Forumindex Ukulelekommissionens forum

 
 Vanliga fr�gorVanliga fr�gor   S�kS�k   MedlemslistaMedlemslista   Anv�ndargrupperAnv�ndargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in f�r att l�sa dina meddelandenLogga in f�r att l�sa dina meddelanden   Logga inLogga in 

Ukulele-ballader

 
Skapa nytt �mne   Svara p� �mnet    Forumindex -> Egna inspelningar
F�reg�ende �mne :: N�sta �mne  
F�rfattare Meddelande
Roosen



Registreringsdatum: 03 juli 2005
Inl�gg: 45

Inl�ggPostat: m�n sep 10, 2021 11:44 pm    Rubrik: Ukulele-ballader Svara med citat

Som l�tskrivare har jag g�tt fr�n g****r till att n�stan uteslutande b�de komponera och framf�ra mina l�tar med ukulele.

H�r finns ca 4% av mina l�tar
http://www.myspace.com/marcusroos

H�r finns fler
http://www.sanesociety.org/sw/roosen
_________________
__________________
Marcus
www.ukulelesolen.se
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida MSN Messenger
Robert_Hultman
Diktator light


Registreringsdatum: 21 april 2022
Inl�gg: 1790
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: ons sep 19, 2021 12:49 pm    Rubrik: Svara med citat

Det blev s� m�nga l�tar p� en g�ng d�r att "uppgiften" att lyssna och m�jligen kommentera blev ovanligt stor. Men man kan ju ta dem en och en (och de f�rtj�nar att inte klumpas ihop i n�got "ja, det var v�l bra")

N�r nu Sommarstad �r uttagen till Hitmakers k�nns det naturligt att b�rja med den.

Jag gillar l�ten. Den har en sk�n och somrig rytm och en melodi som flyter fram l�tt och ocks� k�nns somrig. � s� finns det n�got lite nostalgiskt d�r n�gonstans i melodin. Det �r mycket som ska st�mma i en "hit" och jag har aldrig varit i n�rheten av att skriva n�got som har s�na hit-kvaliteter som den h�r l�ten.

Ska man hitta n�gon svaghet hos den s� ser jag det m�jligen i texten. P� samma s�tt som jag sj�lv har en ben�genhet att g�ra n�r jag skriver texter ber�ttar du "allt". "Vann gjorde den som hade flest" (eller s� ungef�r) g�r en textrad. S� gick leken med stenarna s�kert till men det �r en on�digt detaljerad upplysning. Ju mindre detaljerat och precist, desto fler som kan k�nna igen sig och tolka in sin verklighet, sina minnen och sina bilder i texten...

�ven om denna inv�ndning tar lika mycket text i anspr�k som det inledande ber�mmet �r det inte n�gon s�rskilt stor inv�ndning. Det finns ocks� f�rtj�nster hos texten. Jag tycker det �r modigt av dig att v�ga ge dig i kast med "sentimentala" teman som barndomsminnen (och �nnu mer i nallebj�rnens s�ng). Risken �r ju �verh�ngande att det blir �verdrivet sentimentalt och d�rmed f�nigt eller sliskigt (plus naturligtvis risken att om man g�r det f�r bra det blir s� tr�ffande att lyssnaren skjuter l�ten ifr�n sig f�r att den blir k�nslom�ssigt jobbig att ta till sig). Du h�ller dig p� r�tt sida gr�nsen, tycker jag och ror iland det sentimentala utan att det blir bj�ffs.
_________________
N�got slags initiativtagare
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
jukkalele
Custom (kosta mer) customer in waiting


Registreringsdatum: 20 april 2022
Inl�gg: 1626
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: ons sep 19, 2021 6:56 pm    Rubrik: Svara med citat

Nu har jag lyssnat p� n�gra, men koncentrerar mig ocks� p� "Sommarstad". Det mesta g�ller �ven andra l�tar.

F�rst: Detta �r inte min favoritgenre direkt. Det p�minner r�tt mycket om en del av Per Gessles l�tar, vilket �r att se som ber�m, men jag personligen �r inte s�rskilt f�rtjust i honom.

Med det ur v�gen, s� tycker jag �nd� att det �r v�l ihopsnickrade l�tar som �r genomt�nkt arrangerade och bra utf�rda. Texterna �r personliga. Den h�r typen av sm� vardagsbetraktelser riskerar att bli banala. Jag tror dock att just detaljer som att den som hade flest stenar vann ger dem en verklighetspr�gel och konkretisering som g�r att det undviks. P� det viset �r det r�tt likt mina idoler Torsson, vars b�sta l�tar handlar om t ex fotbollsmatcher, l�ngtr�kiga tal, charterresor osv osv. Vardagliga icke-h�ndelser som inte beskrivs i svepande generella termer utan med vissa utvalda detaljer som skapar en helhet som �r st�rre �n verkligheten.

Fan, jag kanske borde b�rja skriva f�r kultursidorna. Detta var v�l ungef�r lika bergripligt Laughing
_________________
Jukkal E. Le

What, me uke?
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Robert_Hultman
Diktator light


Registreringsdatum: 21 april 2022
Inl�gg: 1790
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: ons sep 19, 2021 9:55 pm    Rubrik: Svara med citat

Hehe

Inte blir man klokare av att ta del av kommentarerna h�r!? Mindre detaljer s�ger en. bra att det �r s� mycket detaljer s�ger den andre...suck!
_________________
N�got slags initiativtagare
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
jukkalele
Custom (kosta mer) customer in waiting


Registreringsdatum: 20 april 2022
Inl�gg: 1626
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: tor sep 20, 2021 3:07 pm    Rubrik: Svara med citat

Ja, visst �r vi ena anarkistiska oberoende tyckare som skriver vad som faller oss in? Det �r f�r lite ordning h�r.... Laughing
_________________
Jukkal E. Le

What, me uke?
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Roosen



Registreringsdatum: 03 juli 2005
Inl�gg: 45

Inl�ggPostat: tor sep 20, 2021 10:36 pm    Rubrik: Svara med citat

Tack f�r erat tyckeri.

- F�r m�nga detaljer
- BRA med detaljer

Sp�nnande...

Har blivit j�mf�rd med Gessle en g�ng tidigare. Det var d� jag spelade upp en liveinspelning fr�n Karlskoga Folkh�gskola.
De jag spelade upp l�ten f�r trodde helt sonika att det var en gammal inspelning med just Gessle. Eller ja... Gyllene Tider.

Nu handlade det om solo-gessle antar jag.

Det jag brottas med nu �r att "Sommarstad" (som jag f�r �vrigt skrev p� ett nattpass 2005 d� jag vikarierade inom psykiatrin) inte �r den l�ten jag k�nner mest f�r. Hade �rligt talat hoppats att n�gon annan l�t skulle ha g�tt vidare.
�nd� �r den tydligen s� bra att den stack igenom bland flera tusen andra l�tar.

Hur ska jag g�ra f�r att kunna framf�ra den med den passion som den trots allt f�rtj�nar?
_________________
__________________
Marcus
www.ukulelesolen.se
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida MSN Messenger
Visa inl�gg nyare �n:   
Skapa nytt �mne   Svara p� �mnet    Forumindex -> Egna inspelningar Alla tider �r GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte svara p� inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte �ndra dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte ta bort dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte r�sta i det h�r forumet


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2006