skummade bulletin bouard Flea marked, d�r en kille ger r�d hur han fixa sin ukke! Hoppas det funkar!. Urs�ckta mina stavfel, men det �r ju fredagskv�ll! Hej d�! ukke J�rre :lol:
Till �verst p� sidan
Robert_Hultman
Diktator light


Registreringsdatum: 21 april 2022
Inl�gg: 1777
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: l�r apr 15, 2022 2:46 pm    Rubrik: Svara med citat

Nu har jag best�llt en kon fr�n Elderly Instruments i USA. $60 plus frakt och svenska skatter. Vi f�r se vad kalaset kostar n�r konen landar h�r hemma. Och n�r den g�r det. De har ju p�sk d�rborta ocks� s� det l�r v�l dr�ja ett tag.
_________________
N�got slags initiativtagare
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Robert_Hultman
Diktator light


Registreringsdatum: 21 april 2022
Inl�gg: 1777
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: fre apr 28, 2022 6:11 pm    Rubrik: Svara med citat

Nu �r det f�rhoppningsvis dags att skriva sista kapitlet i ber�ttelsen om min Johnsson resonator ukulele.

Idag kom National-konen fr�n Elderly instruments. Till de 60 dollarna kom 194 kronor i tull och avgifter (Ned med protektionismen - leve frihandeln!).

N�r jag kom hem och packade upp den s�g jag att den ser precis ut som den kon som satt i Johnsonen. N�r jag skruvat is�r ucken och tagit ut konen kunde jag konstatera att det �r precis lika dana koner. N�gonstans i v�rlden finns det en kontillverkare som levererar koner till n�gra instrumentmakare som sedan g�r instrument som saluf�rs under m�nga olika namn i olika prisklasser. Allts� blev jag aningen skeptisk och f�rest�llde mig att den nya konen skulle kollapsa under de D-st�mda str�ngarnas tryck precis som f�reg�ngaren.

Men nu �r den nya konen inmonterad och instrumetet l�ter som det ska (starkt och fin n�r man st�r framf�r det men inte lika starkt och med mycket "str�ngljud" f�r den som spelar - som tur �r har jag en testpilot hemma i form av min son som f�r spela s� jag kan lyssna).

Nu ska jag laga mat, sen ska jag driva familjen fr�n vettet med min starkt ljudande resonatorukulele!
_________________
N�got slags initiativtagare
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Robert_Hultman
Diktator light


Registreringsdatum: 21 april 2022
Inl�gg: 1777
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: l�r jun 02, 2022 11:01 pm    Rubrik: Svara med citat

Update!

Ni vet hur det �r? Man spelar p� en ucke ett tag � s� l�gger man den ifr�n sig f�r en tid och spelar p� en annan ucke osv...

Johnson-resonatorn fick h�nga p� v�ggen bra l�nge, efter att jag spelat p� den ett tag efter det att den fick en National-kon. Men det uppstod liksom aldrig n�gon riktig k�rlek mellan oss, resonator-ucken och mig. Kanske berodde det p� det inledande strulet.

N�v�l den fick h�nga p� v�ggen hemma mer eller mindre ospelad under r�tt l�ng tid.

Jukkalele fr�gade om han fick l�na den f�r att se vad han skulle tycka om den. Javisst, sa jag och t�nkte att den kan han f� l�nga l�nge utan att jag kommer att sakna den.

� s� �kte jag till ukulelefestivalen i NY och h�rde Yan Yalego spela p� sin Johnson. (Jag hade faktiskt dryftat Johnson-problem med honom p� n�got forum f�rut och l�rt mig att han lagt en str�ng med silikon mellan resonatorkonen och tr�t den vilar p� i sin ucke och p� s� s�tt f�rb�ttrat ljudet i sin ucke). Att h�ra Yalego var mycket inspirerande. S� v�l hemma har jag spelat en del p� Resonatorn och nu b�rjar det spira lite k�nslor verkar det som. Pausen har gjort oss v�l. Vi kan liksom b�rja om p� ny kula nu och l�gga allt gammalt groll bakom oss.

Jag hoppas att jukkalele gl�mt att han vill l�na den....
_________________
N�got slags initiativtagare
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inl�gg nyare �n:   
Skapa nytt �mne   Svara p� �mnet    Forumindex -> Instrumenten Alla tider �r GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte svara p� inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte �ndra dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte ta bort dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte r�sta i det h�r forumet


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2006