Forumindex Ukulelekommissionens forum

 
 Vanliga fr�gorVanliga fr�gor   S�kS�k   MedlemslistaMedlemslista   Anv�ndargrupperAnv�ndargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in f�r att l�sa dina meddelandenLogga in f�r att l�sa dina meddelanden   Logga inLogga in 

ukulele musik...t�ntigt eller bara en musik stil

 
Skapa nytt �mne   Svara p� �mnet    Forumindex -> Ukulelemusik
F�reg�ende �mne :: N�sta �mne  

kul,skojsigt eller vad du nu vill
en helt egen musik stil som alla andra
0%
 0%  [ 0 ]
helt enkelt t�ntigt
0%
 0%  [ 0 ]
bara skoj
33%
 33%  [ 1 ]
t�ntigt men kul
66%
 66%  [ 2 ]
Totalt antal r�ster : 3

F�rfattare Meddelande
ukulele_mannen



Registreringsdatum: 11 januari 2007
Inl�gg: 79
Ort: trollh�ttan

Inl�ggPostat: fre sep 21, 2021 9:02 pm    Rubrik: ukulele musik...t�ntigt eller bara en musik stil Svara med citat

Hallojsan! jag satt h�r och spelade lite p� min ukulele f�rut n�r jag pl�tsligt kom p� en sak, jo n�mligen att det faktiskt �r roligare att spela lite mer "ukulele musik" �n typ nirvana och grejer som jag brukar spela.
Men h�r �r ju grejen att jag ju egentligen faktiskt tycker att det �r lite t�ntigt med "ukulele musik" men det �r ju kul att spela.
nu undrar jag vad ni andra tycker om s�dan musik, och finns det ingen lite coolare "ukulele musik" jag kan sj�lv bara typ 2 l�tar som e lite mer ukulelestuk p� och det �r en version av imagine och while my guitar gently weeps Smile
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post MSN Messenger
Robert_Hultman
Diktator light


Registreringsdatum: 21 april 2022
Inl�gg: 1788
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: fre sep 21, 2021 9:34 pm    Rubrik: Re: ukulele musik...t�ntigt eller bara en musik stil Svara med citat

ukulele_mannen skrev:
jag kan sj�lv bara typ 2 l�tar som e lite mer ukulelestuk p� och det �r en version av imagine och while my guitar gently weeps Smile


Jag ska kolla in fr�gan ingen innan jag svarar (deltar i omr�stningen) men jag kan genast konstatera att man tydligen kan ha ganska olika uppfattning om vad som �r typisk ukulelemusik eller l�tar med lite med ukulelstuk. (Imagine och when my guitar gently weeps �r tv� bra l�tar men �r inga typsiak ukulelel�tar i min f�rest�llningsv�rld)
_________________
N�got slags initiativtagare
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
ukulele_mannen



Registreringsdatum: 11 januari 2007
Inl�gg: 79
Ort: trollh�ttan

Inl�ggPostat: fre sep 21, 2021 9:44 pm    Rubrik: Svara med citat

ja jag menade allts� att de 2 l�tarna passar b�ttre p� ukulele �n mycket annat
_________________
Lunar Strain �r ju ett coolt album om inte annat :p
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post MSN Messenger
jukkalele
Custom (kosta mer) customer in waiting


Registreringsdatum: 20 april 2022
Inl�gg: 1623
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: fre sep 21, 2021 10:21 pm    Rubrik: Svara med citat

Mja, jag tycker v�l ungef�r att ukulelemusik inte �r en musikstil, lika lite som gitarrmusik, pianomusik, saxofonmusik osv. S� jag kan inte ha n�gon �sikt. Olika personer kan nog ha v�ldigt olika uppfattning om vad man kan/b�r spela p� en ukulele. Fr�gan g�r egentligen inte att besvara. Av mig i alla fall....
_________________
Jukkal E. Le

What, me uke?
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Robert_Hultman
Diktator light


Registreringsdatum: 21 april 2022
Inl�gg: 1788
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: fre sep 21, 2021 11:38 pm    Rubrik: Svara med citat

Pianomusik, fiolmusik... det finns det ju ganska gott om. I den bem�rkelsen att komposit�ren skrivit ett musikstycke f�r en viss upps�ttning instrument d�r ett instrument har en s�rskilt framtr�dande roll och som �r av central betydelse f�r styckets karakt�r. Det �r naturligtvis en sp�nnande utmaning f�r den som spelar ett instrument att framf�ra ett musikstycke som komposit�ren skrevmed ett annat instrument i �tanke.

Ukulelemusik av det slaget finns det v�l mindre av. Men man kan v�l utg� fr�n att mycket av den musik som skrevs p� Hawaii under tiden 1879 och n�gra �rtionden efter det skrevs med ukulelen i �tanke. Det skulle d� vara "ukulelemusik" �ven om det inte �r uttalat utan mer ett sk�nsv�rde (default p� modern "svenska")

Naturligtvis finns det ukulelemusik av det slaget av senare datum och med andra geografiska ursprung ocks�.

Men om man med ukulelemusik menar musik som g�r att spela p� ukulele �r utbudet mycket mycket stort. Menar man musik som l�ter bra p� ukulele blir det m�h�nda n�got mindre. Menar man musik som �r kul att spela p� ukulele har man pl�tsligt inf�rt en variabel (fast det g�r man redan med "musik som l�ter bra p� ukulele" ) som inte har s� mycket med instrumentet att g�ra som med de preferenser den som spelar instrumentet eller lyssnar p� det har.

Personligen �r jag (om man generaliserar) ganska f�rtjust musik p� ucken som inte �r "ukulelemusik" utan som �r ov�ntad att h�ra p� ukulelen. Punkl�tar, klassiska gitarrstycken, marsmusik... osv (sen �r s�n musik ofta alldeles f�r sv�r f�r att jag ska kunna spela den)

Fast jag �r ju f�rst�s ocks� f�rtjust i Tin-Pan Alley och annan ganska typisk (!) ukulelemusik (typisk i den meningen att den ofta framf�rts p� ukulele)
_________________
N�got slags initiativtagare
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Robert_Hultman
Diktator light


Registreringsdatum: 21 april 2022
Inl�gg: 1788
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: fre sep 21, 2021 11:44 pm    Rubrik: Svara med citat

Pianomusik, fiolmusik... det finns det ju ganska gott om. I den bem�rkelsen att komposit�ren skrivit ett musikstycke f�r en viss upps�ttning instrument d�r ett instrument har en s�rskilt framtr�dande roll och som �r av central betydelse f�r styckets karakt�r. Det �r naturligtvis en sp�nnande utmaning f�r den som spelar ett instrument att framf�ra ett musikstycke som komposit�ren skrevmed ett annat instrument i �tanke.

Ukulelemusik av det slaget finns det v�l mindre av. Men man kan v�l utg� fr�n att mycket av den musik som skrevs p� Hawaii under tiden 1879 och n�gra �rtionden efter det skrevs med ukulelen i �tanke. Det skulle d� vara "ukulelemusik" �ven om det inte �r uttalat utan mer ett sk�nsv�rde (default p� modern "svenska")

Naturligtvis finns det ukulelemusik av det slaget av senare datum och med andra geografiska ursprung ocks�.

Men om man med ukulelemusik menar musik som g�r att spela p� ukulele �r utbudet mycket mycket stort. Menar man musik som l�ter bra p� ukulele blir det m�h�nda n�got mindre. Menar man musik som �r kul att spela p� ukulele har man pl�tsligt inf�rt en variabel (fast det g�r man redan med "musik som l�ter bra p� ukulele" ) som inte har s� mycket med instrumentet att g�ra som med de preferenser den som spelar instrumentet eller lyssnar p� det har.

Personligen �r jag (om man generaliserar) ganska f�rtjust musik p� ucken som inte �r "ukulelemusik" utan som �r ov�ntad att h�ra p� ukulelen. Punkl�tar, klassiska gitarrstycken, marsmusik... osv (sen �r s�n musik ofta alldeles f�r sv�r f�r att jag ska kunna spela den)

Fast jag �r ju f�rst�s ocks� f�rtjust i Tin-Pan Alley och annan ganska typisk (!) ukulelemusik (typisk i den meningen att den ofta framf�rts p� ukulele)
_________________
N�got slags initiativtagare
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Robert_Hultman
Diktator light


Registreringsdatum: 21 april 2022
Inl�gg: 1788
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: fre sep 21, 2021 11:44 pm    Rubrik: Svara med citat

Pianomusik, fiolmusik... det finns det ju ganska gott om. I den bem�rkelsen att komposit�ren skrivit ett musikstycke f�r en viss upps�ttning instrument d�r ett instrument har en s�rskilt framtr�dande roll och som �r av central betydelse f�r styckets karakt�r. Det �r naturligtvis en sp�nnande utmaning f�r den som spelar ett instrument att framf�ra ett musikstycke som komposit�ren skrevmed ett annat instrument i �tanke.

Ukulelemusik av det slaget finns det v�l mindre av. Men man kan v�l utg� fr�n att mycket av den musik som skrevs p� Hawaii under tiden 1879 och n�gra �rtionden efter det skrevs med ukulelen i �tanke. Det skulle d� vara "ukulelemusik" �ven om det inte �r uttalat utan mer ett sk�nsv�rde (default p� modern "svenska")

Naturligtvis finns det ukulelemusik av det slaget av senare datum och med andra geografiska ursprung ocks�.

Men om man med ukulelemusik menar musik som g�r att spela p� ukulele �r utbudet mycket mycket stort. Menar man musik som l�ter bra p� ukulele blir det m�h�nda n�got mindre. Menar man musik som �r kul att spela p� ukulele har man pl�tsligt inf�rt en variabel (fast det g�r man redan med "musik som l�ter bra p� ukulele" ) som inte har s� mycket med instrumentet att g�ra som med de preferenser den som spelar instrumentet eller lyssnar p� det har.

Personligen �r jag (om man generaliserar) ganska f�rtjust musik p� ucken som inte �r "ukulelemusik" utan som �r ov�ntad att h�ra p� ukulelen. Punkl�tar, klassiska gitarrstycken, marsmusik... osv (sen �r s�n musik ofta alldeles f�r sv�r f�r att jag ska kunna spela den)

Fast jag �r ju f�rst�s ocks� f�rtjust i Tin-Pan Alley och annan ganska typisk (!) ukulelemusik (typisk i den meningen att den ofta framf�rts p� ukulele)
_________________
N�got slags initiativtagare
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inl�gg nyare �n:   
Skapa nytt �mne   Svara p� �mnet    Forumindex -> Ukulelemusik Alla tider �r GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte svara p� inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte �ndra dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte ta bort dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte r�sta i det h�r forumet


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2006