Forumindex Ukulelekommissionens forum

 
 Vanliga fr�gorVanliga fr�gor   S�kS�k   MedlemslistaMedlemslista   Anv�ndargrupperAnv�ndargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in f�r att l�sa dina meddelandenLogga in f�r att l�sa dina meddelanden   Logga inLogga in 

Ny ukulelel!

 
Skapa nytt �mne   Svara p� �mnet    Forumindex -> Instrumenten
F�reg�ende �mne :: N�sta �mne  
F�rfattare Meddelande
ukulele_mannen



Registreringsdatum: 11 januari 2007
Inl�gg: 78
Ort: trollh�ttan

Inl�ggPostat: l�r okt 20, 2007 7:04 pm    Rubrik: Ny ukulelel! Svara med citat

hej! nu e det s� att jag funderar p� att k�pa en ny ukulele och undrar om ni har n�gra tips p� vad man ska kolla p� n�r man k�per en ukulele?
typ material och grejer.

uppskattar all hj�lp som jag kan f� Very Happy
_________________
Lunar Strain �r ju ett coolt album om inte annat :p
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post MSN Messenger
J�rgen
Kommissionens Lautsprecher


Registreringsdatum: 31 januari 2006
Inl�gg: 774
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: l�r okt 20, 2007 7:34 pm    Rubrik: Svara med citat

Standardfr�gan: vad har du f�r budget?

Jag tycker att Br�ko tillverkar prisv�rda modeller. http://www.brueko.de/ De �r bra att ha att g�ra med ocks�. Razz
_________________
http://jetbloggen.blogspot.com/
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
ukulele_mannen



Registreringsdatum: 11 januari 2007
Inl�gg: 78
Ort: trollh�ttan

Inl�ggPostat: l�r okt 20, 2007 9:35 pm    Rubrik: Svara med citat

ja budgeten �r inte s� stor nu men jag f�r spara lite, jag t�nkte mej n�t i prisklassen 1000-2000 kr
_________________
Lunar Strain �r ju ett coolt album om inte annat :p
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post MSN Messenger
jukkalele
Custom (kosta mer) customer in waiting


Registreringsdatum: 20 april 2022
Inl�gg: 1610
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: s�n okt 21, 2007 9:54 am    Rubrik: Svara med citat

Prisintervallet g�r att Br�ko framst�r �nnu tydligare som n�got du borde fundera p�.
_________________
Jukkal E. Le

What, me uke?
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Calypsonic
Kommissionens utvikningspojke


Registreringsdatum: 15 november 2021
Inl�gg: 233
Ort: Stockholm, Saltsj�baden

Inl�ggPostat: s�n okt 21, 2007 6:37 pm    Rubrik: Svara med citat

Eller att k�pa begagnat, typ Ebay, Stewmac, Blocket el dylikt.. s� kan du f� tag i ett riktigt instrument, dock tillkommer n�gra hundra i frakt o tull om man k�per p� Ebay, stewmac eller liknande p� andra sidan atlanten Wink

Om du spenderar �ver tusenlappen p� begagnat s� borde du f�rs�kra dig om att den �r byggd i solitt tr� typ mahogny, l�nn, ceder, rosentr�/jakaranda eller om du har tur, KOA Wink

Kan vara bra att kolla att instrumentet �r helt o friskt ocks�, det g�r man l�ttast genom att spela lite olika akord och pressa olika toner lite extra h�rt f�r att kolla om du f�r n�gra vargtoner eller medklingande oljud som kan indikera p� sprickor eller l�sa ribbor innuti.
G�r man ett kap �ver n�tet, �r det lite sv�rt att provspela, men allt g�r ju att fixa Wink

Skorrande str�ngar, str�ngh�jd o st�mskruvar kan man l�tt o billigt fixa efter�t, bara instrumentet l�ter o k�nns r�tt Lirar litet str�nginstrument
_________________
Kan man brotta ner en elefant me bara h�nderna om man skriker NU J�VLAR!! just n�r man g�r till attack?
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Bes�k anv�ndarens hemsida
snutstrut



Registreringsdatum: 05 juli 2007
Inl�gg: 61
Ort: Falkenberg

Inl�ggPostat: s�n okt 21, 2007 9:03 pm    Rubrik: Svara med citat

I det prisintervallet tycker jag att Br�ko, Stagg samt en del Kala uckar �r bra. Bor du i Stockholm- kolla p� Jam! Annars har stefans ukulele flera fina modeller. N�gon bra i Koa-tr� hittar du nog inte f�r de pengarna, k�p hellre mahogny om du fr�gar mig. Honu g�r RIKTIGT fina uckar. Finns att k�pa hos Stefans ukulele, men kan �ven best�llas f�r ganska bra pris fr�n Ebays olika aff�rer. Musicguymic tex. Dollarn �r ju l�g, s� passa p�!
_________________
Snutstrut
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Calypsonic
Kommissionens utvikningspojke


Registreringsdatum: 15 november 2021
Inl�gg: 233
Ort: Stockholm, Saltsj�baden

Inl�ggPostat: s�n okt 21, 2007 9:57 pm    Rubrik: Svara med citat

Var f�rbi hos Jam f�r typ en vecka sedan, dom verkar ha lagt av med ukulelar! dom hade bara n�gra Jerkers o n�tt annat plastigt med blommor p�... k�nde lite p� det dom hade o det var d�d materia rakt igenom, Jerker-uckarna va en aning b�ttre men inget jag skulle betala f�r.

Visst kan man hitta Koa-ucke f�r tusenlappen! men inte i sverige.
Men det �r betydligt l�ttare att f� tag i en riktigt trevlig mahogany ucke f�r 1000-1500 Wink
_________________
Kan man brotta ner en elefant me bara h�nderna om man skriker NU J�VLAR!! just n�r man g�r till attack?
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Bes�k anv�ndarens hemsida
jukkalele
Custom (kosta mer) customer in waiting


Registreringsdatum: 20 april 2022
Inl�gg: 1610
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: m�n okt 22, 2007 8:53 am    Rubrik: Svara med citat

Jag var p� Jam f�rra veckan och d� fanns det ukkar d�r. Jag var d�r i ett annat �rende, s� jag kollade inte s� noga, men det h�ngde ett antal p� framsidan av disken. Det kan ju ha varit f�rre modeller �n tidigare, jag t�nkte som sagt inte p� det, med det fanns ett par olika Br�ko i alla fall, f�rutom Jerkers modeller.

Sedan n�r det g�ller att k�pa fr�n ett land utanf�r EU. Det tillkommer frakt, tull och MOMS. Momsen �r den klart st�rsta p�lagan. Det �r iofs lite av ett lotteri. H�lften av g�ngerna g�r grejor igenom utan att fastna i n�tet och f�r ingen tull eller moms p� sig, men man kan aldrig veta i f�rv�g.
_________________
Jukkal E. Le

What, me uke?
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Visa inl�gg nyare �n:   
Skapa nytt �mne   Svara p� �mnet    Forumindex -> Instrumenten Alla tider �r GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte svara p� inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte �ndra dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte ta bort dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte r�sta i det h�r forumet


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2006