Forumindex Ukulelekommissionens forum

 
 Vanliga fr�gorVanliga fr�gor   S�kS�k   MedlemslistaMedlemslista   Anv�ndargrupperAnv�ndargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in f�r att l�sa dina meddelandenLogga in f�r att l�sa dina meddelanden   Logga inLogga in 

Inspelningsutrustning
G� till sida F�reg�ende  1, 2
 
Skapa nytt �mne   Svara p� �mnet    Forumindex -> Inspelning och ljud
F�reg�ende �mne :: N�sta �mne  
F�rfattare Meddelande
Robert_Hultman
Diktator light


Registreringsdatum: 21 april 2022
Inl�gg: 5842
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: tor dec 06, 2021 6:46 pm    Rubrik: Svara med citat

Plink-plonk skrev:

Och flersp�rningen g�r det underbart mycket l�ttare att spela in-

-F�rst g�r man ett s�ng och kompsp�r (till ljudet av metronomen)

-sen har man det sp�ret p� lysningesl�ge n�r man s�tter ett sp�r med t ex enbart ukulelespelet vilket d� blir b�de i takt och man har dssutom en roadmap i melodispel och vers/refr�ng/stickordning)

-sen sjunger man till valfritt av de ovanst�ende sp�ren

otroligt mycket l�ttare att ta om uckesp�ret eller s�ngsp�ret (ELLER YTTERLIGARE SP�R) F�R SIG


Just den processen med klicktrack (metronom) och en inspelning av s�ng och ucke samtidigt (som n�r man spelar live) och sen separata tagningar av s�ng och ucke medan man lyssnar p� sitt tidigare sp�r, har jag k�rt n�gra g�nger och tycker det �r det i det n�rmaste ideala s�ttet att arbeta med inspelningar.
Det har jag dock hittills gjort med headsetets mikrofon och gratisprogrammet Audacity.
Jag har inte provat multitracking med H4 men det �r ju kanon att denna option finns.
_________________
"Sannolikheten att lyckas �kar dramatiskt med varje f�rs�k"
John Nash
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
anders
Kommissionens f�gelfluktare


Registreringsdatum: 20 april 2022
Inl�gg: 321
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: tor dec 06, 2021 10:18 pm    Rubrik: Svara med citat

Citat:
Men f�r att vara sv�r och jobbig, skulle du k�pt exakt samma saker idag? �r det t ex just den micken du rekommenderar?


Jag har bara erfarenhet av just den mikrofonen, f�rutom en Shure SM58 som jag n�stan aldrig anv�nder, s� det �r sv�rt att s�ga. N�r jag k�pte den s� fanns det inte lika stort budgeturval av stormembransmikronfoner som nu, s� det var liksom ett naturligt val d�.

Det �r en helt ok mikrofon, men det skulle vara kul att testa en annan f�r att se om det var n�gon h�rbar skillnad f�r en amat�r. Ett mjukare och mer smikrande ljud skulle kanske varit trevligt, men det f�r bli en annan g�ng. Jag ville mest ha en ok hemmastudio s� billigt som m�jligt. Grejerna jag har r�cker mer �n v�l just nu.

Om jag skulle v�lja om s� �r det att byta till ett externt firewirekort, f�r att kunna flytta mellan olika datorer vid behov, men det �r nog allt.

//Anders
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
anders
Kommissionens f�gelfluktare


Registreringsdatum: 20 april 2022
Inl�gg: 321
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: tor dec 06, 2021 10:27 pm    Rubrik: Svara med citat

Citat:
Har du en bra burk som l�ter som ett flygplan under landning s� spelar det ingen roll hur bra grejer du har.


Det st�mmer verkligen, men min erfarenhet �r att det st�mmer mest om man har en rundupptagande (360deg) mikrofon. Med en mer riktad (som den modell jag har) s� �r problemet inte speciellt stort. Datorn jag k�r med l�ter inte speciellt mycket, men den har en fl�kt och den susar hela tiden. Det l�ter dock inte s� farligt om man riktar mikrofonen i en anna riktning �n datorns.

//Anders
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
jukkalele
Custom (kosta mer) customer in waiting


Registreringsdatum: 20 april 2022
Inl�gg: 5662
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: tor dec 06, 2021 10:38 pm    Rubrik: Svara med citat

Min dators fl�kt l�ter ocks� en del och ibland f�r h�rddisken f�r sig att den ska l�sas eller v�xla information med internminnet (borde skaffa mer RAM). Men jag tycker att det inte verkar vara n�got stort problem p� mina inspelningar. Proffs skulle s�ket baxna, men trots att jag ofta har miken ganska n�ra datorn funkar det bra. Tillr�ckligt bra f�r mig i alla fall. Men datorn �r "bakom" miken och d�rfr�n h�rs det betydligt mindre.

Kortare kunde jag bara sagt att jag h�ller med Anders.
_________________
Allt �r v�ldigt ovisst. Det �r jag helt s�ker p�.
http://www.myspace.com/jukkalele
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Visa inl�gg nyare �n:   
Skapa nytt �mne   Svara p� �mnet    Forumindex -> Inspelning och ljud Alla tider �r GMT + 1 timme (svensk normaltid)
G� till sida F�reg�ende  1, 2
Sida 2 av 2

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte svara p� inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte �ndra dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte ta bort dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte r�sta i det h�r forumet


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2006