Forumindex Ukulelekommissionens forum

 
 Vanliga fr�gorVanliga fr�gor   S�kS�k   MedlemslistaMedlemslista   Anv�ndargrupperAnv�ndargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in f�r att l�sa dina meddelandenLogga in f�r att l�sa dina meddelanden   Logga inLogga in 

Jag l�ngtar till Hawaii

 
Skapa nytt �mne   Svara p� �mnet    Forumindex -> Ordet �r fritt
F�reg�ende �mne :: N�sta �mne  
F�rfattare Meddelande
hrlarson



Registreringsdatum: 23 augusti 2007
Inl�gg: 125
Ort: Bajen

Inl�ggPostat: tor sep 13, 2021 7:01 pm    Rubrik: Jag l�ngtar till Hawaii Svara med citat

Jag t�nkte ventilera hur vi tolkar begreppet Hawaii och allt som h�r till detta.

Hawaii �r dels dr�mmen om paradiset. Jag tror att Hawaii �n idag toppar de flesta resm�l s�som normen f�r lyxig latmanstillvaro i sol och v�rme. Ett m�tt av etnocentrisk naturhyllning finns d�r ocks�, d�r bastkjolkl�dda bruna inf�dingar ler milt och inte vill annat �n att dansa, sjunga och tr� blomsterkransar p� de fr�mlingar som g�star dem.

�tminstone jag tycker att m�jligen m�nen �r ett mer exotiskt resm�l, i �vrigt �r Hawaii kungen av exotiska paradis.

Yngve Stoor �r troligen en av dem som hj�lpt denna bild av Hawaii att etableras. Det finns n�got r�rande, tycker jag, �ver bilden av en farbror som l�ngtar till ett fj�rran paradis p� andra sidan jorden, med sandstr�nder, palmer och v�nliga �bor. Andra ser bara en gubbe som tr�nar efter hulaflickor.

Hawaii har �ven blivit beteckningen p� diverse (snabb)mat, desserter och alkoholhaltiga drycker som inneh�ller banan och/eller ananas, trots att detta inte �r inhemska hawaiianska frukter. Och curry, denna brittiska tolkning av indisk mat, ing�r sj�lvklart i en pizza med hawaii-profil. �ven kokos har klara (of�rtj�nta?) Hawaii-referenser.

Saker av l�g kvalitet och eventuell smakl�s design har �ven de epitetet Hawaii. Hawaii-hockey �r ett uttryck som ingen beh�ver f� f�rklarat f�r sig.

Jag tror �ven att Hawaii ofta f�r representera oskuldfullhet i form av leende och loja naturbarn, dels syndig l�ttja i form av lyxturism.

Det f�r r�cka s� tillsvidare. N�gon som �r sugen p� att spinna vidae och reflektera?
_________________
Jag �r inte beroende av att spela ukulele. Jag kan sluta n�r jag vill.
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
hrlarson



Registreringsdatum: 23 augusti 2007
Inl�gg: 125
Ort: Bajen

Inl�ggPostat: tor sep 13, 2021 10:17 pm    Rubrik: Hawaii. Nu hemma hos dig! Svara med citat

http://www.honolulu.gov/multimed/waikiki.asp

http://www.seehawaiilive.com/sw-cam-sky.cfm

http://www.seehawaiilive.com/sw-cam-sandbar.cfm
_________________
Jag �r inte beroende av att spela ukulele. Jag kan sluta n�r jag vill.
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
hrlarson



Registreringsdatum: 23 augusti 2007
Inl�gg: 125
Ort: Bajen

Inl�ggPostat: fre sep 14, 2021 11:27 am    Rubrik: Svara med citat

Vill bara meddela att jag just kommer fr�n ett Adobe-seminarium om Flash, d�r Vingresor visade en egen variant p� Google Earth d�r man sj�lv kunde v�lja resm�l var som helst i hela v�rlden.

Och som ni redan har gissat valde Vings marknadschef Hawaii och vidare Honolulu.
_________________
Jag �r inte beroende av att spela ukulele. Jag kan sluta n�r jag vill.
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inl�gg nyare �n:   
Skapa nytt �mne   Svara p� �mnet    Forumindex -> Ordet �r fritt Alla tider �r GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte svara p� inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte �ndra dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte ta bort dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte r�sta i det h�r forumet


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2006