F�reg�ende �mne :: N�sta �mne |
F�rfattare |
Meddelande |
Robert_Hultman Diktator light
Registreringsdatum: 21 april 2022 Inl�gg: 5841 Ort: Stockholm
|
Postat: ons sep 19, 2021 1:58 pm Rubrik: Spela solo |
|
|
Jag �r (i vanlig ordning) kanske inte r�tt person att dra ig�ng en tr�d om att spela solo p� ukulelen. Jag har n�mligen inte s� mycket att bidra med annat �n fr�gor.
Om vi b�rjar med fr�gan om solo i 12-taktersblues. Hur ska man spela?
Jag har hittills inte g�tt in f�r att utreda solomysteriet p� n�got seri�st s�tt. Jag har roat mig med att spela lite solon sj�lv till inspelad musik (egen och andras).
Andra som h�rde mig tyckte att det l�t f�rskr�ckligt och gav mig tv� tips:
1) Spela ett solo med de toner som ing�r i bluesskalan (den mollpentatoniska skalan?) f�r l�tens tonart. Dvs tonerna 1, 3, 4, 5 och 7 i skalan med till�gg av en ton ett halvtonsteg mellan ton nr 3 och 4. I D blir det tonerna d, f, g, ab, a och c.
2) B�rja och sluta solot p� "tonartens ton", dvs tonen d om l�ten g�r i D.
Med de instruktionerna har jag fortsatt att roa mig med att improvisera solon i hemmets vr�. Men inf�r utsikten att spela hela 12 takter solo tillsammans med andra b�rjade jag s�ka efter fler grundpelare att h�lla mig i. Och p� Internet hittade jag lite synpunkter p� hur ett solo ska vara uppbyggt. Den f�r mig iofs obekante John E Lawrence delar gener�st med sig av sin(?) uppfattning att solot best�r av fyra delar:
Motiv (the motive), utveckling (the development), klimax (the climax) och avslut (the closing gesture).
Motivet �r en "catchy line or musical phrase that invites the listener into the solo". Utvecklingen "builds on the opening statement giving details of what the motive introduces. Klimax "is the most exciting part of the solo, moving it to the highest levels". Avslutningen avslutar solot (!) " A good way to conclude the solo is by returning to the motive. On method is to move down the register or slow your speed untill you bring your solo to an end"
N�r detta ska illustreras i till�mpning introduceras dock n�got han kallar "Call and Response" och bygger p� tv� instrument i samspel och exemplet str�cker sig �ver flera 12-taktsfigurer d�r m�nstret upprepas i delar mot "st�ndigt h�gre h�jder".
Han g�r dock en textgenomg�ng d�r han f�resl�r att man f�rdelar de fyra delarna p� f�ljande s�tt �ver 12-takter.
I takt 1 och 2 spelar solisten motivet (det kan vara n�dv�ndigt att l�ta motivet g� �ver i takt 3 f�r att "resolve your phrase" skriver han dock)
I takt 3 och 4 �r solisten tyst (och l�mnar utrymme f�r "response" fr�n ett annat instrument eller fr�n rytmsektionen.)
I takt 5 och 6 upprepar solisten motivet. Det faktum att motivet nu spelas �ver andra ackord "enhances the sound and keeps it from becoming too repetitious".
Takt 7 och 8 n�mner han inte (om det beror p� att han t�nker sig ett "response" h�r ocks� eller om det �r utrymme f�r "utveckling" f�r man gissa sig till.
I takt 9 och 10 �r det dags f�r avslutning.
I takt 11 och 12 kan man vara tyst f�r nu �r det fr�ga om "turn around".
Vad s�ger mer erfarna bluessolister om denna uppdelning och disposition �ver 12 takter? Synpunkter och alternativa uppl�gg!? _________________ "Sannolikheten att lyckas �kar dramatiskt med varje f�rs�k"
John Nash
Senast �ndrad av Robert_Hultman den ons sep 19, 2021 10:21 pm, �ndrad totalt 3 g�nger |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
Robert_Hultman Diktator light
Registreringsdatum: 21 april 2022 Inl�gg: 5841 Ort: Stockholm
|
Postat: ons sep 19, 2021 2:07 pm Rubrik: |
|
|
Min n�sta fundering p� temat �r "solo-skalan"
En annan gener�s (har nu tappat bort k�llh�nvisningen) k�lla p� n�tet ger "Tips for writing and improvising with the Blues scale". I inledningen skriver f�rfattaren s� h�r:
"Begin using the scale in stepwise motion. This means going up and down the scale without skipping a note... Often we don't need to do much with the scale for it to sound good - it sounds good all by itself!
The scale already has built-in skips (no second or sixth degree). If you skip around to much, it will lose its blues qualities. However, some interesting and unusual melodies can result"
Spela skalan upp och ned, mao. Blir det ett bra solo?
Hur "helig" �r Blusskalan? Kan man improvisera utifr�n tonerna i den vanliga durskalan f�r tonarten?
Synpunkter och tips p� skalors anv�ndning i solot, tack! _________________ "Sannolikheten att lyckas �kar dramatiskt med varje f�rs�k"
John Nash
Senast �ndrad av Robert_Hultman den ons sep 19, 2021 10:13 pm, �ndrad totalt 1 g�ng |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
jukkalele Custom (kosta mer) customer in waiting
Registreringsdatum: 20 april 2022 Inl�gg: 5662 Ort: Stockholm
|
Postat: ons sep 19, 2021 2:54 pm Rubrik: |
|
|
Jag �r en i mina b�sta stunder yxig sololirare. I mina s�msta...ja jag vet inte, annat redskap, krattig ligger v�l n�ra till hands. Jag �r allts� inte heller skickad att besvara fr�gan. Vad som �r mitt huvudsakliga inspel �r v�l att just solon och improvisationer inte kanske inte alltid ska analyseras alltf�r mycket i termer av skalor osv. �ven om det f�rst�s ger en grund att st� p�. L�ter det bra s� �r det bra. Fast det �r ju det d�r att f� det att l�ta bra f�rst�s.
Allts� egentligen menar jag nog s� h�r. Skalan kan vara n�dv�ndig f�r att f� det att l�ta bra, men den �r l�ngt ifr�n tillr�cklig. F�rutom att tonerna ska vara r�tt ska det ju vara r�tt ordning p� dem, r�tt frasering, r�tt betoningar, r�tt pauser, r�tt grej till r�tt ackord osv. Vad som �r r�tt i sammanhanget kan ju ocks� variera efter typ av l�t (i detta fall, typ av blues, eller bluesbaserad l�t) och personliga preferenser.
Dispositionen i det f�rsta in�gget ser helt ok ut. Men det �r ETT s�tt att g�ra det. Det finns andra varianter. Det �r viktigt med pauser, men tv� takter i taget kan vara att ta i, om man allts� inte �r tv� som delar p� det. Och �r man �verj�vlig p� det kan man ju lira nonstop och f� det att l�ta bra. Men indelningen i separata fraser �r en bra utg�ngspunkt och tv� takter i taget �r nog r�tt bra det med, generellt.
M�nga solon och fraser bygger p� att man spelar skalan upp och ner, men inte exakt och slaviskt. Man hoppar �ver n�got, g�r tillbaka i motsatt riktning ett tag och v�nder om igen osv osv. Men ofta finns det en upp�t- eller ned�tg�ende riktning. Ibland f�rst det ena och sedan det andra, s� man slutar d�r man b�rjade.
Bluesskalan �r inte helig. Ibland kan antingen dur- eller mollpentatonisk skala funka helbra. (Nu l�ter det som om jag verkligen kan det h�r med skalor, och det kan jag kanske lite i teorin, men jag t�nker aldrig att hmm man kanske skulle durpentatonera sig. Jag tror dock att det �r det jag g�r ibland) Det �r sv�rt att s�ga och olika verkar funka till olika l�tar, men jag antar att bluesskalan �r ett s�kert kort. Sedan kan man sl�nga in andra toner ur den vanliga skalan ocks�, men d� i allm�nhet som genomg�ngstoner och inte n�got man vilar p�.
Men allts�, l�ter det bra s� �r det bra. L�ter det halvtaskigt �r det ganska bra ocks� f�r oss ickesolare. �vning (och lyssning/h�rmning) ger f�rdighet, fast det kan ta tid. Jag �r l�ngt ifr�n f�rdig....
Sedan �r ukulelen ett lite knepigt soloinstrument pga dess brg�nsade omf�ng, men det �r en annan femma. _________________ Allt �r v�ldigt ovisst. Det �r jag helt s�ker p�.
http://www.myspace.com/jukkalele |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
hrlarson
Registreringsdatum: 23 augusti 2007 Inl�gg: 4364 Ort: Bajen
|
Postat: ons sep 19, 2021 11:13 pm Rubrik: |
|
|
Jag t�nkte p� en annan m�jlighet, n�mligen att anv�nda ackord. Solo syftar ju p� att solisten spelar en egen st�mma, snarare �n att han/hon spelar solotoner. Nu menar jag inte att solisten ska fara iv�g i en egen riktning, men att (alternativa) ackord kan anv�ndas i solot, s� att det inte bara blir travande upp och ner f�r skalor. Bara det att anv�nda en annan strumming kan vara effektfullt.
Lite skorrande disharmoni kan ibland vara pricken �ver i, om man nu klarar att hantera det, men det �r nog n�dv�ndigt att man landar r�tt i slutet av en takt eller i slutet av tolvan. En s�dan strategi, p� allm�n plats, �r dock v�l v�ghalsig f�r de flesta av oss.
Charmen med en s� strikt form som bluesen �r v�l �ver huvud taget att man helst ska lyckas �verraska trots att man h�ller sig inom mallen.
Man kan ju �ven t�nka sig att blanda in v�ldigt strikta element, som ett vandrande D-E-F#-G-A-G-F#-E et cetera. Men bara s�dana element kan ju bli som en trist datortolkning av bluesen.
M�nga ord fr�n en usel praktikant. _________________ Totalmoddad P'Mico sopran
Runesson sopran |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
Robert_Hultman Diktator light
Registreringsdatum: 21 april 2022 Inl�gg: 5841 Ort: Stockholm
|
Postat: tor sep 20, 2021 12:03 am Rubrik: |
|
|
hrlarson skrev: | Jag t�nkte p� en annan m�jlighet, n�mligen att anv�nda ackord... Bara det att anv�nda en annan strumming kan vara effektfullt.
. |
H�r finns det en myckete sp�nnande m�jlighet som jag ser det.
Dels kan man t�nka sig att man �stadkommer ett intressant parti "bara" genom att spela ackorden med annan strumming och andra grepp. Just i ukulelesammanhang finns det ju en ganska tydlig s�dan tradition i "Formby-sammanhang". George Formbys solon var ju "inget annat" ackompanjemang-ackorden men med olika variationer p� strummningen d�r "Split stroke" �r den mest k�nda.
Formby var ju ingen bluesman (undantaget "bluesar" som "Chinese Laundry Blues" och m�jligen n�gon till se disk p� annan plats i forumet) men just m�jligheten att anv�nda n�gon avancerad strumming i ett riktigt blues-sammanhang tycker jag l�ter mycket nyskapande och intressant eftersom det skulle f�rena tv� olika tradioner (blues och ukulele - eller hur man ska uttrycka det) _________________ "Sannolikheten att lyckas �kar dramatiskt med varje f�rs�k"
John Nash |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
J�rgen Kommissionens Lautsprecher
Registreringsdatum: 31 januari 2006 Inl�gg: 4600 Ort: Stockholm
|
Postat: tor sep 20, 2021 10:41 am Rubrik: |
|
|
jukkalele skrev: | �vning (och lyssning/h�rmning) ger f�rdighet, fast det kan ta tid. |
Jag tror att man kan komma l�ngt genom att lyssna p� duktiga "solister" och f�rs�ka apa efter.
Att spela som mina f�rebilder ligger d�remot en bit in i framtiden.
(Konstigt/naturligt nog s� h�r man vad som �r r�tt och fel i solofr�gan).
N�gra f�rebilder:
George Hinchliffe (UOGB)
Slash
Zack Wylde (gitarrononivarning utf�rdas) http://www.youtube.com/watch?v=nFrcPgyRG9w
jukkalele
Robert Johnson (101% k�nsla) http://www.youtube.com/watch?v=Yd60nI4sa9A _________________ Jag �r bra p� att g�ra andra b�st. Vad �r du bra p�? |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
Calypsonic Kommissionens utvikningspojke
Registreringsdatum: 15 november 2021 Inl�gg: 361 Ort: Stockholm, Saltsj�baden
|
Postat: tor sep 20, 2021 11:41 am Rubrik: |
|
|
Grundregel f�r att lyckas med ett solo, �r att i f�rsta hand kunna spela melodin, och d�refter utveckla och ta l�ngre utflykter fr�n melodin och g�ra sin tolkning p� den.
Att spela solot med akord o rytmer som hrLarsson n�mner �r ju det idealiska, d�r kommer ucken verkligen till sin r�tt _________________ Another one drives the bussahh!! www.myspace.com/calypsonic |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
J�rgen Kommissionens Lautsprecher
Registreringsdatum: 31 januari 2006 Inl�gg: 4600 Ort: Stockholm
|
Postat: tor sep 20, 2021 12:05 pm Rubrik: |
|
|
Jag skrev: |
N�gra f�rebilder:
George Hinchliffe (UOGB)
Slash
Zack Wylde (gitarrononivarning utf�rdas) http://www.youtube.com/watch?v=nFrcPgyRG9w
jukkalele
Robert Johnson (101% k�nsla) http://www.youtube.com/watch?v=Yd60nI4sa9A |
En till: Calypsonic _________________ Jag �r bra p� att g�ra andra b�st. Vad �r du bra p�? |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
Calypsonic Kommissionens utvikningspojke
Registreringsdatum: 15 november 2021 Inl�gg: 361 Ort: Stockholm, Saltsj�baden
|
Postat: tor sep 20, 2021 12:23 pm Rubrik: |
|
|
Puss p� J�rgen _________________ Another one drives the bussahh!! www.myspace.com/calypsonic |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
jukkalele Custom (kosta mer) customer in waiting
Registreringsdatum: 20 april 2022 Inl�gg: 5662 Ort: Stockholm
|
Postat: tor sep 20, 2021 12:46 pm Rubrik: |
|
|
Jag skulle nog inte vara s� glad, Jim. Han har ju mig med p� listan, s� den �r inte av n�got v�rde... _________________ Allt �r v�ldigt ovisst. Det �r jag helt s�ker p�.
http://www.myspace.com/jukkalele |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
Robert_Hultman Diktator light
Registreringsdatum: 21 april 2022 Inl�gg: 5841 Ort: Stockholm
|
Postat: tor sep 20, 2021 1:21 pm Rubrik: |
|
|
Calypsonic skrev: | Grundregel f�r att lyckas med ett solo, �r att i f�rsta hand kunna spela melodin, och d�refter utveckla och ta l�ngre utflykter fr�n melodin och g�ra sin tolkning p� den. |
Har faktiskt funderat lite p� n�r melodin skulle dyka upp i detta sammanhang .
Lyssnar man tex p� Hinchliffe s� tycker jag man m�rker att utg�ngspunkten �r melodin och att han sedan avl�gsnar sig mer och mer fr�n den f�r att s� sm�ningom landa i n�got som p�minner om melodin igen..
Men i det sammanhang vi b�rjade diskutera detta med solon (En bluestolva d�r man "g�r runt" med solot) �r det ju fr�ga om en ackordf�ljd utan melodi (eller med m�nga t�nkbara melodier). Ett m�jligt s�tt att f�rvalta sin "lucka" skulle ju kunna vara att spela en melodi! _________________ "Sannolikheten att lyckas �kar dramatiskt med varje f�rs�k"
John Nash |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
|