Forumindex Ukulelekommissionens forum

 
 Vanliga fr�gorVanliga fr�gor   S�kS�k   MedlemslistaMedlemslista   Anv�ndargrupperAnv�ndargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in f�r att l�sa dina meddelandenLogga in f�r att l�sa dina meddelanden   Logga inLogga in 

Band till ukulele
G� till sida 1, 2  N�sta
 
Skapa nytt �mne   Svara p� �mnet    Forumindex -> Instrumenten
F�reg�ende �mne :: N�sta �mne  
F�rfattare Meddelande
G�staU



Registreringsdatum: 08 oktober 2007
Inl�gg: 30
Ort: Norrt�lje

Inl�ggPostat: tor okt 11, 2007 6:51 pm    Rubrik: Band till ukulele Svara med citat

Funderar p� att bygga en ukulele, mest p� kul. �r det n�gon som vet var man kan f� fatt p� banden? O st�mskruvar? Resten tror jag att jag har i min gamla verkstad.

G�sta.
_________________
Ukulelar �t folket!


Senast �ndrad av G�staU den l�r okt 13, 2007 3:15 pm, �ndrad totalt 1 g�ng
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Calypsonic
Kommissionens utvikningspojke


Registreringsdatum: 15 november 2021
Inl�gg: 234
Ort: Stockholm, Saltsj�baden

Inl�ggPostat: tor okt 11, 2007 7:28 pm    Rubrik: Svara med citat

F�rr fanns ju Ad Lib Guitars i Sundbyberg tills dom slutade handla med privatpersoner.. men dom va inge trevliga �nd�..



http://www.thomann.de/se/index.html e j�kla bra st�lle Wink

Annars �r ju http://www.stewmac.com den absolut st�rsta detaljisten f�r instrumentbygge
_________________
Kan man brotta ner en elefant me bara h�nderna om man skriker NU J�VLAR!! just n�r man g�r till attack?
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Bes�k anv�ndarens hemsida
G�staU



Registreringsdatum: 08 oktober 2007
Inl�gg: 30
Ort: Norrt�lje

Inl�ggPostat: tor okt 11, 2007 7:46 pm    Rubrik: Svara med citat

Tack, det ska jag kolla. �r det n�gon skillnad att best�lla fr�n Tyskland eller fr�n USA? Jag t�nker p� tull- o speditionskostnader o s�nt.

G�sta.
_________________
Ukulelar �t folket!
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Calypsonic
Kommissionens utvikningspojke


Registreringsdatum: 15 november 2021
Inl�gg: 234
Ort: Stockholm, Saltsj�baden

Inl�ggPostat: tor okt 11, 2007 8:01 pm    Rubrik: Svara med citat

Tror inte det �r n�gon tull mellan tyskland o sverige!
Thomann har ju dessutom riktigt l�ga priser Wink

Fr�n USA kan man bli robbad om avs�ndaren skriver vad packetet inneh�ller och vad det �r v�rt, brukar g� bra om dom �r villiga att skriva att det �r en g�va eller present men f�retag vill nog inte ljuga om inneh�llet Confused
_________________
Kan man brotta ner en elefant me bara h�nderna om man skriker NU J�VLAR!! just n�r man g�r till attack?
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Bes�k anv�ndarens hemsida
G�staU



Registreringsdatum: 08 oktober 2007
Inl�gg: 30
Ort: Norrt�lje

Inl�ggPostat: tor okt 11, 2007 8:06 pm    Rubrik: Svara med citat

N�e, mellan Sverige o Tyskland �r det ju ingen tull, jag t�nkte p� USA. Har best�llt en del b�cker d�rifr�n, o det verkar vara ungef�r 50/50 om de fastnar i tullen o avgiftsbel�ggs eller inte. Eller �tminstone var det s� f�r n�gra �r sedan.

G�sta
_________________
Ukulelar �t folket!
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
G�staU



Registreringsdatum: 08 oktober 2007
Inl�gg: 30
Ort: Norrt�lje

Inl�ggPostat: l�r okt 13, 2007 12:07 am    Rubrik: Svara med citat

Jag hittade �ven �stmans musik i �-vik, de s�ljer tydligen s�v�l st�mskruvar som material till band, �ven via n�tet. N�gon som vet n�got om dem?

http://www.ostmansmusik.se/


G�sta
_________________
Ukulelar �t folket!
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
jukkalele
Custom (kosta mer) customer in waiting


Registreringsdatum: 20 april 2022
Inl�gg: 1611
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: l�r okt 13, 2007 10:17 am    Rubrik: Svara med citat

Vet inget om �stmans. Jag har h�rt att om man ska k�pa "fretwire" eller bandstavstr�d, eller vad det kan t�nkas heta, s� finns det inte altid angivet vad som �asar till ukulele. D� kan man anv�nda det som �r till f�r mandolin. Det ska ha r�tt dimensioner.
_________________
Jukkal E. Le

What, me uke?
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
G�staU



Registreringsdatum: 08 oktober 2007
Inl�gg: 30
Ort: Norrt�lje

Inl�ggPostat: l�r okt 13, 2007 3:17 pm    Rubrik: Svara med citat

Jag har liggande till g****r, men jag misst�nker att de �r lite f�r grova. N�n som vet?

G�sta
_________________
Ukulelar �t folket!
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
jukkalele
Custom (kosta mer) customer in waiting


Registreringsdatum: 20 april 2022
Inl�gg: 1611
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: l�r okt 13, 2007 5:31 pm    Rubrik: Svara med citat

Jag misst�nker att du har r�tt. Framf�r allt blir de f�r h�ga. Sedan �r de nog on�digt breda ocks�. �ven om det nog inte �r riktigt lika illa (fast det f�rs�mrar ju precisionen med tanke p� den korta skall�ngden).
_________________
Jukkal E. Le

What, me uke?
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
J�rgen
Kommissionens Lautsprecher


Registreringsdatum: 31 januari 2006
Inl�gg: 774
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: l�r okt 13, 2007 5:40 pm    Rubrik: Svara med citat

Ett skjutm�tt, en ukulele och en 6-str�ngad kusin ger f�ljande vid handen:

Ukuleleband �r 1 mm h�ga (�ver greppbredan) och 1,6 mm breda.
Gitarrditon �r: 1 mm h�ga och 2 mm breda.

Ge och ta n�'n 0,05 mm p� ovanst�ende m�tt.
_________________
http://jetbloggen.blogspot.com/
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
snutstrut



Registreringsdatum: 05 juli 2007
Inl�gg: 61
Ort: Falkenberg

Inl�ggPostat: s�n okt 14, 2007 10:27 pm    Rubrik: Svara med citat

P� en g****r kan du f� precis vilka band du vill. Inte hur h�ga som helst, men p� tjockleken kan de variera v�ldigt mycket. Jag �r r�tt s�ker p� att du kan anv�nda dessa. Till en elgura skiljer sig tex banden mellan en strata v�ldigt mycket fr�n en Les Paul. Kolla Luthmans katalog s� hittar du en del.
_________________
Snutstrut
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Ingvar Tropp



Registreringsdatum: 17 maj 2007
Inl�gg: 16
Ort: Karlstad

Inl�ggPostat: m�n okt 15, 2007 11:06 am    Rubrik: Svara med citat

Jag har k�pt b�de band, str�ngar och st�mskruvar fr�n �stmans. Dom verka justa och bra
mvh
Ingvar Tropp
G�staU skrev:
Jag hittade �ven �stmans musik i �-vik, de s�ljer tydligen s�v�l st�mskruvar som material till band, �ven via n�tet. N�gon som vet n�got om dem?

http://www.ostmansmusik.se/


G�sta
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
G�staU



Registreringsdatum: 08 oktober 2007
Inl�gg: 30
Ort: Norrt�lje

Inl�ggPostat: m�n okt 15, 2007 7:30 pm    Rubrik: Svara med citat

L�ter bra, tack f�r det. Hur det �n �r s� k�nns det l�ttare att k�pa av en svensk leverant�r, tycker jag, om inte annat blir det l�ttare om det �r n�got som strular.

G�sta
_________________
Ukulelar �t folket!
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Robert_Hultman
Diktator light


Registreringsdatum: 21 april 2022
Inl�gg: 1777
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: m�n okt 15, 2007 10:46 pm    Rubrik: Svara med citat

Sp�nnande det h�r. Har du n�gra tankar kring tr�slag?

Jag funderade (funderar kanske fortfarande) p� att bygga en ukulele och d� g�ra en i "svenska" tr�slag. Gran �r ju popul�rt i gitarrer och f�rekommer �ven i locket p� en och annan ukulele. Som sidor skulle man kunna anv�nda n�got som ser snyggt ut. D�r spelar v�l tr�slaget mindre roll f�r ljudet.

I Helsingfors talade jag med ukulelebyggaren Pete Howlett lite som hastigast om saken och han sa genast "masurbj�rk". Det skulle v�l kunna f�rest�lla n�got slags blond nordisk motsvarighet till "curly koa". Dess tontr�-egenskaper har jag dock ingen aning om och vet inte heller om Howlett har det.

(Efter att ha provspelat och h�rt hans "Helsinki ukulele" har jag h�ga tankar om Howlett som instrumentbyggare, kan jag till�gga. Innan var jag i h�gsta grad skeptisk. Men hans helsinforsucke var v�lljudande, l�tt och v�lbalanserat, l�ttspelad och snygg. Nu har han 10 till p� g�ng men de �r alla tingade.)
_________________
N�got slags initiativtagare
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
G�staU



Registreringsdatum: 08 oktober 2007
Inl�gg: 30
Ort: Norrt�lje

Inl�ggPostat: tis okt 16, 2007 1:54 am    Rubrik: Svara med citat

Jo, visst vore det roligt att bygga helt med svenska tr�slag. Och det �r s� jag har t�nkt hittills.


Jag har funderat p� bland annat masurbj�rk, men tills vidare skippat det pga av att jag inte har n�gon s�dan hemma. Och jag vet inte hur den �r att basa och b�ja. N�n som vet?


Just nu lutar det nog mest �t gran i locket och ask i sidor och botten. Asken �r ju stark, l�tt att b�ja och �r, enligt min �sikt, ett vacker tr�slag. Dessutom har jag en del hemma. Nackdelen skulle m�jligen vara att den �r lite grovporig och d�rf�r kan vara lite tjurigare att ytbehandla, men det ser jag inte som n�got stort problem. D�remot har jag funderat p� att anv�nda bj�rk till halsen. �terigen av ett rent praktiskt sk�l, jag har en del hemma. Fast egentligen tycker jag nog det �r snyggare med ett lite m�rkare tr�slag i halsen. Jag f�r se vad det blir, det �r ingen br�dska.


Medan jag grunnar o planerar p� den "riktiga" ukulelen h�ller jag p� att bygga en l�gprisukulele, eller r�ttare sagt en nollprisukulele. Id�n �r att den ska inte kosta mig n�gonting, den ska tillverkas helt av spill och skr�p och �r inspirerad av den h�r, http://www.geocities.com/tpe123/folkurban/uke/uke.html, som n�gon l�nkade till tidigare. Jag kan publicera lite bilder sen om n�gon �r intresserad. Hittills har jag f�tt ihop halsen av en �verbliven, kasserad, bj�rkbit med snuttar av heldragen elkabel (EKK 5x2,5) epoxilimmade som band och med n�gra sm�bitar av jakaranda fr�n ett gammalt sm�rg�sunderl�gg som stall och sadel. Kroppen blir en plastl�da som det varit godis i och locket blir nog en bit 2 mm bj�rkplywood som blivit �ver fr�n n�gra k�ksluckor som en god v�n till mig tillverkade i min verkstad. St�mskruvarna t�nkte jag svarva till av n�gon �verbliven tr�bit av n�got h�rt tr�slag a la fiol eller Allanders ekolele.


Det enda som egentligen blir en kostnad p� "nollprisukulelen" �r lim och lack, men det �r s�dant som jag �nd� har hemma. Om det finns intresse av det kan jag �terkomma med rapport om och bilder p� bygget.


Sov gott allihop!


G�sta


Halsen i bj�rk med banden p� limning med plastkl�mmor f�r att de itne ska fastna i epoxin
_________________
Ukulelar �t folket!
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Visa inl�gg nyare �n:   
Skapa nytt �mne   Svara p� �mnet    Forumindex -> Instrumenten Alla tider �r GMT + 1 timme (svensk normaltid)
G� till sida 1, 2  N�sta
Sida 1 av 2

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte svara p� inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte �ndra dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte ta bort dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte r�sta i det h�r forumet


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2006