Forumindex Ukulelekommissionens forum

Vanliga frågorVanliga fr�gor   SökS�k   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnv�ndargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in f�r att l�sa dina meddelanden   Logga inLogga in 

Lite egna inspelade melodier

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Egna inspelningar
F�reg�ende �mne :: N�sta �mne  
F�rfattare Meddelande
Tim

Registreringsdatum: 31 augusti 2007
Inl�gg: 6

InläggPostat: m�n okt 08, 2007 3:24 pm    Rubrik: Lite egna inspelade melodier Svara med citat

http://www.myspace.com/uketim
Lite ukulelemelodier, som �r inspelade med min eleuke. Mikrofonen som andv�ndes var en bedr�vligt d�lig mick som kostade 50 kronor och var kopplad direkt till datorns ljudkort, s� kvaliten p� ljudet �r v�l inte det b�sta. Men jag skulle bli j�tteglad att f� lite kritik p� l�tarna.
Robert_Hultman
Diktator light

Registreringsdatum: 21 april 2022
Inl�gg: 1790

InläggPostat: m�n okt 08, 2007 3:57 pm    Rubrik: Svara med citat

Kul! Jag blir alltid glad n�r jag hittar nya bidrag i denna avdelning. Och jag �r p� fortsatt gott hum�r efter att ha lyssnat p� din musik.

Tre l�tar, fyra inspelningar. Jag gillar tv� av l�tarna och tyckte inte s� s�rskilt mycket om en av dem. Om vi b�rjar med den, s� �r det Look Around You som inte f�ll mig p� l�ppen. Jag upplevde mest ett j�mntjockt ljudfl�de utan melodi eller rytm som grep tag i mig. Kanske spelar den d�liga micken en roll. En b�ttre mick hade kanske gjort melodin tydligare.

Look Around You har ett "problem" gemensamt med "Groovy Bajby" och "Raindrops in the va..". Som lyssnare �r man van vid att en l�t best�r av vissa tydligt urskiljbara komponenter; vers, refr�ng, stick, bryggor, m m. Man f�r naturligtvis b�de komponera och framf�ra musik som inte har dessa komponenter eller d�r de inte �r tydliga. Men �tminstone jag letar efter dem n�r jag lyssnar. Jag skulle g�rna vilja att vissa stycken �terkom. (Det f�rekommer ju �terkommande tonf�ljder i dessa l�tar ocks� men oftast ganska korta och ofta n�ra inp� varandra - inte som vers eller refr�ng ). Att inte ha dessa komponenter g�r, som jag ser det, att man bygger in ett hinder f�r lyssnaren att tillgodog�ra sig musiken.

Om Look Around You var ett j�mntjockt ljudfl�de s� �r Grovy Bajby � andra sidan ett mycket mer intressant och varierat musikstycke. Det �r en melodi med variationer (improvisationer?). Den ov�ntade och uppfriskande pausen �r ett tufft inslag.

En hel del av detta g�ller ocks� "Raindrops in the va...". Den f�r ett plus ocks� f�r ett v�l "hemh�mtat" regndroppstema som h�mtas hem redan i introt. Den tycker jag du ska arbeta vidare med enligt ett traditionellt l�tm�nster (av det slag jag efterlyste ovan).

Grovy Bajby med Dunk. L�ten t�l nog dunket men det k�nns inte helgjutet. Grovy Bajby och Dunket lever var sina liv sida vid sida men inte tillsammans. Jag tror du skulle beh�va spela in Grovy Bajby i samma tempo som trummorna f�r att det ska bli bra.

Gn�lligt? Det var inte meningen. Jag gillar som sagt b�de Grovy Bajby och Raindrops... och f�rs�kte komma med konstruktiva synpunkter (men det blev kanske bara konservativa synpunkter?)
Tim

InläggPostat: m�n okt 08, 2007 4:06 pm    Rubrik: Svara med citat

Tack f�r tipsen! Hela Groovy B�jby �r mer eller mindre improvisation
Tim

InläggPostat: m�n okt 08, 2007 4:40 pm    Rubrik: Svara med citat

Kan ju n�r jag �nd� n�r jag �r ig�ng tipsa om bandet jag �r med, i vi kallar oss Mistaken Identity http://www.myspace.com/mistakenidentity2007 och vi spelar n�gon sorts h�rdare rock med ukulele, bas och trummor, p� myspacen s� har vi 2 l�tar uppe den ena �r en riktig skr�pl�t som vi spelade in efter att ha �vat 2 ggr. Men den andra l�ten Fallen Angels �r v�l n�got b�ttre.
jukkalele
Custom (kosta mer) customer in waiting

Registreringsdatum: 20 april 2022
Inl�gg: 1626

InläggPostat: m�n okt 08, 2007 5:39 pm    Rubrik: Svara med citat

Jag tycker att Robert har i stort sett r�tt. Shocked

Improvisation �r ju trevligt och bra, men f�r att det ska bli kul att lyssna p� b�r det nog vara improvisation kring en melodi, en harmonif�ljd eller n�t. Att bara spela mer eller mindre "slumpartade" toner efter varandra blir lite sv�rlyssnat.

En sak till som jag t�nkte p� var den vanliga grejen med takt/timing/frasering. Du spelar liksom en ton i taget och ofta �r tonerna lika l�nga. Det g�r att det saknar liv. �ven h�r kommer en t�nkt takt in i det hela. Om man stampar takten, har metronom eller trums eller n�got, blir det kanske l�ttare att betona och f�rl�nga/f�rkorta toner p� ett s�dant s�tt att man som lyssnare vet var man �r i l�ten.

Det hela blir b�ttre i bandsammanhang n�r ni spelar med varandra och allts� m�ste t�nka p� takten.

Men allts�, �ven jag f�r v�l p�peka att detta �r den konstruktiva kritik du efterlyste och inte menat som gn�ll.

What, me uke?
Till �verst p� sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Tim

InläggPostat: m�n okt 08, 2007 8:36 pm    Rubrik: Svara med citat

Tack f�r alla tipsen, n�sta g�ng jag spelar in n�t s� ska jag anv�nda n�n metronom eller trummljud. H�lla takten �r inte direkt min starkaste sida om man s�ger s�
Visa inl�gg nyare �n:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Egna inspelningar Alla tider �r GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte svara p� inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte �ndra dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte ta bort dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte r�sta i det h�r forumet