F�reg�ende �mne :: N�sta �mne |
F�rfattare |
Meddelande |
Robert_Hultman Diktator light
Registreringsdatum: 21 april 2022 Inl�gg: 1789 Ort: Stockholm
|
Postat: fre sep 21, 2021 3:37 pm Rubrik: |
|
|
Calypsonic skrev: | lite snabba uckeriffs |
F�r mig att t�nka p� George Hinchliffe och Hester Goodmans framf�rande av S:t Luis Blues (och kom nu inte och s�g att det inte �r en blues �ven om det inte �r en vanlig bluestolva ) p� Uke Joint i London.
Tv� uckar och en r�st och det l�ter i mina �ron j�ttebra. Hemligheten (fast det �r ju ingen hemlighet utan helt uppenbart) ligger ju i de riff som kompletterar den stadiga komprytmen hos den andra ucken.
http://www.ukejoint.co.uk/uj2media/uj2vid8.wmv
(Jag har l�nkat till den f�rr, n�r den var f�rsk men den f�rtj�nar att ses och h�ras igen) _________________ N�got slags initiativtagare |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
jukkalele Custom (kosta mer) customer in waiting
Registreringsdatum: 20 april 2022 Inl�gg: 1623 Ort: Stockholm
|
Postat: fre sep 21, 2021 4:03 pm Rubrik: |
|
|
Have I got news for you! Det �R en bluestolva och dessutom med standardackorden. Och dessutom med standardackordf�ljd i b�rjan och slutet men med en annan variant i mitten.
I b�rjan k�r de den versionen av en 12:a d�r man byter ackord till IV i andra takten och tillbaka igen i tredje. Som jag illustrerade med DGDD p� f�rsta raden. I slutet h�ller de kvar f�rsta ackordet i de fyra f�rsta takterna, men skippar turnarounden p� slutet.
Ingen bluestolva? Bah!
D�remot skulle inte jag kalla (i alla fall det mesta) som GH g�r f�r riff. Riff �r f�r mig ett �terkommande m�nster som kan (men inte beh�ver) fungera som en slags signatur f�r l�ten. George k�r liksom mer solosnuttar. Skillnaden kan vara h�rfin och som vanligt �r jag inte ute efter exakta gr�nsdragningar Jag vet inte. Det kanske finns andra typer av riff eller andra definitioner. _________________ Jukkal E. Le
What, me uke? |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
Robert_Hultman Diktator light
Registreringsdatum: 21 april 2022 Inl�gg: 1789 Ort: Stockholm
|
Postat: fre sep 21, 2021 5:08 pm Rubrik: |
|
|
N�men nu d�k smygdefintionsmannen upp igen.
Riffen �r kanske inte riff utan n�gonting annat och h�r �r jag extremt f�rdomsfri och skiter fullst�ndigt i om det �r riff , licks, sm�solon eller apelsink�rnor.
Och den som vill kan ju f�rs�ka utreda var gr�nsen g�r mellan "ingen vanlig bluestolva" och "en bluestolva med standardackorden och med standardackordf�ljd i b�rjan och slutet men med en annan variant i mitten."
_________________ N�got slags initiativtagare |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
jukkalele Custom (kosta mer) customer in waiting
Registreringsdatum: 20 april 2022 Inl�gg: 1623 Ort: Stockholm
|
Postat: fre sep 21, 2021 6:49 pm Rubrik: |
|
|
Apelsink�rnor, ja kanske, men _________________ Jukkal E. Le
What, me uke? |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
Rocky
Registreringsdatum: 31 januari 2007 Inl�gg: 150 Ort: N:a Bohusl�n
|
Postat: fre sep 21, 2021 10:50 pm Rubrik: |
|
|
Calypsonic skrev: | Tampa Red hette han ju!! du menar v�ll "stuff" som ett annat ord he he
J�vla sv�ngig l�t f�r �vrigt! skulle passa perfect med lite snabba uckeriffs |
Nope,jag menar "the" som that. Tampas l�t heter,f�r att vara petig
"You can�t get THAT stuff no more" och l�ter tolkad s� h�r:
http://www.youtube.com/watch?v=VRyDlbRY5cE
Lite Tampa Red facts fr�n National.
http://www.nationalguitars.com/part3.html |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
Calypsonic Kommissionens utvikningspojke
Registreringsdatum: 15 november 2021 Inl�gg: 234 Ort: Stockholm, Saltsj�baden
|
Postat: l�r sep 22, 2021 10:32 am Rubrik: |
|
|
Det var en ganska r�rig o f�rvirrad version av l�ten dock.. f�rs�kte hitta orginalversionen p� webben men det var tyv�r sv�rt
Har den p� cd.
Orginalversionen spelades in runt 1927 om jag minns r�tt och var rak o tydlig twostep _________________ Kan man brotta ner en elefant me bara h�nderna om man skriker NU J�VLAR!! just n�r man g�r till attack? |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
|