Forumindex Ukulelekommissionens forum

 
 Vanliga fr�gorVanliga fr�gor   S�kS�k   MedlemslistaMedlemslista   Anv�ndargrupperAnv�ndargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in f�r att l�sa dina meddelandenLogga in f�r att l�sa dina meddelanden   Logga inLogga in 

Havaij-Kaij
G� till sida 1, 2  N�sta
 
Skapa nytt �mne   Svara p� �mnet    Forumindex -> Ukulelemusik
F�reg�ende �mne :: N�sta �mne  
F�rfattare Meddelande
jukkalele
Custom (kosta mer) customer in waiting


Registreringsdatum: 20 april 2022
Inl�gg: 5662
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: s�n nov 25, 2021 2:32 pm    Rubrik: Havaij-Kaij Svara med citat

Det d�k upp en diskussion kring denna obskyra artist p� annat st�lle. Jag samlar ihop det som finns hittills s� kan diskussionen eventuellt forts�tta h�r
jukkalele skrev:
Det var ju n�gon som inte hade h�rt den gamla ukulelehiten "Ber att f� �terkomma". Jag visste ju att jag hade den n�gonstans, men kom inte ih�g vem som spelat in den. Men s� i kv�ll hittade jag en bootleg p� vinyl med stulna demoinspelningar av och med den inte helt k�nde artisten Havaij-Kaij. Han var en kultfigur i vissa kretsar i slutet av 70-talet. Denna inspelning �r fr�n ett lite senare datum, 1982, enligt fodralet, som man kanske inte ska lita alltf�r myclet p� eftersom skivan �r oauktoriserad. Eller kanske �r informationen just d�rf�r mer p�litlig.

Om det st�mmer s� �r inspelningen fr�n Kaijs sista f�rs�k att �teruppliva den strimma av karri�r han haft. Det gick inte v�gen. Det blev aldrig n�gon skiva och Kaij tog hyra p� ett av Wallenius biltransportfartyg. Han l�r ha blivit akterseglad i Yokohama och f�rs�kt att d�rifr�n via Nagasaki, Seoul, Taipei, Singapore och Dhaka ta sig tillbaka mot f�derneslandet. I Bangladesh slutar dock alla s�krare sp�r. Uppgifter g�r g�llande att han setts i Samarkand 1997 och i Chisinau s� sent som 2004. Detta �r dock mycket os�kert och hans �de f�r nog f�rbli en g�ta.

I alla fall s� digitaliserade jag sp�ret fr�n min bootleg. S� h�r l�ter det:
http://www.jukka.eu/jukkalele/beratt.mp3

Jag tycker att det verkar som att ackorden �r D G A7, ent takt av varje i refr�ngen och G D A7 D, tv� takter var i sticket. Och s� ett intro och ett outro, men det r�knar ni l�tt ut.

Det �r lite m�rkligt att han anv�nder ordet kommission�r. Jag vet inte vilken kommission han kan syfta p�. Jag har s�kt p� n�tet, men inte ens Wikipedia tycks ha n�got om honom


G�sta U skrev:
Jag h�rde ryktesvis av folk p� bygden att denne Havaij-Kaij, ikl�dd sin Hawaii-kavaj, passerade R�dmans� n�gon g�ng i slutet av 70-talet eller m�jligen i b�rjan av 80-talet p� v�g mot baren p� �landsf�rjan, o d� spelade p� f�rjel�get i Kapellsk�r i ett desperat f�rs�k att f� ihop pengar till resan. Han l�r d� ska n�mnt att han hade problem med kommissionen f�r omusikalisk verksamhet, som under den tiden dominerades av


jukkalele skrev:
Vi kanske skulle forska lite och skriva hans biografi, leta fram gl�mda tejper osv....



G�staU skrev:
Detta fragment av en inspelning av just l�ten Lodi p� ukulele hittades av en st�dare p� f�rjeterminalen i Kapellsk�r f�r ca 25 �r sedan. St�daren var �vertygad om att det var Havaij-Kaij som spelat in den, men jag �r tveksam, b�de r�sten o ukulelen l�ter helt annorlunda. Kanske n�gon efterapare? Hursomhelst, jag �verl�ter den bed�mningen till de som �r kunnigare �n jag.


http://www.ulvfot.nu/Privat/Media/Lodi.mp3

G�sta

_________________
Allt �r v�ldigt ovisst. Det �r jag helt s�ker p�.
http://www.myspace.com/jukkalele
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
J�rgen
Kommissionens Lautsprecher


Registreringsdatum: 31 januari 2006
Inl�gg: 4600
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: s�n nov 25, 2021 2:35 pm    Rubrik: Svara med citat

I g�r p� A lfa Romeo-klubbens �rsm�te i �lvsj� slog jag mig i slang med
en av klubbens �ldre gentlemen och h�r och h�pna, s� fort jag n�mnt
mitt ukulelespelande s� kom Havaij-Kaij p� tal. Han trodde till och med
att han hade en inspelning med den gode Kaij p� n�'t rullband i k�llaren. Shocked

Vi ska se vad som finns att r�dda �t efterv�rlden. Jag �terkommer med
ljudsp�r s� fort jag kan.
_________________
Jag �r bra p� att g�ra andra b�st. Vad �r du bra p�?
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
jukkalele
Custom (kosta mer) customer in waiting


Registreringsdatum: 20 april 2022
Inl�gg: 5662
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: s�n nov 25, 2021 2:39 pm    Rubrik: Svara med citat

Det finns ett rykte som s�ger att Havaij-Kaij inte �r en person utan m�jligen flera. Jag vet inte om det �r som med Fantomen att positionen �rvs, eller om den bara l�mnas �ver eller om det m�jligen var flera som vid samma tid uppt�dde under detta namn. Jag har aldrig riktigt trott p� det d�r, eftersom den som jag la upp en inspelning av �r den enda jag har h�rt, men nu blir jag os�ker. Det kanske ligger n�got i det i alla fall. D� kan man ju fr�ga sig om en av dem �r "den riktiga" och den andra/de andra kopior, efterapare eller plagiat�rer, eller om de var �verens om att alla skulle kalla sig Havaij-Kaij.
_________________
Allt �r v�ldigt ovisst. Det �r jag helt s�ker p�.
http://www.myspace.com/jukkalele
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Robert_Hultman
Diktator light


Registreringsdatum: 21 april 2022
Inl�gg: 5842
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: s�n nov 25, 2021 2:50 pm    Rubrik: Svara med citat

Hawaii-Kaij �r en ny bekantskap f�r mig. Det ska jag erk�nna utan omsvep. D�rf�r har jag inte funderat s� mycket �ver hans eventuellt multipla identiteter. D�remot undrar jag varf�r han kallas Hawaii-Kaij.

Kom han fr�n Hawaii? Musiken vi har h�rt h�r p� forumet kanske inte �r representativ f�r hans reportoar. Spelade han kanske huvudsakligen Hawaii-d�ngor?
_________________
"Sannolikheten att lyckas �kar dramatiskt med varje f�rs�k"
John Nash
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
jukkalele
Custom (kosta mer) customer in waiting


Registreringsdatum: 20 april 2022
Inl�gg: 5662
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: s�n nov 25, 2021 2:55 pm    Rubrik: Svara med citat

Nu kallades han inte Hawaii-Kaij, utan Havaij-Kaij. I alla fall den jag k�nde till sedan tidigare och vad det verkar n�gon annan ocks�. Ursprunget till namnet �r, liksom mycket annat kring honom/dem h�ljt i n�gon typ av dunkel. Den enklaste f�rklaringen �r kanske att han spelade ukulele, som ju f�rknippas med Hawaii och att han d�rf�r tog sig namnet, eller m�jligen att hans bekanta b�rjade kalla honom s�. Kanske har han varit d�r, kanske inte. Det verkar ju dyka upp fragment av information b�de h�r och d�r, s� vi kanske f�r veta s� sm�ningom. Det vore ocks� intressant att veta om han varit k�nd (n�ja) utanf�r Stockholms/Roslagsomr�det.
_________________
Allt �r v�ldigt ovisst. Det �r jag helt s�ker p�.
http://www.myspace.com/jukkalele
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
J�rgen
Kommissionens Lautsprecher


Registreringsdatum: 31 januari 2006
Inl�gg: 4600
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: s�n nov 25, 2021 3:17 pm    Rubrik: Svara med citat

Nu har jag hittat lite information om Hawaii-Kaij:

[img=http://aycu14.webshots.com/image/34453/2001890371412866884_rs.jpg]

Det l�g som en kommentar p� en svensk blogg om ukulele.
_________________
Jag �r bra p� att g�ra andra b�st. Vad �r du bra p�?
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Robert_Hultman
Diktator light


Registreringsdatum: 21 april 2022
Inl�gg: 5842
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: s�n nov 25, 2021 3:39 pm    Rubrik: Svara med citat

Hm..

Jag har n�r jag tittar n�rmare efter en massa saker som tillh�rt Havaij-Kaij. Jag orkar inte lista allt men intresserade samlare kan ju h�ra av sig.

Jag kan skiljas fr�n sakerna relativt billigt.
_________________
"Sannolikheten att lyckas �kar dramatiskt med varje f�rs�k"
John Nash
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
H�gel
Hawaiian Blue


Registreringsdatum: 15 mars 2006
Inl�gg: 1013
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: s�n nov 25, 2021 4:09 pm    Rubrik: Re: Havaij-Kaij Svara med citat

jukkalele skrev:
Det var ju n�gon som inte hade h�rt den gamla ukulelehiten "Ber att f� �terkomma" ... s� digitaliserade jag sp�ret fr�n min bootleg.


Jas�, den? ... aha! Confused
_________________
It don't mean a thing if it ain't got that swing
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
jukkalele
Custom (kosta mer) customer in waiting


Registreringsdatum: 20 april 2022
Inl�gg: 5662
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: m�n nov 26, 2021 2:10 pm    Rubrik: Svara med citat

Nej, "Jas�, den?" �r en annan l�t p� samma skiva. Nu b�rjar jag misst�nka att du vet mer �n du vill l�ta p�skina. F�rst hintar du om att "Ber att f� �terkomma" faktiskt �r en l�t, vilket nog inte alla visste (i m�testr�den allts�) och nu detta. Vad har du f�r koppling till Kaij? K�nner du honom? *sv�lj* �r du han???? *tanken svindlar* F�r det �r v�l inte bara en slump?
_________________
Allt �r v�ldigt ovisst. Det �r jag helt s�ker p�.
http://www.myspace.com/jukkalele
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
jukkalele
Custom (kosta mer) customer in waiting


Registreringsdatum: 20 april 2022
Inl�gg: 5662
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: ons nov 28, 2021 10:08 am    Rubrik: Svara med citat

Jag kom pl�tsligt att t�nka p�:
P� senaste m�tet p� Saddle & Sabre gav vi ju oss p� att spela "Ber att f� �terkomma". En kommission�r sa d� att den inte �r bra. Jag t�nkte inte s� mycket p� det just d�, mer �n att jag h�ll med. Det �r dock att f�renkla det hela lite.

Kaij var inte vad man i dagligt tal kallar bra. Han var som sagt n�got av en kultfigur, s� p� n�got s�tt var det v�l bra. Bra p� samma typ av s�tt som Risken finns eller Philemon Arthur and the Dung var bra. Inte genom lysande musikalitet, utan genom att sticka ut och g�ra det i m�ngas �gon ov�ntade. F�r alla dessa var nog det de gjorde d�remot helt v�ntat och logiskt. M�jligen fungerade de alla under en annan paradigm �n mainstreammusiken.

Min bootleg inneh�ller dessutom stulna tejper med demoinspelningar, som aldrig var t�nkta att sl�ppas. Det handlar om l�tar under arbete, med slasktext f�r att ha n�t att jobba med. N�gon kan m�jligen vara mer f�rdig, men i Havaij-Kaijs fall �r det ur en vanlig musiklyssnares perspektiv sv�rt att avg�ra vilka l�tar som �r klara och vilka som bara �r utkast. Det g�r ju inte det hela "b�ttre".
_________________
Allt �r v�ldigt ovisst. Det �r jag helt s�ker p�.
http://www.myspace.com/jukkalele
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
J�rgen
Kommissionens Lautsprecher


Registreringsdatum: 31 januari 2006
Inl�gg: 4600
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: ons nov 28, 2021 10:29 am    Rubrik: Svara med citat

jukkalele skrev:
En kommission�r sa d� att den inte �r bra.

En annan kommission�r tyckte att den var j�ttebra och blev besviken p� att vi inte spelade den (det gjorde vi iofs men inte s� l�nge han var kvar). Han hade dessutom �vat in den.


Posten kom precis. Ner damp ett kuvert med en cd-skiva. Vi ska se om den inneh�ller det jag tror att den g�r...
_________________
Jag �r bra p� att g�ra andra b�st. Vad �r du bra p�?
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
G�staU



Registreringsdatum: 08 oktober 2007
Inl�gg: 409
Ort: R�dmans�, Norrt�lje

Inl�ggPostat: tor nov 29, 2021 11:11 pm    Rubrik: Svara med citat

J�rgen skrev:
G�staU skrev:
Jag undrar om inte Havaij-Kaij hade n�n l�t d�r ordet folkspillra ingick i titeln...

Kan det ha varit "Blott en folkspillra jag var" tro?


M�jligt, men det kan ocks� vara en l�t som jag h�rde en �ver�rig och l�tt f�rsupen jungman p� �landsf�rjan sjunga en sen och stj�rnklar natt n�r han trodde att ingen h�rde honom. N�r jag fr�gade honom om l�ten blev han f�rst generad och ville inte s�ga n�got, men sedan �ndrade han sig och medgav att han f�tt l�ra sig l�ten av en n�got udda man som tagit sig ombord som fripassagerare m�nga �r tidigare.

Det finns ju andra h�r p� forumet som k�nner till mer om denne mytiske Havaij-Kaij �n jag, men kan detta m�jligen vara en l�t som han skrev efter att ha misslyckats med att ta upp sin karri�r igen? Den andas en hel det uppgivenhet. Mot slutet �terkommer �nd� en viss anda av kanske inte riktigt optimism, men �nd� n�gon slags accepterande av den reella verkligheten.

Jungmannen spelade visserligen l�ten p� g****r, men han sade att den ok�nda fripassageraren hade spelat p�, som han sa, "n�gon slags f�rkrympt leksaksgitarr, men den l�t r�tt h�ftigt" (obs, jungmannens ord, inte mina).

Jag har f�rs�kt tolka det han spelade p� min ukulele, men om n�gon kan l�ten b�ttre, eller vet mer, s� vore jag tacksam f�r att f� ta del av den kunskapen.

http://www.ulvfot.nu/Privat/Media/Folkspillra.mp3

G�sta
_________________
Jag spelar min ucke,
jag spelar min ucke!
Jag spelar min ucke,
jag spelar min ucke �nd�!
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Robert_Hultman
Diktator light


Registreringsdatum: 21 april 2022
Inl�gg: 5842
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: fre nov 30, 2021 12:43 am    Rubrik: Svara med citat

Vilken man denne Hawaij-Kaj. M�rkligt att han har kunnat passera s� obem�rkt med s�dana visskatter p� sitt konto.

�landsf�rja. Man borde �ka mer �landsf�rja tror jag. Eker�-linjen, d� antar jag. De andra �r ju s� stora och fina att man aldrig st�ter p� n�gra ljungm�n.
_________________
"Sannolikheten att lyckas �kar dramatiskt med varje f�rs�k"
John Nash
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
jukkalele
Custom (kosta mer) customer in waiting


Registreringsdatum: 20 april 2022
Inl�gg: 5662
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: fre nov 30, 2021 12:09 pm    Rubrik: Svara med citat

Mja allts� �landsf�rjan "�landsf�rjan" kan nog t�nkas ha en jungman eller tv�.

Den l�ten k�nns typisk f�r Havaij-Kaij. Utanf�rskapet och n�drimmen (instrument-st�mt) �r ju ett par av hans k�nnetecken. �ven melodim�ssigt �r det fullt t�nkbart att det �r en av hans l�tar. Jag tror dock inte att Kaij skulle ha kunnat prestera G�stas fingerspel.

Nu spekulerar jag bara men: J�rgen n�mnde l�ten "Blott en folkspillra jag var". Jag har aldrig h�rt denna l�t, men man skulle kunna t�nka sig ett av f�ljande scenarion. N�got efter att "G�stas l�t" skrivits, repade Kaij mod och tog sig upp ur sitt v�rsta missmod. Han s�g tillbaka p� den senaste tiden och:
1. Skrev en ny l�t som en slags pendang till den f�rra d�r han kommenterar att han nu m�r b�ttre, Eller:
2. Skrev om texten till l�ten f�r att b�ttre passa hans nya sinnesst�mning och beskriva den sv�ra tid han haft.

Eller s� st�mmer inget av de ovanst�ende alternativen utan det �r tv� helt frist�ende l�tar. Fast lite m�rkligt �r det kanske att ha ordet folkspillra i tv� l�ttitlar. Det kanske t o m finns fler....
_________________
Allt �r v�ldigt ovisst. Det �r jag helt s�ker p�.
http://www.myspace.com/jukkalele
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
G�staU



Registreringsdatum: 08 oktober 2007
Inl�gg: 409
Ort: R�dmans�, Norrt�lje

Inl�ggPostat: fre nov 30, 2021 3:30 pm    Rubrik: Svara med citat

Jag tror du har en po�ng d�r Jukka. "En folkspillra jag var", inte �r, det tyder ju p� att det var ett tillst�nd som g�tt �ver. Remarkabelt �r ocks� att han refererar till sig sj�lv, en ensam person, som en folkspillra. Skulle det tyda p� att han varit en del av n�got st�rre sammanhang tidigare? N�gon slags st�rre ukuleleorkester? Eller en grupp av flera olika "Kaijar" med olika f�repitet? Eller n�gon hemlig, konspirativ, grupp av ukulelemusiker p� den �l�ndska landsbygden? Intressant.

Om n�gon skulle hitta just den l�ten vore det mycket intressant att h�ra om Jukkas teorier st�mmer. J�rgen hade ju ett band p� g�ng, har du hunnit lyssna p� det �n?

F�r �vrigt, givetvis var det �landsf�rjan �landsf�rjan det handlade om. Den enda �landsb�t, ut�ver Ecker�f�rjorna, som �r v�rd namnet b�t och som ser ut som b�t. Den ligger ju p� varv nu efter en grundst�tning, det l�r ska ha berott p� felaktig navigering av andrestyrman i kombination med en utkik som gjorde annat �n h�ll utkik. Kanske utkiken satt och spelade Havaij-Kaijs l�tar? I all sin enkelhet har ju l�tarna �nd� ett visst hypnotiskt sug.

Hur som helst, det k�nns som om vi �r p� v�g att hitta mer o mer fakta om denne b�de mytiske o mystiske ukulelespeleman. Sp�nnande.

G�sta
_________________
Jag spelar min ucke,
jag spelar min ucke!
Jag spelar min ucke,
jag spelar min ucke �nd�!
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Visa inl�gg nyare �n:   
Skapa nytt �mne   Svara p� �mnet    Forumindex -> Ukulelemusik Alla tider �r GMT + 1 timme (svensk normaltid)
G� till sida 1, 2  N�sta
Sida 1 av 2

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte svara p� inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte �ndra dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte ta bort dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte r�sta i det h�r forumet


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2006