Forumindex Ukulelekommissionens forum

 
 Vanliga fr�gorVanliga fr�gor   S�kS�k   MedlemslistaMedlemslista   Anv�ndargrupperAnv�ndargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in f�r att l�sa dina meddelandenLogga in f�r att l�sa dina meddelanden   Logga inLogga in 

Hur har vi det med svenska ukuleleartister?
G� till sida 1, 2  N�sta
 
Skapa nytt �mne   Svara p� �mnet    Forumindex -> Ordet �r fritt
F�reg�ende �mne :: N�sta �mne  
F�rfattare Meddelande
Robert_Hultman
Diktator light


Registreringsdatum: 21 april 2022
Inl�gg: 1790
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: m�n sep 10, 2021 8:39 pm    Rubrik: Hur har vi det med svenska ukuleleartister? Svara med citat

Att vi �r m�nga som spelar ukulele h�r i landet det vet vi. Det m�ste finnas bort�t 50 000 ukulelelar som antingen spelas p� eller ligger och dammar i n�gon vr�, h�r i landet.

Men �r det s� att det med typiskt svenska f�rtecken mest �r en fr�ga om en breddidrott? N�got slags musikens korpserie?

Ibland tror jag det. Trots att jag varit en devot ukulelefantast i 5-6 �r har jag f� svenska ukuleleidoler. Om jag skulle g�ra en lista �ver 50 ukulelespelare som jag g�rna ville se/h�ra �r det inte s�kert att n�gon enda svensk skulle kvalificera sig p� listan. Thomas Allander kanske. (Jag har faktiskt aldrig h�rt honom spela annat �n uppvisningsspela p� sina roliga ukulelar och uindervisningsspela i TV) Elvira Bira kanske, som en frisk fl�kt i startf�ltet.

Det finns ju en stor kontingent i G�teborg som jag vet v�ldigt lite om. Jonas har jag h�rt spela p� en av kommissionens tr�ffar och p� n�got TV-program, kanske skulle han platsa. Anders Eriksson i Galenskaparna har jag p� TV h�rt leverera ett kvalificerat split stroke-solo. The ukulele ladies, kanske (Jag har i �rlighetens namn uppfattat dem som en k�r som kompar sig p� ukulele. Det �r inte fel. Det g�r de mycket bra, tycker jag. Men det �r mera k�r �n ukuleleensamble i mina �ron.) Nimrod �r en n�rmast legendarisk ukulelespelare, som jag aldrig h�rt. Kanske skulle han platsa...

N�ja vad jag vill med denna tr�d �r att vi listar svenska ukuleleartister, grupper eller solister som ni tycker �r v�rda att lyssna p�. Beskriv vad de g�r, �r och spelar. L�nka g�rna till smakprov (ljud eller video) s� vi andra kan bilda oss en uppfattning.

(Var lite kritiska ocks� �r ni hyggliga. Lista inte kompisg�ng som spelar f�r att det �r kul. Det ska vara en lista med artister med vissa musikaliska/konstn�rliga ambitioner. Eller s�g s� h�r: Du ska vara beredd att betala f�r att h�ra dem, f�r att de ska platsa p� listan)
_________________
N�got slags initiativtagare
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
jukkalele
Custom (kosta mer) customer in waiting


Registreringsdatum: 20 april 2022
Inl�gg: 1626
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: m�n sep 10, 2021 9:10 pm    Rubrik: Svara med citat

Nj�e. Inte renodlade s�dana i alla fall. Jens Lekman skulle jag kunna betala f�r att se. Jag vet inte om han r�knas i sammanhanget, eftersom han ju inte enbart, och inte ens huvudsakligen spelar ukulele. Jag vet inte om han g�r det alls p� sina konserter. Men man beh�ver ju inte vara fundamentalist.

Tomas Allander. Ja kanske. Jag har inte heller h�rt vad han kan g�ra n�r han spelar "p� allvar". Men det �r m�jligt.

Annars vet jag inte. Det g�ller ju inte heller att det vore kul att h�ra en enstaka l�t, utan man ska ju tycka att det �r bra i ett helt set, typ 45 minuter i alla fall. Nej, det �r nog en breddsport, men med �kande bredd blir det st�rre chans att det kommer fram en elit ocks�. Det som lite hindrar det tror jag �r marknadsf�ringen av och d�rmed den allm�nna uppfattningen om ukulelen som ett partyinstrument, eller n�got som �r lite sm�skoj s�d�r. Inget fel med det, iofs. Det �r ju sant det med, men det g�r kanske att de som vill satsa seri�st v�nder sig mot n�got annat h�ll.
_________________
Jukkal E. Le

What, me uke?
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Robert_Hultman
Diktator light


Registreringsdatum: 21 april 2022
Inl�gg: 1790
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: m�n sep 10, 2021 9:26 pm    Rubrik: Svara med citat

N�. Ingen fundamentalism. Att ucken spelar en p�taglig roll tycker jag d�remot att man kan st�lla som krav.

(Vad �r d� en p�taglig roll? - Ja, vete f-n. Men ta Ukulele Ladies som jag "d�mde ut" som en k�r som kompar sig p� ukulele. De platsar naturligtvis med den icke-fundamentalistiska definitionen. Ett band som Mad Tea Party som jag gillar kvalar med knapp n�d in. En kompucke i en ensamble med fyra-fem instrument �r v�l inget egentligt uckeband. Men med tanke p� att "tr�ngseln" inte �r s� stor s� platsar de, menar jag. I framtiden n�r uckebanden blivit fler f�r de kanske l�mna plats �t n�got mer renodlat.)
_________________
N�got slags initiativtagare
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
jukkalele
Custom (kosta mer) customer in waiting


Registreringsdatum: 20 april 2022
Inl�gg: 1626
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: m�n sep 10, 2021 9:37 pm    Rubrik: Svara med citat

Mmm. Men om man nu �r av den uppfattningen att ukulelen (liksom alla instrument) i gruppsammanhang ofta kommer b�st till sin r�tt tillsammans med andra instrument. UOGB �r det lysande undantaget. Annars kan jag nog inte komma p� n�gon ukulelegrupp, som domineras av ukkar och som jag ocks� tycker �r bra. P� samma s�tt som jag inte skulle gilla en grupp med �tta gitarrer eller fem pianon. S� ska det vara band, m�ste det nog oftast bli blandband f�r min del. Annars �r det soloartister eller duos/trios. �r det fler b�r det finnas annat att spela p� ocks�.

Nu �r ju inte Mad Tea Party svenska s� den diskussionen �r irrelevant. Annars hade jag g�rna tagit den Dumma dig Laughing Laughing Laughing
_________________
Jukkal E. Le

What, me uke?
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Robert_Hultman
Diktator light


Registreringsdatum: 21 april 2022
Inl�gg: 1790
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: m�n sep 10, 2021 10:16 pm    Rubrik: Svara med citat

Beh�ver inte "domineras" av uckar. Det r�cker med att ucken har en framtr�dande roll.

� vad �r d� en framtr�dande roll? Jag vet inte s�kert men kanske kan man t�nka s� h�r: Om bandet inte hade varit lika bra utan ucken s� har den en framtr�dande roll. Hade dess roll i bandet lika bra kunnat undvarats eller fyllts av ett annat instrument spelar det inte en framtr�dande roll.
_________________
N�got slags initiativtagare
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
J�rgen
Kommissionens Lautsprecher


Registreringsdatum: 31 januari 2006
Inl�gg: 780
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: m�n sep 10, 2021 10:22 pm    Rubrik: Svara med citat

F�r mig s� handlar det mest om att de flesta som spelar ukulele inte spelar "min" musik
(Lekman kanske �r undantaget som bekr�ftar regeln?). UOGB �r lysande, mest p.g.a. sina underbara arr.,
n�got liknande har vi inte i Sverige vad jag vet. Eller den d�r underbara ryska orkestern som n�gra h�r
hade lyckan att se i Helsingfors.

Jag tycker att det �r trist att ukulelen f�rknippas med (det som tyv�rr m�nga kallar f�r) t�ntig pajasmusik.
Det �r ett underbart litet instrument, som mycket v�l skulle kunna fungera som ensamt instrument, t.ex. i
Deh vieni alla finestra (fr�n Don Giovanni).

Mitt inl�gg ska absolut inte tolkas som ett s�gande av ALLA svenska ukulelemusiker. Jag tycker mycket om vad
flera kommission�rer g�r och ingen skugga ska falla �ver Allander...Anders Eriksson �r kul, men jag skulle inte
k�pa en skiva med karln, om ni f�rst�r vad jag menar. Jag k�per heller inga skivor med Idol-stj�rnor.

Jag k�per d�remot skivor med Monebrother, trots att han inte spelar ukulele (men det borde man kunna �ndra p�,
ukulelespelandet that is... Wink
_________________
http://jetbloggen.blogspot.com/
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Roosen



Registreringsdatum: 03 juli 2005
Inl�gg: 45

Inl�ggPostat: m�n sep 10, 2021 10:31 pm    Rubrik: Svara med citat

Jag k�pte Allanders skiva.
Tror man kan h�ra liiite lite ukulele i bakgrunden p� n�n l�t.
Annars �r det bara gitarrbaserat.

Jag har skrivit musik i 10 �r. De senaste �ren har det n�stan bara varit ukulelebaserade l�tar.
Jag �r inte allt f�r l�ngt att kamma ihop ett skivkontrakt i Norge nu Very Happy

Lite finns att h�ra h�r http://www.myspace.com/marcusroos
_________________
__________________
Marcus
www.ukulelesolen.se
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida MSN Messenger
Robert_Hultman
Diktator light


Registreringsdatum: 21 april 2022
Inl�gg: 1790
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: m�n sep 10, 2021 10:35 pm    Rubrik: Svara med citat

Det finns n�got slags "live-faktor" ocks� som g�r utanp� musiksmaken.

Ta Scheidenbach t ex. Jag tyckte mycket om dem n�r jag h�rde dem i Helsinfors. De spelade l�nge (och v�l) utan att jag tr�ttnade, men jag tror inte att jag skulle lyssna igenom en hel skiva med dem.

Detsamma g�ller en hel del annan musik ocks�. Den f�ngar mig inte n�r jag h�r den p� skiva/n�tet/radio/TV men blir j�ttebra n�r jag h�r och ser artisten live.
_________________
N�got slags initiativtagare
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Robert_Hultman
Diktator light


Registreringsdatum: 21 april 2022
Inl�gg: 1790
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: m�n sep 10, 2021 10:44 pm    Rubrik: Svara med citat

Roosen skrev:
Jag k�pte Allanders skiva.
Tror man kan h�ra liiite lite ukulele i bakgrunden p� n�n l�t.
Annars �r det bara gitarrbaserat.


Jag har f�rst�tt att det �r s� p� skivan "K�rlekens spr�k" (hette den v�l) och det gjorde mig faktiskt en aning besviken.

P� ett s�tt �r det ju l�jligt av mig att tycka att Ukulelemannen "sviker" n�r han v�ljer gitarren framf�r ukulelen n�r han ska vara seri�s. Man kan ju inte tvinga n�gon att spela p� ett instrument om man tycker att ett annat l�mpar sig b�ttre f�r vissa l�tar.

Men samtidigt tycker jag verkligen att han f�rlorar i trov�rdighet som "Ukulelemannen" n�r han inte vill visa att man kan uttrycka "seri�sa" k�nslor p� ett trov�rdigt s�tt med ukulelen. Man kan tycka att han d�rigenom f�rst�rker det f�rh�rskande intrycket av ukulelen som en party-grej, ett l�ttl�rt instrument f�r l�ttsamma l�tar.
_________________
N�got slags initiativtagare
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Roosen



Registreringsdatum: 03 juli 2005
Inl�gg: 45

Inl�ggPostat: m�n sep 10, 2021 10:55 pm    Rubrik: Svara med citat

Robert_Hultman skrev:
Roosen skrev:
Jag k�pte Allanders skiva.
Tror man kan h�ra liiite lite ukulele i bakgrunden p� n�n l�t.
Annars �r det bara gitarrbaserat.


Jag har f�rst�tt att det �r s� p� skivan "K�rlekens spr�k" (hette den v�l) och det gjorde mig faktiskt en aning besviken.

P� ett s�tt �r det ju l�jligt av mig att tycka att Ukulelemannen "sviker" n�r han v�ljer gitarren framf�r ukulelen n�r han ska vara seri�s. Man kan ju inte tvinga n�gon att spela p� ett instrument om man tycker att ett annat l�mpar sig b�ttre f�r vissa l�tar.

Men samtidigt tycker jag verkligen att han f�rlorar i trov�rdighet som "Ukulelemannen" n�r han inte vill visa att man kan uttrycka "seri�sa" k�nslor p� ett trov�rdigt s�tt med ukulelen. Man kan tycka att han d�rigenom f�rst�rker det f�rh�rskande intrycket av ukulelen som en party-grej, ett l�ttl�rt instrument f�r l�ttsamma l�tar.


"K�rlekens sprak", som den fick heta n�r omslaget trycktes fel. (har b�da versionerna av omslaget)

Ja, jag blev ocks� besviken �ver skivan.
�ven p� L�ngholmen blev jag det. Allander g�r sin show lysande (�ven om han verkade ovanligt nerv�s och fumlig p� L�ngholmen).
Men den d�r showen har sett lika ut, �r efter �r. Samma l�tar, samma peruk, samma s�nders�gade ukuleler osv.
(Jag var mer eller mindre med i hans verkstad d� han byggde dessa specialuckar)
Att bara upprepa sig �r ocks� n�got som jag tycker tar bort trov�rdigheten lite.
_________________
__________________
Marcus
www.ukulelesolen.se
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida MSN Messenger
jukkalele
Custom (kosta mer) customer in waiting


Registreringsdatum: 20 april 2022
Inl�gg: 1626
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: m�n sep 10, 2021 10:55 pm    Rubrik: Svara med citat

Robert_Hultman skrev:
Ta Scheidenbach t ex. Jag tyckte mycket om dem n�r jag h�rde dem i Helsinfors. De spelade l�nge (och v�l) utan att jag tr�ttnade, men jag tror inte att jag skulle lyssna igenom en hel skiva med dem.

Det har jag gjort. Flera g�nger. Skitbra. Tycker jag allts�. Innan jag s�g dem live hade jag bara h�rt snuttar p� deras hemsida. De hann liksom inte bli bra innan de tonades. Det kr�ver lite l�ngre stycken som, ja, hela l�tar.

�rligt talat �r det fullst�ndigt ov�sentligt f�r mig som lyssnare om n�gon spelar ukulele eller n�got annat. Jag tycker att det �r kul att spela men lyssnar precis lika g�rna p� annat. Eller kanske till och med hellre. Att lyssna p� amat�rer h�r eller p� Cosmos �r en helt annan sak. Och p� Cosmos postar n�gra som skulle kunna vara professionella. Typ Ukejon, Dominator, Howlin' Hobbit och Craig Robertson. Men om man ska k�pa skivor, g� p� konserter etc �r det inte inte intressant om ukulele finns med. Det som �r intressant �r om jag tycker att det �r bra. D�remot �r det f�rsts kul att tr�ffa andra ukkelirare. Inget �r s� d�r solklart enkelt....

Det h�r b�rjar handla om allt annat �n den ursprungliga fr�gan. Det kanske inte finns n�gra d�. Fast man kanske ska avvakta svar ett tag.
_________________
Jukkal E. Le

What, me uke?
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
J�rgen
Kommissionens Lautsprecher


Registreringsdatum: 31 januari 2006
Inl�gg: 780
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: m�n sep 10, 2021 11:04 pm    Rubrik: Svara med citat

Robert_Hultman skrev:
Det finns n�got slags "live-faktor" ocks� som g�r utanp� musiksmaken.

Det h�ller jag inte med om. Jag �lskar M�tley Cr�e p� skiva med jag har sett dem f�r andra och sista g�ngen lajv (min kompis Janne har sett dem fyra g�nger och det h�r var den sista g�ngen han s�g dem - de s�g).
_________________
http://jetbloggen.blogspot.com/
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Robert_Hultman
Diktator light


Registreringsdatum: 21 april 2022
Inl�gg: 1790
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: m�n sep 10, 2021 11:09 pm    Rubrik: Svara med citat

jukkalele skrev:
�rligt talat �r det fullst�ndigt ov�sentligt f�r mig som lyssnare om n�gon spelar ukulele eller n�got annat.


M� s� vara. Men h�r och nu �r jag intresserad av bra svenska ukuleleartister.

J�rgen skrev:
Jag �lskar M�tley Cr�e p� skiva med jag har sett dem f�r andra och sista g�ngen lajv... de s�g


Negativ live-faktor?
_________________
N�got slags initiativtagare
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Robert_Hultman
Diktator light


Registreringsdatum: 21 april 2022
Inl�gg: 1790
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: tis sep 11, 2021 12:19 am    Rubrik: Re: Hur har vi det med svenska ukuleleartister? Svara med citat

Jag skrev:
Om jag skulle g�ra en lista �ver 50 ukulelespelare som jag g�rna ville se/h�ra �r det inte s�kert att n�gon enda svensk skulle kvalificera sig p� listan.


Nu har jag gjort en s�n lista. Det var inte aktuellt att b�rja fundera �ver svenska artister att ha med bland de 50.

Listan med mina 50 ukulelefavoriter
_________________
N�got slags initiativtagare
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
jukkalele
Custom (kosta mer) customer in waiting


Registreringsdatum: 20 april 2022
Inl�gg: 1626
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: tis sep 11, 2021 7:36 pm    Rubrik: Svara med citat

Robert_Hultman skrev:
jukkalele skrev:
�rligt talat �r det fullst�ndigt ov�sentligt f�r mig som lyssnare om n�gon spelar ukulele eller n�got annat.

M� s� vara. Men h�r och nu �r jag intresserad av bra svenska ukuleleartister.

Tillr�ckligt r�ttvist! (F�r er som inte genast hajade det �r detta allts� en �vers�ttning av "fair enough") Fast detta var ju sista avsnittet i en "thread drift" mot en diskussion och dialog om vad som utg�r en ukuleleartist/grupp. Det var v�l d� jag blev lite filosofisk och t�nkte f�rst att det inte beh�ver vara dominerat av ukkar och s� drog jag den ultimata slutsatsen att om det �r bra �r det bra, oavsett instrument. Och d� blev det v�ldigt OT.
_________________
Jukkal E. Le

What, me uke?
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Visa inl�gg nyare �n:   
Skapa nytt �mne   Svara p� �mnet    Forumindex -> Ordet �r fritt Alla tider �r GMT + 1 timme (svensk normaltid)
G� till sida 1, 2  N�sta
Sida 1 av 2

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte svara p� inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte �ndra dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte ta bort dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte r�sta i det h�r forumet


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2006