Forumindex Ukulelekommissionens forum

 
 Vanliga fr�gorVanliga fr�gor   S�kS�k   MedlemslistaMedlemslista   Anv�ndargrupperAnv�ndargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in f�r att l�sa dina meddelandenLogga in f�r att l�sa dina meddelanden   Logga inLogga in 

Band till ukulele
G� till sida F�reg�ende  1, 2
 
Skapa nytt �mne   Svara p� �mnet    Forumindex -> Instrumenten
F�reg�ende �mne :: N�sta �mne  
F�rfattare Meddelande
Plink-plonk
Kommissionens entusiast


Registreringsdatum: 20 mars 2006
Inl�gg: 464

Inl�ggPostat: tis okt 16, 2007 7:18 am    Rubrik: Svara med citat

banden p� limning...? tror inte det �r kutym att limma banden, de brukar knackas in (vid handbygge)(Det f�ruts�tter v�l visserligen ett fibert�tt tr�slag.), fr�mst f�r att kunna bytas ut eller justeras om tr�et skulle f�r�ndras (krympa t ex) men det �r klart att det inte spelar s� stor roll....s�rskilt inte p� en spillucke Smile (besserwissern kunde inte vara tyst).
_________________
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
G�staU



Registreringsdatum: 08 oktober 2007
Inl�gg: 30
Ort: Norrt�lje

Inl�ggPostat: tis okt 16, 2007 7:42 am    Rubrik: Svara med citat

Besserwissern har helt r�tt, i princip...

Fast p� denna spillucke best�r banden av �verblivna snuttar av elkabel, det finns helt enkelt inget att sl� ner. Det �r sj�lvklart en s�mre l�sning �n riktiga band som knackas ner, men det �r samtidigt en del av sj�lva id�en, bara spill o skr�p.

G�sta
_________________
Ukulelar �t folket!
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
jukkalele
Custom (kosta mer) customer in waiting


Registreringsdatum: 20 april 2022
Inl�gg: 1609
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: tis okt 16, 2007 8:58 am    Rubrik: Svara med citat

Robert_Hultman skrev:
Men hans helsinforsucke var v�lljudande, l�tt och v�lbalanserat, l�ttspelad och snygg. Nu har han 10 till p� g�ng men de �r alla tingade.)

Jepp Cool
Fast det �r 12

Kul ide med en nollprisukulele. L�t oss f�lja dess framv�xt.

Jag t�nkte p� en sak ang masurbj�rk. N�mnde Howlett sa bl a att tr�slag med alltf�r "radikal" �dring inte l�mpar sig s� v�l f�r bygge av akustiska instrument. Detta f�r att tr� med varierande temperatur och luftfuktighet krymper och utvidgas p� bredden. Om �dringen ibland �r vinkelr�t mot "normalriktningen" �ndras ju ocks� krymp-och-sv�ll-riktningen. Detta skulle kunna ge sp�nningar som g�r att materialet inte h�ller. Egentligen vet jag inte. Masurbj�rkems m�nster kanske inte orsakas av vildsint �dring, utan av n�got annat. Jag vet inte heller var gr�nsen g�r till f�r "radikal" �dring. Dessutom g�rs ju instrument av "bird's eye maple" som ju har r�tt extrem �dring i sj�lva "�gonen". Enligt samma princip som masurbj�rk?
_________________
Jukkal E. Le

What, me uke?
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Plink-plonk
Kommissionens entusiast


Registreringsdatum: 20 mars 2006
Inl�gg: 464

Inl�ggPostat: tis okt 16, 2007 7:19 pm    Rubrik: Svara med citat

m�ste ocks� iofs till�gga att jag gillad halsen p� bildn, s�g riktigt ball ut Smile
_________________
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Calypsonic
Kommissionens utvikningspojke


Registreringsdatum: 15 november 2021
Inl�gg: 233
Ort: Stockholm, Saltsj�baden

Inl�ggPostat: s�n okt 21, 2007 6:58 pm    Rubrik: Svara med citat

J�rgen skrev:
Ett skjutm�tt, en ukulele och en 6-str�ngad kusin ger f�ljande vid handen:

Ukuleleband �r 1 mm h�ga (�ver greppbredan) och 1,6 mm breda.
Gitarrditon �r: 1 mm h�ga och 2 mm breda.

Ge och ta n�'n 0,05 mm p� ovanst�ende m�tt.


Banden �r ju n�got som den aktive musikanten byter med j�mna mellanrum, och det g�rs efter smak o tycke, p� gitarrer kan man hitta allt fr�n n�ltunna till jumbofeta band, Gretsh var tex k�nda f�r sina superfina band, medans m�nga billigare Japanska gitarrer kan ha j�ttetjocka band, kanske f�r att slippa garantiproblem o reklamationer, eftersom man l�tt kan bandslipa o justera tjocka band, medans man med superfina band m�ste ha j�rnkoll p� kvaliteten av tr�t i greppbr�dan, och vid oj�mnheter f�r man ist�llet slipa greppbr�dans tr�, o det kr�ver en hel del av den som utf�r jobbet Rolling Eyes
_________________
Kan man brotta ner en elefant me bara h�nderna om man skriker NU J�VLAR!! just n�r man g�r till attack?
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Bes�k anv�ndarens hemsida
hrlarson



Registreringsdatum: 23 augusti 2007
Inl�gg: 96
Ort: Bajen

Inl�ggPostat: m�n okt 22, 2007 11:28 am    Rubrik: Svara med citat

Citat:
Banden �r ju n�got som den aktive musikanten byter med j�mna mellanrum



Shocked Jag vet inte om jag h�ller seriositet nog f�r att platsa i det h�r g�nget ... Allvarligt: byter ni band p� era instrument? Jag byter knappt str�ngar. Ja, jag �r lat. Ja, jag �r sn�l.
_________________
Jag �r inte beroende av att spela ukulele. Jag kan sluta n�r jag vill.
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
jukkalele
Custom (kosta mer) customer in waiting


Registreringsdatum: 20 april 2022
Inl�gg: 1609
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: m�n okt 22, 2007 1:24 pm    Rubrik: Svara med citat

hrlarson skrev:
Allvarligt: byter ni band p� era instrument?

Jag byter inte ens axelband. Fast jag har f�tt banden slipade p� en elbas efter m�nga m�nga �r och �nnu fler toner.
_________________
Jukkal E. Le

What, me uke?
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Robert_Hultman
Diktator light


Registreringsdatum: 21 april 2022
Inl�gg: 1777
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: m�n okt 22, 2007 4:22 pm    Rubrik: Svara med citat

Nej, n�gra bandbyten har jag inte varit med om sedan jag st�llde undan den sista skrivmaskinen.
_________________
N�got slags initiativtagare
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
snutstrut



Registreringsdatum: 05 juli 2007
Inl�gg: 61
Ort: Falkenberg

Inl�ggPostat: m�n okt 22, 2007 6:52 pm    Rubrik: Svara med citat

P� en g****r skall du ha spelat V�LDIGT V�LDIGT mycket f�r att komma till den punkt att du beh�ver byta band. Jag har en Les Paul hemma som jag k�pte i USA. Den var d� ombandad p� ett ganska slarvigt s�tt. Ska g�ra om det om jag f�r tummen ur baken n�gon dag. Men vad jag vet �r det mest bluesgubbar som �r p� turn� med samma gura �r efter �r som tillslut kommer till det stadium att de beh�ver ombanda. Det f�rsta man g�r om de blir oj�mna �r nog �nd� att man slipar ned dem lite l�tt. Om de inte f�tt en sm�ll och f�tt stora oj�mnheter dvs.
Den enda jag vet som ombandar helt nya guror �r John Norum... och han �r ox� en super-pudel!
_________________
Snutstrut
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Ingvar Tropp



Registreringsdatum: 17 maj 2007
Inl�gg: 16
Ort: Karlstad

Inl�ggPostat: m�n okt 22, 2007 6:55 pm    Rubrik: Svara med citat

Just ikv�ll har jag b�rjat att s�tta str�ngar p� en ny Uke. Nummer 1 i en serie av tre. De andra tv� �r �ven de klara f�r str�ngning. Under byggnadstiden juni tom oktober har jag fotodokumenterat mitt arbete och jag har f�r avsikt att f�redra mina erfarenheter via mail med bilder till kommissionens medlemmar. Dennf�rsta Uken som jag byggde f�r att ha p� en ukulelekurs har l�nn som lock och botten , hals av alm och sidor av bok. Den l�ter h�gt och m�ktigt. Den andra sdom jag bygde har sidor av s�lg, lock av l�nn och botten av alm-. Den har ett mycket tunnare ljud men den duger till att kompa damerna i PRO:ds s�ngk�r. Jag har bara svenska tr�slag och t�nker inte k�pa n�got dyrt att f�rst�ra. Den uken som jag str�ngade idag har visserligen mahogny i botten, d�rf�ratt jag hade en bit, och gran i locket. Det ska bli kul att h�ra hur den l�ter n�r den �r intonerad. Jag l�step� en sajt att man anv�nde horn till sadel och stall s� jag har gjort dessa av �lghorn som jag har gott om. Gran �r sv�rt att h�lla repfritt, men �r v�l �nd� det b�sta tontr�t. Helst om granen �r vuxen p� alpernas nordsida. Detta tr� �r nog inget f�r en amat�rbyggare. Kul att det �r fler �n jag som anv�nder kv�llarna till n�got konstruktivt.
mvh
Ingvar Tropp
G�staU skrev:
Jo, visst vore det roligt att bygga helt med svenska tr�slag. Och det �r s� jag har t�nkt hittills.


Jag har funderat p� bland annat masurbj�rk, men tills vidare skippat det pga av att jag inte har n�gon s�dan hemma. Och jag vet inte hur den �r att basa och b�ja. N�n som vet?


Just nu lutar det nog mest �t gran i locket och ask i sidor och botten. Asken �r ju stark, l�tt att b�ja och �r, enligt min �sikt, ett vacker tr�slag. Dessutom har jag en del hemma. Nackdelen skulle m�jligen vara att den �r lite grovporig och d�rf�r kan vara lite tjurigare att ytbehandla, men det ser jag inte som n�got stort problem. D�remot har jag funderat p� att anv�nda bj�rk till halsen. �terigen av ett rent praktiskt sk�l, jag har en del hemma. Fast egentligen tycker jag nog det �r snyggare med ett lite m�rkare tr�slag i halsen. Jag f�r se vad det blir, det �r ingen br�dska.


Medan jag grunnar o planerar p� den "riktiga" ukulelen h�ller jag p� att bygga en l�gprisukulele, eller r�ttare sagt en nollprisukulele. Id�n �r att den ska inte kosta mig n�gonting, den ska tillverkas helt av spill och skr�p och �r inspirerad av den h�r, http://www.geocities.com/tpe123/folkurban/uke/uke.html, som n�gon l�nkade till tidigare. Jag kan publicera lite bilder sen om n�gon �r intresserad. Hittills har jag f�tt ihop halsen av en �verbliven, kasserad, bj�rkbit med snuttar av heldragen elkabel (EKK 5x2,5) epoxilimmade som band och med n�gra sm�bitar av jakaranda fr�n ett gammalt sm�rg�sunderl�gg som stall och sadel. Kroppen blir en plastl�da som det varit godis i och locket blir nog en bit 2 mm bj�rkplywood som blivit �ver fr�n n�gra k�ksluckor som en god v�n till mig tillverkade i min verkstad. St�mskruvarna t�nkte jag svarva till av n�gon �verbliven tr�bit av n�got h�rt tr�slag a la fiol eller Allanders ekolele.


Det enda som egentligen blir en kostnad p� "nollprisukulelen" �r lim och lack, men det �r s�dant som jag �nd� har hemma. Om det finns intresse av det kan jag �terkomma med rapport om och bilder p� bygget.


Sov gott allihop!


G�sta


Halsen i bj�rk med banden p� limning med plastkl�mmor f�r att de itne ska fastna i epoxin
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Robert_Hultman
Diktator light


Registreringsdatum: 21 april 2022
Inl�gg: 1777
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: m�n okt 22, 2007 7:02 pm    Rubrik: Svara med citat

Ah. Dessa byggen! Inspirerande!

Jag ser fram emot dina bilder Ingvar!

Skulle g�rna se och h�ra och provspela "svenskbyggena" n�gon g�ng. Vi f�r n�stan ordna en s�rskild tr�ff f�r uckebyggare!?
_________________
N�got slags initiativtagare
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inl�gg nyare �n:   
Skapa nytt �mne   Svara p� �mnet    Forumindex -> Instrumenten Alla tider �r GMT + 1 timme (svensk normaltid)
G� till sida F�reg�ende  1, 2
Sida 2 av 2

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte svara p� inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte �ndra dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte ta bort dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte r�sta i det h�r forumet


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2006