Forumindex Ukulelekommissionens forum

 
 Vanliga fr�gorVanliga fr�gor   S�kS�k   MedlemslistaMedlemslista   Anv�ndargrupperAnv�ndargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in f�r att l�sa dina meddelandenLogga in f�r att l�sa dina meddelanden   Logga inLogga in 

cavaquinho Ur-ucken
G� till sida 1, 2  N�sta
 
Skapa nytt �mne   Svara p� �mnet    Forumindex -> Instrumenten
F�reg�ende �mne :: N�sta �mne  
F�rfattare Meddelande
Calypsonic
Kommissionens utvikningspojke


Registreringsdatum: 15 november 2021
Inl�gg: 234
Ort: Stockholm, Saltsj�baden

Inl�ggPostat: ons sep 05, 2021 4:06 pm    Rubrik: cavaquinho Ur-ucken Svara med citat

H�rde lite musik med detta underbara instrument o blev tvungen att ta reda p� lite mer om cavaquinho�n,
Detta �r instrumentet som Nunes tog med sig till Hawaii och introducerade som Ukulele. Ukulelen �r tydligen en korsning av cavaquinho och Raia/Raio, det sistn�mnda bidrog med sin st�mning, annars �r ukulelen en cavaquinho som �n idag �r ett av de viktigaste instrumenten i Braziliansk musik.
Vi s�g ett exempel p� scenen p� Ukulelefestivalen!
�r det n�gon som vet mer om detta eller rent av k�nner till var jag kan f� tag i ett ex?
Nosar runt lite p� Ebay men hittar inte s� mycket...

Testar o l�gga upp denna tr�d ifall det finns fler som tycker att detta �r lite intressant
_________________
Kan man brotta ner en elefant me bara h�nderna om man skriker NU J�VLAR!! just n�r man g�r till attack?


Senast �ndrad av Calypsonic den tor sep 06, 2021 10:54 am, �ndrad totalt 1 g�ng
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Bes�k anv�ndarens hemsida
Robert_Hultman
Diktator light


Registreringsdatum: 21 april 2022
Inl�gg: 1809
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: ons sep 05, 2021 5:49 pm    Rubrik: Svara med citat

Ett annat instrument som p�minner (�nnu mer) om ukulelen �r den kanariska Timplen. Den f�rekommer som fem och fyrstr�ngad och st�ms som ukulelen och �r stor som ukulelen. Den har f�rmodligen samma (dunkla) ursprung som den portugisiska cavaquinhon. S� h�r skriver den engelskspr�kiga wikipedian:

The timple is a traditional instrument of the Canary Islands and Murcia. Most models have five strings, but some have four. It is similar in size to a ukulele or cavaquinho, but has a distinctive semi-round back. A common tuning for five-string timple is A/D/F#/B/E.

D�r finns ocks� tv� bilder.

Ett annat instrument att vara sugen p�.


_________________
N�got slags initiativtagare
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
jukkalele
Custom (kosta mer) customer in waiting


Registreringsdatum: 20 april 2022
Inl�gg: 1635
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: ons sep 05, 2021 6:33 pm    Rubrik: Svara med citat

Den kanarisk-murcianska timple verkar vara en variant av en st�rre grupp instrument som heter tiple. Wikipedia beskriver �ven denna grupp r�tt olika str�ngade instrument, men med samma grundide.

Fast var man kan k�pa en cavaquinho vet jag inte. Och s� p�st�s det p� olika h�ll att det som Nunes (och en till s�gs det ibland, fast jag kommer inte ih�g vad han hette) spelade p� var en braguinha. Men � andra sidan s�ger Wikipedia att det �r ett av namnen p� cavaquinho. Varf�r skulle det vara enkelt? Laughing

Troligen var f�rst instrumenten, d�refter kom ben�mningarna och standardiseringarna. Det kan vara en f�rklaring till att samma sak kan heta olika och att olika saker kan heta likadant, som i fallet tiple.
_________________
Jukkal E. Le

What, me uke?
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
H�gel
Hawaiian Blue


Registreringsdatum: 15 mars 2006
Inl�gg: 320
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: ons sep 05, 2021 6:43 pm    Rubrik: Svara med citat

H�r �r en bra l�nk, d�r man kan l�sa om hela "sl�kten":
http://profile.myspace.com/index.cfm?fuseaction=user.viewprofile&friendid=192213385

N�r jag var nere i Portugal i somras jagade jag runt lite efter en cavaquinho! Provspelade till och med n�gra stycken.
Trevliga instrument. (Fast jag tyckte inte om st�lstr�ngarna, som man h�vdade var ett m�ste!)
� Jag k�nde att jag �nnu inte var mogen f�r ett k�p.

Den brasilianska cavaquinhon l�ter fantastiskt. Men det k�nns som om man skulle beh�va ett steel-band omkring sig. Shocked
_________________
Keep Strummin'
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Robert_Hultman
Diktator light


Registreringsdatum: 21 april 2022
Inl�gg: 1809
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: ons sep 05, 2021 7:06 pm    Rubrik: Svara med citat

H�gel skrev:
N�r jag var nere i Portugal i somras jagade jag runt lite efter en cavaquinho! Provspelade till och med n�gra stycken.


Det var som tusan!

Sj�lv har jag inte varit i Portugal p� m�nga m�nga �r, l�ngt innan jag hittade ukulelen, s� jag hade inte en tanke p� att kolla in n�gra pyttegitarrer. Kommer du ih�g vad instrumenten du provspelade kostade?

Edit: Nu har jag kollat H�gels l�nk (lite iaf) och inser snabbt att detta �r ett m�rket. Cavaquinho skriver man glatt om och konstaterar att detta instrument ocks� kallas

"machimbo, machim, machete (Portuguese islands' and Brazilian designation), manchete or marchete, braguinha or braguinho and cavaco."

Inte nog med att det har m�nga olika namn. Det f�rekommer i tv� varianter ocks� (utan att det m�rks p� namnet?)
"There are two cavaquinho types that exist in the same category which are presently found in Portugal, each one having some particular characteristics: the Minho�s (northeast Portuguese mainland) and the Lisbon's instrument."

Edit 2: Efter att ha l�st lite mer och noggrannare p� den sida H�gel l�nkade till kan jag konstatera att de olika namnen inte anv�nds helt slumpm�ssigt utan att det finns en geografisk koppling och dessutom med denna geografi varierande spels�tt. Inte �verraskande verkar instrumentet spelas mest likt det s�tt vi vanligast spelar ukulele ("strummande" ackord). D�r kallas instrumentet braguinha, braga, machete de braga eller cavaquinho.
_________________
N�got slags initiativtagare


Senast �ndrad av Robert_Hultman den ons sep 05, 2021 8:22 pm, �ndrad totalt 1 g�ng
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Calypsonic
Kommissionens utvikningspojke


Registreringsdatum: 15 november 2021
Inl�gg: 234
Ort: Stockholm, Saltsj�baden

Inl�ggPostat: ons sep 05, 2021 7:24 pm    Rubrik: Svara med citat

Den Canariska Timplen ligger ocks� h�gt p� ink�pslistan Wink
Det syns tydligt att Timplen o �ldre Cavaquinhos �r ett o samma instrument, dessutom verkar det som det finns hur m�nga godk�nda/traditionella st�mningar som helt till cavaquinhon
till olika spelstilar beroende p� den titel man tilldelats i orkestern Wink
Dessutom rent kosmetiskt �r dom ju i det n�rmaste identiska med sitt flamencoskydd �ver hela br�stet och sin avl�nga smala kropp.

Hittar en massa moderna cavaquinhos, som ser ut som sm� classiska gitarrer... ohyggligt fula...
_________________
Kan man brotta ner en elefant me bara h�nderna om man skriker NU J�VLAR!! just n�r man g�r till attack?
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Bes�k anv�ndarens hemsida
H�gel
Hawaiian Blue


Registreringsdatum: 15 mars 2006
Inl�gg: 320
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: ons sep 05, 2021 10:56 pm    Rubrik: Svara med citat

De Cavaquinhos som jag provade l�g i prisklassen kring � 140-200 och s�g ut som tenor-ukkar i storlek. (Det utbj�ds inga 6-packs med olikf�rgade cavaquihos, annars hade det ju varit kul att komma hem med). St�mningen var f�rst�s annorlunda p� dem jag provade men jag ville inte ge mig p� att f�rs�ka st�mma dem till ukkef�rh�llande s� det var knepigt att f� till n�gra grepp.

Men, som sagt, i de butiker i Algarveomr�det, som jag bes�kte, hade alla instrument st�lstr�ngar och klingade s� h�r vasst, ungef�r:
http://www.youtube.com/watch?v=xa3Gn8kaz1Y
http://www.youtube.com/watch?v=dgA_GqcikKg
Rolling Eyes (jag beh�ver v�l knappast till�gga, att mitt spel dock inte var som i dessa exempel)
... inget kul sound, tycker jag! L�ter n�stan som en D-st�md ukke med st�lstr�ngar! Wink

S� h�r hade jag f�rst�s hellre velat att det l�tit (inte bara f�r str�ngarna � framf�rallt f�r spelets skull): Cool

http://www.youtube.com/watch?v=vL-DbLGgabE
http://www.youtube.com/watch?v=dgoKW0-5lJw

... men sambaspel �r v�l som split-strokes?
� kr�ver b�de beg�vning och �vning, �vning, �vning, �vning ... och �ter �vning!

(vilket jag just nu f�r erfara p� min banjolele) Embarassed
_________________
Keep Strummin'
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Calypsonic
Kommissionens utvikningspojke


Registreringsdatum: 15 november 2021
Inl�gg: 234
Ort: Stockholm, Saltsj�baden

Inl�ggPostat: tor sep 06, 2021 9:55 am    Rubrik: Svara med citat

Under 200 � f�r man ingen riktig ucke heller Wink Cavaquinhon har helt enkelt inte blivit lika skadad som plojinstrument som ucken, portugiser o brazilianer tar sin musik p� allvar Wink

Vi som redan �r uckefr�lsta g�r nog ukulelen en tj�nst genom att f�reg� med gott exempel o spela p� riktiga instrument. icke att f�rringa att det tack vare sexpacken tillkommer en del nytt folk till kommissionen vilket ju �r trevligt.

Cavaquinhons moderna st�mning D-G-H-E �r precis som ukulelens A-D-F-H f�rrutom att D-str�ngen inte �r oktaverad som uckens A-str�ng,
men greppen �r precis samma.
Den traditionella st�mningen D-G-H-D inneb�r att E-str�ngen �r nedst�md till D, (p� en ucke H nedst�md till A)
vilket bildar ett D-akord, det resulterar i en �ppen klang som �r riktigt kul att leka med Wink

Nu f�rst�r jag vad Jake spelar p� ocks� Wink
I consert sammanhang �r det helt enkelt mer tacksamt att micka up en Cavaquinho, som dessutom erbjuder renare o klarare ton f�r avanserat melodispel och t�ta strums.

http://uk.youtube.com/watch?v=JnOHmMAe4Hs
_________________
Kan man brotta ner en elefant me bara h�nderna om man skriker NU J�VLAR!! just n�r man g�r till attack?
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Bes�k anv�ndarens hemsida
H�gel
Hawaiian Blue


Registreringsdatum: 15 mars 2006
Inl�gg: 320
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: tor sep 06, 2021 10:30 am    Rubrik: Svara med citat

Calypsonic skrev:
Vi som redan �r uckefr�lsta g�r nog ukulelen en tj�nst genom att f�reg� med gott exempel o spela p� riktiga instrument. icke att f�rringa att det tack vare sexpacken tillkommer en del nytt folk till kommissionen vilket ju �r trevligt.

Min prisangivelse var inte uttryck f�r f�rf�ran �ver hur h�gt detta var, utan svar p� en direkt fr�ga fr�n Robert H. h�r ovan. Jag tar ukulelen p� fullt allvar och var inte ute efter att hitta billiga sexpack med cavas i Portugal � kunde bara inte motst� sk�mtet. Very Happy

Nej, det �r nog sant, att ukulelen h�r blivit betraktad som ett plojinstrument i alltf�r h�g grad. Men som jag sa s� k�nns cavaquinhon f�r mig mera som ett instrument att spela i ett band med (eller k�ra melodisolo p�). Ukken k�nns mera l�mpad f�r min repertoar, just nu i alla fall. Jag �r ju inte instrumentalist.
Hur mycket jag �n k�nner f�r samba, s� f�r den rytmen och de l�tarna mig att inse min begr�nsning med all �nskv�rd tydlighet. Embarassed
_________________
Keep Strummin'
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
snutstrut



Registreringsdatum: 05 juli 2007
Inl�gg: 61
Ort: Falkenberg

Inl�ggPostat: tor sep 06, 2021 11:46 am    Rubrik: Svara med citat

Jake spelar p� en egen Kamaka signature series tenor ucke.

http://www.modernguitars.com/archives/002191.html
_________________
Snutstrut
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
snutstrut



Registreringsdatum: 05 juli 2007
Inl�gg: 61
Ort: Falkenberg

Inl�ggPostat: tor sep 06, 2021 11:48 am    Rubrik: Svara med citat

sl�kttr�det �r stort...

http://www.palmguitars.nl/page.php?cat_id=24
_________________
Snutstrut
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Calypsonic
Kommissionens utvikningspojke


Registreringsdatum: 15 november 2021
Inl�gg: 234
Ort: Stockholm, Saltsj�baden

Inl�ggPostat: tor sep 06, 2021 12:13 pm    Rubrik: Svara med citat

J�kla intressant faktiskt!
Vi har en m�nga hundra �r gammal och fullt levande tradition av ukulelespel h�r i europa! mycket �ldre �n Hawaii eller Brazilien,
I Portugal och Canarias spelas dessa ucke-identiska instrument med en identisk spelteknik.
Med st�rsta s�kerhet finns det sk latinos i sverige bland oss varje dag som �r v�l medvetna om Cavaquinton eller Timplen, men som aldrig beblandas med ucken kanske pga dess namn eller den engelsk relaterade pajasmusik som den blivit infekterad med.
Vi kanske sitter p� ett v�rldsarv, och h�r sitter vi o spelar "Bl� Stetsonhatt" Shocked

P� scenen vid ucke festivalen spelade en Grillo p� Cavaquinho, och som jag f�rst�tt b�de pratar han svenska o bor i sverige, troligen �r han inte den enda heller.

Timple i Madrid eller Hawaiiansk inf�ding? Wink
http://uk.youtube.com/watch?v=UsbI90FJiBk

Med detta menar jag inte p� n�got s�tt att torka f�tterna i n�gons ansikte, utan bara att uttrycka mitt intresse och upphetsning
_________________
Kan man brotta ner en elefant me bara h�nderna om man skriker NU J�VLAR!! just n�r man g�r till attack?
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Bes�k anv�ndarens hemsida
jukkalele
Custom (kosta mer) customer in waiting


Registreringsdatum: 20 april 2022
Inl�gg: 1635
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: tor sep 06, 2021 2:26 pm    Rubrik: Svara med citat

I denna skara instrument passar ju en Calypsonic in som hand i handske, fot i strumpa eller skalp i m�ssa. Inte som ett varum�rke eller specialfall av ukulele utan som ett eget instrument. Cavaquinho och Calypsonic - tv� instrument p� samma stamtr�d. Om det nu n�gonsin blir n�gra f�rst�s.... Wink
_________________
Jukkal E. Le

What, me uke?
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
H�gel
Hawaiian Blue


Registreringsdatum: 15 mars 2006
Inl�gg: 320
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: tor sep 06, 2021 2:49 pm    Rubrik: Svara med citat

Okej, d�!

Den d�r timplen som liras med den �ran p� Madrids flygplats l�mpar sig alldeles utm�rkt som ackompanjemangsinstrument f�r s�ng.
Och visst l�ter det vackert!
Och den d�r damen sjunger ju p� ett helt annat s�tt �n vad jag n�gonsin skulle kunna dr�mma om, ens i mina mardr�mmar, d�rmed inte sagt att jag tycker det �r d�ligt, tv�rtom ... men folkmusik �r knappast min tekopp, som sagt. Wink

Jag lutar mig nog mest �t den "modernare" anv�ndningen (vad s�ger Jukka om det ordvalet?), som fick luft under vingarna p� 1920-talet i USA, med jazz och swing, och i England med music hall l�tar. (Hawaii-stuket �r jag inte lika tagen av).
Men v�rldsarvet tror jag andra f�rvaltar b�ttre. Wink
_________________
Keep Strummin'
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
jukkalele
Custom (kosta mer) customer in waiting


Registreringsdatum: 20 april 2022
Inl�gg: 1635
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: tor sep 06, 2021 3:16 pm    Rubrik: Svara med citat

H�gel skrev:
(vad s�ger Jukka om det ordvalet?)

Hehe, ja, vad s�ger man? Jag l�ste en beskrivning av hur det kan g� till i Digswell, d�r Ukulele Society of Great Britain (eller n�got liknande) anordnar m�ten tv� g�nger per �r. Det �r inte en banjolele- eller Formbyklubb, men tydligen �r tyngdpunkten bland bes�karna viktad �t det h�llet. I detta sammanhang dristade sig n�gon att spela n�got av Robert Johnson, varp� en kommentar h�rdes fr�n n�gon annan som sade sig inte gilla den h�r moderna musiken Laughing Jag ser v�l p� ordvalet ungef�r likadant i b�da fallen....

Jag h�ller dock med om att Hawaiik�ret inte �r det man fr�mst g�r ig�ng p�. Jag vill ocks� och m�jligen med en d�res envishet h�vda att bara f�r att man spelar ukulele, beh�ver man inte begr�nsa sig till en viss sorts musik. Allt g�r. Ju mer desto b�ttre. Och jo, jag f�r erk�nna att det inkluderar �ven swing, TPA o dyl. Och Hawaiianska tong�ngar.... Fan, man b�rjar vekna....
_________________
Jukkal E. Le

What, me uke?
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Visa inl�gg nyare �n:   
Skapa nytt �mne   Svara p� �mnet    Forumindex -> Instrumenten Alla tider �r GMT + 1 timme (svensk normaltid)
G� till sida 1, 2  N�sta
Sida 1 av 2

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte svara p� inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte �ndra dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte ta bort dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte r�sta i det h�r forumet


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2006