|
Ukulelekommissionens forum
|
F�reg�ende �mne :: N�sta �mne |
F�rfattare |
Meddelande |
Robert_Hultman Diktator light
Registreringsdatum: 21 april 2022 Inl�gg: 1777 Ort: Stockholm
|
Postat: tor sep 13, 2021 8:32 pm Rubrik: |
|
|
Uppslagsverksredakt�rer och -redaktioner brukar vara klippor p� definitioner. Men redan 1934 var ukulelebanjon en realitet varf�r definitionen inte �r helt�ckande.
Fast � andra sidan skriver vi (jag) ju "ukulelebanjo" och inte bara ukulele. Kanske f�r att ukulelebanjon inte riktigt rymms inom ukuleledefinionen. Det �r en ukulele men inte en "riktig" eller "vanlig" ukulele utan s�rfallet "ukulelebanjo".
Tenor-, sopranino- och barytonukuleles �r str�ngt taget inte heller ukueles enligt denna definition eftersom de inte �r ca 50 cm l�nga. Min precis nu uppfunna "s�rfallsteori" skulle l�sa problemet genom att s�ga att tenorukulelen, sopraninoukulelen och barytonukulelen �r inga "vanliga" ukuleles utan just tenor, sopranino...osv -ukulelar vilket f�rklarar varf�r de kallas just s� och inte bara "ukulele".
Tyv�rr kommer "sopranukulele" farande som ett grundskott och torpederar teorin. "Vanliga"/"riktiga" ukuleles skulle inte kallas sopanukulele, enligt denna teoriom de var "riktiga" ukuleles.
Fast egentligen tror jag �nd� att det �r p� det s�ttet. (�tm i skrivande stund)
Ukulelens stradivarius d�? (�ter en intressant fr�ga) - Jag svarar C.F. Martin & Co. Fast d� utg�r jag fr�n att en "stradivarius" �r ett vintageinstrument! Man skulle ju f�r all del kunna t�nka sig att ukulelens "stradivarius" till skillnad fr�n fiolens �r verksam just nu eller inte ens �r f�dd. (Det senare kan vi ju inte veta n�gonting om, s� det f�r vi v�l �nd� bortse fr�n). � andra sidan �r ju inte ens en stradivarius-fiol v�rldens b�sta instrument. Ett "blindtest" med en grupp professionella violinister som fick lyssna till proffs som spelade p� olika fioler, tyckte inte att den spelade stradivariusen l�t b�st. En samtida (eller var det rent av tv� samtida) fiolmakare placerade sig f�re stradivariusen i testet. (Jag tror det finns ett referat av detta test h�r p� forumet)
Men jag vet att det finns andra som skulle s�ga att Gibson �r svaret p� fr�gan. Calypsonic har en vintage som skulle kunna g�ra �tm min Martin rangen stridig. Men som sagt Stradivarius �r inte n�dv�ndigtvis b�st men �nd� mest ansett och p� s� s�tt skulle Martin vara motsvarigheten (eller Gibson)
Edit: Jod�. Testet finns p� forumet. Det visade sig att stradivariusen var "s�mst" av sex testade fioler. B�st var en nytillverkad svensk chepie (bara 100 000 kr i ink�p). Men fiolen p� andra plats var knappast nytillverkad utan hade tillverknings�r 1722. Den var � andra sidan inte heller s� d�r f�rskr�ckligt dyr, utan bara f�rs�krad f�r 2 milj kr. Stradivariusen i testen var f�rs�krad f�r 20 milj kr.
http://www.ukulelekommissionen.se/forum/viewtopic.php?t=287&highlight=stradivarius
Btw vad �r din gr�na Mahalo f�rs�krad f�r? _________________ N�got slags initiativtagare
Senast �ndrad av Robert_Hultman den tor sep 13, 2021 9:25 pm, �ndrad totalt 1 g�ng |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
hrlarson
Registreringsdatum: 23 augusti 2007 Inl�gg: 97 Ort: Bajen
|
Postat: tor sep 13, 2021 9:22 pm Rubrik: |
|
|
H�rregud! Jag inser att Mahalon �r of�rs�krad! Det betyder att jag vid en eldsv�da inte har n�got annat alternativ �n att spara ihop till de 350:- f�r ett nytt instrument. _________________ Jag �r inte beroende av att spela ukulele. Jag kan sluta n�r jag vill. |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
Rocky
Registreringsdatum: 31 januari 2007 Inl�gg: 147 Ort: N:a Bohusl�n
|
Postat: tor sep 13, 2021 11:12 pm Rubrik: |
|
|
Inser pl�tsligt att Bob Brozman�s bevingade ord i �mnet, i all sin enkelhet,
besvarar topicfr�gan:
"The Ukulele is a noble little instrument, anyone serious about music will
eventually come to play one". |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
|
Postat: tor sep 13, 2021 11:51 pm Rubrik: |
|
|
N�. Citatet av Bob Brosman �r en definition av vem som �r "serious about music". Den ger oss ingen v�gledning i fr�gor som r�r vad som �r en ukulele och inte.
V�rst vad petig jag �r d�.
Edit: Dessutom �r jag motarbetad av mina fingrar som v�grar stava ens de enklaste ord r�tt. _________________ N�got slags initiativtagare |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
|
Postat: fre sep 14, 2021 12:03 am Rubrik: |
|
|
jukkalele skrev: | Hr Hultman behagar blanda bort korten, bedriva underm�lig vinklande skandaljournalistik (fast som skandaljournalistik betraktat �r den i s� fall r�tt god) eller m�jligen inte begripa n�got |
Jag m�ste ha uttryck mig provocerande slarvigt n�gonstans. Och jag gissar att jukkalele inte �r n�jd med min tolkning av vad han sagt eller menar med det han sagt. Andras referat av s�na saker kan ibland bli provocerande (med eller utan avsikt). Jag gissar att det r�r sig om att jag uppfattar tv� st�ndpunkter som jag har sv�rt att uppfatta som f�renliga.
jukkalele skrev: | Min grundinv�ndning mot ukkedefinition �r det som var en del av definitionsdefinitionen. Att definiera avgr�nsningarna. Som jag senare framh�vde, �r jag helt f�r en definition av n�got slags "normaltillst�nd", som inte utesluter andra varianter. |
Det �r h�r jag uppfattar tv� olika uppfattningar om hur en defintion �r beskaffad. Den ena uppfattningen r�r blues och den andra r�r ukulele. I det f�rsta fallet uppfattar jag att jukkalele st�djer sig p� en definition som ger v�gledning att utesluta viss musik ur bluesbegreppet samtidigt som han inte tycker att det beh�vs uteslutande kriteriet i defintionen av begreppet ukulele.
Min uppfattning �r att s�dana uteslutande kriterier beh�vs oavsett vad som definieras om man efterstr�var n�gon precision eller m�jlighet att utesluta att n�gon ing�r i begreppet.
Jag menar att en bra definition inte bara talar om vad som ing�r i det definierade utan ocks� vad som inte ing�r. Att definiera genom att r�kna upp vad som ing�r (��r normalt�) eller ge exempel p� det som ing�r brukar kallas ostentiv definition och den duger v�l till vardags. Om man inte �r s�rskilt intresserad av att dra gr�nser mot annat utan accepterar att det finns en gr�zon i utkanten av begrepper eller gr�nslandet till annat begerepp fungerar denna typ av defintion utm�rkt. Men s�na definitioner har ingen vidare precision. Men man kan aldrig med st�d av denna defintion s�ga att n�got annat inte ing�r i begreppet. (Man kan f�r all del s�ga �Det, det och det men inte det� men jag kan d� med samma anspr�k p� att ha r�tt s�ga �Nej, det f�rsta och det tredje men inte det andra�.) Vill man kunna utesluta n�got kr�vs det att man formulerar �uteslutande� kriterier. Jag uppfattar att vi har en s�n (ostensiv) defintion av ukulele idag men tycker att det vore intressant att �sk�rpa till� defintionen ytterligare, s� att man ocks� kan s�ga vad som inte �r en ukulele.
Om man utesluter att en l�t �r en blues s� har man n�got eller n�gra diskrimerande kriterier. Det m� vara att man inte definierat dem f�r sig sj�lv men �nd� uppfattar att n�got � ligger s� l�ngt fr�n bluesen att det vore missvisande att kalla den f�r en blues�. Men jag h�vdar med best�mdhet att det finns n�got eller n�gra kriterier som man st�djer sig p� n�r man definierar bort en l�t p� det s�ttet. �En sedan m�nga m�nga �r h�vdvunnen allm�n uppfattning� �R en defintion. Om det �r den som ligger till grund f�r bortsorterandet av l�ten i fr�ga s� inneh�ller den de kriterier som ligger till grund f�r detta bortdefinierande. (Och om det inte �r den definitionen som �r grunden s� finns det en annan �oredovisad� defintion som bortdefinierandet baserad p�.) Sen �r den m�h�nda aldrig formaliserad, sammanfattande uttryckt eller hur man vill s�ga, men den �r iaf en definition eftersom den ger dig v�gledning att avg�ra vad som �r en blues och inte en blues. (I princip definitionen av en definition)
Bluesbegreppet �r definierat genom en m�ng�rig process och jag tror att ukulelebegreppet i praktiken ocks� �r definierat genom en motsvarande (och sannolikt �nnu l�ngre) process. Precis som med h�star och hundar (som vi kunde skilja p� redan innan DNA var k�nt och utan avelsexperiment) f�rm�r vi i de flesta fall skilja p� ukulelar och andra instrument. Genom att diskutera vad som definierar ukulelen och skiljer den fr�n andra instrument hoppas jag att vi ska kunna hitta en definition som hj�lper oss sortera i gr�nsfallen.
Det �r ett i-landsproblem, en akademisk fr�ga, en skitsak eller knappologi. Det medger jag. Men bluesdefinitionen ger dig (och andra) iaf m�jligheten att utesluta en l�t p� ett s�tt som den nuvarande definitionen (allm�nna uppfattningen). Men jag skulle vilja att vi hade samma m�jlighet vad g�ller ukulelen.
(�ven om skillnaden mellan en bluesl�t och �Missisippi delta blues� �r som skillnaden mellan en ukulele och en fagott s� m�ste det finnas en defintion som talar om vilka egenskaper hos en fagott (eller en ukulele) som g�r att det inte �r en ukulele, f�r att man ska kunna s�ga att det inte �r det)
Det �r klart att en idealisk definition �r s� enkel att det r�cker att med r�kna upp eller definiera de egenskaper som finns hos det som �r definierat och s�ga att "allt annat ing�r inte". I praktiken kan det vara sv�rt och man tvingas ocks� tala om vilka egenskaper som inte f�r f�rekomma hos det som r�knas in i det definierade. _________________ N�got slags initiativtagare |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
Rocky
Registreringsdatum: 31 januari 2007 Inl�gg: 147 Ort: N:a Bohusl�n
|
Postat: fre sep 14, 2021 9:22 am Rubrik: |
|
|
Robert_Hultman skrev: | N�. Citatet av Bob Brosman �r en definition av vem som �r "serious about music". |
Aha! Jag som trodde att "Ukulele" var definiendum och "a noble little instrument" var definiens... Mycke man inte f�rst�r...
http://sv.wikipedia.org/wiki/Definition |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
Jonas
Registreringsdatum: 19 februari 2006 Inl�gg: 106 Ort: G�teborg
|
Postat: fre sep 14, 2021 9:58 am Rubrik: |
|
|
Jeez, vad m�nga ord som skrivs h�r. Kan inte undvika att bidra med �nnu fler!
Re: kommentaren om Dylan; Mick Ronson f�rs�kte 1976 pracka p� Dylan anv�ndandet av fotpedal n�r han gitarriserade. Bobs replik: "Oh yeah, but does it make me sound like Buddy Guy?" End of discussion.
Re: Stradivarius; han/de tillverkade �ven icke-fioler, s�som ett antal g�tarrer, merparten av hans instrument finns bevarade �n idag.
Re: Bob Brozman; han s�ger m�nga fyndiga saker. Missa f�r h�ge farao inte hans spelningar i Sverige i oktober, Stockholm t ex den tjuandra i tionde.
Re: Vintage; n�r �r ett instrument per definition "vintage"? Hur gammalt m�ste det bli f�r att kvalificera sig? Jag menar, dagens produktion m�ste ju s� sm�ningom ocks� platsa. Typ, "Jag har en Bruko fr�n �95". "No shit, man-vad �r den v�rd?" Att instrumentet �r gammalt beh�ver ju inte n�dv�ndigtvis betyda att det �r bra. F�r d� m�ste det ju vara i spelbart skick, eller med sm� ingrepp styras om till bruksinstrument med goda egenskaper.
Jag har t ex spelat flera g�nger p� en Martin-1:a fr�n 1917 - om jag minns r�tt deras andra produktions�r av ukuleles. Och det var innan man b�rjade med s.k. "X-bracing" p� insidan kroppen (vete h�len vad det blir p� svenska). Den l�t ju inte d�ligt, men �nd� markant s�mre �n "nyare" modeller, oavsett tillverknings�r. Och s� hade den gamle problem med st�mskruvar i tr� som inte l�ste. Summa summarum; finge jag v�lja tar jag hellre ett speleverk som l�ter bra �n ett gammalt, om �n �tr�v�rts som l�ter obra.
H�lsningar fr�n Ukulele Slim p� V�stkusten |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
|
Postat: fre sep 14, 2021 10:24 am Rubrik: |
|
|
Jag ser att wikipedia menar att defintionens best�ndsdelar �r det som ska definieras (definiendum p� latin) och det som definierar (definiens). Lite analogt med en ekvation. Lika p� b�da sidor om likhetstecknet.
Det som �r det sv�ra/intressanta med en definition �r just definiens. Men h�r d�r krutet borde lagts i artikeln l�mnar wikipediaf�rfattaren/-na oss om inte i sticket, s� alla fall utan s�rskilt mycket hj�lp.
Listan �ver olika typer av definitioner �r en blandning av olika s�tt att "sortera" definitioner f�r olika �ndam�l. Nominaldefinition och realdefinition �r t ex varandra uteslutande begrepp medan b�de en realdefinition och en nomiladefinition ocks� kan vara en (eller flera) av de andra uppr�knade defintionstyperna.
Av de uppr�knade defintionstyperna ger stipulativ och persuasiv ingen upplysning om hur definiens avgr�nsats. Bara att det ensidigt angetts i det stipulativa fallet och att det �r �gnat att �vertyga i det andra fallet.
Man kan ocks� utl�sa att definiens kan �stadkommas genom uppr�kning eller exemplifiering som i fallen med ostensiv och extensionell definition.
Vad en induktiv definition �r vet jag inte (men det torde handla om n�gon form av h�rledning).
N�r artikeln kommer till "intensionell" som jag antar ska vara intentionell snuddar f�rfattaren vid vad jag uppfattar som k�rnan i definiens "genus proximum" ("genus" i artikeln) och "differentia specifica" ("differentiae") med referens till Aristoteles. Ocks� intentionell defintion �r ett nytt begrepp f�r mig. Men jag helt s�ker �r att genus proximus och differentia specifica ing�r som best�ndsdelar ocks� i uppr�knande eller exemplifierande defintioner. I s�dana definitioner ing�r de inte definiens men definiens �r h�rlett utifr�n s�dana kriteriet.
F�r att ta wikiartikelns exempel p� en ostensiv defintion "cykel". Den ostensiva defintionen best�r i att peka p� en cykel eller m�jligen p� n�gra fler sinsemellan lite olika cyklar. Men du pekar inte p� n�gon moped. Varf�r inte? Jo f�r du vet att en cykel inte ska ha en motor. Du har med andra ord ett eller flera kriterier som definierar en cykel
Dessa kriterier �r en definition med vars hj�lp du identifierar exemplar som kan illustrera det du ska definiera. Det kan tyckas vara en omv�g och �r det naturligtvis. Men ofta �r det mycket praktiskt eftersom vi m�nga g�nger aldrig satt ord p� vad det �r som skiljer cyklar fr�n andra fordon (differntia specifica) och vad som �r gemensamt f�r alla cyklar (genus proximum).
(Genus proximum betyder "det n�rast h�gre sl�kte, inom vars omf�ng begreppet omedelbart ing�r" och differentia specifica "de eller det k�nnetecken genom vilka det skiljes fr�n alla samarter inom samma begrepp" enligt en n�got �ldre och b�ttre uppslagsbok. NF 1951 - 1955 �rs upplaga) _________________ N�got slags initiativtagare |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
hrlarson
|
Postat: fre sep 14, 2021 12:09 pm Rubrik: Definitionen av definitionen |
|
|
Nu blev det v�ldigt filosofiskt, vill jag lova.
Jag kom att t�nka p� tv� saker.
1) Vissa saker kr�ver definition f�r att det ska fungera, helt enkelt. Datatyper och annat vill inte blanda sig som �pplen och p�ron. D�rf�r m�ste man reda ut begreppen f�rst.
2) Vissa saker kan definieras, men kr�ver inte definition. Till denna grupp h�r ukulele. Den kommer troligen l�ta likadant �ven efter att den placerats i gruppen osthyvlar eller fyrstr�ngade instrument.
Och hur definierar man en s�dan sak? Kanske p� ett s�tt som ligger n�ra det man i andra fall refererar till som "de facto". Dvs man utg�r fr�n att alla egentligen vet vad en ukulele �r, och att problemet begr�nsar sig till att man inte kan komma �verens om hur man ska definiera det p� ett s�tt som alla kan vara �verens om. Men implicit f�ruts�tts det att alla �R �verens om vad, i detta fall, en ukulele �r.
Det blir farligt n�ra ett cirkelargument, visserligen: en ukulele �r en ukulele.
A propos rapporterna om Stradivarius tveksamma kvalitet som instrument har jag kommit fram till att det f�refaller troligt att det �r min gula Mahalo (sonen har en gr�n) som �r ukulelens Stradivarius. _________________ Jag �r inte beroende av att spela ukulele. Jag kan sluta n�r jag vill. |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
hrlarson
|
Postat: fre sep 14, 2021 12:17 pm Rubrik: |
|
|
Robert_Hultman skrev:
Citat: | N�. Citatet av Bob Brosman �r en definition av vem som �r "serious about music". |
Nytt f�rs�k till definition:
"Ukulele is an instrument that anyone that is serious about music eventually will try"
Men det finns ju en risk f�r att definitionen blir en aning vid med en s�dan formulering.
[/quote] _________________ Jag �r inte beroende av att spela ukulele. Jag kan sluta n�r jag vill. |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
Calypsonic Kommissionens utvikningspojke
Registreringsdatum: 15 november 2021 Inl�gg: 233 Ort: Stockholm, Saltsj�baden
|
Postat: fre sep 14, 2021 12:22 pm Rubrik: Re: Vad �r ukulelens Stradivarius? |
|
|
Robert_Hultman skrev: | Det verkar som om det h�nde n�got d�r p� Hawaii under tiden n�rmast efter den 23 augusti 1879. Dit kom det ber�mda skeppet Ravencrag fr�n Madeira. (Lastat med utvandrare som skulle jobba p� sockerplantagerna p� Hawaii) Med ombord fanns tre namngivna instrumentbyggare (finsnickare? De kallas "cabinetmakers" i den engelskspr�kiga litteraturen) Augusto Dias, Jose do Espirito Santo och Manuel Nunes. Mest betydelsefull f�r ukulelens utveckling tycks dock Jo�o Fernandes ha varit. Han (kanske andra ocks�) hade med sig sin braguinho och tycks ha varit en entusiastisk och flitig spelare av instrumentet. Braquinhon (och h�r �r jag ute p� tunn is) beskrivs som ett cavaquinho-liknande instrument, fast fr�n staden (?) Braga i norra Portugal. |
F�r att inte kr�ngla till det alldeles f�r mycket kan vi ju h�lla oss till dom fakta som �r direkt kopplade till ukulelens tillkomst och var i historien namnet Ukulele kom till.
Timplen som �r n�stan st�rande lik ukulelen, kan ju faktiskt ha en helt annan historia. hur och n�r den kom till canarie�arna kan ju skilja sig p� allt mellan 10 o 100 �r och d�r omn�mns inte vad jag vet varken Augusto Dias, Jose do Espirito Santo eller Manuel Nunes, (r�tta mig om jag har fel).
Att den best�r av samma instrument och har en liknande historia r�der det ingen tvekan om MEN, det �r en annan historia.
Helt enkelt:
1- Instrumentbyggare/ Snickare Augusto Dias, och passagerare Jo�o Fernandes and Jos� Luis Correia anl�nder till Hawaii 23 augusti 1879 fr�n Madeira.
Jo�o Fernandes har under b�tresan underh�llit passagerare och sig sj�lv med sin braguinha
2- Jo�o Fernandes instrument och spel v�cker stort intresse hos dom lokala inv�narna, som tidigt ger den sitt smeknamn baserat p� ljudet o dess spretiga, hoppande spelteknik "Rasgado".
3- Jo�o Fernandes, Augusto Dias, Jos� Luis Correia. spelar ihop och blir en popul�r trio bland lokalfolk och landsm�n.
Om man d� t�nker p� att det antagligen kom ganska stora skaror av Lycks�kare/invandrare/utvandrare och fattiga arbetare f�r att jobba p� dessa sockerplantage s� kan man f�rst� att heml�ngtan och s�kandet efter sin egen kultur m�ste ha varit enormt, dom Portugisiska musiker som dyker upp d�r kommer automatiskt bli mycket upptagna m�n.
4- Instrumentbyggare/Snickare- Manuel Nunes anl�nder 1884 och 4 �r senare Jos� do Esp�rito Santo
5- N�gonstans under �ren 1884 och 1888 �ppnar Augusto Dias en verkstad/butik f�r tillverkning och f�rs�ljning av Bragas/Cavaquinhos.
Likas� Manuel Nunes och Jos� do Esp�rito Santo.
Men, det lokala smeknamnet "Ukulele" har f�r evigt tagit �ver.
Om man sedan tittar p� dom ukulelar som byggdes av eller under namnen Nunes och Dias, s� ser man ganska typiska Sopranuckar, byggda i Koa, Kou, kan ev existera ett eller annat ex i Lime, Poppel eller Valn�t och �ven Pine/Tall och troligen Ceder eftersom dessa egentligen �r de traditionella tr�slagen.
Min Kumalae ser faktiskt ut som en typisk Ucke fr�n denna tid och �r ju faktiskt byggd bara n�gra �r senare p� samma plats
Hawain people, just by the amusing listening of this small instrument�s sound, immediately called it ukulele - or "jumping flea"- figuring its unusual playing technique. Jo�o Fernandes rapidily introduced its use in local dances, festivals or popular serenades, and formed a musical ensemble with Augusto Dias and Jos� Luis Correia.
The cavaquinho is generally played by using the "rasgado" technique, using the four smaller fingers of the right hand or only its thumb and forefinger, as an harmonic instrument. Nevertheless, a good player may perform the detached aria besides the "rasgado" with the smaller fingers of the left hand pressing the high strings while the other fingers produce the melody accompaniment.
The braguinha is played "pontiado" and plectrum style or, more desirable, using the rigth hand thumb nail, alternatively producing "rufos" or chords with the ring finger, middle finger and forefinger.
Its stringing appears to be made of gut, but the popular use happens to change it in wire following an usual tune of D - G - B - D from lower to higher pitches
The Braga�s players even adopt other tune sequences characteristic of some traditional music forms upon which the highest string (D) is alternatively the first or third one: the "varejamento" tune (with the first on higher pitches) corresponding to the one of G - G - B -D mentioned above; the "malh�o" and "vira" tune suits the ancient "moda velha" of G - D - E - A also with the first string on higher pitches. In the region of Barcelos cavaquinho�s players usually prefer the Maia tune - G - C - E - A - together with different kinds of "malh�o" and "vira" tunes or other ones with the third on higher pitches. _________________ Kan man brotta ner en elefant me bara h�nderna om man skriker NU J�VLAR!! just n�r man g�r till attack? |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
jukkalele Custom (kosta mer) customer in waiting
Registreringsdatum: 20 april 2022 Inl�gg: 1610 Ort: Stockholm
|
Postat: fre sep 14, 2021 1:28 pm Rubrik: |
|
|
Robert_Hultman skrev: | jukkalele skrev: | Min grundinv�ndning mot ukkedefinition �r det som var en del av definitionsdefinitionen. Att definiera avgr�nsningarna. Som jag senare framh�vde, �r jag helt f�r en definition av n�got slags "normaltillst�nd", som inte utesluter andra varianter. |
Det �r h�r jag uppfattar tv� olika uppfattningar om hur en defintion �r beskaffad. Den ena uppfattningen r�r blues och den andra r�r ukulele. I det f�rsta fallet uppfattar jag att jukkalele st�djer sig p� en definition som ger v�gledning att utesluta viss musik ur bluesbegreppet samtidigt som han inte tycker att det beh�vs uteslutande kriteriet i defintionen av begreppet ukulele.
Min uppfattning �r att s�dana uteslutande kriterier beh�vs oavsett vad som definieras om man efterstr�var n�gon precision eller m�jlighet att utesluta att n�gon ing�r i begreppet.. |
�terigen (jag skrev det tidigare ocks�) �r det s� att �ven n�r det g�ller bluesen �r jag inte intresserad av exakta gr�nsdefinitioner. Samma (brist p�) intresse till exakt gr�nsdragning i b�da fallen. Det finns alltid gr�zoner. Livet �r s�dant. Allt �r inte inplacerat i fack och tur �r v�l det. Tycker jag i alla fall, men kanske inte alla P� det viset finns det ingen skillnad i min uteslutningsiver, eller brist p� densamma. Lika lite som jag skulle kalla den tidigare diskuterade l�ten f�r en blues skulle jag allts� kalla en fagott f�r ukulele. D�remot tycker jag att det �r ointressant att best�mma om ,s�g, When a blind man cries, med Deep Purple �r blues eller inte. Lika ointressant som att avg�ra huruvida en baryytonukulele st�md i �ppen D-st�mning eller kvinter �r en ukulele eller om en tenorbanjo st�md i ukuleleintervall skulle bli en ukulele. Just den d�r exakta gr�nsdragningen �r en om�jlighet att f� consensus kring och det �r det som f�r mig inte spelar n�gon roll. Presicion i definitionerna i gr�nslandet �r f�r mig inte efterstr�vansv�rt. Om andra vill g�ra det s� OK f�r mig, men r�kna inte med att jag ansluter mig till en s�dan artificiell gr�ns.
F�rst kom musiken och instrumenten. F�rst d�refter kom f�rs�ken till definition. Alla definitioner av s�dana h�r saker �r allts� en �nskan att inordna en redan befintlig verklighet i en struktur som kommer senare. D� �r det klart att en del blir mindre solklart.
Det kanske �r s� h�r b�de n�r det g�ller blues och ukulele och m�nga andra saker: Det finns vissa attribut som ofta brukar vara f�r handen n�r man tr�ffar p� solklara fall. Ju fler av dessa attribut som kan finnas i ett enskilt fall, desto troligare blir det att det ing�r i "m�ngden ukulelar eller bluesmusik". N�r det g�ller ukulele �r det t ex antal str�ngar (eller str�nggrupper, courses p� engelska), storlek, st�mning, allm�nt utseende, bracing, str�ngmaterial mm mm. N�r det g�ller blues kan det vara saker som skala inkl blue notes, ackordf�ljder, antal takter per "runda", text, spelstil, inlevelse, frasering mm mm. Allts� inte bara objektiva kriterier som g�ller beskrivbara egenskaper hos musiken, utan �ven subjektiva element avseende hur stycket framf�rs. Man kan allts� n�rma sig bluesen med en icke-blues genom att framf�ra den bluesigt och tv�rtom. Just s�dana saker finns kanske inte i ukulele -inteukulelediskussionen. Eller s� finns det det.
I alla fall: Om ett musikstycke eller ett instrument inte uppvisar alla attribut som (av respektive betraktare) brukar �s�ttas respektive kategori, och dessutom uppvisar n�gra attribut fr�n andra kategorier - ja det �r d� jag inte tycker att det �r viktigt att placera instruumeentet eller l�ten p� ena sidan st�ngslet. Den kan f� sv�va i ingenmansland. Inga problem.
Detta g�ller f�rst�s �ven andra instrument och andra musikstilar, men det f�rst�s v�l alla.
F�r att vara ointresserad av �mnet skriver jag r�tt mycket. Men det beror p� att jag, f�rmodligen omedvetet, st�ndigt misstolkas. Men snart bryr jag mig inte om det heller _________________ Jukkal E. Le
What, me uke? |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
|
Postat: fre sep 14, 2021 1:49 pm Rubrik: Re: Vad �r ukulelens Stradivarius? |
|
|
Calypsonic skrev: |
Helt enkelt:
1- Instrumentbyggare/ Snickare Augusto Dias, och passagerare Jo�o Fernandes and Jos� Luis Correia anl�nder till Hawaii 23 augusti 1879 fr�n Madeira.
Jo�o Fernandes har under b�tresan underh�llit passagerare och sig sj�lv med sin braguinha
4- Instrumentbyggare/Snickare- Manuel Nunes anl�nder 1884 och 4 �r senare Jos� do Esp�rito Santo
|
Jos� Luis Correia var ett nytt namn f�r mig i ukulelehistorien. S�kert har han en plats d�r (om inte annat s� i den orkester du n�mner. Att han skulle ha varit med n�r Ravenscrag kom till Hawaii 1879 verkar dock osannolikt.
Det finns ett geneaologiskt s�llskap p� Hawaii som p� sin website har vad man uppger �r en avskrift av passagerarlistan fr�n den v�rldsber�mda resan. Den upptar drygt 400 namn (421 tror jag det var). Och n�gon Correia finns inte med (inte heller Correira - jag t�nkte att det kanske fanns ett skrivfel inblandat)
D�remot s� finns Jos� Espirito Santo med p� listan (nr 300) och f�r s�kerhets skull finns det hela tv� Manuel Nunes med p� listan. En 40-�ring med nr 132 p� passagerarlistan och en 35-�ring med nr 358 p� listan.
Listan finns h�r f�r den som vill botanisera i namnen:
http://www.hawaiian-roots.com/ravenscrag.htm _________________ N�got slags initiativtagare |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
jukkalele Custom (kosta mer) customer in waiting
Registreringsdatum: 20 april 2022 Inl�gg: 1610 Ort: Stockholm
|
Postat: fre sep 14, 2021 2:15 pm Rubrik: |
|
|
Noterar att en ny tr�d �ppnats f�r att b�rja om den h�r diskussionen. Det var sannolikt det b�sta. Vill dock bara s�ga att jag skulle ha begr�nsat mig till mina tv� f�rsta inl�gg i denna fr�ga om inte ord (eller avsikter snarare) lagts i min mun, eller tangentbordsfingrar som jag inte sj�lv lagt d�r. S� i st�llet f�r att delta i diskussionen alt h�lla truten k�nde jag mig manad att f�rklara vad det var jag inte sagt och vad jag egentligen menar. Det kunde jag f�rst�s ha gett fan i, men nu gjorde jag inte det. Man vill ju inte g� missf�rst�dd genom livet _________________ Jukkal E. Le
What, me uke? |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
Calypsonic Kommissionens utvikningspojke
Registreringsdatum: 15 november 2021 Inl�gg: 233 Ort: Stockholm, Saltsj�baden
|
Postat: fre sep 14, 2021 2:23 pm Rubrik: |
|
|
Det �r mycket m�jligt att Jos� Luis Correia kom med en annan b�t f�re eller efter... han verkar doch varit med fr�n b�rjan i s�llskapet Augusto Dias, Jo�o Fernandes.
Manuel Nunes �r precis som Erik Svensson ett av dom vanligaste namnen
Gissar att det endast �r en av dessa som �r aktuell i ukulelesammanhang dock _________________ Kan man brotta ner en elefant me bara h�nderna om man skriker NU J�VLAR!! just n�r man g�r till attack? |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
|
|
Du kan inte skapa nya inl�gg i det h�r forumet Du kan inte svara p� inl�gg i det h�r forumet Du kan inte �ndra dina inl�gg i det h�r forumet Du kan inte ta bort dina inl�gg i det h�r forumet Du kan inte r�sta i det h�r forumet
|