Forumindex Ukulelekommissionens forum

Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 

Saddle & Sabre 26 november 2021
Gå till sida 1, 2  Nästa

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Eftersnack
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Robert_Hultman
Diktator light

Registreringsdatum: 21 april 2022

InläggPostat: tis nov 27, 2021 11:09 am    Rubrik: Saddle & Sabre 26 november 2021 Svara med citat

Ett nytt möte överståndet. Med några nya ansikten och lite mer folk än vi varit de senaste gångerna. Kul!

Det finns naturligtvis mycket mer att säga om gårdagen men jag ska för tillfället nöja mig med att lägga upp mina bilder från igår.

Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
hrlarson

Registreringsdatum: 23 augusti 2007

InläggPostat: tis nov 27, 2021 12:29 pm    Rubrik: Saddle & Sabre 26 november 2021 Svara med citat

Med risk för att framstå som lite sentimental så vill jag bara säga att jag trivs otroligt bra i det här sällskapet.

Gårdagens övning var min andra. Lite mer befolkad, närmast kadaverdisciplinerad jämfört med förra gången, men fortfarande trivsamt kaotiskt.

Jag fick med mig några låtar att öva vidare på och dessutom - äntligen - en digitaliserad version av Lost Track of Time med High Sheriff Ricky Barnes and the Hoot Owls (Tack Jukka!).

Nu har man två månader på sig att öva in något till mötet i januari.

Idag är jag lite bakfull och trött efter lite för få timmar i sängen, men ändå fulladdad av energi och otroligt sugen på att spela ukulele.
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Jörgen
Kommissionens Lautsprecher

Registreringsdatum: 31 januari 2006

InläggPostat: tis nov 27, 2021 12:49 pm    Rubrik: Svara med citat

Trivsamt var ordet! Är lite trött idag men väldigt nöjd.

Inte så längt kvar till nästa möte nu, den 17/12 kör vi igen för de som kan.
jukkalele
Custom (kosta mer) customer in waiting

Registreringsdatum: 20 april 2022

InläggPostat: tis nov 27, 2021 12:57 pm    Rubrik: Svara med citat

Festligt, folkligt, fullsatt.

Det var ju kul det där. Var det mer disciplinerat än förra gången? Inte vet jag? Jag hade i alla fall kul. Ett litet irritationsmoment var dock att alla (jag kanske överdriver lite, men många i alla fall), istället för att försöka få det att låta rimligt bra som en helhet gör allt för att själva höras så mycket som möjligt. Ok vi är ingen orkester (det ska gudarna veta) men ändå... Och de försök att få till någon typ av nyansering som gjordes ignorerades totalt. Jaja så brukar det ju vara så jag borde kanske inte bli förvånad över den mänskliga naturen.

Men som sagt det var kul att träffas, även om mitt inre idag protesterar mot den damned hot chili jag petade i mig. Eller om det var det faktum att det nu var tre inlagda chilifrukter som tillbehör. Kul med nytt och nygammalt blod i sällskapet också. Och man ska väl inte ha för höga musikaliska förväntningar när man beger sig ner i källarvalven. Jag får lära mig det till nästa gång. Ja, soloframträdandena undantagna då förstås.
Robert_Hultman
Diktator light

InläggPostat: tis nov 27, 2021 1:17 pm    Rubrik: Svara med citat

jukkalele skrev:
Och man ska väl inte ha för höga musikaliska förväntningar när man beger sig ner i källarvalven. ... Ja, soloframträdandena undantagna då förstås.

Smickrare där!

Nej, jag förstår att det inte egentligen avsåg mitt framförande av "Me, myself and I" (Jag går inte med håven). Och såväl Hågels som Martins som Göstas insatser förtjänar verkligen beröm.

Själv skrattar jag gott åt minnet av min blackout. När man äntligen kommit på den där låten man kan ha och ta fram när man oförberedd blir ombedd att spela ukulele, så kan man inte ens komma ihåg vilket låt det är när det blir aktuellt att spela den.... Laughing
Plink-plonk
Kommissionens entusiast

Registreringsdatum: 20 mars 2006

InläggPostat: tis nov 27, 2021 1:18 pm    Rubrik: Svara med citat

Tja Smile Jag hade kul. Notan vittnade om att jag drack en himla massa öl så jag har iallafall alibi för mitt skrålande på sluttampen Smile

Jo visst Jukka var det synd att det inte blev nån vidare diciplin i de små försöken till basic-arrangemang men ibland går det och ibland inte. Igår var vi många, då blir det ju svårare. Det var iallafall jättekul och dragigt även om ljudmattan stundtals blev något kompakt.

Det blev å andra sidan ett par allspelslåtar lirade och det tycker jag är kul. Det blir en fin mix med solon, slammer, allspel, tjabbande och ölande.

Men Jukka, min vän, en liten invändning får du -VILL MAN HA ORDNING PÅ ALLSPELET så kan man inte få det på mötet om man inte förberett det bättre: Den som vill få till stånd något dyligt får erfarenhetsmässigt skapa förutsättningarna själv: Vill du arra en låt; skriv upp hur du vill ha den, skriv ut 8-10 ex och ta med dig plus posta i mötestråden i god tid. Först då kan man ju ha nån musikalisk allspelsambition. Smile Det skulle vara skitkul om det lades upp några sån alåtar med arr till nästa möte.

Kul med alla gamla ansikten, både de "gamla vanliga" och de som kom ner efter lite uppehåll :)Och jättekul med nya ansikten. Jag gillade desutom skarpt vår nya krullgubbe Gösta från roslagen. Kul rackare med fina ukulelehammare. Hoppas du hade kul och dyker upp igen.

Säger som Larson. Jag gillar verkligen också det här gänget. Smile Och det är inte alls sentimentalt. Bara skoj!
Bobby Henshaw
Martin-1
Gibson-2
Fin-Der
Bushman Jenny Concert
Kamaka HB-2D Concert De luxe
Kamaka HF 36 Tenor
Calypsonic Lulu Tenor
Bushman Jenny C Baryton
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
jukkalele

InläggPostat: tis nov 27, 2021 1:27 pm    Rubrik: Svara med citat

Plink, min gamle vapendragare. Jag menar absolut inte att jag försökte få ordning och misslyckades och därför surar. Det är inte heller ordning i mötet jag var ute efter. Vad jag syftade på var faktiskt dina försök att dra ned volymen/fixa pauser osv på Cottonfields och kanske något annat. Själv skulle jag aldrig drömma om att ens försöka få fason på spelandet i det här sällskapet Wink Jag får utlopp för mitt musikaliska ordningssinne på annat håll. Till kommissionsmötena går jag främst för att snacka skit, strumma lite och ta ett par pilsner.

Jag gillar också verkligen det här gänget. Det är ju därför jag kommer. Sentimentalt? Nä, ni är verkligen inte mycket att bli sentimentala över.... Mitt lilla gnällande är ju en marginalanmärkning, vilket jag hoppades framgick genom att jag både började och slutade med att säga att det var kul. Vilket det alltså var.
Plink-plonk
Kommissionens entusiast

InläggPostat: tis nov 27, 2021 1:51 pm    Rubrik: Svara med citat

Haha jag vet vad du menade och att du bla syftade på cottonfields Smile jag tror inte nånsin du surar. Försöker bara få fler att engagera sig i allspelet. bland annat dig Smile Du har ju också lite arr-tänk Smile Puss!
Bobby Henshaw
Martin-1
Gibson-2
Fin-Der
Bushman Jenny Concert
Kamaka HF 36 Tenor
Calypsonic Lulu Tenor
Bushman Jenny C Baryton
Till överst på sidan
Hågel
Hawaiian Blue

Registreringsdatum: 15 mars 2006

InläggPostat: tis nov 27, 2021 3:09 pm    Rubrik: Svara med citat

Tack för i går kväll!
Instämmer med föregående poster!
Synnerligen trivsamt! Och kaotiskt!

Very Happy
jukkalele

InläggPostat: tis nov 27, 2021 3:13 pm    Rubrik: Svara med citat

Hågel, din julavatar är magnifik.
Hågel
Hawaiian Blue

Registreringsdatum: 15 mars 2006

InläggPostat: tis nov 27, 2021 4:16 pm    Rubrik: Svara med citat

jukkalele skrev:
Hågel, din julavatar är magnifik.

Äsch! Den gamla trasan ... det är ju samma som förra året! Men tack iaf! Very Happy
Martin B

Registreringsdatum: 19 november 2021

InläggPostat: tis nov 27, 2021 5:43 pm    Rubrik: Åhh, vilken underbar kväll. Svara med citat

Tack för en härlig afton, trots att jag bröt upp relativt tidigt hann jag kolka i mig en hela nattvardsvin, så jag var också lite seg i morse. Jag tycker att kommissionen har fått en makalöst hög arbetsdiciplin numera, det är som om alla vore professionella yrkesmusiker. T.o.m. snacket hörs ju nu, börjar vi bli tråkigt diciplinerade? Plinks idé om att arrangera samspelet till viss del är jättebra, men frågan är väl vem som har tid över att lägga på det arbetet. Man kunde kanske ta nån favoritlåt och skissa lite idéer om hur den ska spelas i grupp, det behöver väl inte vara mer än riktlinjer som kan presenteras muntligt vid en seans.
Tack till hrLarsson som tog med min tappade mobiltelefon till Hammarbyhöjden-HEDERS!
Det är nån rik shejk i Abu-Dabi som har hyrt hela transistorbandet så 1:a dec. åker jag dit på en kort turné, men fy fan jag missar kalendern i fyra dagar. Fördömt!!! Det var visst den längsta epistel jag nånsin skrivit här på forumet- jag börjar bli lite vän med data-apparaten. Hälsning Martin Cool
Till överst på sidan
Plink-plonk
Kommissionens entusiast

InläggPostat: tis nov 27, 2021 9:17 pm    Rubrik: Re: Åhh, vilken underbar kväll. Svara med citat

Martin B skrev:
... Plinks idé om att arrangera samspelet till viss del är jättebra, men frågan är väl vem som har tid över att lägga på det arbetet. Man kunde kanske ta nån favoritlåt och skissa lite idéer om hur den ska spelas i grupp, det behöver väl inte vara mer än riktlinjer som kan presenteras muntligt vid en seans.

Ja det är inte alls så att jag vill ha allt arrat ochstrukturerat. Jag tycker bara det ärkul ibland när det låter bra pga att folk har en gemensam ide när de spelar ihop. Sen om den diskuteras på forumet eller på mötet spelar mindre roll. Sker det på forumet slipper man ju sitta och diskutera teori på mötet till förmån för öl, ukulele och samkväm Smile

Och tid och tid, jag menar väldigt basic arr, nån paus och nån liten pekpinne här och var på sin höjd. Och BARA om man vill Smile
Bobby Henshaw
Martin-1
Gibson-2
Fin-Der
Bushman Jenny Concert
Kamaka HF 36 Tenor
Calypsonic Lulu Tenor
Bushman Jenny C Baryton
Till överst på sidan
Robert_Hultman
Diktator light

InläggPostat: tis nov 27, 2021 9:46 pm    Rubrik: Re: Åhh, vilken underbar kväll. Svara med citat

Plink-plonk skrev:
... nån paus och nån liten pekpinne här och var på sin höjd. Och BARA om man vill Smile

Men det är väl så vi har det redan. De som vill gör paus och de som inte vill fortsätter att spela utan paus. Wink
Plink-plonk
Kommissionens entusiast

InläggPostat: tis nov 27, 2021 10:34 pm    Rubrik: Svara med citat

suck.... Smile
Bobby Henshaw
Martin-1
Gibson-2
Fin-Der
Bushman Jenny Concert
Kamaka HF 36 Tenor
Calypsonic Lulu Tenor
Bushman Jenny C Baryton
Till överst på sidan
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Eftersnack Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida 1, 2  Nästa
Sida 1 av 2

Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet