Forumindex Ukulelekommissionens forum

 
 Vanliga fr�gorVanliga fr�gor   S�kS�k   MedlemslistaMedlemslista   Anv�ndargrupperAnv�ndargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in f�r att l�sa dina meddelandenLogga in f�r att l�sa dina meddelanden   Logga inLogga in 

Basklas and his ten doctors of syncopation

 
Skapa nytt �mne   Svara p� �mnet    Forumindex -> Ordet �r fritt
F�reg�ende �mne :: N�sta �mne  
F�rfattare Meddelande
Robert_Hultman
Diktator light


Registreringsdatum: 21 april 2022
Inl�gg: 1790
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: ons okt 03, 2007 8:53 pm    Rubrik: Basklas and his ten doctors of syncopation Svara med citat

Var och lyssnade p� Basklas and his ten doctors of syncopation tidigare i kv�ll. Hade aldrig h�rt dem eller h�rt talas om dem tidigare. Gick p� beskrivningen i en annons jag s�g "�BasKlas and His Ten Doctors of Syncopation. Storbandsjazz med 13 musiker, som f�renar jazztraditionen med universitetsorkestrarnas 'happy touch'.�
Lyckades t o m lura med mig hustrun (som nog mest gick med f�r att vara sn�ll)

Men det motsvarade mina f�rv�ntningar och �vertr�ffade hustruns. Stompig jazz i vansinnestempo med lite torr humor och internt tjaffs i bandet mellan varven. Inte en ukulele s� l�ngt �gat n�dde men v�l en banjo och fr�gan �r om inte en banjoukulele hade kunnat fylla samma funktion. (rytmiskt plonk).
Man inser vilken "makt" elf�rst�rkta instrument har. Trots b�de bastuba och st�bas i bandet uteblir det d�r tunga basljudet som f�rekommer i mycket samtida musik (som k�nns lite som hj�rtmassage, ett l�tt taktfast tryck �ver br�stkorgen - eller �r det bastrumman jag t�nker p�?)


Nu har bandet varit sn�llt och lagt upp en inspelning fr�n en tidigare spelning p� Youtube, s� ni kan f� h�ra ungef�r hur de l�ter(n�r de spelar "Sugar Foot Stomp"):
http://www.youtube.com/watch?v=xiITbAtWrnk

Och utan bild kan man f� h�ra hur de l�ter n�r de spelar en annan l�t (b�ttre ludkvalitet):
http://www.basklas.org/yeah_man.mp3
_________________
N�got slags initiativtagare
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
jukkalele
Custom (kosta mer) customer in waiting


Registreringsdatum: 20 april 2022
Inl�gg: 1626
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: ons okt 03, 2007 9:00 pm    Rubrik: Svara med citat

N� det �r basen. Bastrumman k�nns mer i magtrakten.

Inte min sorts musik att lyssna p� direkt, men att se det live kunde varit kul.
_________________
Jukkal E. Le

What, me uke?
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Visa inl�gg nyare �n:   
Skapa nytt �mne   Svara p� �mnet    Forumindex -> Ordet �r fritt Alla tider �r GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte svara p� inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte �ndra dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte ta bort dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte r�sta i det h�r forumet


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2006