Forumindex Ukulelekommissionens forum

 
 Vanliga fr�gorVanliga fr�gor   S�kS�k   MedlemslistaMedlemslista   Anv�ndargrupperAnv�ndargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in f�r att l�sa dina meddelandenLogga in f�r att l�sa dina meddelanden   Logga inLogga in 

Saddle & Sabre 24 oktober 2007
G� till sida F�reg�ende  1, 2, 3  N�sta
 
Skapa nytt �mne   Svara p� �mnet    Forumindex -> Eftersnack
F�reg�ende �mne :: N�sta �mne  
F�rfattare Meddelande
hrlarson



Registreringsdatum: 23 augusti 2007
Inl�gg: 4349
Ort: Bajen

Inl�ggPostat: tor okt 25, 2007 3:57 pm    Rubrik: Svara med citat

Vi mot dem Jukka! Vi mot dem.
_________________
Totalmoddad P'Mico sopran
Runesson sopran
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Bes�k anv�ndarens hemsida
H�gel
Hawaiian Blue


Registreringsdatum: 15 mars 2006
Inl�gg: 1013
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: tor okt 25, 2007 4:28 pm    Rubrik: Svara med citat

Tur att man hade g�tt vid det laget... Wink

Shocked En annan k�nner ju inte ens igen l�ten!...
_________________
It don't mean a thing if it ain't got that swing
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
jukkalele
Custom (kosta mer) customer in waiting


Registreringsdatum: 20 april 2022
Inl�gg: 5650
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: tor okt 25, 2007 5:44 pm    Rubrik: Svara med citat

D� hade du ju kunnat ut�ka ditt vetande.....
_________________
Allt �r v�ldigt ovisst. Det �r jag helt s�ker p�.
http://www.myspace.com/jukkalele
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
jukkalele
Custom (kosta mer) customer in waiting


Registreringsdatum: 20 april 2022
Inl�gg: 5650
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: tor okt 25, 2007 7:18 pm    Rubrik: Svara med citat

Nu har jag mixat ihop delar av det som h�nde ig�r kv�ll. Blandad kompott. De v�rsta excesserna �r borttagna, s� det blev bara typ 4:40 kvar.

S� h�r blev det.
_________________
Allt �r v�ldigt ovisst. Det �r jag helt s�ker p�.
http://www.myspace.com/jukkalele
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Robert_Hultman
Diktator light


Registreringsdatum: 21 april 2022
Inl�gg: 5827
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: tor okt 25, 2007 7:36 pm    Rubrik: Svara med citat

Man imponeras av vilket bra ljud det blir n�r den d�r lilla apparaten spelar in. (Fast vi som spelar ukulele borde ju inse sambandet mellan bra ljud och sm� saker) N�got knaster h�rde jag under "Pago Pago" men annars var det ju "studiokvaltiet". (�tm i mina datorh�gtalare)
_________________
"Sannolikheten att lyckas �kar dramatiskt med varje f�rs�k"
John Nash
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
jukkalele
Custom (kosta mer) customer in waiting


Registreringsdatum: 20 april 2022
Inl�gg: 5650
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: tor okt 25, 2007 8:13 pm    Rubrik: Svara med citat

Mmm jag �r ocks� r�tt impad av ljudet. Jag var fr�mst orolig f�r att k�llarrummets akustik skulle st�lla till det. Knaster, vet jag inte. Det brusade mer p� Pago Pago, vilket f�rmodligen beror p� att den hade l�gre volym �n resten, s� jag fick dra upp den lite. Sedan la jag lite kompression p� alltihop f�r att minska skillnaderna mellan svagt och starkt. Det beh�vdes v�l egentligen inte, men hj�lper oss som inte �r s� proffsiga att l�ta lite b�ttre. I alla fall s� lyfter det ju svaga ljud lite, kanske �ven bruset som ju redan var lite f�rh�jt just p� den l�ten.
_________________
Allt �r v�ldigt ovisst. Det �r jag helt s�ker p�.
http://www.myspace.com/jukkalele
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
H�gel
Hawaiian Blue


Registreringsdatum: 15 mars 2006
Inl�gg: 1013
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: tor okt 25, 2007 9:51 pm    Rubrik: Svara med citat

jukkalele skrev:
D� hade du ju kunnat ut�ka ditt vetande.....

Helt r�tt, Jukka... men jag skulle nog inte v�gat s�ga n�got av r�dsla f�r att Plink och Peter skulle h�na mig... Wink jag hade nog l�tsats att l�ten varit bekant f�r mig!


F.�.: Trevligt litet ljudreportage du spelat in! Njuter av musik

Synd att det inte var med bild ocks�, d� hade du kunnat l�gga ut det p� YouTube! Twisted Evil
_________________
It don't mean a thing if it ain't got that swing
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
hrlarson



Registreringsdatum: 23 augusti 2007
Inl�gg: 4349
Ort: Bajen

Inl�ggPostat: fre okt 26, 2007 8:34 am    Rubrik: Man �r �msom imponerad, �msom generad. Svara med citat

Det h�r ju till att man ska urs�kta sig. Min �r att jag borde sjunga mer och sjunga upp. Jag var nog en smula mer nerv�s �n jag vill erk�nna. Men �verlag var ju insatserna imponerande. Ljudkvalit�n �r �ver f�rv�ntan, f�r att inte s�ga oerh�rt bra. VILKET LJUD!

Knastret p� Pago Pagos m�ne kan vara ljudet av hrlarsons tumnagel, som sl�r rytmiskt (?) mot greppbr�dan i anslagets upp�tg�ende fas. Som en trygghet ("nu f�r det inte skita sig vid framtr�dandet") anv�nde jag inte den "rasgado"-variant som jag jobbar p�, utan vanlig tumstrum. Det f�r det ju vara slut med nu.
_________________
Totalmoddad P'Mico sopran
Runesson sopran
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Bes�k anv�ndarens hemsida
Plink-plonk
Kommissionens entusiast


Registreringsdatum: 20 mars 2006
Inl�gg: 1539

Inl�ggPostat: fre okt 26, 2007 10:01 am    Rubrik: Svara med citat

Jukka var r�dd att jag och Peter skulle h�na honom om han stod p� sig n�r vi hade fel i Metallicaackordletandet, �h fan, det �r ju Jukka jag v�nder mig till i s�na h�r �renden! Smile

LOL!! Jag har tagit ut en ynka l�t i hela mitt liv och det tog en halv dag!!!! Auktoritet jag...LOL god no!.. och Peter lade ner gitarren n�r han var 15 och tog upp ukulelen en kvart innan vi kom d�remellan tror jag inte han r�rt ett instrument mer �n n�n enstaka g�ng p� fyllan Smile

Jobbigt att v�rt enorma kunnande fick s� stor impakt att tystnad f�ljde i dess fotsp�r Smile F�r min del var det bara �len som stod f�r gafflandet i akordletandet, jag tyckte allt och inget l�t r�tt i debatten Razz H�ll �msom med Jukka och Peter och tror jag missade att h�lla med Larson tillr�ckligt mycket s� det blev nog �vervikt p� Peter, men d� ska Ni ocks� ha i �tanke att jag hade lurat dit honom och k�nde ett visst ansvar f�r att f�rsvara hans st�ndpunkt vilken den �n m�nde vara Smile. Im a NO-fucking-vis in the matter Smile,

jag kan bara ta ut melodier och har jag tur s� hittar fingrarna ackordet men jag m�ste titta p� korvarna f�r att lista ut vilket ackord jag lirar. Peter var tydligen en natural p� g****r n�r han var barn vilket jag ocks� tyckte mig kunna se mellan varven trots att han med r�tta var rostig. Ett tydligt tecken p� �kta beg�vning �r ju n�r folk f�jer oktavh�jderna i l�tarna och inte bara trummar ackord. Peter gjorde det f�rra. Det g�r inte alltid jag. Im the bigger nOob.

Bluegrassbandet som kom in och m�rdade tystnaden var inte mindre �n Rockridgebrothers som �r regerande (tror jag) svenska m�stare i bluegrass och n�mnda dansk var deras enormt skicklige banjospelare.

N�r J�rgen och jag och banjo-dansken satt och lirade efter att deras �vriga bandmedlemmar packat ihop blev det faktiskt ett sjukt gung. Efter ett par improviserade treackordsvarv snurrade vi sjutusenfemhundra verser p� l�ten Black-eyed Susie. Med h�rliga banjorolls och uckekomp s� k�nds det som mina fingrar fl�g runt bland str�ngarna.

Dansken lirade med slutna �gon och tungan i mungipan och s�g s� till den milda grad ut att vara i ett med musiken att man inte ens skulle ha v�gat avsluta l�ten om man hade velat. Det skulle ha k�nts liktydigt med att dra ut sladden till n�ns respirator. Jag k�rde ytterligare ett par varv i tysthet n�r jag kom hem p� ren recoil.

BLACK EYE'D SUSIE (finns bla p� Youtube, ej att f�rv�xlas med black-eyed susan
Ackord: D G D A om och om och om igen DadadadaGeGeGeGeDadadadaAaAaAaAa

9 9 -10 9 -8 8 -9 -9 9 -9
Black Eyed - Susie's about half - grow,
9 8 -8 7 7 8 7 -8 7 -6 6 5 6
She jumps - on the boys - like a dog on a bone.
(REPEAT)

CHORUS:
7 -8 7 7 -8 7 7 7 -7 -6 -7
It's hey pretty little black eyed Susie,
7 -8 7 7 -8 7 -6 6 5 6 6
It's hey pretty little black eyed Susie, hey,
-6 -7
hey, hey
(REPEAT)

Second time one more "Hey" on the seventh blow
note.

Say old man I want you daughter,
To split my wood and carry my water

Say young man, you can take her if you want her,
All I want is a dollar and a quarter.

Black eyed Susie's a sunburst daisy,
If I don't get her I'm going crazy.

I asked Susie to be my wife
And she came at me with a barlow knife.

Black eyed Susie went huckleberry picking,
Susie got kissed and the boys got a lickin'.

Det var synd att inte fler stannade kvar f�r det var f�rj�vla befriande att f� avsluta med en takthammare som ekade tills l�ngt efter st�ngningsdags. ( Vi blev utk�rda till slut) Det h�jde ocks� min musikaliska beh�llning av aftonen.

Och s� ska jag avhandla sj�lva m�tet. Kul och kaos.

Solona. J�ttemysigt. Sj�lvklart.

V�lkommen hrlarson! En sk�nsjungande/spelande all�tare som h�jer kommissionen! Bra tankar och najsa l�tar.

Bluesv�ndorna. Kan bara h�lla med f�reg�ende inl�gg. De lyfte aldrig �ven om de var trevliga. Solona l�s i stort med sin fr�nvaro.(S�kert f�r att minst 2 duktiga solospelare inte kunde n�rvara) och basen saknades vilket m�rktes av.

Det var i �vrigt kaos som vanligt. Kanske lite mer �n vanligt till och med iallafall musikaliskt sett. Allspelet f�ll, f�r ingen hade med sig en enda l�t i upplaga mer �n en.

Men hrlarson �r ju inne p� en viktig grej;

Om man inte har texter och ackord till l�tarna som ska allspelas s� faller allspelet i princip platt vid varenda f�rs�k. Och d� blir allanderboken liksom det enda alternativet eftersom de flesta b�rjat d�r. Och vill man inte sjunga ovan d�r f�r man faktiskt g�ra sig omaket att i sin extrem g�ra f�ljande:

Kopiera upp och ta med iallafall 10 ex av den l�t man vill att vi ska lira.
L�gga ut en l�nk till/eller ackord och text i god tid p� m�testr�den p� forumet, g�rna med l�nk till youtube eller inspelning. Ber�tta tydligt vilken tonart som ska g�lla.

om alla v�ljer 3-5 egna l�tar, kopierar upp dessa och tar med s� har vi ju iallafall ett 40-50tal l�tar att lira tillsammans ist�llet f�r 2 eller 3. D� finns det ju n�n form av mening med allspel Smile

Och inte fan ska det allspelas l�tar med orgier i ackordbyten och f�rgningar. Det blir bara ingenting. Enkla l�tar ska det vara med en bra ukulelev�nlig takt s� blir det utrymme f�r att naturliga arrangemang utkristalliserar sig efter ett par igenomspelningar. Det f�rra m�tet var mycket mer lyckat p� den punkten.

Ser fram emot n�sta m�te. Hoppas det blir p� en m�ndag s� Calypsonic kan vara med och lyfta oss Smile �len var f�r �vrigt god och jag blev tilloch med lite bakis Smile
_________________
Tangi Manini Sopranino
Allander Lyx
Kamaka Std de luxe HF 1
Bobby Henshaw
Martin-1
Gibson-2
Fin-Der
Bushman Jenny Concert
Kamaka HB-2D Concert De luxe
Kamaka HF 36 Tenor
Calypsonic Lulu Tenor
Bushman Jenny C Baryton


Senast �ndrad av Plink-plonk den fre okt 26, 2007 6:39 pm, �ndrad totalt 1 g�ng
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
hrlarson



Registreringsdatum: 23 augusti 2007
Inl�gg: 4349
Ort: Bajen

Inl�ggPostat: fre okt 26, 2007 10:48 am    Rubrik: Svara med citat

Plink skrev:
Citat:
Peter lade ner gitarren n�r han var 15


V�nta nu! �r han typ tjugo nu d�? Inte f�r att han s�g lastgammal ut ... Jag tyckte att det l�t bra och jag h�ller med allihop om allt. Ni f�r kalla mig kappv�ndare.

Citat:
�len var f�r �vrigt god

Kan bara inst�mma till minst 100%.
Citat:
och jag blev tilloch med lite bakis

Check! Det kallas begynnande medel�lder. Wink

Nu hoppas jag att Peter tycker att det var sp�nnande nog f�r att han ska vara sugen att stanna. Jag ville ju inte klanka ner p� honom, jag ville ju bara framh�va mig sj�lv och att jag hade r�tt. I all anspr�ksl�shet.

Jag ser ocks� fram emot n�sta m�te som fan. Har mer eller mindre g�tt och f�nflinat sedan i onsdags natt.
[/code]<-- edit: s�d�r blir det n�r man har ett PC-tangentbord och ett Mac-dito sida vid sida.
_________________
Totalmoddad P'Mico sopran
Runesson sopran
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Bes�k anv�ndarens hemsida
Robert_Hultman
Diktator light


Registreringsdatum: 21 april 2022
Inl�gg: 5827
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: fre okt 26, 2007 1:05 pm    Rubrik: Svara med citat

hrlarson skrev:
...jag ville ju bara framh�va mig sj�lv och att jag hade r�tt. I all anspr�ksl�shet.


Somliga f�ngar kommissions-andan direkt Wink
_________________
"Sannolikheten att lyckas �kar dramatiskt med varje f�rs�k"
John Nash
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Plink-plonk
Kommissionens entusiast


Registreringsdatum: 20 mars 2006
Inl�gg: 1539

Inl�ggPostat: fre okt 26, 2007 6:18 pm    Rubrik: Svara med citat

Peter tyckte det var kul och att �len var god. Han �r f.�. iallafall 30 plus n�nting s� han har inte lirat p� minst 15 �r. Forumet har jag inte v�gat introducera f�r honom �n s� han �r lyckligt ovetande om att ackorddebatten lever vidare Smile K-ram fr�n K-ungshomen
_________________
Tangi Manini Sopranino
Allander Lyx
Kamaka Std de luxe HF 1
Bobby Henshaw
Martin-1
Gibson-2
Fin-Der
Bushman Jenny Concert
Kamaka HB-2D Concert De luxe
Kamaka HF 36 Tenor
Calypsonic Lulu Tenor
Bushman Jenny C Baryton
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
hrlarson



Registreringsdatum: 23 augusti 2007
Inl�gg: 4349
Ort: Bajen

Inl�ggPostat: m�n okt 29, 2007 8:53 am    Rubrik: Svara med citat

Ville bara ber�tta att det som gjorde det ljupaste intrycket p� mig p� oktobertr�ffen var H�gels framf�rande.

L�ten sitter som en sm�ck och gnolas i tid och otid.
_________________
Totalmoddad P'Mico sopran
Runesson sopran
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Bes�k anv�ndarens hemsida
H�gel
Hawaiian Blue


Registreringsdatum: 15 mars 2006
Inl�gg: 1013
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: tis okt 30, 2007 3:49 pm    Rubrik: Svara med citat

Man tackar! Very Happy

Och s� l�ttsmickrad och f�rga n�dbedd som jag �r, s� ...

http://www.ukulelekommissionen.se/forum/viewtopic.php?p=10137#10137
_________________
It don't mean a thing if it ain't got that swing
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Robert_Hultman
Diktator light


Registreringsdatum: 21 april 2022
Inl�gg: 5827
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: m�n nov 12, 2021 8:05 pm    Rubrik: Re: jag bara undrar, var e den nu? Svara med citat

hrlarson skrev:
St�mningen var h�g ig�r, liksom ljudniv�n, men mot slutet av kv�llen f�rsvann st�mningen. Inte f�r att st�mningen sj�nk, det var lika trevligt som innan, men min st�mapparat f�rsvann.

Om n�gon nu ler f�rtjust �ver att den egna st�mapparaten fick ragg ig�r, s� st�mmer allts� inte det. Det var min som bortf�rdes mot sin och min vilja.


Hm... Embarassed Embarassed Embarassed
Harkel, mummel mummel.... jag har den...


Jag begriper det inte... Jo att man tar en till st�mapparat i tron att det �r den egna... det begriper jag. Men eftersom jag kollade igenom mitt uckefodral n�r fr�gan var aktuell begriper jag inte att jag kunde missa den...

Nu n�r jag letade efter en helt annan sak hittade jag st�mapparaten i ett ucke-fodral och t�nkte "Jaha. Ligger den d�r. V�nta! S�g jag inte den p� skrivbordet alldeles nyss. Jo d�r ligger den ju...." S� g�r det sakta upp f�r en hur tjuvaktig man �r....

Jag tar med den till n�sta tr�ff! Beh�ver du den akut, kan vi fixa det ocks� p� n�t s�tt.
_________________
"Sannolikheten att lyckas �kar dramatiskt med varje f�rs�k"
John Nash
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Visa inl�gg nyare �n:   
Skapa nytt �mne   Svara p� �mnet    Forumindex -> Eftersnack Alla tider �r GMT + 1 timme (svensk normaltid)
G� till sida F�reg�ende  1, 2, 3  N�sta
Sida 2 av 3

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte svara p� inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte �ndra dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte ta bort dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte r�sta i det h�r forumet


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2006