Forumindex Ukulelekommissionens forum

 
 Vanliga fr�gorVanliga fr�gor   S�kS�k   MedlemslistaMedlemslista   Anv�ndargrupperAnv�ndargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in f�r att l�sa dina meddelandenLogga in f�r att l�sa dina meddelanden   Logga inLogga in 

Inspelningsutrustning
G� till sida 1, 2  N�sta
 
Skapa nytt �mne   Svara p� �mnet    Forumindex -> Inspelning och ljud
F�reg�ende �mne :: N�sta �mne  
F�rfattare Meddelande
Belzebukke



Registreringsdatum: 05 juni 2007
Inl�gg: 532
Ort: Sundsvall

Inl�ggPostat: ons dec 05, 2021 12:54 pm    Rubrik: Inspelningsutrustning Svara med citat

F�r att g�ra Robban glad o inte besudla tips o trix tr�den s� startar jag en ny tr�d d�r vi kan diskutera o tipsa/varna f�r bra o d�liga prylar f�r hemmapularens st�ndigt v�xande leksaksl�da! Smile
_________________
T�nk g�rna fel, men t�nk sj�lv! - Doris Lessing
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Bes�k anv�ndarens hemsida
Robert_Hultman
Diktator light


Registreringsdatum: 21 april 2022
Inl�gg: 5842
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: ons dec 05, 2021 2:21 pm    Rubrik: Svara med citat

Very Happy En l�nge beh�vd tr�d, tror jag.
_________________
"Sannolikheten att lyckas �kar dramatiskt med varje f�rs�k"
John Nash
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
anders
Kommissionens f�gelfluktare


Registreringsdatum: 20 april 2022
Inl�gg: 321
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: ons dec 05, 2021 11:27 pm    Rubrik: Ingen zoomer kanske Svara med citat

Citat:
Enligt han jag pratade med s� var det riktigt bra grejor i Behringerpaketet (Musikb�rsen s�ljer samma paket som Thomann, men f�r dubbelt s� mycke pengar!!!) Det var inget brus i den setupen sa han utan han menade att ev brus berodde p� vad man sedan stoppade in i mixern och andra faktorer som eln�t och s�nt!
Sen hyllade han verkligen H2:an och sa att den enda egentligen skillnaden mot H4:an var att det inte g�r att ansluta externa micar till den.


Jag har ingen aning om vad Behringerpaketet kan inneb�ra, men av din vidare beskrivning av hur du vill anv�nda inspelningsutrustningen s� tycker jag att H2:an verkar vara ett lite udda val.

Citat:
Jag har ett par musikprogram till datorn och jag har t�nkt att spela in sp�r f�r sp�r och sen l�gga ihop det i datorn och l�gga till komp o effekter sen.
Eller om jag bygger upp kompet f�rst o sen spelar in mina ljudsp�r, det f�r jag se!


Baserat p� denna beskrivning skulle jag s�ga att det b�sta du kan k�pa vore ett billigt ljudkort (externt, eller internt) och sedan en mick. Jag har tidigare i detta forum hyllat inskaffandet av en stormembransmick f�r inspelning av s�ng och ukulele. Sj�lv k�r jag med en fr�n R�de och �r n�jd med den.

Med en mick och ett ljudkort direktkopplat till datorn och inspelningsprogrammet kommer det bli mycket l�ttare att g�ra omtagningar och att kontinuerligt fylla p� och utveckla sp�ren vartefter l�ten utvecklar sig. H2:an k�nns mer som en f�ltinspelningsenhet och det verkar avigt att k�pa den f�r att sedan bara anv�nda den som en mick/ljudkort och koppla in den i datorn.

MVH/Anders
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Plink-plonk
Kommissionens entusiast


Registreringsdatum: 20 mars 2006
Inl�gg: 1541

Inl�ggPostat: tor dec 06, 2021 10:45 am    Rubrik: Svara med citat

Nu har jag ingen erfarenhet av H2 utan H4 och det �r den som jag Robban och Jukka f�respr�kat. Jag har l�st specarna p�de b�da och han p� musikb�rsen �r ute och cyklar. Det �r mycket som skiljer sig, Mikarna och micksetupen �r helt olika t ex.

Jag h�ller dock med Anders om att den mest proffsiga och renaste setupen �r en riktigt bra mic in i ett riktigt bra ljudkort boende i en riktigt bra och tyst burk. Det sista �r viktigt. Har du en bra burk som l�ter som ett flygplan under landning s� spelar det ingen roll hur bra grejer du har. Dessutom �r ett riktigt bra ljudkort och en riktigt bra mic s�kert ytterligare lite upp i kostnad.

Den stora f�rdelen med h4 (som faktiskt �r s� f�rv�nansv�rt bra att jag tror anders med sin fina inspelningsteknik skulle bli riktigt positivt �verraskad om han provade den) �r att den ut�ver sitt obefintliga brus och bra mic ocks� faktiskt fungerar som ett externt ljudkort vilket g�r att man kan f� ut mycket mer av sin sl�a laptop. Och visst �r det grymt att kunna spela in n�r man sitter och jammar i vardagsrummet, hos en kompis eller f�r all del i kommissionen. Det blir ibland lite knepigare om man ska k�nka med sig burken och sin fina stormembransmic. Men som sagt. Inspelningarna blir garanterat sn�ppet b�ttre med anders setup. Lite dyrare och kr�ver en schysst, tyst dator. Langar man in ett litet tyst s�ngb�s, en brusfri mixer, en studioman med ett par riktiga monitorer och ett har proffsh�rlurar ocks� s� har man faktiskt en riktig proffsstudio f�r s�kert under 25-30 loppor varav det mesta g�r till datorn. Smile
_________________
Tangi Manini Sopranino
Allander Lyx
Kamaka Std de luxe HF 1
Bobby Henshaw
Martin-1
Gibson-2
Fin-Der
Bushman Jenny Concert
Kamaka HB-2D Concert De luxe
Kamaka HF 36 Tenor
Calypsonic Lulu Tenor
Bushman Jenny C Baryton
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Belzebukke



Registreringsdatum: 05 juni 2007
Inl�gg: 532
Ort: Sundsvall

Inl�ggPostat: tor dec 06, 2021 10:51 am    Rubrik: Svara med citat

F�rdelen med H2:an �r ju att man kan ha den b�de som f�ltinspelningsutrustning och som hemmainspelningsutrustning! Smile

Behringers Podcastpaket inneh�ller Ljudkort, mixer, mikrofon, h�rlurar och program. De tar 2028 :- f�r det p� Musikb�rsen och 920.70 :- p� Thomann!

H2:an g�r p� 1995 :- p� Musikb�rsen, 1841,40 :- p� Thomann och $199 i USA

Jag l�ser recensioner o pratar med kompisar som �r insatta i �mnet s� vi f�r se om det blir n�n av de varianterna eller om jag kommer fram till n�t helt annat! Smile
_________________
T�nk g�rna fel, men t�nk sj�lv! - Doris Lessing
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Bes�k anv�ndarens hemsida
jukkalele
Custom (kosta mer) customer in waiting


Registreringsdatum: 20 april 2022
Inl�gg: 5662
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: tor dec 06, 2021 11:19 am    Rubrik: Svara med citat

Jepp. Musikb�rsen �r ute och cyklar.
- Jag tror att det g�r att ansluta en extern mic till H2, men i s� fall via en miniteleing�ng och inte med XLR och fantommatning som p� H4:an.
- Det g�r inte att g�ra flersp�rsinspelningar i H2:an. I H4:an kan man spela in hur m�nga sp�r som helst. Man kan lyssna p� fyra medan man spelar in ett, men om man inte beh�ver lyssna p� allt samtidigt klarar man sig r�tt l�ngt med det. Annars kan man ju alltid bounca tv� eller flera sp�r till ett och lyssna p� det medan man spelar in. F�r att slippa mixa i flera steg �r det dock l�mpligt om man flyttar �ver alla spo�ren i datorn innan man mixar. Upp till fyra sp�r (eller �r det fler) kan mixas och effekts�ttas direkt i H4:an. Fast �ven det �r nog enklare i datorn. Om inte annat har man fler m�jligheter d�r.
- Och s� det h�r med att man kan anv�nda H4:an som externt ljudkort med mic/line ing�ngar eller interna mikar. Det man m�ste komma ih�g d� �r att den saknar MIDI-ing�ng.

Visst �r en mer renodlad hemstudio egentligen b�ttre, men den h�r lilla grunkan �r fantastiskt m�ngsidig. F�rutom ovanst�ende kan man allts� anv�nda den som "bandspelare". Se min inspelning fr�n kommissionsm�tet i oktober i relevant eftersnackstr�d. Det kommer upp en fr�n novemberm�tet vilket �r som helst ocks�. Man kan anv�nda den som portabel h�rlursf�rst�rkare till sin elukke f�r att kunna spela utan att st�ra. Och f�rst�s som musikalisk "anteckningsnbok" om man kommer p� n�gon l�tide. Ja sedan kan man ju spela in andra ljud, intervjuer, livebootlegs, r�serbilar, f�glar, milj�ljud, vad man vill.

Jag har v�l sagt det i annat sammanhang ocks�, men: Jag har l�nge funderat p� att skapa mig en mobil studio. Man har ju oftast mest tid att pyssla med s�dant h�r p� semestern. Fast d� �r man kanske inte hemma. S� jag t�nkte mig ett externt ljudkort till den b�rbara och s� kunde man packa ned det med mik, en ukke eller tv� och kanske en bas och ta med sig. I alla fall om man �ker iv�g per bil. Fast nu vete fan. Det r�cker med H4:an. Mycket l�ttare att ta med sig och kan f�lja med till fler st�llen. S� kan man alltid komplettera med fler sp�r n�r man kommit hem. Den har n�mligen inbyggd metronom som synkar perfekt med cubase, �ven vid s� konstiga tempon som 86,4 BPM har jag h�rt av en som provat just det. S� trummor kan l�tt l�ggas till senare om man vill det.

Vet man att man bara ska spela in hemma vid datorn. Ja d� �r en konventionell setup b�st. Om man inte riktigt vet vad man vill eller om man vet att man vill vara flexibel s� �r H4:an just flexibel.
_________________
Allt �r v�ldigt ovisst. Det �r jag helt s�ker p�.
http://www.myspace.com/jukkalele
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Plink-plonk
Kommissionens entusiast


Registreringsdatum: 20 mars 2006
Inl�gg: 1541

Inl�ggPostat: tor dec 06, 2021 12:07 pm    Rubrik: Svara med citat

Nu f�r vi snart vara oense om n�t Jukka.... Wink


Citat:
H2:an g�r p� 1995 :- p� Musikb�rsen, 1841,40 :- p� Thomann och $199 i USA


h2 kostar 1995 p� JAM ocks�,

H4 kostar 2995 p� JAM, 298 EURO hos thomann
men g�r som sagt att f� f�r 1800 sp�nn INKL FRAKT p� ebay Smile

Anders! Skulle hur som vara sp�nnand at veta vilken mic och vilket ljudkort du rekommenderar..? Kanske tom budget, mellan och perverst sl�seri?
_________________
Tangi Manini Sopranino
Allander Lyx
Kamaka Std de luxe HF 1
Bobby Henshaw
Martin-1
Gibson-2
Fin-Der
Bushman Jenny Concert
Kamaka HB-2D Concert De luxe
Kamaka HF 36 Tenor
Calypsonic Lulu Tenor
Bushman Jenny C Baryton
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Belzebukke



Registreringsdatum: 05 juni 2007
Inl�gg: 532
Ort: Sundsvall

Inl�ggPostat: tor dec 06, 2021 1:29 pm    Rubrik: Svara med citat

Jag f�rst�r att ni lovordar H4 och jag �r �vertygad om att den �r s� bra som ni s�ger! Wink
Men det finns en del saker jag gillar hos H2 som att den har 4 mikar och kan g�ra 360 graders upptagningar!!!
Man kan allts� st�lla manicken i mitten n�r man sitter o jammar och �nd� f� med alla p� r�tt lika niv�er utan problem! Smile
Den spelar in "suround" p� tv� kanaler som man med ett litet gratisprogram kan omvandla till 5.1 om man vill det! Vet inte om man har n�n nytta av det, men det �r coolt iallafall! Smile

Vet inte om jag har n�n st�rre nytta av flerkanalsinspelningarna o mixm�jligheterna hos H4 egentligen, har nog t�nkt g�ra s�nt i datorn!
Ni som har H4 mixar ni i apparaten? �r det inte s� att ni till 99% g�r s�nt i datorn iallafall? Wink

Visst vore en hemmastudio det optimala, men de portabla m�jligheterna hos H2/H4 �r ju verkligen lockande!
_________________
T�nk g�rna fel, men t�nk sj�lv! - Doris Lessing
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Bes�k anv�ndarens hemsida
jukkalele
Custom (kosta mer) customer in waiting


Registreringsdatum: 20 april 2022
Inl�gg: 5662
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: tor dec 06, 2021 2:50 pm    Rubrik: Svara med citat

Jag har inte flersp�rat p� H4 �nnu. Men Plink har. Det l�r nog bli n�r jag inte �r hemma. �r jag hemma drar jag nog ig�ng "The Former Bedroom Studio" om det ska multitrackas. Men man kan ju spela in flera sp�r i H4 och sedan mixa dem i datorn och d� kan det bli t ex s� h�r:

Arch Larizza fr�nMelbourne och Ukulele Cosmos skrev:
Here's mine.
http://www.box.net/shared/emtajxlp5o

National concert reso, Martin style 0, acoustic bass guitar, cake and baking tins, champagne bucket and saucepans played with knives, plus various sound effects.

All tracks recorded on Zoom H4, mixed in Cubase and mastered in WaveLab


Ja just 360-gradersinspelning �r det som �r b�ttre med H2. H4:an har ju bara en mikrofonkonfiguration (om man inte kopplar till externa d� allts�)
_________________
Allt �r v�ldigt ovisst. Det �r jag helt s�ker p�.
http://www.myspace.com/jukkalele
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Plink-plonk
Kommissionens entusiast


Registreringsdatum: 20 mars 2006
Inl�gg: 1541

Inl�ggPostat: tor dec 06, 2021 3:37 pm    Rubrik: Svara med citat

Nu ska jag vara �nnu jobbigare....360 gradersinspelning...Shit vad jobbigt att inte kunna rikta ljudupptagningen, d� f�r man ju alltid med allt fr�n alla h�ll vare sig man vill eller inte.... Wink


Och flersp�rningen g�r det underbart mycket l�ttare att spela in-

-F�rst g�r man ett s�ng och kompsp�r (till ljudet av metronomen)

-sen har man det sp�ret p� lysningesl�ge n�r man s�tter ett sp�r med t ex enbart ukulelespelet vilket d� blir b�de i takt och man har dssutom en roadmap i melodispel och vers/refr�ng/stickordning)

-sen sjunger man till valfritt av de ovanst�ende sp�ren

otroligt mycket l�ttare att ta om uckesp�ret eller s�ngsp�ret (ELLER YTTERLIGARE SP�R) F�R SIG
_________________
Tangi Manini Sopranino
Allander Lyx
Kamaka Std de luxe HF 1
Bobby Henshaw
Martin-1
Gibson-2
Fin-Der
Bushman Jenny Concert
Kamaka HB-2D Concert De luxe
Kamaka HF 36 Tenor
Calypsonic Lulu Tenor
Bushman Jenny C Baryton
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
jukkalele
Custom (kosta mer) customer in waiting


Registreringsdatum: 20 april 2022
Inl�gg: 5662
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: tor dec 06, 2021 4:01 pm    Rubrik: Svara med citat

Fast nu ska jag vara lite sm�jobbig i min tur. 360-gradaren �r en option. Man kan ocks� v�lja likadan konfig som h4:an har. Och kanske ytterligare n�gon mikrofonkombination.
_________________
Allt �r v�ldigt ovisst. Det �r jag helt s�ker p�.
http://www.myspace.com/jukkalele
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Belzebukke



Registreringsdatum: 05 juni 2007
Inl�gg: 532
Ort: Sundsvall

Inl�ggPostat: tor dec 06, 2021 4:07 pm    Rubrik: Svara med citat

H�r kommer (�terigen) en l�nk till en v�ldigt informativ recension av H2:an som ni kan l�sa innan debatten g�r vidare! Wink

http://digitalmedia.oreilly.com/2007/09/13/review-zoom-h2-surround-recorder.html

Jag lutar mot H2 Smile
_________________
T�nk g�rna fel, men t�nk sj�lv! - Doris Lessing
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Bes�k anv�ndarens hemsida
Plink-plonk
Kommissionens entusiast


Registreringsdatum: 20 mars 2006
Inl�gg: 1541

Inl�ggPostat: tor dec 06, 2021 4:11 pm    Rubrik: Svara med citat

jukkalele skrev:
Fast nu ska jag vara lite sm�jobbig i min tur. 360-gradaren �r en option. Man kan ocks� v�lja likadan konfig som h4:an har. Och kanske ytterligare n�gon mikrofonkombination.


LOL FAAN OCKS� *ler*�

MEN jag skulle �nd� v�lja H4 varje dag p� dygnet Smile flerkanalsinspelningen (d�r man kan j�mf�ra sp�ren skarpt) och de fantommatade extra ing�ngarna �r l�tt v�rd de extrra hundralapparna. Preci som nu n�r jag sneglar p� en aer-f�rst�rkare s� �r inte aer alpha ett alternativ eftersom den bara har en kanal. Jag gillar att kulla ha lite fler m�jligheter n�r jag v�xt en storlek Smile
_________________
Tangi Manini Sopranino
Allander Lyx
Kamaka Std de luxe HF 1
Bobby Henshaw
Martin-1
Gibson-2
Fin-Der
Bushman Jenny Concert
Kamaka HB-2D Concert De luxe
Kamaka HF 36 Tenor
Calypsonic Lulu Tenor
Bushman Jenny C Baryton
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
anders
Kommissionens f�gelfluktare


Registreringsdatum: 20 april 2022
Inl�gg: 321
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: tor dec 06, 2021 5:33 pm    Rubrik: Svara med citat

Jag h�ller med om att en begr�nsning i mobilitet med den setup jag f�reslog. Det var inte s� tydligt specat att det m�ste vara mobilt ocks�. Det �r lite av tv� olika behov och jag har sj�lv varit sugen p� en H2, eller H4 f�r det, men egentligen spelar jag mest in hemma s� det har f�tt f�rbli.

Drar mig tillminnes ett gigantoinl�gg om likande saker jag postade i en annan tr�d. Kanske kan vara till nytta �ven h�r? D�r framg�r bl.a. vad jag k�r f�r ljudkort (ESI Juli@) och mick (R�de NT-1000).
http://www.ukulelekommissionen.se/forum/viewtopic.php?t=547&start=0

//Anders


Senast �ndrad av anders den ons dec 12, 2021 1:51 pm, �ndrad totalt 2 g�nger
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Plink-plonk
Kommissionens entusiast


Registreringsdatum: 20 mars 2006
Inl�gg: 1541

Inl�ggPostat: tor dec 06, 2021 5:53 pm    Rubrik: Svara med citat

Just det Smile Nu kommer jag ih�g! Men f�r att vara sv�r och jobbig, skulle du k�pt exakt samma saker idag? �r det t ex just den micken du rekommenderar?
_________________
Tangi Manini Sopranino
Allander Lyx
Kamaka Std de luxe HF 1
Bobby Henshaw
Martin-1
Gibson-2
Fin-Der
Bushman Jenny Concert
Kamaka HB-2D Concert De luxe
Kamaka HF 36 Tenor
Calypsonic Lulu Tenor
Bushman Jenny C Baryton
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inl�gg nyare �n:   
Skapa nytt �mne   Svara p� �mnet    Forumindex -> Inspelning och ljud Alla tider �r GMT + 1 timme (svensk normaltid)
G� till sida 1, 2  N�sta
Sida 1 av 2

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte svara p� inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte �ndra dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte ta bort dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte r�sta i det h�r forumet


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2006