Forumindex Ukulelekommissionens forum

 
 Vanliga fr�gorVanliga fr�gor   S�kS�k   MedlemslistaMedlemslista   Anv�ndargrupperAnv�ndargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in f�r att l�sa dina meddelandenLogga in f�r att l�sa dina meddelanden   Logga inLogga in 

Open mic/Open stage f�r ukulele?

 
Skapa nytt �mne   Svara p� �mnet    Forumindex -> Ordet �r fritt
F�reg�ende �mne :: N�sta �mne  
F�rfattare Meddelande
Robert_Hultman
Diktator light


Registreringsdatum: 21 april 2022
Inl�gg: 1790
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: tor okt 18, 2007 8:51 pm    Rubrik: Open mic/Open stage f�r ukulele? Svara med citat

I New York bedriver, som de flesta av er vet, Jason Tagg och Ted Godfried en "ukulelecabaret" som �r en �ppen scen d�r ukulister varje m�nad kan upptr�da och spela inf�r publik. I London har en namne till mig och hans hustru Claire drivit en motsvarande verksamhet under namnet Jukejoint. Den verkar dock ha somnat in pga en ombyggnad av puben d�r man h�ll till.

Inspirerad av dessa har jag l�nge funderat p� att ordna en motsvarande scen i Stockholm. Det �r som var och en f�rst�r m�nga pusselbitar som ska falla p� plats innan n�got s�dant blir verklighet. Men n�gonstans m�ste man b�rja sondera om det ska bli av.

Utan artister blir det inget av s� jag t�nkte kolla intresset h�r.
Skulle du kunna t�nka dig att spela ukulele inf�r publik p� en krog i Stockholm? 2-3-4 l�tar (15- 20 minuter)? Eller kan du leverera 45 minuter v�lljudande ukulelekvalitet och vara huvudnummer en kv�ll?

Min tanke �r att hela evenemanget skulle ta en och en halv - tv� timmar i anspr�k. Varje kv�ll skulle man ha en artist som huvudnummer som ankare och "garanti" f�r att man som publik f�r h�ra n�got njutbart. Denna huvudartist skulle f� ett pass p� 45 minuter s�d�r och avsluta kv�llen. Innan dess skulle det finnas plats f�r 3 - 4 amat�rer som �ger scenen i 15 - 20 minuter vardera.

Jag f�rest�ller mig att inga arvoden skulle utg� (och att det �r gratis intr�de - i London kostar det 3 pund att upptr�da och 5 pund att lyssna men det k�nns inge bra) Alla som betr�der scenen skulle ocks� ge sitt tillst�nd till att framtr�dande filmas och publiceras p� Internet (f�r att locka publik och nya framtr�dande).

Jag �r intresserad av att veta om du skulle kunna t�nka dig att upptr�da.
Jag �r intresserad av att vet om du skulle vilja komma och lyssna.
Jag �r intresserad av tips p� (ukulele)artister du skulle vilja se.
Jag �r intresserad av amat�rer du tycker borde st�lla sig p� en scen.
Jag �r intresserad av krogar som vill (eller som du tror kan t�nka sig) vara v�rd f�r ett s�dant h�r arrangemang (en g�ng i kvartalet kanske kan vara lagom att b�rja med).
_________________
N�got slags initiativtagare
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
jukkalele
Custom (kosta mer) customer in waiting


Registreringsdatum: 20 april 2022
Inl�gg: 1626
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: tor okt 18, 2007 10:04 pm    Rubrik: Svara med citat

Jag kan t�nka mig att upptr�da. Det vore ju en anledning att faktsiskt l�ra sig n�gra l�tar p� ukulele ocks�. Fast 2-3-4 l�tar �r knappast 15-20 minuter om man nu ska vara petig utan snarare 5-15 minuter beroende p� l�ngd per l�t.

Jag kan t�nka mig att lyssna �ven n�r jag inte upptr�der.

Artister, ja det �r h�r det kanske blir lite sv�rt, kanske. Fast jag var ju inte p� festivalen i augusti. M�jligen kommer bosko&Honey hit n�gon g�ng kring sommaren och det vore ju en h�jdare f�rst�s. Yalego kan man kanske �vertala. Fast mer lokala, vet jag �rligt talat inte.

Amat�rer, ja de enda i Sverige jag k�nner till finns i kommissionen och d�r skulle jag v�l vilja se allihop (fast kanske inte samma kv�ll)

Krogar, vet inte, men det finns ju ett antal krogar som brukar ha upptr�danden d� och d�. S� h�r rakt av kommer jag att t�nka p� Mosebacke Etablissement, Wirstr�ms, Akkurat, Dubliner (fast det �r kanske fel stuk) och Debaser (OK det �R fel stuk) Det finns nog massor n�r man b�rjar fundera lite.

Ett r�d �r v�l att m�jligen vara lite flexibel vad g�ller artist- kontra amat�rtider. Det �r kanske l�ttare att hitta tv� (eller t o m en) som kan ta 20 minuter var �n en som kan ta 45. Jag menar att det �r ju v�ldigt tidigt i processen och formatet f�r v�l ge sig. Laga efter l�ge, man tager vad man havfver, r�tta mun efter mats�cken och s�dant kan ju komma att spela en roll.
_________________
Jukkal E. Le

What, me uke?
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
zpreston



Registreringsdatum: 01 juli 2006
Inl�gg: 132
Ort: Norrland

Inl�ggPostat: fre okt 19, 2007 10:33 am    Rubrik: Svara med citat

Jag �r p�. (N�r jag �ter bor norr om S�dert�lje, vill s�ga.)
Fast blir sv�rt f� ihop 15 min. Men ngn l�t.
Man skulle ocks� tr�ttna p� att lyssna p� mig s� l�nge. Allt l�ter ju likadant! Sv�rt variera sig sj�lv!
_________________
- they call me the queen of Bossa Nova -
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
hrlarson



Registreringsdatum: 23 augusti 2007
Inl�gg: 125
Ort: Bajen

Inl�ggPostat: fre okt 19, 2007 3:50 pm    Rubrik: Svara med citat

K�nner man att man dragit st�rre delen av repertoaren n�r fem minuter g�tt, kan man kanske fylla ut med ett Jimmy Page-inspirerat solo. Wink

N�, det var tramsigt. Men jag kunde inte l�ta bli.
_________________
Jag �r inte beroende av att spela ukulele. Jag kan sluta n�r jag vill.
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
hrlarson



Registreringsdatum: 23 augusti 2007
Inl�gg: 125
Ort: Bajen

Inl�ggPostat: fre okt 19, 2007 3:57 pm    Rubrik: Svara med citat

Helt seri�st skulle det v�l finnas �tminstone en teoretisk m�jlighet till mindre (tillf�lliga?) jamkonstellationer i kommissionen, kanske f�renade av en eller flera l�tar eller favoritartister/musik etc.
_________________
Jag �r inte beroende av att spela ukulele. Jag kan sluta n�r jag vill.
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Martin B



Registreringsdatum: 19 november 2021
Inl�gg: 90

Inl�ggPostat: fre okt 19, 2007 9:40 pm    Rubrik: BRA ID� ROBERT. Svara med citat

En utm�rkt id� f�r att s�tta ig�ng lite utveckling av ukulelespelet och underh�llandet som ligger n�ra detta spelande. Jag skulle naturligtvis bli stammis som publik och �ven kunna t�nka mig att spela ett par tre l�tar,
men jag h�ller med zpreston om att det kan bli sv�rt att h�lla intresset uppe s� l�nge man inte kan kombinera sjungandet med ett lite mera avancerat solospel, s� inte f�r m�nga l�tar �t g�ngen.
Jukka �r som vanligt klok och det �r kanske l�ttare att hitta tv� som delar huvudartistansvaret �n en som f�rm�r fylla det.
Mose Backe �r v�l det etablissement som i f�rsta hand verkar vara en bra spelplats, men det finns nog flera. F�r se om man hinner l�ra sig n�gra Fados under en vecka p� Madeira. Vi h�rs, Martin B Cool
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Martin B



Registreringsdatum: 19 november 2021
Inl�gg: 90

Inl�ggPostat: fre okt 19, 2007 9:44 pm    Rubrik: BRA ID� ROBERT. Svara med citat

En utm�rkt id� f�r att s�tta ig�ng lite utveckling av ukulelespelet och underh�llandet som ligger n�ra detta spelande. Jag skulle naturligtvis bli stammis som publik och �ven kunna t�nka mig att spela ett par tre l�tar,
men jag h�ller med zpreston om att det kan bli sv�rt att h�lla intresset uppe s� l�nge man inte kan kombinera sjungandet med ett lite mera avancerat solospel, s� inte f�r m�nga l�tar �t g�ngen.
Jukka �r som vanligt klok och det �r kanske l�ttare att hitta tv� som delar huvudartistansvaret �n en som f�rm�r fylla det.
Mose Backe �r v�l det etablissement som i f�rsta hand verkar vara en bra spelplats, men det finns nog flera. F�r se om man hinner l�ra sig n�gra Fados under en vecka p� Madeira. Vi h�rs, Martin B Cool
P.s. Jonas fr�n G�teborg vore v�l en av dom som kan fylla en l�ngre stunds underh�llning. D.s.
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Martin B



Registreringsdatum: 19 november 2021
Inl�gg: 90

Inl�ggPostat: fre okt 19, 2007 9:51 pm    Rubrik: Urs�kta!!! Svara med citat

UNGSKULDIGUNG och f�rl�t, men det h�nde ingenting n�r jag klickade p� skicka, s� jag tryckte flera g�nger och fick till min f�rskr�ckelse se att jag fyllt n�stan hela forumet med min epistel. Jag m�ste nog ta privatlektioner i att k�ra dator. Kan man radera sina inl�gg? Martin Cool
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Robert_Hultman
Diktator light


Registreringsdatum: 21 april 2022
Inl�gg: 1790
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: l�r okt 20, 2007 12:24 am    Rubrik: Re: Urs�kta!!! Svara med citat

Martin B skrev:
UNGSKULDIGUNG och f�rl�t, men det h�nde ingenting n�r jag klickade p� skicka, s� jag tryckte flera g�nger och fick till min f�rskr�ckelse se att jag fyllt n�stan hela forumet med min epistel. Jag m�ste nog ta privatlektioner i att k�ra dator. Kan man radera sina inl�gg? Martin Cool


Det finns ett litet x i �vre h�gra h�rnet av de "postningar" man gjort. Om man klickar p� det f�r man fr�gan om man vill radera inl�gget.

Men dessa dubbelposter uppst�r f�r att servern som forumet ligger p� �r sl�. Tv� g�nger har man nu fr�n webhotellets sida meddelat att man uppgraderat s� att det ska g� snabbare. Och nog tycker jag att problemen med ett l�ngsamt forum, blanka sidor osv har minskat �ven om de inte f�rsvunnit helt.
_________________
N�got slags initiativtagare
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
jukkalele
Custom (kosta mer) customer in waiting


Registreringsdatum: 20 april 2022
Inl�gg: 1626
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: l�r okt 20, 2007 11:39 am    Rubrik: Svara med citat

Jag tror att jag m�ste argumentera mot den i �vrigt kloke Martin B lite grann. Jag �r i alla fall av den uppfattningen att avancerat solospel inte �r n�dv�ndigt vare sig f�r variation eller f�r lyssningsnirvana i �vrigt. Om man spelar typ tre l�tar, s� kan man ju m�jligen v�lja n�gra en smula olika. Man beh�ver ju inte spela tex tre Formy- eller Ramones l�tar. Dessutom f�r man variation av olika upptr�dare, s� jag tror inte att man hinner bli uttr�kad av vare sig zpreston eller n�gon annan.

Nu tror jag inte att vi har s� v�rst olika uppfatttning i den fr�gan, men �nd�.

Madeira mera!
_________________
Jukkal E. Le

What, me uke?
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Robert_Hultman
Diktator light


Registreringsdatum: 21 april 2022
Inl�gg: 1790
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: l�r okt 20, 2007 2:58 pm    Rubrik: Svara med citat

Jag tror inte man ska vara �verdrivet orolig f�r att publiken ska tr�ttna om man spelar fler �n 3 l�tar.

Jag har bara vid ett tillf�lle h�rt en ukulist som jag tr�ttnat p�. Ukulisten i fr�ga var skicklig och framf�rde med kombinerad strumming och kn�ppning stycke p� stycke utan att n�got klanderv�rt passerade. Men 40 minuter var i l�ngsta laget. Det blev helt enkelt f�r lite variation. Men d� handlade det bara om ukulele, utan s�ng och utan n�got komp och d�rtill utan mellansnack som kunde f�rklara, f�rtydliga eller underh�lla. Det var ett f�rgl�st framtr�dande.

Att l�tarna �r i samma stil, ser jag inte som n�got problem. Ta tex Yan Yalego, som n�r han spelade p� NYUK, framf�rde sina l�tar i sin personliga stil utan att det n�gonsin blev tr�kigt, tjatigt eller s� under 40 minuter. (Det g�ller andra artister jag s�g d�r ocks� men Yalego �r bara r�st och ukulele.)
_________________
N�got slags initiativtagare
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inl�gg nyare �n:   
Skapa nytt �mne   Svara p� �mnet    Forumindex -> Ordet �r fritt Alla tider �r GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte svara p� inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte �ndra dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte ta bort dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte r�sta i det h�r forumet


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2006