Forumindex Ukulelekommissionens forum

 
 Vanliga fr�gorVanliga fr�gor   S�kS�k   MedlemslistaMedlemslista   Anv�ndargrupperAnv�ndargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in f�r att l�sa dina meddelandenLogga in f�r att l�sa dina meddelanden   Logga inLogga in 

Vad �r en ukulele?
G� till sida 1, 2, 3, 4  N�sta
 
Skapa nytt �mne   Svara p� �mnet    Forumindex -> Instrumenten
F�reg�ende �mne :: N�sta �mne  
F�rfattare Meddelande
Robert_Hultman
Diktator light


Registreringsdatum: 21 april 2022
Inl�gg: 1777
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: tor sep 13, 2021 11:58 am    Rubrik: Vad �r en ukulele? Svara med citat

I min v�rld �r definitionen av definition att den har tv� best�ndsdelar d�r den ena best�ndsdelen av definitionen talar om vad det �r som f�renar allt det som definieras (genus proxima) och en del som talar om vad som skiljer den fr�n allt som inte ing�r i det som definierats (differentia specifica).

I ukulelefallet: Vad �r den gemensamt f�r alla instrument som vi kallar ukulele. Vad skiljer ukulelen fr�n andra instrument (som kanske liknar ucken)?

N�r jag f�rst kom i kontakt med ukulelen s� var det ganska enkelt att definiera instrumentet (tyckte jag):
Det var litet och gitarrliknande (�ven om det ocks� fanns i banjoliknande version), fyrstr�ngat och st�mt A, D, F#, B i eller i samma intervaller i n�gon annan tonart.

Men s� komplicerades min v�rldsbild av succesivt st�rre ukulelerar - consert, tenor och barytonukulelar. Okej d� - de beh�ver v�l inte vara s� sm�. Men de ska ha fyra str�ngar och vara st�mda som en ukulele.

Men den fyrstr�ngade tenorgitarren st�ller till det, en aning. Den �r misst�nkt lik en barytonukulele. Men det �r det d�r med st�mningen. Fast om man st�mmer den som en barytonukuele d�? Kan ett och samma instrument vara barytonukulele och tenorgitarr beroende p� hur man st�mt den f�r dagen?

Men st�mning �r inte en hels�ker definition heller. George Hinchliffe i the Ukuele Orchestra of Great Britan (han som brukar sitta i mitten och spela solona) har enligt vanligtvis v�lunderr�ttade k�llor sin ukulele st�md som en mandolin! (f�r att �ka tonomf�nget). Det skulle d� inte vara en ukulele? Fast det var det innan han str�ngade och st�mde om den?

S� finns det d� t ex sm� fyrstr�ngade, gitarrliknande instrument som ser v�ldigt mycket ut som en ukulele och st�ms som en ukulele men kallas "timple" p� de platser d�r man spelar den (Kanarie�arna). Man kan g�ra det l�tt f�r sig och s�ga att det bara �r olika namn p� samma sak. S�nt f�rekommer ju p� andra omr�den ocks�.
Men det finns femstr�ngade timple ocks� - �r �ven de ukulele?

Ett helt annat angreppss�tt, som Calypsonic varit inne p�, �r att se till hur instrumentet anv�nds. Han har inte f�reslagit det som en grund f�r att definiera ukulelen men hans resonemang �ppnar i alla fall f�r att det skulle kunna vara t�nkbart att anv�nda det som ett element i definitionen.

Ukulelen �r ett rytminstrument och gitarren �r ett melodiinstrument? N� jag tror inte p� det s�ttet att definiera, eftersom ukulelen ocks� anv�nds som melodiinstrument. (Dessutom �r det ingen bra definition eftersom den fokuserar p� skillnaden mellan ukulelen och gitarren - det finns ju andra rytminstrument �n ukulelen och hur skiljer sig ucken fr�n dem?)

Jag lutar nog �t att "min" urprungliga definition �r den b�sta. Hinchliffes ukulele �r m a o inte en ukulele - m�jligen en "mandolinst�md ukulele" och barytonukulelen kan bara som ett utslag av "the Mahalo spirit" (genorositet?) betraktas som en ukulele (den faller p� storleken och �r mer en felst�md tenorgitarr)

Eller?
_________________
N�got slags initiativtagare


Senast �ndrad av Robert_Hultman den fre sep 14, 2021 9:38 am, �ndrad totalt 1 g�ng
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Calypsonic
Kommissionens utvikningspojke


Registreringsdatum: 15 november 2021
Inl�gg: 233
Ort: Stockholm, Saltsj�baden

Inl�ggPostat: tor sep 13, 2021 12:26 pm    Rubrik: Svara med citat

Citat:
Ukulelen �r ett rytminstrument och gitarren �r ett melodiinstrument? N� jag tror inte p� det s�ttet att definiera, eftersom ukulelen ocks� anv�nds som melodiinstrument. (Dessutom �r det ingen bra definition eftersom den fokuserar p� skillnaden mellan ukulelen och gitarren - det finns ju andra rytminstrument �n ukulelen och hur skiljer sig ucken fr�n dem?)


H�ller med om att ukulelen anv�nds till att spela melodier b�de i modern och traditionel musik, men som melodi instrument skulle jag nog p�st� att ucken �r en smula v�rdel�s. refererar till en del av mitt senaste inl�gg;
Citat:

.....clawhammerbanjon (Oldtimemusik i allm�nhet) ......d�r instrumentet egentligen �r en sorts rytminstrument som spelar melodi sammtidigt, melodin �r i det hela en smula difus och antalet toner �terh�llna eller begr�nsade... lite som ett axplock ur melodin som spelas med eller cynkoperar med fiolens melodi...........
I traditionel uckemusik fungerar det ju ungef�r likadant, att h�gerhanden kompar och cynkoperar i och runt takterna, medan lillfinger och akordvariationer axplockar och f�rst�rker delar eller hela melodin beroende p� l�tens karakt�r och tonart.......

Har funderat p� vad man skulle kunna kalla ett instrument som ucken med tanke p� att clawhammerbanjon spelar betydligt mer och tydligare melodier �n ucken, dom ord jag kommer p� �r "Riff-instrument" eller "Shuffle-instrument"
Att baserat p� akorden g�ra rytmiska variationer/avvikelser medan man g�r enkla o kreativa tolkningar p� melodin, brukar v�l kallas f�r att g�ra Riffs Lirar litet str�nginstrument
_________________
Kan man brotta ner en elefant me bara h�nderna om man skriker NU J�VLAR!! just n�r man g�r till attack?
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Bes�k anv�ndarens hemsida
Robert_Hultman
Diktator light


Registreringsdatum: 21 april 2022
Inl�gg: 1777
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: tor sep 13, 2021 12:34 pm    Rubrik: Svara med citat

Calypsonic skrev:
... som melodi instrument skulle jag nog p�st� att ucken �r en smula v�rdel�s.


Hm.. "v�rdel�s" k�nns som att ta i. Men helt klart har den ganska rej�la begr�nsningar. I n�gon m�n kan det vara utmanande att arbeta sig runt de begr�nsningarna. Men det g�r ju inte alltid och man kan t�nka sig att det �r sk�let till att Hinchliffe st�mmer sin "soloucke" som en mandolin.
_________________
N�got slags initiativtagare
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Roosen



Registreringsdatum: 03 juli 2005
Inl�gg: 39

Inl�ggPostat: tor sep 13, 2021 12:37 pm    Rubrik: Svara med citat

Det finns hybrider mellan alla instrument. Eller i alla fall m�nga.

Borde inte melodika klassas som en typ av keyboard, eftersom den har klaviatur?
Vad �r ett dragspel? �r det ett spel med knappar eller klaviatur?
Vissa kallar dragspelen med klaviatur f�r pianodragspel och h�vdar att den andra modellen �r det riktiga spelet.
Andra h�vdar att knappdragspelet �r specialspelet och att det klaviaturf�rsedda �r den riktiga.

M�rks det att jag umg�s med dragspelare? Very Happy

Samma sm� skillnader finns mellan ukulele och g****r.
N�r blir en g****r en ukulele och n�r blir en ukulele en g****r?
Vem best�mmer var den gr�nsen g�r?
Den som lyssnar, den som bygger eller den som spelar p� instrumentet?
_________________
__________________
Marcus
www.ukulelesolen.se
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida MSN Messenger
Calypsonic
Kommissionens utvikningspojke


Registreringsdatum: 15 november 2021
Inl�gg: 233
Ort: Stockholm, Saltsj�baden

Inl�ggPostat: tor sep 13, 2021 12:47 pm    Rubrik: Svara med citat

Ucken �r ett v�ldigt begr�nsat melodi instrument... men visst finns det bevis p� att det g�r att spela melodier och att kringg� dessa, med fenomenal fingerteknik! men genast blir det p� bekostnad av ljudvolymen som inte skulle ha en chans om det befinner sig fler �n ett instrument i rummet, o dessutom kan man ju fr�ga sig varf�r s�dana personer inte k�per en g****r ist�llet Wink men jag f�rst�r ju ocks� att ljudet fr�n en ucke �r h�nf�rande vackert i melodiform.

Undrar om Hinchliffe egentligen �r mandolinist, i en ensemble som Great Britts f�rst�r jag verkligen att han sj�lv eller n�gon av dom ledande figurerna har kommit p� ideen o tillfr�gat en mandolinist om han har lust att testa. Ideen �r ju genialisk o han bidrar ju stort med sitt melodispel Cool
_________________
Kan man brotta ner en elefant me bara h�nderna om man skriker NU J�VLAR!! just n�r man g�r till attack?
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Bes�k anv�ndarens hemsida
Robert_Hultman
Diktator light


Registreringsdatum: 21 april 2022
Inl�gg: 1777
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: tor sep 13, 2021 12:48 pm    Rubrik: Svara med citat

Jo. Skillnaderna �r sm� och ibland otydliga och gr�nserna glidande. Men jag vill inte ge upp bara f�r att det �r sv�rt.

Det �r kanske inte den viktigaste saken i v�rlden att hitta en h�llbar definition av ukulele men jag tycker att VI (som spelar instrumentet, vi som gillar det, vi som �r entusaiaster) ska hitta definitionen. Om inte vi g�r det vem ska d� g�ra det?
_________________
N�got slags initiativtagare
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Roosen



Registreringsdatum: 03 juli 2005
Inl�gg: 39

Inl�ggPostat: tor sep 13, 2021 12:52 pm    Rubrik: Svara med citat

Skulle man inte kunna anv�nda sig av Timon och Pumbas tales�tt; "Hem �r d�r man sist satte sig"?

Ukulele var det, n�r man sist st�mde det som en s�n?

Eller n�r man blav glad av att spela

Ukulele var det n�r... fasen, det gick nog inte s� l�tt
_________________
__________________
Marcus
www.ukulelesolen.se
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida MSN Messenger
�rtan



Registreringsdatum: 04 december 2021
Inl�gg: 8

Inl�ggPostat: tor sep 13, 2021 12:52 pm    Rubrik: Svara med citat

Definiera ukulele?

Vad �r det f�r pretenti�st trams!
Kolla uppslagsboken:

Ukulele [ukule:le] se leksak.
_________________
"Retar man sig p� saker som �r sm� �r man v�l inte st�rre �n s�"
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Roosen



Registreringsdatum: 03 juli 2005
Inl�gg: 39

Inl�ggPostat: tor sep 13, 2021 12:53 pm    Rubrik: Svara med citat

Dubbelpost
_________________
__________________
Marcus
www.ukulelesolen.se
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida MSN Messenger
Roosen



Registreringsdatum: 03 juli 2005
Inl�gg: 39

Inl�ggPostat: tor sep 13, 2021 12:57 pm    Rubrik: Svara med citat

�rtan skrev:
Definiera ukulele?

Vad �r det f�r pretenti�st trams!
Kolla uppslagsboken:

Ukulele [ukule:le] se leksak.


P� tal om definition - varf�r reggade, du �rtan, dig p� det h�r forumet?
Bara f�r att provocera?
_________________
__________________
Marcus
www.ukulelesolen.se
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida MSN Messenger
�rtan



Registreringsdatum: 04 december 2021
Inl�gg: 8

Inl�ggPostat: tor sep 13, 2021 1:10 pm    Rubrik: Svara med citat

�sch inte d�!

Men n�gon ska ju s�ga sanningen ocks� (�ven om den �r obehaglig)
_________________
"Retar man sig p� saker som �r sm� �r man v�l inte st�rre �n s�"
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Roosen



Registreringsdatum: 03 juli 2005
Inl�gg: 39

Inl�ggPostat: tor sep 13, 2021 1:18 pm    Rubrik: Svara med citat

Uppfattar inte om du �r ironisk eller ej.

N�gon sa att det som skiljer m�ns leksaker fr�n pojkars �r prislappen.

S� p� tal om leksaker, s� finns det en massa leksaker med 6 str�ngar d�r ute ocks�.
_________________
__________________
Marcus
www.ukulelesolen.se
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida MSN Messenger
hrlarson



Registreringsdatum: 23 augusti 2007
Inl�gg: 96
Ort: Bajen

Inl�ggPostat: tor sep 13, 2021 1:27 pm    Rubrik: Svara med citat

Nu vaknar censorn i mig till liv. Alla kan tycka vad de vill, sj�lvklart. En del kallar en stadsjeep eller GPS f�r en leksak, vilket andra h�ftigt mots�tter sig. Andra tycker att datorer �r leksaker etc.

V�l s�.

Om det nu �r s� att ett g�ng entusiaster diskuterar en sak som intresserar dem och n�gon f�rs�ker avsluta diskussionen genom att bara s�ga diskussionen som s�dan eller det som diskuteras, ja d� �r man troligen inne och tjuvlyssnar eller p� annat s�tt bryter in i en diskussion man egentligen inte deltar i.

Och det �r inte alls snyggt. Snarare en smula respektl�st. �ven de som i andras �gon kan tyckas tramsa f�rtj�nar en smula respekt.

Nu kan ju inslaget varit ett utslag av ironi, vilket kan vara sv�rt att hantera utan att klampa �ver gr�nser.

Fan, nu sjunger vi We Shall Overcome!
_________________
Jag �r inte beroende av att spela ukulele. Jag kan sluta n�r jag vill.
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
jukkalele
Custom (kosta mer) customer in waiting


Registreringsdatum: 20 april 2022
Inl�gg: 1609
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: tor sep 13, 2021 2:08 pm    Rubrik: Svara med citat

Forts�tt att definiera p�. F�r egen del m�ste jag nog s�ga att det egentligen inte spelar n�gon som helst roll vad man kallar grejorna. Jag menar, det finns ju solklara fall och det finns gr�nsfall. S� �r det med alla instrument. Lokala variationer f�rekommer, nya varianter tas fram som m�jligen n�rmar sig gr�nsen f�r vad som av h�vd kallas n�got annat.

Skulle jag �nd� komma med en definition skulle det nog vara att ukulele �r vad tillverkaren kallar f�r ukulele. Allts� �r inte timple, tiple, cavaquinho eller cuatro ukulelar, �ven om vissa av dem st�ms likadant. St�mmer man en ukulele som en cuatro, s� �r det inte en cuatro utan en ukulele st�md som en cuatro. Jag menar om man t ex skulle definiera vad som �r en g�tarr efter hur den �r st�md, s� skulle varken Robert Johnson, Keith Richard eller ett helt g�ng andra anses spela detta instrument. D� intr�der i s� fall fr�gan vad det �r f�r n�got. Och svaret skulle bli komplicerat eftersom de k�r(de) med litee olika st�mningar efter vad som passar. Och steel-guitar har ett antal standardst�mningar som inte alls �r transponerade varianter av varandra, s�som de traditionella ukkest�mningarna �r. S� det �r nog ingen generellt framkomlig v�g.

Nej p�st�r tillverkaren att det �r en ukulele s� anser jag ocks� att det �r det. Men det st�r ju andra fritt att tycka n�got annat.
Fast jag har ju r�tt f�rst�s....
_________________
Jukkal E. Le

What, me uke?
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Calypsonic
Kommissionens utvikningspojke


Registreringsdatum: 15 november 2021
Inl�gg: 233
Ort: Stockholm, Saltsj�baden

Inl�ggPostat: tor sep 13, 2021 2:18 pm    Rubrik: Svara med citat

Robert_Hultman skrev:
Jo. Skillnaderna �r sm� och ibland otydliga och gr�nserna glidande. Men jag vill inte ge upp bara f�r att det �r sv�rt.

Det �r kanske inte den viktigaste saken i v�rlden att hitta en h�llbar definition av ukulele men jag tycker att VI (som spelar instrumentet, vi som gillar det, vi som �r entusaiaster) ska hitta definitionen. Om inte vi g�r det vem ska d� g�ra det?


H�ller med fullst�ndigt h�r! Vi �r ju n�gon sorts ambasad�rer f�r ukulelen i Sverige.
S� d� kan man kanske f�rv�nta sig att vi v�rnar om och �r intresserade av vad ukulelen �r och vilken roll den har i musiken, vi om n�gon m�ste ju kunna ber�tta f�r nykommande medlemmar eller intresserade i f�rsta hand hur ukulelen ursprungligen/normalt anv�nds, inte vad enstaka fria individer v�rlden �ver har gjort f�r modifieringar p� sina instrument f�r att f� dessa att p�minna om ett annat instrument som �r mer vanligt i dennes musikstil/kommun/hemland.
Om n�gon fr�gar mig vad en g****r �r, s� inleder jag inte svaret med att jag har h�rt talas om en kille som spelade med t�nderna Rolling Eyes
Men visst m�ste man visa den djupaste respekt f�r dom som anv�nder instrumentet och dess klang p� sitt eget s�tt, och uppmuntra det fria t�nkandet, allt bruk av ukulelen �r b�ttre �n inget Wink
_________________
Kan man brotta ner en elefant me bara h�nderna om man skriker NU J�VLAR!! just n�r man g�r till attack?
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Bes�k anv�ndarens hemsida
Visa inl�gg nyare �n:   
Skapa nytt �mne   Svara p� �mnet    Forumindex -> Instrumenten Alla tider �r GMT + 1 timme (svensk normaltid)
G� till sida 1, 2, 3, 4  N�sta
Sida 1 av 4

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte svara p� inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte �ndra dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte ta bort dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte r�sta i det h�r forumet


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2006