Forumindex Ukulelekommissionens forum

Vanliga frågorVanliga fr�gor   SökS�k   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnv�ndargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in f�r att l�sa dina meddelanden   Logga inLogga in 

Vad �r en ukulele II
G� till sida F�reg�ende  1, 2

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Instrumenten
F�reg�ende �mne :: N�sta �mne  
F�rfattare Meddelande
Calypsonic
Kommissionens utvikningspojke

Registreringsdatum: 15 november 2021
Inl�gg: 233

InläggPostat: tor okt 11, 2007 2:33 pm    Rubrik: Svara med citat

S� den samlade definitionen av en ukulele �r f�ljande:
(Bara l�sa s� l�ngt som erat personliga intresse i definitionsfr�gan till�ter)

Citat:
Ukulele. "hrlarson" Str�nginstrument med hawaiianskt ursprung. U �r ett greppbr�desinstrument, vars str�ngar sl�s an med handens fingrar. U anv�nds b�de f�r att spela solost�mmor och ackord. I sin vanligaste form �r U 4-str�ngad. En 4-str�ngad U �r i allm�nhet st�md som f�ljer: den andra str�ngen �r st�md en kvart l�gre �n den f�rsta str�ngen, den tredje en ters l�gre �n den andra och den fj�rde antingen en kvint h�gre eller en kvart l�gre �n den tredje str�ngen.

"Calypsonic" Ukulelen och alla andra instrument �r inte bara ETT instrument utan det anger ocks� en plats och en tidpunkt i instrumentartens historia.

Den Portugisiska Cavaquinhon �r dess f�reg�ngare i rakt led.

En fyrastr�ngad Cavaquinho/Bragamix p� Hawaii ca �r 1890 med en s�rskilld av "Cavans" alla st�mningar = urtypen av det som vi d�refter kallar "Ukulele".

S� om den skall kallas "Ukulele" och inte Requinto, Cavaquinho, Timple eller n�got annat identiskt instrument men typiskt f�r en annan plats, s� b�r en ukulele vara Hawaiiansk-byggd enligt urtypen.

Ukulele:
En sopran tillh�rande Lut/gitarrfamiljen
Har 4 str�ngar (eller i vissa fall 6 till 8 str�ngar placerade i 4 str�ngpar/k�rer men kallas d� f�r "taropatch" el annat tillnamn).
Ansl�s med ovansidan av tummens och pekfingrets eller l�ngfingrets naglar, och varieras med dom �vriga fingrarna, anslagstekniken kallas Rasgado, och verkar vara n�stan of�r�ndrad fr�n Cavaquinhon f�rutom att st�mningen f�r�ndrar melodiska f�ruts�ttningar.
Urtypen byggdes och utvecklades p� Hawaii mellan �ren 1884 -1900 och verkar sedan ha tillverkats relativt of�r�ndrad av bla Leonardo Nunes och Jonah Kumalae o flera andra fram till 1920-1930.
Ett k�nnetecken f�r "urtypen" �r att greppbr�dan oftast �r en och samma del som halsen (ej limmad) och g�r helt i linje med locket med ett tolfte band placerat precis i fogen mellan hals och lock.
Material var oftast Koa men det f�rekommer �ven Mango, Ohia(st�mskruvar), Valn�t & Mahogany.
Cocosn�t, palm och p�rlemor �r vanliga material i utsmyckningen.
hrlarson

Registreringsdatum: 23 augusti 2007
Inl�gg: 96

InläggPostat: tor okt 11, 2007 3:27 pm    Rubrik: Svara med citat

Jag har flera g�nger funderat p�, n�r jag l�st denna tr�d, det knepiga i skillnaden mellan definition och beskrivning.

Det att greppbr�dan fr�n b�rjan var i niv� med ljudl�dan kan ju argumenteras som s� avg�rande att det gr�nsar till att h�ra till defintionen. Men materialet?

Om vi nu �nd� ska driva denna diskussion tills vi inte orkar l�ngre kan man kanske t�nka sig ett uppl�gg som f�ljer:

1) Definition
2) Historia
3) Beskrivning

Rasgado var inte bara ett juste ord att sv�nga sig med, din beskrivning fick mig att inse att jag nog b�r finputsa anslagstekniken ... Embarassed
Calypsonic

InläggPostat: tor okt 11, 2007 4:04 pm    Rubrik: Svara med citat

Jag tror det beh�vs en del beskrivning f�r att kunna klarg�ra en bra definition Wink

Att greppbr�dan g�r i linje med locket �r vad jag tror b�de en traditionel och en spelteknisk detalj.
Personligen f�redrar jag absolut den traditionella plana designen, d�r man slipper sl� fingrar o nagelsidor i kanten p� en greppbr�da som inte fyller n�gon funktion alls f�rutom att vara en amerikanisering f�r att f� ucken att likna gitarren till utseendet, det verkar dessutom vara vanligast p� uckar byggda p� just fastlandet, om man verkligen har behov av att spela p� 13e till 16-17e band p� en ukulele s� kan man ju verkligen undra vad man f�rs�ker �stadkomma och varf�r, det �r nog inte utan anledning som dom Portugisiska urtyperna hade hela �verdelen/br�stet t�ckt i ett h�rdare tr�slag som ett plektrumskydd �ver hela arbetsytan;)

Uppl�gget l�ter som en utm�rkt ide.
1) Definition
2) Historia
3) Beskrivning

Jag h�ller sj�lv p� o f�rs�ker f�rst� Rasgadotekniken, ska f�rs�ka f� lektioner av en portugisisk cavaquinhospelare, gissar att det precis som i flamencon finns ett helt g�ng med namn f�r dom olika fingerr�relserna... skulle vara j�tten�jd om jag bara lyckades krafsa lite p� ytan o l�ra mig n�gra grundl�ggande tekniker Wink
Ukulelen blev ju s� fort helt Amerikansk och dess egentliga mening lixom drunknade i den Amerikanska popul�musiken under 20-30talet, som s�kert tar �t sig �ran f�r uckens existens idag. vi bor ju faktiskt mycket n�rmare kunskapens k�lla �n dom Dumma dig
hrlarson

Registreringsdatum: 23 augusti 2007
Inl�gg: 96

InläggPostat: tor okt 11, 2007 4:15 pm    Rubrik: Svara med citat

Just greppbr�dan �r ett irritationsmoment f�r mig. Med lite v�lvilja skulle man kunna s�ga att det fungerar som ett inbyggt rytminstrument n�r man sl�r naglarna i greppbr�dan, men ... n�e. Det �r faktiskt mest irriterande. N�r jag t�nker efter BARA irriterande.
Calypsonic

InläggPostat: tor okt 11, 2007 4:37 pm    Rubrik: Svara med citat

D� �r jag inte ensam om det Very Happy
Hade det funnits n�gon f�rdel med att ha greppbr�dan ovanp� locket �r jag s�ker p� att portugiserna hade l�st detta l�ngt innan Hawaii resor ens var p�t�nkta.

Funderar p� om det (f�rrutom att vara en amerikanisering rent cosmetiskt)
kan vara en tillverkningsdetalj ocks�... kanske det �r billigare o enklare att bygga med en h�rd sl�t greppbr�da ovanp� hals och lock... Confused
Robert_Hultman
Diktator light

Registreringsdatum: 21 april 2022
Inl�gg: 1777

InläggPostat: tor okt 11, 2007 10:35 pm    Rubrik: Svara med citat

Det h�r �r bra och konstruktiva f�rslag. Jag har dock en del inv�ndningar som jag t�nkte f� be att presentera lite senare.

M�rkligt vad sv�rt det �r att f� tiden att r�cka till....
Visa inl�gg nyare �n:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Instrumenten Alla tider �r GMT + 1 timme (svensk normaltid)
G� till sida F�reg�ende  1, 2
Sida 2 av 2

Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte svara p� inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte �ndra dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte ta bort dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte r�sta i det h�r forumet