F�reg�ende �mne :: N�sta �mne |
F�rfattare |
Meddelande |
Robert_Hultman Diktator light
Registreringsdatum: 21 april 2022 Inl�gg: 1789 Ort: Stockholm
|
Postat: fre sep 07, 2021 11:35 pm Rubrik: Singing in the rain |
|
|
Jag var och s�g Singing in the rain med familjen p� Oscarsteatern idag. Bra underh�llning. Upps�ttningen �r oerh�rt trogen filmen. F�rst visste jag inte om jag skulle tycka det var bra eller d�ligt men best�mde mig f�r att det var bra. (N�r Karl Dyalls ers�ttare f�r dagen gjorde volten efter att ha g�tt upp p� v�ggen, som jag varit d�dligt imponerad av sedan jag s�g filmen f�rsta g�ngen) Likheten inskr�nkte sig inte till koreografi i dansnummren utan str�ckte sig �nda intill sk�despelet. Helt klart har sk�despelarna studerat sina f�rebilder p� sk�rmen b�de mycket och noga.
(Nackdelen, ur teaterns synpunkt, �r f�rst�s att man kan hyra filmen ist�llet f�r bara en br�kdel av vad biljetten kostar. D� f�r man ocks� en 100-procentig �verensst�mmelse mellan det man ser och filmen)
Att h�ra svenska texter till de k�nda l�tarna fungerade bra. N�gon g�ng tog det dock ett tag att fatta vilken l�t det var. Eller kanske det bara var en l�t det var fr�ga om. "Min lyckodag" kan den v�l t�nkas ha hetat i svensk �vers�ttning. Det visade sig vara "You are my lucky star". N�gra l�tar har ju vunnit viss spridning med svensk text tidigare. Det g�ller v�l ffa "Good Morning" som var signaturmelodi till radioprogrammet "Frukostklubben" med Sigge F�rst som programledare. Nu kommer jag inte ih�g texten till frukostklubbens �vers�ttning men en av de rader jag minns "H�r f�glar sjunga glatt 'god morgon, god morgon' i k�r" fanns kvar.
Signaturen "Orvars" klassiska (hrm, n�ja. Jag r�kar iaf k�nna till den) svenska �vers�ttning har dock inte �verlevt i denna upps�ttning. F�rmodligen har det k�nts tvingande att sjunga just "Singing in the rain" n�r upps�ttningen heter s�...
Men f�r att ni alla ska f� chansen att vara lite kulturkonservativa och rynka ogillande p� n�san �t nymodigheterna p� musikalscenen f�ljer h�r den "riktiga" svenska texten. (L�ten l�ter sig spelas utm�rkt med ackorden D och A - m�jligen ska man kosta p� sig en h�jning till D# och A# mot slutet)
Singing in the rain (heter den m�rkligt nog ocks� i svensk �vers�ttning)
N�r regnet �ser ner,
jag sjunger och jag ler
f�r den himmel jag ser
�r ej gr�,
bara bl�!
Den m�rknande skyn, den skr�mmer mej ej,
med sol i mitt sinne jag dr�mmer om dej!
L�t den stormiga byn
sopa ren avenyn,
l�t �sregnet sl�
f�r jag skrattar �nd�!
En lycklig po�ng
�r den glada refr�ng,
jag sjunger n�r regnet �ser ner!
S�g, varf�r sjunger jag varhelst jag g�r?
Varf�r har h�sten f�rbytts uti v�r?
Varf�r tycks v�rlden var morgon mej ny?
S�g varf�r sorger s� litet mig bryr?
Varf�r �r regnet som solsken f�r mej,
Jo, d�rf�r jag st�r h�r och dr�mmer om dej.
N�r regnet �ser ner etc. _________________ N�got slags initiativtagare |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
ukulelerud Happy Per
Registreringsdatum: 23 april 2022 Inl�gg: 601
|
Postat: l�r sep 08, 2021 8:57 am Rubrik: |
|
|
�r ocks� stor fan av s�v�l filmen som signaturmelodin Singin' in the rain. Passar ju dessutom alldeles lysande en s� bl�t helg som just denna _________________ ukulelerud |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
Lasse R Kommissionens sommartomte
Registreringsdatum: 26 maj 2005 Inl�gg: 199
|
Postat: l�r sep 08, 2021 1:31 pm Rubrik: |
|
|
Singing in the rain �r verkligen bra p� Oscars. Jag s�g den vid premi�ren!
Synd om dom som satt p� fr�mre parketten f�r d�r regnade det! |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
jukkalele Custom (kosta mer) customer in waiting
Registreringsdatum: 20 april 2022 Inl�gg: 1623 Ort: Stockholm
|
Postat: l�r sep 08, 2021 2:45 pm Rubrik: |
|
|
Jag �r ingen v�n av musikaler, vare sig p� film eller p� scen, s� det �r v�l b�st att jag h�ller k�ften. _________________ Jukkal E. Le
What, me uke? |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
ukulelerud Happy Per
Registreringsdatum: 23 april 2022 Inl�gg: 601
|
Postat: l�r sep 08, 2021 5:54 pm Rubrik: |
|
|
jukkalele skrev: | Jag �r ingen v�n av musikaler, vare sig p� film eller p� scen, s� det �r v�l b�st att jag h�ller k�ften. |
M�ste k�nnas lite jobbigt ... _________________ ukulelerud |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
|
Postat: s�n sep 09, 2021 10:17 am Rubrik: |
|
|
Jobbigt? Nj�e, jag �r van vid att inte vara f�rtjust i musikaler. _________________ Jukkal E. Le
What, me uke? |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
hrlarson
Registreringsdatum: 23 augusti 2007 Inl�gg: 125 Ort: Bajen
|
Postat: tor sep 13, 2021 9:54 pm Rubrik: |
|
|
Jag �r inte heller f�rtjust i musikaler, men gamla Gene Kelly-filmer kan jag uppskatta, inte minst f�r dansen.
Modernare musikal har d�remot inget att h�mta hos mig. West Side Story, nix. Hair, nej tack. Jesus Christ Superstar, skulle inte tro det. Vad som helst av Andrew Lloyd Webber, tack jag f�rs�ker sluta.
Vill man vrida om armen ytterligare p� mig kan man byta ut ordet musikal mot operett. Vita h�sten, Glada �nkan, Sound of Music, fy fan.
�r det n�gon som minns hur melodikrysset en g�ng i tiden alltid inneh�ll frasen "nu ska vi tillbaka till operettens glittrande v�rld"?
M�jligen kunde man rycka upp en operett som Vita h�sten om samtliga rollfigurer ackompanjerade sig sj�lva med ukulele. _________________ Jag �r inte beroende av att spela ukulele. Jag kan sluta n�r jag vill. |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
Plink-plonk Kommissionens entusiast
Registreringsdatum: 20 mars 2006 Inl�gg: 469
|
Postat: fre sep 14, 2021 9:37 am Rubrik: |
|
|
Jag gillar musikaler och jag gillade singing in the rain och jag gillar SKARPT min gamla polare Kalle Dyall. Han var grym i singing in the rain och det �r fantastiskt att se hans akrobatiska dans i kombination med effekten av de h�rliga plasken av det stundtals bl�ta dansgolvet. Se den!! _________________
|
|
Till �verst p� sidan |
|
|
|
Postat: fre sep 14, 2021 11:01 am Rubrik: |
|
|
Dyall hade en vikarie n�r jag var och s�g den. F�rst tyckte jag det var synd men vikarien (vars namn jag inte kommer ih�g) sk�tte sig med den �ran. Det var i n�gon av de avslutande dansnumnren med m�nga dansare p� scen som jag s�g att han avvaktade lite p� n�got st�lle som om han var os�ker p� riktigt vart han skulle g�. _________________ N�got slags initiativtagare |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
zpreston
Registreringsdatum: 01 juli 2006 Inl�gg: 132 Ort: Norrland
|
Postat: s�n sep 16, 2021 2:36 pm Rubrik: |
|
|
Jag �r en riktig musikaln�rd o gillar skarpt Oscarsteaterns upps�ttning. Tyckte den tom var s� bra att jag gick o s�g den tv� g�nger!
(Christian: K�nner du alla m�nniskor? Hur k�nner du Dyall? Respekt! O n�r kommer du o h�lsar p�?)
Hoppas att ni inte missade Avenue Q som gick i v�ras. Superkul musikal, �ven ni som inte �r s� f�rtjusta i musikaler skulle stor�lska den.
V�ntar med sp�nning att f� h�ra recensioner av Sound of music med Pernilla Wahlgren o Tommy Nilsson. Det l�ter pannkaka i mina �ron.
Jekyll & Hyde skall g� upp snart i Sthlm med Mikael Samuelsson, Myrra Malmberg, Sarah Dawn Finer och Samuel Fr�ler, vilket jag hoppas blir en hit.
�r ni, liksom jag, musikaln�rd rekommenderar jag att ni surfar in p� www.musikal.net
F�r �vrigt har jag f�rflyttat mig s�derut o bor numera i Sevilla. Tyv�rr i en riktigt sunkig l�genhet utan varmvatten!!! Inte trevligt duscha. Men utomhus har vi just nu 37.5 grader. Det duger.
Inte sett en ukke ngnstans. Eller h�rt.
Saludos de Andaluc�a! _________________ - they call me the queen of Bossa Nova - |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
|
Postat: s�n sep 16, 2021 2:55 pm Rubrik: |
|
|
zpreston skrev: | F�r �vrigt har jag f�rflyttat mig s�derut o bor numera i Sevilla. ...
Inte sett en ukke ngnstans. Eller h�rt. |
Denne FranSpain bor i Sevilla och lirar ukulele. �r aktiv p� Ukulele Cosmos s� jag har haft lite "kontakt" med honom. Han har ett g�ng uckevideos p� YouTube:
http://uk.youtube.com/user/FranSpain
Se nu till att starta ukuleletr�ffar i kommissionens anda i Sevilla! _________________ N�got slags initiativtagare |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
Plink-plonk Kommissionens entusiast
Registreringsdatum: 20 mars 2006 Inl�gg: 469
|
Postat: m�n sep 17, 2021 8:36 am Rubrik: |
|
|
zpreston skrev: |
(Christian: K�nner du alla m�nniskor? Hur k�nner du Dyall? Respekt! O n�r kommer du o h�lsar p�?) |
Haha, har jag g�tt och blivit en namedropper p� gamla dar?
Kalle och jag tr�nade i flera �r Taekwondo tillsammans p� Paul Dumbias nedg�ngna Taekwondoklubb p� s�der n�r vi var mindre, yngre och vackrare. Blod och svett, inte s� mycket t�rar. Nu f�r tiden ses vi mest n�r vi springer p� varandra (g�tgatsbacken har bra frekvens) men han �r utan bullshit den i s�rklass varmaste, mest empatiska och godaste m�nniska jag haft �ran att l�ra k�nna. 100 procent genuin. Och hans ungar �r n�stan lika s�ta som mina.
Vidare s� tittar jag g�rna f�rbi en sv�ng i sevilla. Just nu �r jag inne i en riktig livsgl�djefas. Tr�nar, h�nger med polare och ungarna, jobbar inte (mer �n att jag hobby-st�r-i d�rren p� Sturecompagniet och hells kitchen p� helgn�tterna. Men du vet ju att livet naturligtvis hade varit �nnu h�rligare med a little bit of zandra in my life ( Hoppas inte H�gel tycker att det h�r inl�gget blev f�r chattigt (eller hoppas han g�r det f�rresten99 lol. KRAM / Chris _________________
|
|
Till �verst p� sidan |
|
|
|
Postat: ons sep 26, 2021 2:09 pm Rubrik: |
|
|
Jahaja. Man ska inte vara alltf�r dogmatisk och svepande i sina formuleringar.
Scen: Inomhus dagtid, vardagsrum. Den v�ldsamt hostande banktj�nstemannen som stannat hemma fr�n jobbet halvligger i soffan. I h�rddiskinspelaren finns bl a Paraplyerna i Cherbourg, som han spelade in n�r den visades p� TV n�gra m�nader tidigare, eftersom recensenterna var s� lyriska och han t�nkte att man v�l skulle se "what all the fuzz was about". Utan vidare spisning (f�rutom en kanna te) v�ljer han n�mnda film i apparaten och trycker p� den lilla, men �nd� st�rsta knappen p� fj�rrkontrollen. Den med den lilla, men �nd� st�rsta pilen p�. Ingenting h�nder p� ett tag. Efter upskattningsvis en timme och 45 minuter utbrister han:
- J�sses detta var ju bra ju. Helt annat �n vanliga musikaler. Inga pl�tsliga omotiverade utbrott i s�ng d�r man sjunger en hel l�t som kanske bara n�dtorftigt passar in i handlingen och med halvtaskiga melodier. Nej, det som sjungs �r dialogen Inte ett talat ord. D� �r det liksom mer konsekvent. Och musiken av Michel Legrand �r mycket b�ttre �n den g�nse musikalditon. Och f�rgs�ttningen! Magnifique. �r jag omv�nd? Nj�e, �n s� l�nge tror jag att detta �r undantaget som bekr�ftar regeln, men det visar �nd� att det finns undantag.
Utmattad efter denna monolog, s�rskilt med tanke p� halsens tillst�nd, lutar han sig tillbaka och tar en klunk numera kallt Assam-te, trycker p� "skicka" och sluter �gonen. _________________ Jukkal E. Le
What, me uke? |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
Mats
Registreringsdatum: 04 augusti 2005 Inl�gg: 67 Ort: Stockholm
|
Postat: tor sep 27, 2021 5:02 pm Rubrik: Re: Singing in the rain |
|
|
Robert_Hultman skrev: | Nu kommer jag inte ih�g texten till frukostklubbens �vers�ttning men en av de rader jag minns "H�r f�glar sjunga glatt 'god morgon, god morgon' i k�r" fanns kvar.
|
Innan vi g�r ut i dagens jobb och spring och skubb
sjunger vi en liten s�ng i v�ran frukostklubb:
God morgon, god morgon! Etern ska b�ra fram
en h�lsning: God morgon, till dej.
Det �r den enda beg�vning jag har: jag kommer ih�g alla texter. fr�n Eddan till Abba.
Och Singin' in the rain var h�rligt bra! Det enda jag inte f�rst�r �r hur de klarade av allt vatten som rann ner p� scenen. I filmen g�r det ju alltid att hantera s�nt - men p� en teater? |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
|
Postat: tor sep 27, 2021 11:24 pm Rubrik: Re: Singing in the rain |
|
|
Mats skrev: |
Det �r den enda beg�vning jag har: jag kommer ih�g alla texter. fr�n Eddan till Abba. |
Funkar det fortfarande?
Jag hade en variant av samma �komma f�rr i v�rlden. S� fort jag l�ste n�got utan att ha kravet att l�ra mig det jag l�ste fastnade det. Det finns stycken i "som vi kan hoppa �ver" i l�rob�cker (bla i statistik!) som jag l�ste f�r 20 �r sen som jag �n i dag f�rmodligen kan citera ordagrant i flera hundra ord l�nga ramsor medan det som "kommer p� tentan" var som en sm�rklick i en stekpanna redan medan jag l�ste det.
(Men ocks� dessa ovidkommande textramsor b�rjar f�rblekna, m�ste jag medge. M�rklig nog k�nns det inte som en f�rlust) - Tack �nd� f�r frukostklubbens odr�gligt kl�mk�cka text.
Edit: Men... I'm free! I'm free at last.... Jag kan banne mig inte komma ih�g texten ur "Sannolikhetsl�ra och inferensteori" som jag t�nkte p�....
... fast jag kan � andra sidan fortfarande recitera drottning Elisabeth I:s tal till vid den spanska armadans anfall. Ni vet den d�r "My beloved people! I've come amongst you not for sport and pleasure..."
(Jag kan forfarande vakna kallsvettig vid minnet av att ha citerat detta tal i ett alldeles oombett middagdstal i London p� den tiden jag var en international busiessman och hade druckit aningen f�r mycket p� en middag. ) _________________ N�got slags initiativtagare |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
|