Forumindex Ukulelekommissionens forum

 
 Vanliga fr�gorVanliga fr�gor   S�kS�k   MedlemslistaMedlemslista   Anv�ndargrupperAnv�ndargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in f�r att l�sa dina meddelandenLogga in f�r att l�sa dina meddelanden   Logga inLogga in 

Ukulelelektioner i Falun
G� till sida 1, 2  N�sta
 
Skapa nytt �mne   Svara p� �mnet    Forumindex -> Evenemang
F�reg�ende �mne :: N�sta �mne  
F�rfattare Meddelande
Axel



Registreringsdatum: 08 januari 2007
Inl�gg: 76
Ort: Str�ngn�s

Inl�ggPostat: tis sep 11, 2021 8:58 pm    Rubrik: Ukulelelektioner i Falun Svara med citat

Jag har blivit r�tt mycket mer bevandrad i ukulelens underbara v�rld sen vi s�gs sist (och sen jag la upp de t�ntiga videosarna p� youtube) och har efter att ha visat lite ukulele f�r en kulturmedveten arbetare p� "Arenan" i Falun f�tt jobb som ukulele-l�rare!

Lektionerna kommer vara upplagda som kurser och kommer att kosta 200kr f�r cirka 8-12 lektioner med en konsert p� slutet.

Om det �r n�gon som bor i Falun eller i n�romr�det som k�nner att de vill bevandra de heliga ukulelernas dal och f�rdjupa sina kunskaper om ukulelens m�jligheter s� �r det bara att g� in p� www.falun.se/arenan och anm�la sig.

Vi kommer att spela allt ifr�n Frank Zappa och Toto till Cornelius Vresjwik och broder Jakob.

/Axel
_________________
"Legolas"

Krya p� dig Robert!
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Bes�k anv�ndarens hemsida
Robert_Hultman
Diktator light


Registreringsdatum: 21 april 2022
Inl�gg: 1779
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: tis sep 11, 2021 9:22 pm    Rubrik: Svara med citat

Kul och Grattis Falun!

Meddela mig n�r det drar ihop sig till konsert. Jag kan t�nka mig att komma OM du lovar att ni inte spelar unisont i gruppen utan jobbar med st�mmor (av enklaste slag - dvs olika strumming-m�nster s�tt att ta ackorden) och t�nker p� dynamiken i framf�randet. G�r ni det riskerar ni med ens att bli Sveriges b�sta ukuleleband!


(PS Hyr in en basist av n�got slag ocks�)
_________________
N�got slags initiativtagare
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
J�rgen
Kommissionens Lautsprecher


Registreringsdatum: 31 januari 2006
Inl�gg: 774
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: ons sep 12, 2021 6:17 pm    Rubrik: Svara med citat

Kul att du utvecklas i positiv riktning Axel (och grattis till att du kommit in p� det musikgymnasium du hade t�nkt plugga p�. F�r jag gissar att det �r d�rf�r du �r i Falun). Very Happy

Att l�ra andra �r att l�ra sig en massa om sig sj�lv.


BTW, vad blir det av Zappa? (jag �r sj�lv stor Zappa-fan).
_________________
http://jetbloggen.blogspot.com/
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Robert_Hultman
Diktator light


Registreringsdatum: 21 april 2022
Inl�gg: 1779
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: ons sep 12, 2021 6:53 pm    Rubrik: Svara med citat

"I am the slime from your video. Oozin along on your livingroom floor..."

En av mina Zappafavvisar, men jag tror inte jag en skulle f�rs�ka ge mig p� att spela den p� ucke....

(Hur stavas Oosing, f�r �vrigt?)
_________________
N�got slags initiativtagare
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
jukkalele
Custom (kosta mer) customer in waiting


Registreringsdatum: 20 april 2022
Inl�gg: 1611
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: ons sep 12, 2021 6:58 pm    Rubrik: Svara med citat

Oozing

Fast man ska inte lita p� den gode Franks stavning. Bet�nk f�ljande rader fr�n Camarillo Brillo (s� som jag minns stavningen)

She took off her rancid poncho
and lay down nekkid on the floor
We did it till we were unconcho
and it was useless anymore

Going to Montana soon
Gonna be a dental floss tycoon

_________________
Jukkal E. Le

What, me uke?
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Axel



Registreringsdatum: 08 januari 2007
Inl�gg: 76
Ort: Str�ngn�s

Inl�ggPostat: tor sep 13, 2021 1:44 pm    Rubrik: Svara med citat

Av Zappa kommer jag nog k�ra Bobby brown som en l�t att b�rja med, den �r ju som apans s�ng; v�ldigt l�tt men otroligt publikfriande.

Vi kommer definitivt att jobba med st�mmor, sj�lv hoppas jag �ven p� lite st�ms�ng om det �r n�gon annan �n jag sj�lv som kan/vill sjunga.

Jag har ju massor av musikkompisar p� konservatoriet som jag kan "hyra in" f�r att spela med oss.

Jag �r lite deppig �ver att jag inte varit p� n�got m�te p� 100 �r plus att jag �r skyldig J�rgen 150kr ocks�.

Det skulle vara j�ttetrevligt om n�gra kom och tittade, jag kan utlova en riktig show om jag f�r best�mma hur vi ska g�ra det!

/Axel


L�ttips: Heaven on their minds. (Sv�raste ackordbytena jag sett p� l�nge.... I 7/8 !)
_________________
"Legolas"

Krya p� dig Robert!
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Bes�k anv�ndarens hemsida
Plink-plonk
Kommissionens entusiast


Registreringsdatum: 20 mars 2006
Inl�gg: 464

Inl�ggPostat: fre sep 14, 2021 9:42 am    Rubrik: Svara med citat

Axe! Du vet att vi alltid h�ller en stol �t dig och dessutom tror jag nog att J�rgen med gl�dje eftersk�nker 150 bagis till en fattig student. Gl�m skulden och l�gg dem p� en t�gabiljett ist�llet vid tillf�lle Smile
_________________
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
J�rgen
Kommissionens Lautsprecher


Registreringsdatum: 31 januari 2006
Inl�gg: 774
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: fre sep 14, 2021 9:18 pm    Rubrik: Svara med citat

Plink-plonk skrev:
Axe! Du vet att vi alltid h�ller en stol �t dig och dessutom tror jag nog att J�rgen med gl�dje eftersk�nker 150 bagis till en fattig student. Gl�m skulden och l�gg dem p� en t�gabiljett ist�llet vid tillf�lle Smile

S� �r det. Very Happy

Hellre en glad Axel i Kommissionen en n�gra trista papperslappar i pl�nboken.


N�r du blir rik megak�ndis Axel, s� �r det helt OK om du bjuder mig p� Grand eller bara p� lilla Lux. Wink
_________________
http://jetbloggen.blogspot.com/
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Axel



Registreringsdatum: 08 januari 2007
Inl�gg: 76
Ort: Str�ngn�s

Inl�ggPostat: tis sep 18, 2021 11:27 am    Rubrik: Svara med citat

Jag fick idag veta att ingen �r anm�ld �n Shocked

men det beror antagligen p� att studief�rbundet har satt ett �verpris p� kurserna... 200kr, och d� st�r det inte hur mycket lektioner man f�r...

Jag f�r snacka lite vett med etablissemanget.
_________________
"Legolas"

Krya p� dig Robert!
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Bes�k anv�ndarens hemsida
Axel



Registreringsdatum: 08 januari 2007
Inl�gg: 76
Ort: Str�ngn�s

Inl�ggPostat: m�n sep 24, 2021 3:38 pm    Rubrik: Svara med citat

Nu har det b�rjat ramla in anm�lningar och f�rsta lektionen �r p� onsdag klockan 19.00.

Har ni n�gra tips p� bra l�tar ?
_________________
"Legolas"

Krya p� dig Robert!
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Bes�k anv�ndarens hemsida
Robert_Hultman
Diktator light


Registreringsdatum: 21 april 2022
Inl�gg: 1779
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: m�n sep 24, 2021 4:21 pm    Rubrik: Svara med citat

Ackorden D G och A �r ju hyffsat enkla s� jag skulle utg� fr�n dem. Oavsett vad dina elever har f�r musikbakgrund f�r man f�rmoda att de �r nyb�rjare p� just ukulele och att alla ackordgrepp d�rf�r �r nya, "besv�rliga" och ok�nda f�r dem.

Kanske spelar de musik sedan tidigare, fast p� ett annat instrument. Om det �r s� kommer de ju att kunna spela en massa l�tar s� snart de f�tt grepp om D, G och A. Annars kommer de i alla fall att k�nna igen en massa l�tar som du kan komma dragandes med. Varenda bluestolva g�r ju att spela i D med de ackorden.

Men f�rsta g�ngen skulle jag visa de tre ackorden och l�ta alla �gna en stund �t att �va dem. Men eftersom man ju vill spela n�gonting s� fort som m�jligt kanske man ska fokusera den f�rsta lektionen p� en tv�ackordsl�t. F�rslagsvis "Jambalaya". G�r utm�rkt att spela med G och D.

Om den sitter och k�nns f�rdigspelad innan lektionen �r slut kan man �gna �terstoden �t bluestolvan. Den kan alla dessutom f� som l�xa s� att den sitter n�sta g�ng ni ses. � d� kan ni ju krydda bluestolvan med en shufflerytm (och d�rmed 6:orna till de tre akorden) och d�rtill sjuorna p� l�mpliga st�llen i bluestolvan.

Den enda lektion jag gett (det var d� tv� 40-�ringar som fick lektionen i present - tillsammans med mycket annat mer v�rdefullt - De var musikaliska och spelade alla m�jliga instrument men inte ukulele, s� de var v�ldigt l�raktiga och tyckte att det var ett bra uppl�gg (sa de iaf).

De greppade snabbt och vi spelade flera 3-ackordl�tar bla "Nu gr�nskar det" (D, A, G signerat J S Bach) vilket passade bra eftersom detta var i Hagaparken p� v�ren.
_________________
N�got slags initiativtagare
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
jukkalele
Custom (kosta mer) customer in waiting


Registreringsdatum: 20 april 2022
Inl�gg: 1611
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: m�n sep 24, 2021 4:39 pm    Rubrik: Svara med citat

Robert talar med okluven tunga. Om det �r rena nyb�rjare, kanske man inte ska fokusera s� mycket p� l�tar. L�r dem D och G till att b�rja med. Bara att byta mellan dem kan ju ta lite tid om man aldrig spelat n�got f�rut. N�r de kan det, spela t ex Jambalaya med dem. Introducera A. Sedan �r du n�stan hemma. Miljarder l�tar att spela. �nnu fler n�r du sedan visar dem Bm. D Bm G A �r ju en klassisk ackordf�ljd.

Hur l�ngt p� denna resa du hinner f�rsta dagen �r sv�rt att veta. Men om de �r nyb�rjare, kan det inte bli aktuellt att l�ra sig massor av l�tar. Om de kan en del redan, kan det ju d�remot g� fort.
_________________
Jukkal E. Le

What, me uke?
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Axel



Registreringsdatum: 08 januari 2007
Inl�gg: 76
Ort: Str�ngn�s

Inl�ggPostat: m�n sep 24, 2021 7:10 pm    Rubrik: Svara med citat

Jag har ingen aning om hur mycket de kan spela.

Men i falun finns det mycket folk som lyssnar p� samma musik som jag s� det blir nog knocking on heavens door och s�nt.

Det kan ju vara s� att en aldrig har h�llt i ett instrument och en annan spelar economysweeppicking p� elgitarr. det skulle vara det v�rsta scenariot. Smile

Jag har haft lite trumlektioner f�rut s� jag tror iallafall inte pedagogiken �r n�got problem.
_________________
"Legolas"

Krya p� dig Robert!
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Bes�k anv�ndarens hemsida
Axel



Registreringsdatum: 08 januari 2007
Inl�gg: 76
Ort: Str�ngn�s

Inl�ggPostat: s�n okt 07, 2007 9:12 pm    Rubrik: Svara med citat

jag har haft tv� lektioner hittils och det har varit j�ttekul, mina k�ra elever utvecklas j�ttefort Smile
_________________
"Legolas"

Krya p� dig Robert!
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Bes�k anv�ndarens hemsida
Robert_Hultman
Diktator light


Registreringsdatum: 21 april 2022
Inl�gg: 1779
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: s�n okt 07, 2007 9:39 pm    Rubrik: Svara med citat

Vad har ni spelat d�?
_________________
N�got slags initiativtagare
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inl�gg nyare �n:   
Skapa nytt �mne   Svara p� �mnet    Forumindex -> Evenemang Alla tider �r GMT + 1 timme (svensk normaltid)
G� till sida 1, 2  N�sta
Sida 1 av 2

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte svara p� inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte �ndra dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte ta bort dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte r�sta i det h�r forumet


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2006