Forumindex Ukulelekommissionens forum

 
 Vanliga fr�gorVanliga fr�gor   S�kS�k   MedlemslistaMedlemslista   Anv�ndargrupperAnv�ndargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in f�r att l�sa dina meddelandenLogga in f�r att l�sa dina meddelanden   Logga inLogga in 

Bluestolva (el Agda 7 r�ddad undan bestialisk uckem�rdare!)
G� till sida 1, 2  N�sta
 
Skapa nytt �mne   Svara p� �mnet    Forumindex -> Ordet �r fritt
F�reg�ende �mne :: N�sta �mne  
F�rfattare Meddelande
Robert_Hultman
Diktator light


Registreringsdatum: 21 april 2022
Inl�gg: 1790
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: tis sep 18, 2021 9:54 am    Rubrik: Bluestolva (el Agda 7 r�ddad undan bestialisk uckem�rdare!) Svara med citat

I m�testr�den inf�r m�tet den24 sept 2007 har vi f�reslagit att vi ska spela en "bluestolva" p� m�tet. Den f�reslagna 12-taktaren ser ut s� h�r:

Kod:
D  D D D
G  G G G
A7 G D A7


7:an �r "frivillig"

Eftersom jag �r en mer av en melodi-man �n en rytm-man tr�ttnade jag v�ldigt fort p� att spela ackordsf�ljden utan att ha en melodi att nynna eller text att sjunga. Men, t�nkte jag, det kryllar ju av bluestolvor - allt �r ju bluestolvor s�ger man mig, �ven om de ibland �r mer eller mindre f�rkl�dda.
Jag tar allts� en bluestolva, vilken som helst, av de som f�ljer just detta 12-taktsm�nster.

D�refter letade jag igenom alla l�tar jag har utskrivna i p�rmar utan att hitta en enda bluestolva som f�ljer just det m�nstret!

Nu �r jag ju inte direkt n�gon bluesman (och inte indirekt heller kan man s�ga) s� mitt utbud av bluesar �r inte j�ttestort (som jag tror den matematiska termen lyder).

Ge mig ett l�ttips n�gon! Vad finns det f�r bluesar som f�ljer "v�rt" m�nster?


----

Jag hittade l�tar med f�ljande m�nster:

Kod:
D  D   D  D7            D  D   D  D7
G  G   D  D             G  G   D  D
A7 A7 D  D              A7 G7 D  D


om man bortser fr�n 7:orna �r det ju bara sista raden som skiljer de tre olika bluestolvorna �t men �nd�.
_________________
N�got slags initiativtagare


Senast �ndrad av Robert_Hultman den tis sep 18, 2021 11:49 am, �ndrad totalt 1 g�ng
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
jukkalele
Custom (kosta mer) customer in waiting


Registreringsdatum: 20 april 2022
Inl�gg: 1626
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: tis sep 18, 2021 10:11 am    Rubrik: Svara med citat

Det f�rsta som sl�r mig, f�rutom alla bluesar d� �r gamla rockstandards av typen Johnny B. Goode, Hound Dog, Blue Suede Shoes (med lite glidningar i f�rsta "raden"). Varm Korv Boogie borde vara enligt denna mall. Walking on Sunset (eller G�r p� Promenaden med Ulf Lundell) �r en s�dan. Rock & roll music med Beatles. Ja det finns m�nga fler. Mest �ldre l�tar som jag kommer p�. M�h�nda �r inte denna variant poppis nuf�rtiden. Det finns ju andra varianter, bl a de av dig listade. Och att l�gga p� en 7:a i sista takten p� f�rsta "raden" enligt ovan �r en snygg f�rgning, men jag ville i mitt exempel vara v�ldigt basic.

Skrik till igen om inte ovanst�ende �r anv�ndbart, s� kan jag komma med fler. Jag �r s�ker p� att andra hugger och listar l�tar.
_________________
Jukkal E. Le

What, me uke?
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Robert_Hultman
Diktator light


Registreringsdatum: 21 april 2022
Inl�gg: 1790
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: tis sep 18, 2021 10:21 am    Rubrik: Svara med citat

Ska kolla dina f�rslag. Varm korv boogie var en av de jag hittade (i Allanders "stora" bok d�r den exemplifierar bluestolva) men den har A7 G7 D D i sista raden ingen stor skillnad men D istf A i sista takten.
_________________
N�got slags initiativtagare
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Robert_Hultman
Diktator light


Registreringsdatum: 21 april 2022
Inl�gg: 1790
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: tis sep 18, 2021 10:31 am    Rubrik: Svara med citat

Jag �r inte ute efter att br�ka och jag f�rs�ker inte driva hem n�gon po�ng av n�got slag. Men de n�mnda l�tarna har ser alla annorlunda ut �n "v�r" bluestolva n�gonstans i de sista fyra takterna.

Johnny B Goode och Hound Dog : A7 A7 D D
Blue Suede Shoes: A7 G7 D D

k�llan �r i dessa fall "Vispop 1-3"

Det �r fortfarande ett r�tt litet antal bluesl�tar jag har "kollat", s� man kanske ska akta sig f�r att dra n�gon slutsats men det lutar �t att det �r ovanligt att spela A i sista takten. (i 10:e takten verkar det vara lika vanligt med A som G)
_________________
N�got slags initiativtagare
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
jukkalele
Custom (kosta mer) customer in waiting


Registreringsdatum: 20 april 2022
Inl�gg: 1626
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: tis sep 18, 2021 10:37 am    Rubrik: Svara med citat

Aha. Ja f�rutom sjuorna, som ju i princip �r valbara, men kan addera till bluesk�nslan �r det just sista ackordet som skiljer den fr�n en "klassisk" tolva. Den d�r sista �terg�ngen till dominanten, eller V* p� slutet brukar kallas f�r "turnaround". Att man liksom slutar det hela i lite "sp�nning" eftersom det inte �r tonartens grundackord. En sp�nning som dock uppl�ses n�r man b�rjar p� n�sta vers, eller om det �r sista versen n�r man slutar p� tonikan eller I. En del l�tar har inte denna turnaround utan k�r p�. Ofta kan man l�gga till det �nd�, i alla fall om man inte sjunger just d�r. Allts� om man nu vill �va p� en 12:a

Det slog mig att In the mood �r en klassisk 12:a

*Ibland beskrivs ackorden i en l�t som t ex I-IV-V. allts� f�rsta, fj�rde och femte tonens (i respektive skala) ackord. Det �r just dessa som anv�nds i en bluestolva. I D �r I-IV-V D-G-A. I A blir det A-D-E osv.
_________________
Jukkal E. Le

What, me uke?
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Robert_Hultman
Diktator light


Registreringsdatum: 21 april 2022
Inl�gg: 1790
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: tis sep 18, 2021 11:29 am    Rubrik: Svara med citat

Om A:et i sista takten �r en turn around = "finess", s� kanske vi ska offra AGDA p� enkelhetens altare och spela AGDD ist�llet.

(jag gillade annars AGDA - mycket enklare att minas �n AGDD)
_________________
N�got slags initiativtagare
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
jukkalele
Custom (kosta mer) customer in waiting


Registreringsdatum: 20 april 2022
Inl�gg: 1626
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: tis sep 18, 2021 11:39 am    Rubrik: Svara med citat

Mja, skulle man kunna g�ra, men turnarounden �r nog vanligare och inte sv�rare heller. Tv�rtom kan det vara l�ttare att h�lla reda p� var man �r i n�sta vers om den f�rra slutar v�ldigt tydligt med en turnaround. Annars blir det sex takter i rad med samma ackord "�ver versgr�nsen". Det blir nog mindre tydligt var de tolv takterna slutar om man inte byter.

AGDA. Ja det kan ju vara en minnesregel....
_________________
Jukkal E. Le

What, me uke?
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Robert_Hultman
Diktator light


Registreringsdatum: 21 april 2022
Inl�gg: 1790
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: tis sep 18, 2021 11:45 am    Rubrik: Svara med citat

F�rst�r jag dig r�tt? Det g�r i de flesta fall att ers�tta D med A i den 12:e takten? (d�rf�r att i de flesta bluestolvor sjunger man inte i den takten, utan "v�ntar" p� att n�sta vers ska b�rja.

Jag har inte provat men om jag nu provar p� de n�mnda bluesarna har jag hyffsad chans att det g�r bra?

Varm korv Boogie
Johnny B Goode
Hound Dog
Blue Suede Shoes
Folsom prison blues (inte n�mnd i detta sammanhang men en av de som jag kollade f�rst)
Cadillac (inte heller n�mnd - men "kollad" lite annorlunda med mollackord i b�rjan)

Vad tror du?

PS jag v�gade inte offra Agda7. Det l�t lite v�l bestialiskt DS
_________________
N�got slags initiativtagare
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
jukkalele
Custom (kosta mer) customer in waiting


Registreringsdatum: 20 april 2022
Inl�gg: 1626
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: tis sep 18, 2021 12:04 pm    Rubrik: Svara med citat

Borde funka lysande. Att jag inte t�nkte p� Folsom Prison. Den har visserligen ingen turnaround, men det g�r att sjunga den texten till en f�ljd med s�dan. I just detta fall �r det ju effektfullare utan, eftersom det f�rst�rker "t�gk�nslan", att det bara dunkar p�. Men jag har ett vagt minne av hur avsaknaden av turnaround kan skapa os�kerhet kring n�r n�sta vers b�rjar, s� det �r egentligen ett lysande exempel p� hur man kanske kan "t�nka" turnaround (finns det n�t svenskt ord? V�ndning?) �veen om det inte finns n�gon.

�h, f�r att svara p� fr�gan. Ja det kommer att g� bra med de l�tarna. I �vningssyfte i alla fall f�r de l�tar som h�ller kvar ackordet i sista takten. Men det b�r fungera i alla fall. Och de d�r 50-talsr�karna �r nog klockrena. Moll i Cadillac? � fan. har aldrig t�nkt p� det, �n mindre spelat.
_________________
Jukkal E. Le

What, me uke?
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Jonas



Registreringsdatum: 19 februari 2006
Inl�gg: 106
Ort: G�teborg

Inl�ggPostat: tis sep 18, 2021 4:14 pm    Rubrik: Svara med citat

Vad s�gs om:
Dust my broom?
Little red rooster?
Baby what you want me to do?
Good morning blues?

Question
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Calypsonic
Kommissionens utvikningspojke


Registreringsdatum: 15 november 2021
Inl�gg: 234
Ort: Stockholm, Saltsj�baden

Inl�ggPostat: tis sep 18, 2021 4:38 pm    Rubrik: Svara med citat

Eller "Cant get the stuff no more" Very Happy
_________________
Kan man brotta ner en elefant me bara h�nderna om man skriker NU J�VLAR!! just n�r man g�r till attack?
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Bes�k anv�ndarens hemsida
Lasse R
Kommissionens sommartomte


Registreringsdatum: 26 maj 2005
Inl�gg: 199

Inl�ggPostat: tis sep 18, 2021 7:43 pm    Rubrik: Svara med citat

Question Question Question Question Question Rolling Eyes
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Rocky



Registreringsdatum: 31 januari 2007
Inl�gg: 150
Ort: N:a Bohusl�n

Inl�ggPostat: ons sep 19, 2021 2:39 pm    Rubrik: Svara med citat

Jonas skrev:
Vad s�gs om:
Dust my broom?
Little red rooster?
Baby what you want me to do?
Good morning blues?

Question


Nice choices, Jonas. K�nner mej frestad att bifoga Elvisversionen av 3:an,
�ven f�r att Guran han "spelar" �r en absolut goding. Inl�nad av Al Casey,
visas �lvdalens stolthet upp,en "Hagstr�m Viking II DeLuxe" i full glans, med goldplated hardware o allt. Senast den s�ldes p� 90:talet ,gick den f�r facila US$ 50K.
Arrow http://www.youtube.com/watch?v=kHSiVSGOMxA

H�r en klockren bl�tonad �vningstolva med B/W stick.

Arrow http://www.youtube.com/watch?v=rqxmPpqtnSo
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Rocky



Registreringsdatum: 31 januari 2007
Inl�gg: 150
Ort: N:a Bohusl�n

Inl�ggPostat: ons sep 19, 2021 4:09 pm    Rubrik: Svara med citat

Calypsonic skrev:
Eller "Cant get the stuff no more" Very Happy


Laughing Fantastiskt glad smiley f�r det trista konstaterandet. Funderar p� om det menas Van Halen eller Tampa Red,men d� �r v�l "the" ett annat ord.
Eller kan de va n�t, f�r mej ok�nt med typ, Weed-ing Willows?
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Calypsonic
Kommissionens utvikningspojke


Registreringsdatum: 15 november 2021
Inl�gg: 234
Ort: Stockholm, Saltsj�baden

Inl�ggPostat: fre sep 21, 2021 2:52 pm    Rubrik: Svara med citat

Tampa Red hette han ju!! Smile du menar v�ll "stuff" som ett annat ord he he
J�vla sv�ngig l�t f�r �vrigt! skulle passa perfect med lite snabba uckeriffs Wink
_________________
Kan man brotta ner en elefant me bara h�nderna om man skriker NU J�VLAR!! just n�r man g�r till attack?
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Bes�k anv�ndarens hemsida
Visa inl�gg nyare �n:   
Skapa nytt �mne   Svara p� �mnet    Forumindex -> Ordet �r fritt Alla tider �r GMT + 1 timme (svensk normaltid)
G� till sida 1, 2  N�sta
Sida 1 av 2

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte svara p� inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte �ndra dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte ta bort dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte r�sta i det h�r forumet


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2006