Forumindex Ukulelekommissionens forum

 
 Vanliga fr�gorVanliga fr�gor   S�kS�k   MedlemslistaMedlemslista   Anv�ndargrupperAnv�ndargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in f�r att l�sa dina meddelandenLogga in f�r att l�sa dina meddelanden   Logga inLogga in 

Tips f�r ukulelespel i grupp

 
Skapa nytt �mne   Svara p� �mnet    Forumindex -> Ukulelemusik
F�reg�ende �mne :: N�sta �mne  
F�rfattare Meddelande
Robert_Hultman
Diktator light


Registreringsdatum: 21 april 2022
Inl�gg: 5841
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: fre aug 31, 2021 12:56 pm    Rubrik: Tips f�r ukulelespel i grupp Svara med citat

Jag har vid det h�r laget h�rt ett antal ukulelegrupper spela. N�gra har jag lyssnat till med stor beh�llning andra andra har st�tt f�r lyssningsupplevelser jag lika g�rna varit utan.

Vad skiljer d� det bra fr�n det d�liga?

1) D�liga respektive bra ukulelespelare? Nej det �r inte riktigt sant. Visst hj�lper det att ha duktiga ukulelespelare i gruppen - om man ger dem utrymme - annars spelar det inte s� stor roll. Kan man h�lla takten och byta ackord utan att "staka sig" kan man fylla en roll i ensemblen.

2) Gruppens storlek? Ja det tror jag definitivt. Den st�rsta grupp jag h�rt live med beh�llning �r The Ukulele Orchestra of Great Britain. De �r �tta i gruppen. Det finns en "Wellington International Ukulele Orchestra" som m�jligen har n�gon mer medlem. Men n�gonstans d�r g�r gr�nsen om jag ska d�ma av vad jag h�rt.

3) Instrumenten? Ja, faktiskt. Men d� menar jag inte bra eller d�liga uckar.
Bara uckar blir inte lika bra som en ensemble som har en bas(ucke) med. Det ger djup �t ljudbilden f�r den som lyssnar och ger dessutom ett bra rytm-st�d f�r de som spelar.
Bara D-st�mda sopran-uckar blir inte lika bra som om man har en baryton- och/eller en tenorucke med och har man bara sopranuckar blir det en aningen fylligare ljudbild om man har b�de C- och D-st�mda uckar.

4) Arrangemanget? Ja, tvekl�st. Det �r h�r hemligheten ligger. Tittar (lyssnar) man p� UOGB uppt�cker man r�tt snart att det finns en (mycket duktig) solist som st�r f�r solon och melodist�mmor. De �vriga kompar men med olika m�nster i anslaget (strummingen). N�gra sl�r fyra slag i takten andra tv�, n�gon kanske bara ett slag p� sista fj�rdedelen i takten eller s�. N�gra har kanske samma m�nster i anslaget men tar ackorden med olika grepp. Det varierar fr�n l�t till l�t OCH i samma l�t.

Mina tips blir allts� f�ljande:
1) Ta in en bas i ensemblen
2) Dela upp er i tv� ensembler om ni blir fler �n 8-10 pers.
3) Dela in er i "st�mmor" och prova n�gra enkla arrangemansvarianter:
a) spela med olika m�nster i "strummingen"
b) l�t en eller tv� uckar "kn�ppa" ackorden
c) ta ackorden med olika grepp
d) anv�nd m�jligheten att spela starkt och svagt d�r det passar l�ten
e) sjung i st�mmor
f) l�t n�gon �va in ett solo
g) alla beh�ver inte spela hela tiden i alla l�tar. L�t en st�mma "fylla i" i refr�ngen men vara tyst (eller spela mkt svagt) i verserna, tex.
_________________
"Sannolikheten att lyckas �kar dramatiskt med varje f�rs�k"
John Nash


Senast �ndrad av Robert_Hultman den ons sep 19, 2021 1:05 pm, �ndrad totalt 2 g�nger
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
jukkalele
Custom (kosta mer) customer in waiting


Registreringsdatum: 20 april 2022
Inl�gg: 5662
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: fre aug 31, 2021 3:35 pm    Rubrik: Svara med citat

Utm�rkt tr�d och utm�rkta tips/slutsatser. Jag vill f�rtydliga en sak som jag �r r�tt s�ker p� att du egentligen menar och komplettera med en sak som du kanske ocks� menar.

F�rst f�rtydligandet.
I din punkt 4 kan man f� f�r sig att om man har en soloukke, s� ska alla andra spela ackord, antingen genom att strumma eller fingerplocka. Man kan f�rst�s ocks� g�ra s� att n�gon/n�gra spelar slingor/fills/riff/entstaka toner, ensamt, unisont (f�r �kad volym) eller i st�mmor. Tillsammans med eller "mot" soloukken. Eller s� har man tv� som spelar solo. Eller... Och s� kan f�rst�s soloukken strumma ibland och... ja variationsm�jligheterna �r, kanske inte o�ndliga, men �kar snabbt med antalet deltagare. Allt detta kan man hitta tex hos n�mnda UOGB.

Och s� kompletterandet.
Ukke och bas �r en utm�rkt kombo. Bas beh�ver inte betyda bas i traditionell mening utan kan f�rst�s ocks� vara t ex tuba, basklarinett, bastrombon, basklaviatur mm mm. Men �ven andra instrument kompletterar v�ldigt bra, g�tarr, piano, ja n�stan allt finns i ett annnat register �n ukken och kan d�rmed fylla ut ljudbilden. N�r det g�ller olika ukkar �r det ju f�rvirrande nog s� att tenorukkar ofta st�ms p� samma s�tt som sopraner, s� det ger inte n�got ut�kat register utom upp�t(!) d� de har fler band. D�remot blir klangf�rgen annorlunda f�rst�s. Storleksben�mningarna �r lite f�rvirrande. C- och D-st�mda ukkar tillsammans ger kanske inte s� olika register, men olika klang f�r samma ackord, i och med att greppen blir annorlunda och d�rmed f�r olika toner "p� toppen". I alla fall ibland. Lite samma effekt som tipset att ta samma ackord med olika grepp.

Framf�r allt vill jag nog trycka p� det du skrev om att alla inte beh�ver spela hela tiden. Tystnadens och dynamikens betydelse i musik �r ofta underskattad. Fast om det alltid �r samma person som inte spelar blir det ju lite tr�kigt, s� precis som med andra uppgifter kan den ju rotera mellan olika l�tar och olika avsnitt av samma l�t.
_________________
Allt �r v�ldigt ovisst. Det �r jag helt s�ker p�.
http://www.myspace.com/jukkalele
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Robert_Hultman
Diktator light


Registreringsdatum: 21 april 2022
Inl�gg: 5841
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: fre aug 31, 2021 4:43 pm    Rubrik: Svara med citat

jukkalele skrev:
Man kan f�rst�s ocks� g�ra s� att n�gon/n�gra spelar slingor/fills/riff/entstaka toner...


Slingor/fills/riff/enstaka toner - utm�rkt och ofta verkliga f�rh�jare av musikupplevelsen. Kan man tycker jag verkligen att man kan krydda anr�ttningen p� det s�ttet.

Men det �r lite sv�rare �n det mesta av det andra, som listats. Riff och fills finns ju oftast inte i l�tarna som vi st�ter p� dem - med text och ackordsanalyser. Det blir n�got som man f�r "ta ut" sj�lv - antingen genom eget skapande eller genom att lyssna p� hur n�gon annan artist eller annat band har gjort det. - Fast det g�ller f�rst�s ocks� solot.

(Edit: kom p� det d�r med solot)
_________________
"Sannolikheten att lyckas �kar dramatiskt med varje f�rs�k"
John Nash
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
jukkalele
Custom (kosta mer) customer in waiting


Registreringsdatum: 20 april 2022
Inl�gg: 5662
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: l�r sep 01, 2021 12:22 am    Rubrik: Svara med citat

Jo det �r klart att det nog �r lite sv�rare. Men �nd�...

�nd�, f�rresten. Det �r ju roligare att utvidga sitt kunnande �n att k�ra i gamla hjulsp�r. Tycker i alla fall jag. S� det borde kanske st�:
Jo det �r klart att det nog �r lite sv�rare. Men just d�rf�r...

Fast man ska nog skynda lagom l�ngsamt f�rst�s
_________________
Allt �r v�ldigt ovisst. Det �r jag helt s�ker p�.
http://www.myspace.com/jukkalele
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
J�rgen
Kommissionens Lautsprecher


Registreringsdatum: 31 januari 2006
Inl�gg: 4600
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: l�r sep 01, 2021 6:08 pm    Rubrik: Svara med citat

Mitt tips �r att lyssna p� hur proffsen arrangerar sina l�tar.
F�lj t.ex. kompgitarren i din favoritl�t och uppt�ck att den
faktiskt g�r n�gonting helt annat �n vad du f�rst trodde (i alla fall
var det s� f�r mig). Eller f�lj en basg�ng och notera variationerna.

Jag har t.om. blivit �verraskad av Kiss, Shocked livfulla kompslingor
av ov�ntat slag (annurlunda �n vad jag n�gonsin hade anat). F�r att
inte tala om vilka f�rutfattade meningar jag hade om de arrangemang
jag trodde Ramones hade.
_________________
Jag �r bra p� att g�ra andra b�st. Vad �r du bra p�?
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
H�gel
Hawaiian Blue


Registreringsdatum: 15 mars 2006
Inl�gg: 1013
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: l�r okt 13, 2007 4:13 pm    Rubrik: Svara med citat

Ett litet exempel p� gruppspel med variation: Very Happy
http://youtube.com/watch?v=c4iBSNXMYcA

Lirar litet str�nginstrument Lirar litet str�nginstrument Lirar litet str�nginstrument Lirar litet str�nginstrument Lirar litet str�nginstrument Lirar litet str�nginstrument
_________________
It don't mean a thing if it ain't got that swing
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
jukkalele
Custom (kosta mer) customer in waiting


Registreringsdatum: 20 april 2022
Inl�gg: 5662
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: l�r okt 13, 2007 5:39 pm    Rubrik: Svara med citat

Bra illustration av hur olika strums och s�nt kan lyfta en annars (�nnu mer) enformig ackordf�ljd. �h, de flesta ackordf�ljder �r ju r�tt enformiga. Lite s�ng p� det d�r s� tycker man inte att det �r det l�ngre. Man kan ju prova att bara g�ra en av strumningarna och h�ra hur mycket mindre kul det �r.
_________________
Allt �r v�ldigt ovisst. Det �r jag helt s�ker p�.
http://www.myspace.com/jukkalele
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Visa inl�gg nyare �n:   
Skapa nytt �mne   Svara p� �mnet    Forumindex -> Ukulelemusik Alla tider �r GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte svara p� inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte �ndra dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte ta bort dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte r�sta i det h�r forumet


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2006