Forumindex Ukulelekommissionens forum

 
 Vanliga fr�gorVanliga fr�gor   S�kS�k   MedlemslistaMedlemslista   Anv�ndargrupperAnv�ndargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in f�r att l�sa dina meddelandenLogga in f�r att l�sa dina meddelanden   Logga inLogga in 

Vad �r en ukulele II
G� till sida 1, 2  N�sta
 
Skapa nytt �mne   Svara p� �mnet    Forumindex -> Instrumenten
F�reg�ende �mne :: N�sta �mne  
F�rfattare Meddelande
Robert_Hultman
Diktator light


Registreringsdatum: 21 april 2022
Inl�gg: 1777
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: fre sep 14, 2021 2:00 pm    Rubrik: Vad �r en ukulele II Svara med citat

Jag t�nkte att det kunde vara intressant att f�rs�ka definiera vad en ukulele �r. Alla vi "vet" vad en ukulele �r fast ingen av oss har f�rmodligen formaliserat denna kunskap, s� att vi p� ett tydligt s�tt kan tala om vilka egenskaper hos ett instrument som g�r att det �r en ukulele (och vilka som inte �r det).

De som i likhet med mig tycker att det vore intressant att ta reda p� vad det �r som g�r att vi "vet" vad som �r en ukulele och vad som inte �r det �r v�lkomna att i denna tr�d f�rs�ka sila fram en defintion.

Om denna defintion medf�r knivskarpa gr�nser mot andra instrument eller om det finns en (definierad?) gr�zon �terst�r att se. Kan rent av bli lite intressant.

Alla som av n�got sk�l tycker att det �r ointressant, on�digt, l�jligt, sl�seri med tid och i f�rekommande fall beg�vning kan forts�tta att utveckla dessa tankar i denna tr�d:

http://www.ukulelekommissionen.se/forum/viewtopic.php?t=1318

Gr�l
_________________
N�got slags initiativtagare
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Calypsonic
Kommissionens utvikningspojke


Registreringsdatum: 15 november 2021
Inl�gg: 233
Ort: Stockholm, Saltsj�baden

Inl�ggPostat: s�n sep 16, 2021 1:59 pm    Rubrik: Svara med citat

Bra ide faktiskt Very Happy
Gamla tr�den b�rjade bli r�rig o l�ng... verkar som det beh�vdes v�rmas upp o g� igenom ett antal olika �mnen f�r att n� ett l�ge som kanske �r mest relevant.
Vi kan ju alltid anv�nda den gamla tr�den som uppslagsverk i olika synvinklar o filosofier he he...

Det finns ju lika m�nga gitarrer som violiner runt om i v�rlden!
Det som skiljer olika str�kinstrument fr�n varandra �r just str�ngantal, st�mning och ursprungsland, medan konstruktionen kan vara i det n�rmaste identisk, namnen b�rjar p� n�got med "Viol..." och slutar med "in, a, on, cell, di amore, de gamba...." o massor andra lokala avslutningar p� "Viol"... Wink

Gitarrfamiljen �r utspridd �ver hela v�rlden med den ena avarten efter den andra, som sedan har utvandrat, blivit en aning modifierad och f�tt ett lokalt smeknamn...

Ukulelen och alla andra instrument �r helt enkelt inte bara ett instrument utan det anger ocks� en plats och en tidpunkt i instrumentartens historia.
Att Cavaquinhon �r dess f�reg�ngare, (vilket i sig �r renaste fakta) blir d�rmed n�got mindre intressant i fr�gan.

    En fyrastr�ngad Cavaquinho p� Hawaii ca �r 1890 med en s�rskilld av "Cavans" alla st�mningar= urtypen av det som vi d�refter kallar "Ukulele"

    S� om den skall kallas "Ukulele" och inte Requinto, Cavaquinho, Timple eller n�got annat identiskt instrument men typiskt f�r en annan plats, s� b�r en ukulele vara Hawaiiansk-byggd enligt urtypen.


Man brukar ju �ven f�rv�nta sig att en nyckeharpa �r svenskbyggd �ven om den har sl�ktingar �nda ner i orienten och troligen ocks� har n�n del i samlingsamnet "Viol..."

Om man d� inte r�kar �ga en Ukulele utan ist�llet kanske en Kinesolele eller en Korealele, beh�ver man ju inte vara ledsen f�r det d� man �nd� kan ha n�jet att spela p� ett instrument som ser ut som en ucke, k�nns som en ucke, fungerar exakt likadant och st�ms likadant och i enstaka fall tillome l�ter som en ucke Twisted Evil
Sedan ligger det kanske inte i precis allas intresse att l�gga tusentals kronor p� att allt ska vara autentiskt, m�nga finner nog en stor del av n�jet i att kunna k�pa m�nga olika uckemojar i olika f�rger o former eller bara ser det praktiska i att ha en portabel minielgitarr osv... bara alla har kul o spelar Very Happy
_________________
Kan man brotta ner en elefant me bara h�nderna om man skriker NU J�VLAR!! just n�r man g�r till attack?
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Bes�k anv�ndarens hemsida
hrlarson



Registreringsdatum: 23 augusti 2007
Inl�gg: 96
Ort: Bajen

Inl�ggPostat: l�r sep 29, 2021 3:12 pm    Rubrik: Here we go ... Svara med citat

F�rs�k till definition:

Ukulele (alt, ukelele, 'ukulele). Litet instrument ur gitarrfamiljen. Antalet str�ngar kan variera, men fyra str�ngar �r oftast f�rekommande. I allm�nhet �r ukulelen st�md i kvartsintervall mellan str�ngarna, med undantag f�r intervallet mellan tredje och fj�rde str�ngen vars intervall �r en ters. F�rsta str�ngen �r oftast, men inte alltid, st�md en oktav h�gre j�mf�rt med �vriga str�ngar, detta f�r att ge instrumentet en mer samlad klang. Ukulelen har en greppbr�da med band och spelas genom sl� an str�ngarna med fingrarna, mer s�llan med plektrum. Instrumentet anv�nds b�de f�r ackompanjemang (ackord) och som soloinstrument.

Med ukulele avses vanligen sopranukulelen, vars st�mning utg�r fr�n D (traditionellt) eller C (amerikansk st�mning). Sopranukulelen har en mensur (str�ngl�ngd / avst�nd mellan sadel och stall) p� cirka 345 mm. I de st�rre storlekarna f�rekommer mensur p� upp�t n�ra 500 mm.

Ukulelens klang �r n�got d�mpad, pga den lilla klangl�dan och s�ttet att spela den (mjukt anslag). Formen p� klangl�dan �r traditionellt gitarrlik, med en mjuk midja, men andra former f�rekommer ocks�.

Ukulelen anses h�rstamma ur den portugusiska cavaquinhon, och utvecklades p� Hawaii under 1800-talet. Instrumentet v�xte i popularitet i �vriga USA och i Europa under 1920-talet. Under denna tid utvecklades bland annat banjoukulele, vars kraftigare ton kunde h�vda sig b�ttre i orkestersammanhang.
_________________
Jag �r inte beroende av att spela ukulele. Jag kan sluta n�r jag vill.
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Calypsonic
Kommissionens utvikningspojke


Registreringsdatum: 15 november 2021
Inl�gg: 233
Ort: Stockholm, Saltsj�baden

Inl�ggPostat: tor okt 04, 2007 10:07 pm    Rubrik: Svara med citat

Tror hrlarson d�r beskrev hur ukulelen ser ut.. Wink
Det �vriga �r nog redan konstaterat, om man bara viftar lite p� ytan s� �r nog alla gitarrliknande instrument gitarrer
_________________
Kan man brotta ner en elefant me bara h�nderna om man skriker NU J�VLAR!! just n�r man g�r till attack?
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Bes�k anv�ndarens hemsida
hrlarson



Registreringsdatum: 23 augusti 2007
Inl�gg: 96
Ort: Bajen

Inl�ggPostat: l�r okt 06, 2007 11:17 pm    Rubrik: Svara med citat

Ser ut? Jo, det ocks�. Annars tyckte jag att st�mningen, klangen och spels�ttet var det som definierar. Om man inte utg�r fr�n n�gra kriterier alls blir ju definitionen n�rmast mytisk.

En definition �r sj�lvklart inte n�dv�ndig, men d� ukulelen samlar intresserade bland annat p� det h�r forumet, kan det ju vara intressant att se vad som lockar dessa m�nniskor. Min tanke var att det �r just ljudet, och d�rmed kanske framf�r allt ovanst�ende kriterier, som har f�ngat de flesta.

Sj�lv ser jag b�de ett instrument som det jag f�rs�kte f�nga i beskrivningen, dels en v�ldigt beh�ndig resegitarr, om man s� vill. Men den sidan (resegitarren) hos ukulelen �r inte lika s�rskiljande och d�rmed inte lika intressant att definiera. Det finns ju de som spelar Highway Star p� blockfl�jt, ukulee och balalajka. Men i det sammanhanget sticker ju instrumenten ut ifr�n l�ten, snarare �n att l�ten ger n�gon ledtr�d om instrumenten.
_________________
Jag �r inte beroende av att spela ukulele. Jag kan sluta n�r jag vill.
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
hrlarson



Registreringsdatum: 23 augusti 2007
Inl�gg: 96
Ort: Bajen

Inl�ggPostat: s�n okt 07, 2007 10:41 am    Rubrik: Nytt f�rs�k till koncisare definition Svara med citat

Definitionsf�rs�k 2:
--------------------------------------
Ukulele. Litet fyrstr�ngat instrument. U:s st�mning utg�r fr�n den andra str�ngen, som �r st�md i instrumentets grundton, den tredje str�ngen �r st�md en ters h�gre �n den andra och den fj�rde str�ngen �r st�md en kvart h�gre �n den tredje. Den f�rsta str�ngen �r st�md en kvint h�gre �n den andra str�ngen, alternativt en kvart l�gre.

U har en hals med band och anv�nds b�de f�r att spela solost�mmor som ackord. Str�ngarna p� U sl�s an med fingrarna. Spelstilen och den lilla klangl�dan ger U en mjuk och n�rmast d�mpad ton.
---------------------------------------

Vet dock inte om jag gillar det d�r med "grundton". St�mmer det?

Det vore intressant att h�ra en definition fr�n t.ex. Calypsonic, som bygger instrument. Det blir kanske ett annorlunda perspektiv med, s� att s�ga, uppkavlade �rmar och s�gsp�n i frisyren.

edit: hyvelsp�n skulle det f�rst�s vara.
_________________
Jag �r inte beroende av att spela ukulele. Jag kan sluta n�r jag vill.
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
jukkalele
Custom (kosta mer) customer in waiting


Registreringsdatum: 20 april 2022
Inl�gg: 1610
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: s�n okt 07, 2007 11:04 am    Rubrik: Svara med citat

Jag ska inte ge mig in p� definitioner, men jag kan svara p� fr�gan om grundton. Jag tycker inte att man kan s�ga att ukulelen, eller andra (str�ng-) instrument har n�gon grundton. Gitarrer, fioler, mandoliner etc s�gs ju inte vara st�mda efter en viss str�ng. Undantaget �r v�l om man st�mmer dem i ett �ppet ackord. OK ukken �r st�md i ett 6-ackord om man s� vill, men att d�ma av fr�gor fr�n allehanda h�ll, v�llar det d�r med att man kallar det f�r D- respektive C-st�mning mer f�rvirring �n det f�rklarar saker. Folk tror att man d� bara kan spela i den tonarten, undrar om det �ver huvud taget g�r att spela tillsammans med g�tarr osv. Men det �r klart att n�gon form av beskrivning av st�mningen beh�vs ju eftersom det finns tv� vanliga st�mningar och andra som i alla fall inte �r helt ovanliga. Och oavsett st�mning kan man spela i alla tonarter. S� tycker jag.

Sedan brukar man r�kna str�ngarna fr�n andra h�llet. Den nedersta brukar man kalla f�r den f�rsta. Jag vet inte varf�r, men det �r praxis. Det g�ller f � �ven andra instrument.
_________________
Jukkal E. Le

What, me uke?
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Robert_Hultman
Diktator light


Registreringsdatum: 21 april 2022
Inl�gg: 1777
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: s�n okt 07, 2007 11:13 am    Rubrik: Svara med citat

hrlarsons defintion �r en stringent och logisk ansats. Men den har den bristen( om det inte var avsikten, f�rst�s) att den definierar bort alla ukulelar som �r annorlunda st�mda och/eller har fler �n fyra str�ngar. (och det var just dessa annorlunda uckar, som vi tycker �r uckar fast de �r annorlunda st�mda eller har fler str�ngar �r st�rre eller mindre...)

Vad g�ller st�mningen har din definition inkluderat ocks� instrument med l�g a- eller g-str�ng och genom sina relativa definitioner undvikit problemet med att ukuleles st�ms i olika tonarter. S� i praktiken kanske det �r definitionen av ukulelen. St�mmer man den annorlunda (som en mandolin, f�r att ta en ovanlig men existerande variant) �r det kanske - str�ngt taget inte en ukulele. Jag kan k�pa det - men diskuterar g�rna saken f�r att h�ra om det finns avvikande uppfattningar och hur man i s� fall argumenterar till st�d f�r dem.

Men fler �n fyra str�ngar d�. De �ttastr�ngade ukulelerna �r ju enkla att inkorporera i defintionen genom att g�ra ett till�gg om dubblerade str�ngar i olika tonh�jd.

En annan f�rtj�nst hos definitionen �r att den helt bortser fr�n instrumentets storlek, form och vilka material den �r gjord i. Materialet kan vara vilket som helst, fr�n massivt tr� via olika metaller till plast. Och storleken ... ja, ned�t verkar det bara vara spelbarheten som s�tter gr�nsen och upp�t... f�rmodligen spelbarheten d�r ocks�.

Men sexstr�ngade ukuleles d�? Ska vi utesluta dem som kreativt st�mda gitarrer? Calypsonic har gjort en femstr�ngad ukulele (�tminstone h�vdar /h�vdade han sj�lv att det var en ukulele) jag minns inte hur den var st�md. (Den var misst�nkt lik en banjo i �vrigt ocks� Wink ).

Edit: grundtonproblemet l�ser man ju enkelt genom att skriva "l�gsta ton" ist�llet. Sen kan den som vill betrakta det som en grundton. (personligen tyckte jag det l�t b�de trevligt och lite f�rklarande, eller �tm f�rklarligt)

Edit 2: �sch nu ser jag ju att hrlarson skrivit "litet". Det �r ju i de flesta fall sant men alla uckar �r inte sm�. Sm� och litet �r dessutom relativa begrepp. I j�mf�relse med t ex ett munspel eller blockfl�jt �r ju inte ukulelen liten.
_________________
N�got slags initiativtagare
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Robert_Hultman
Diktator light


Registreringsdatum: 21 april 2022
Inl�gg: 1777
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: s�n okt 07, 2007 11:36 am    Rubrik: Svara med citat

Jag inser, n�r jag l�ser och funderar, att hrlarsons definition �r en definition av det slag som hj�lper oss att artbest�mma ett instrument vi hittat p� en exkursion i det musikaliska landskapet. Vad �r detta? �r det en viola gamba, en fagott eller en g****r?

Det �r precis en s�n defintion jag vill ha.

Det som saknas i definitionen ovan �r v�l ur den aspekten att det �r ett greppbr�desinstrument (heter det inte s�. gitarrtypen av instrument).

Problemet med en s�n definition �r att den som st�ter p� den (tex i ett usppslagsverkt) inte har n�gon s�rskilt tydlig bild av hur en ukulele ser ut eller l�ter. H�r kommer g****r-liknande, litet, plonk och andra ord in i bilden.

Jag tror att l�sningen �r att i ett uppslagsverk (som i v�r FAQ eller i Wikipedia) efter sj�lva definitionen foga en mer allm�n beskrivning av typen.

"Ukulelen har vanligen formen av en liten g itarr men f�rekommer ocks� i andra utf�randen bla som banjo. Ukulelen �r oftast gjord i tr� eller laminattr� (billigare instrument) Instrumentets st�mning ger instrumentet ett karakt�ristisk ljud.... bla bla bla"

Eidt: Jag var s� imponerad av den f�rsta delen av hrlarsons defintion att jag inte l�ste/noterade den andra delen. Det �r ju n�gonting som p�minner lite om det jag var inne p� ovan. Men "mjuk och d�mpad ton"? Vad �r det f�r instrument jag har d� tro... inte f�r att de l�ter starkt men mjuk och d�mpad ton.... Wink
_________________
N�got slags initiativtagare
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
J�rgen
Kommissionens Lautsprecher


Registreringsdatum: 31 januari 2006
Inl�gg: 774
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: s�n okt 07, 2007 12:51 pm    Rubrik: Svara med citat

Ett litet str�nginstrument som �r kort i rocken, s� och i klangen.
_________________
http://jetbloggen.blogspot.com/
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Robert_Hultman
Diktator light


Registreringsdatum: 21 april 2022
Inl�gg: 1777
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: s�n okt 07, 2007 2:08 pm    Rubrik: Svara med citat

Vi f�rs�ker vara seri�sa f�r omv�xlings skull, J�rgen.



_________________
N�got slags initiativtagare
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
jukkalele
Custom (kosta mer) customer in waiting


Registreringsdatum: 20 april 2022
Inl�gg: 1610
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: s�n okt 07, 2007 4:48 pm    Rubrik: Svara med citat

Robert_Hultman skrev:
Men sexstr�ngade ukuleles d�? Ska vi utesluta dem som kreativt st�mda gitarrer?
--------
Edit: grundtonproblemet l�ser man ju enkelt genom att skriva "l�gsta ton" ist�llet. Sen kan den som vill betrakta det som en grundton. (personligen tyckte jag det l�t b�de trevligt och lite f�rklarande, eller �tm f�rklarligt)


Sexstr�ngade �r precis som �ttastr�ngade. Allts� fyra "olika" str�ngar varav tv� �r dubblerade precis som p� �ttastr�ngade och tv� �r enkla precis som p� fyrstr�ngade. S� de �r inte mer gitarrlika �n andra ukkar. Snarare tv�rtom eftersom det inte finns gitarrer med bara en del av str�ngarna dubblerade.

Har man l�g fj�rdestr�ng blir ju "grundtonen" inte l�gst. Visst kan man betrakta det som grundton om man vill. Man kan ju betrakta B-str�ngen som Pipp L�ngstrump om man vill det. Men om ni nu �r ute efter att f�rklara f�r ovetande vad en ukulele �r b�r v�l �nd� allm�nt vedertagna betckningar anv�ndas till det de �r vedertagna f�r. Annars blir det f�rvirrande. Och det var v�l det som skulle undvikas om jag f�rst�tt det r�tt.

M�rk v�l - jag ger mig allts� inte in i definitionsf�rs�k, men rena sakfel kan jag inte l�ta bli att l�gga mig i, Messerschmitt som jag ju �r.
_________________
Jukkal E. Le

What, me uke?
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Robert_Hultman
Diktator light


Registreringsdatum: 21 april 2022
Inl�gg: 1777
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: s�n okt 07, 2007 7:23 pm    Rubrik: Svara med citat

jukkalele skrev:
Men om ni nu �r ute efter att f�rklara f�r ovetande vad en ukulele �r...


N� det �r inte MIN avsikt. Det jag vill ha en definition till �r att kunna anv�nda f�r att avg�ra om ett instrument �r en ukulele eller inte.

Vill man f�rklara f�r ovetande vad en ukulele �r kan man g�ra som man alltid gjort. "Det h�r serru, �r en ukulele! N�r du h�rt mig spela p� den kommer du att tillh�ra de f�rtappades skara...."
_________________
N�got slags initiativtagare
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
hrlarson



Registreringsdatum: 23 augusti 2007
Inl�gg: 96
Ort: Bajen

Inl�ggPostat: s�n okt 07, 2007 11:22 pm    Rubrik: Svara med citat

Det var m�nga kloka kommentarer och inv�ndningar, men timmen �r sen och jag n�jer mig med att f�rs�ka finslipa definitionen enligt era kommentarer:
-------------------------------------------------------------
Ukulele. Str�nginstrument med hawaiianskt ursprung. U �r ett greppbr�desinstrument, vars str�ngar sl�s an med handens fingrar. U anv�nds b�de f�r att spela solost�mmor och ackord. I sin vanligaste form �r U 4-str�ngad. En 4-str�ngad U �r i allm�nhet st�md som f�ljer: den andra str�ngen �r st�md en kvart l�gre �n den f�rsta str�ngen, den tredje en ters l�gre �n den andra och den fj�rde antingen en kvint h�gre eller en kvart l�gre �n den tredje str�ngen. Om U �r gul �r den dessutom vattent�t.
-------------------------------------------------------------
N�, stryk det sista.
_________________
Jag �r inte beroende av att spela ukulele. Jag kan sluta n�r jag vill.
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Plink-plonk
Kommissionens entusiast


Registreringsdatum: 20 mars 2006
Inl�gg: 464

Inl�ggPostat: s�n okt 07, 2007 11:40 pm    Rubrik: Svara med citat

Eller den egocentriska definitionen:


En ukulele �r det instrument som vanligen trakteras av medlemmar av ukulelekommissionen Razz
_________________
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inl�gg nyare �n:   
Skapa nytt �mne   Svara p� �mnet    Forumindex -> Instrumenten Alla tider �r GMT + 1 timme (svensk normaltid)
G� till sida 1, 2  N�sta
Sida 1 av 2

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte svara p� inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte �ndra dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte ta bort dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte r�sta i det h�r forumet


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2006