F�reg�ende �mne :: N�sta �mne |
F�rfattare |
Meddelande |
hrlarson
Registreringsdatum: 23 augusti 2007 Inl�gg: 4349 Ort: Bajen
|
Postat: fre nov 23, 2021 4:09 pm Rubrik: |
|
|
Det �r kanske med uppstyrning av m�tena som med str�van efter v�rldsherrav�lde: knepigt att f� till. _________________ Totalmoddad P'Mico sopran
Runesson sopran |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
G�staU
Registreringsdatum: 08 oktober 2007 Inl�gg: 409 Ort: R�dmans�, Norrt�lje
|
Postat: fre nov 23, 2021 4:13 pm Rubrik: |
|
|
hrlarson skrev: | Det �r kanske med uppstyrning av m�tena som med str�van efter v�rldsherrav�lde: knepigt att f� till. |
Och kanske inget att str�va efter heller... Sist n�gon f�rs�kte f� till det med v�rldsherrav�lde blev det ju inte s� lyckat, milt uttryckt.
G�sta _________________ Jag spelar min ucke,
jag spelar min ucke!
Jag spelar min ucke,
jag spelar min ucke �nd�!
Senast �ndrad av G�staU den fre nov 23, 2021 4:15 pm, �ndrad totalt 1 g�ng |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
J�rgen Kommissionens Lautsprecher
Registreringsdatum: 31 januari 2006 Inl�gg: 4584 Ort: Stockholm
|
|
|
Sammansvetsade och sammansvetsade? Kommissionen liknar mest
en 50-tals jazzorkester, d�r alla k�r sin egen grej. _________________ Jag �r bra p� att g�ra andra b�st. Vad �r du bra p�? |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
jukkalele Custom (kosta mer) customer in waiting
Registreringsdatum: 20 april 2022 Inl�gg: 5650 Ort: Stockholm
|
|
|
HawaiiLarson skrev: | Det �r kanske med uppstyrning av m�tena som med str�van efter v�rldsherrav�lde: knepigt att f� till.
|
Och tveksamt om det �r �nskv�rt.... I b�da fallen allts�
LautsprecherJ�rgen skrev: | Sammansvetsade och sammansvetsade? Kommissionen liknar mest
en 50-tals jazzorkester, d�r alla k�r sin egen grej.
|
Tyv�rr ofta samtidigt Och s�llan med samma l�t _________________ Allt �r v�ldigt ovisst. Det �r jag helt s�ker p�.
http://www.myspace.com/jukkalele |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
G�staU
|
Postat: fre nov 23, 2021 4:23 pm Rubrik: |
|
|
Citat: | Tyv�rr ofta samtidigt. Och s�llan med samma l�t |
Aha, modern jazz!
jag spelar min ucke!
Jag spelar min ucke,
jag spelar min ucke �nd�! |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
Plink-plonk Kommissionens entusiast
Registreringsdatum: 20 mars 2006 Inl�gg: 1539
|
Postat: fre nov 23, 2021 8:57 pm Rubrik: |
|
|
2 till allspelsf�rslag tack! _________________ Tangi Manini Sopranino
Allander Lyx
Kamaka Std de luxe HF 1
Bobby Henshaw
Martin-1
Gibson-2
Fin-Der
Bushman Jenny Concert
Kamaka HB-2D Concert De luxe
Kamaka HF 36 Tenor
Calypsonic Lulu Tenor
Bushman Jenny C Baryton |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
Robert_Hultman Diktator light
Registreringsdatum: 21 april 2022 Inl�gg: 5827 Ort: Stockholm
|
Postat: s�n nov 25, 2021 1:31 am Rubrik: |
|
|
J�rnspikar!
Det �r l�rdagkv�ll i mitt medvetande men egentligen �r det s�ndag morgon. Och i morgon �r det m�te p� S&S!
Den h�r tr�den b�rjade f�r l�nge sen, n�r det fortfarande var evigheter tills vi skulle ses. D�rf�r har det fortsatt att k�nnas som evigheter tills vi ska ses fast dagen har kommit n�rmre och tr�den har v�xt som en binikimask.
L�tarna som f�reslagits �r fortfarande helt obekanta f�r mig. Dags att lyssna och provspela! _________________ "Sannolikheten att lyckas �kar dramatiskt med varje f�rs�k"
John Nash |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
J�rgen Kommissionens Lautsprecher
Registreringsdatum: 31 januari 2006 Inl�gg: 4584 Ort: Stockholm
|
Postat: s�n nov 25, 2021 1:56 am Rubrik: |
|
|
Jag upprepar l�tf�rslagen och de som tror att de kan komma
001. Plink
002. Jukka
003. Robert
004. J�rgen
005. Larson
006. H�gel
007. Lasse R
008. Martin B
009. KjellK
010. x
L�tf�rslag: (tonart:)
1 Cottonfields (tonart:E)
2 Ber att f� �terkomma
3 Rocky top
Kommentar p� Rocky Top s� ska taktslaget f�r ukulelen komma i baktakt (basen brukar nog ligga i takt om jag inte tolkar f�ljande
musikaliska budskap fel): http://www.youtube.com/watch?v=3Ba6eFsNVgQ
N�t slags f�rtydligande; http://webzoom.freewebs.com/eaglesplace/bill%20monroe~rocky%20top.wav _________________ Jag �r bra p� att g�ra andra b�st. Vad �r du bra p�? |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
G�staU
|
Postat: s�n nov 25, 2021 4:34 am Rubrik: |
|
|
Citat: | L�tf�rslag: (tonart:)
2 Ber att f� �terkomma
3 Rocky top |
Tonarter?
jag spelar min ucke!
Jag spelar min ucke,
|
Till �verst p� sidan |
|
|
G�staU
|
Postat: s�n nov 25, 2021 5:12 am Rubrik: |
|
|
jukkalele skrev: | Det var ju n�gon som inte hade h�rt den gamla ukulelehiten "Ber att f� �terkomma". Jag visste ju att jag hade den n�gonstans, men kom inte ih�g vem som spelat in den. Men s� i kv�ll hittade jag en bootleg p� vinyl med stulna demoinspelningar av och med den inte helt k�nde artisten Havaij-Kaij. Han var en kultfigur i vissa kretsar i slutet av 70-talet. Denna inspelning �r fr�n ett lite senare datum, 1982, enligt fodralet, som man kanske inte ska lita alltf�r myclet p� eftersom skivan �r oauktoriserad. Eller kanske �r informationen just d�rf�r mer p�litlig.
Om det st�mmer s� �r inspelningen fr�n Kaijs sista f�rs�k att �teruppliva den strimma av karri�r han haft. Det gick inte v�gen. Det blev aldrig n�gon skiva och Kaij tog hyra p� ett av Wallenius biltransportfartyg. Han l�r ha blivit akterseglad i Yokohama och f�rs�kt att d�rifr�n via Nagasaki, Seoul, Taipei, Singapore och Dhaka ta sig tillbaka mot f�derneslandet. I Bangladesh slutar dock alla s�krare sp�r. Uppgifter g�r g�llande att han setts i Samarkand 1997 och i Chisinau s� sent som 2004. Detta �r dock mycket os�kert och hans �de f�r nog f�rbli en g�ta.
I alla fall s� digitaliserade jag sp�ret fr�n min bootleg. S� h�r l�ter det:
http://www.jukka.eu/jukkalele/beratt.mp3
Jag tycker att det verkar som att ackorden �r D G A7, ent takt av varje i refr�ngen och G D A7 D, tv� takter var i sticket. Och s� ett intro och ett outro, men det r�knar ni l�tt ut.
Det �r lite m�rkligt att han anv�nder ordet kommission�r. Jag vet inte vilken kommission han kan syfta p�. Jag har s�kt p� n�tet, men inte ens Wikipedia tycks ha n�got om honom. |
Jag h�rde ryktesvis av folk p� bygden att denne Havaij-Kaij, ikl�dd sin Hawaii-kavaj, passerade R�dmans� n�gon g�ng i slutet av 70-talet eller m�jligen i b�rjan av 80-talet p� v�g mot baren p� �landsf�rjan, o d� spelade p� f�rjel�get i Kapellsk�r i ett desperat f�rs�k att f� ihop pengar till resan. Han l�r d� ska n�mnt att han hade problem med kommissionen f�r omusikalisk verksamhet, som under den tiden dominerades av ukulelefientliga gitarrspelare. Jag vet inte om det kan finnas n�gon koppling mellan det och att han anv�nder ordet kommission�r i sin text. Kanske n�gon annan h�r p� kommissionen vet mer om just detta.
jag spelar min ucke!
Jag spelar min ucke,
|
Till �verst p� sidan |
|
|
jukkalele Custom (kosta mer) customer in waiting
Registreringsdatum: 20 april 2022 Inl�gg: 5650 Ort: Stockholm
|
Postat: s�n nov 25, 2021 9:49 am Rubrik: |
|
|
Vi kanske skulle forska lite och skriva hans biografi, leta fram gl�mda tejper osv.... _________________ Allt �r v�ldigt ovisst. Det �r jag helt s�ker p�.
http://www.myspace.com/jukkalele |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
|
Postat: s�n nov 25, 2021 11:16 am Rubrik: |
|
|
Havaij-Kaij f�rklaras h�rmed vara v�rd en egen tr�d p� forumet. _________________ "Sannolikheten att lyckas �kar dramatiskt med varje f�rs�k"
John Nash |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
|
Postat: s�n nov 25, 2021 11:49 am Rubrik: |
|
|
Snart sitter vi d�r i k�llaren p� S&S och bl�ddrar i den gamla sjungboken och undrar om vi ska spela Apans s�ng eller All of me f�r fj�rde g�ngen och inser att vi borde ha tagit fram fler alls�ngsl�tar innan m�tet.
Jag har t�nkt och letat men inte hittat n�got att bidra med (f�r v�l t�nka ett varv till).
Den blustolva vi k�rde runt bordet f�rrf�rra m�tet tycket jag iaf att vi kan ta till heders igen.
D D D D,
G G D D,
A G D A7 _________________ "Sannolikheten att lyckas �kar dramatiskt med varje f�rs�k"
John Nash |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
G�staU
|
Postat: s�n nov 25, 2021 1:37 pm Rubrik: |
|
|
Robert_Hultman skrev: | Havaij-Kaij f�rklaras h�rmed vara v�rd en egen tr�d p� forumet. |
Hmmm, Havaij-Kaij blev visst utk�rd fr�n denna tr�d...
G�sta. _________________ Jag spelar min ucke,
jag spelar min ucke!
Jag spelar min ucke,
|
Till �verst p� sidan |
|
|
G�staU
|
Postat: s�n nov 25, 2021 1:46 pm Rubrik: |
|
|
Robert_Hultman skrev: | Snart sitter vi d�r i k�llaren p� S&S och bl�ddrar i den gamla sjungboken och undrar om vi ska spela Apans s�ng eller All of me f�r fj�rde g�ngen och inser att vi borde ha tagit fram fler alls�ngsl�tar innan m�tet.
Jag har t�nkt och letat men inte hittat n�got att bidra med (f�r v�l t�nka ett varv till).
Den blustolva vi k�rde runt bordet f�rrf�rra m�tet tycket jag iaf att vi kan ta till heders igen.
D D D D,
G G D D,
A G D A7 |
Nu vet jag, som sagt, inte om jag kommer eller inte, men en blues �r aldrig fel. Jag vet inte vad ni spelat tidigare, men den gamla CCR-l�ten Lodi �r helt OK p� ukulele, s�rskilt om k�r man den i den utm�rkta ukuleletonarten D (ja, jag vet, den st�r i G p� ukulizern, men med Kjelles utm�rkta transponeringsfunktioner �r ju det l�tt fixat).
http://www.kernen.se/ukulizer/ukulizer.php?file=/songs/Lodi
jag spelar min ucke!
Jag spelar min ucke,
|
Till �verst p� sidan |
|
|
|