Forumindex Ukulelekommissionens forum

 
 Vanliga fr�gorVanliga fr�gor   S�kS�k   MedlemslistaMedlemslista   Anv�ndargrupperAnv�ndargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in f�r att l�sa dina meddelandenLogga in f�r att l�sa dina meddelanden   Logga inLogga in 

Blire n� bra d� - den d�r festivalen?
G� till sida 1, 2  N�sta
 
Skapa nytt �mne   Svara p� �mnet    Forumindex -> Evenemang
F�reg�ende �mne :: N�sta �mne  
F�rfattare Meddelande
�rtan



Registreringsdatum: 04 december 2021
Inl�gg: 8

Inl�ggPostat: s�n aug 12, 2021 9:07 pm    Rubrik: Blire n� bra d� - den d�r festivalen? Svara med citat

Rekordet - v�rldens st�rsta ukuleleorkester - l�mnar mig ganska ober�rd.

Men en ukulelefestival i Stockholm det h�nder ju inte f�r ofta. (Vart 10:e �r eller s�, hittills). Men blire n� bra d�?

Jag kollade in l�nken med deltagare under ARTISTKALVALKAD! Jag gissar/hoppas att listan ocks� kistar s�na som ska upptr�da p� den �ppna scenen ocks�. Artistlistan listar n�mligen n�gra namn som har noll dragningskraft (p� mig)- sen kanske jag tycker annorlunda efter att ha h�rt dem.?

Varf�r ska jag g� och lyssna p� F�llmans Ukuleleorkester fr�n Furudal, Katedralskolans Ukuleleklubb, Lyck�kers ukuleleorkester, the Ukulele Orchestra of the High Coast och H�kan H�gglund? F�r att de spelar ukulele?

Och varf�r i hela fridens namn ska jag g� och lyssna p� Ukuleleklubben spela? Det �r ett g�ng som betalar 100 kronor per g�ng f�r att f� spela tillsammans en stund. Att de st�r p� en scen kan inte vara f�r att gl�dja n�gon annan �n dem sj�lva!

Sen finns det andra namn som verkar sp�nnande: Crucified Barbara! Har de inget annat, s� har de i alla fall attityd. Det framg�r av bilden. Samma sak g�ller Elvira Bira.

Jag hoppas att Scheidenbach dyker upp. I s� fall festivalens givna h�jdpunkt iaf p� pappret!

Man f�r v�l bege sig dit!

�r det n�gon mer �n jag som kommer?
_________________
"Retar man sig p� saker som �r sm� �r man v�l inte st�rre �n s�"
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Plink-plonk
Kommissionens entusiast


Registreringsdatum: 20 mars 2006
Inl�gg: 464

Inl�ggPostat: m�n aug 13, 2021 8:55 am    Rubrik: Svara med citat

Tja. Alla har vi olika syn p� ukulelen som f�reteelse. Vissa vill sprida dess lov och f�ra fram budskapet om den lilla p�rlans f�rtr�fflighet i mediala och andra uppm�rksammade sammanhang. Andra gillar att samkv�ma och njuta i mer begr�nsade livsrum av ukulelens kvaliteter. Sen finns det naturligtvis ytterligare s�tt att se p� ukulelen i positiv mening; som ett komplement i en s�ttning eller som praktiskt reses�llskap mm mm.

Sj�lvklart tilltalar knappast guinnesrekord eller ens festivalkonceptet alla av ovanst�ende ut�vare som id�. S�rskilt inte som det �r relativt obepr�vat i v�r fina sommarstad och ett m�tt av skepticism i princip �r v�rt svenska signum.

Men jag kommer nog se p� det s�h�r: Den d�r Allander �r en trevlig prick, en j�mra duktig musiker och en ukulelefantast som dessutom �r medlem av denna lilla skara som vistas h�r p� forumet.

Sj�lvklart ska jag f�rs�ka masa mig ner och st�dja honom i hans ambition och, givetvis, bidra till att aftonen blir precis s� fantastisk som endast en ukulelekv�ll i kommissionens varma famn kan vara.

Min f�rhoppning �r ju ocks� att v�dret �r s� fint att Martin drar ig�ng slupen s� man f�r matrosa sig dit med en whiskyflaska i hand.! V�l m�tt grevar och baroner!
_________________


Senast �ndrad av Plink-plonk den m�n aug 13, 2021 10:19 am, �ndrad totalt 2 g�nger
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
J�rgen
Kommissionens Lautsprecher


Registreringsdatum: 31 januari 2006
Inl�gg: 774
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: m�n aug 13, 2021 10:14 am    Rubrik: Svara med citat

Jag delar Plink-plonks inst�llning till Allander och evenemanget och ska �ven jag f�rs�ka masa mig ner (snarare masa mig upp i mitt fall) till L�ngholmen.

Crucified Barbara ska bli kul att h�ra i levande livet. Jag har f�rs�kt lyssna in mig p� deras senaste skiva men inte lyckats speciellt bra (trots att jag gillar genren).
_________________
http://jetbloggen.blogspot.com/
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Robert_Hultman
Diktator light


Registreringsdatum: 21 april 2022
Inl�gg: 1779
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: m�n aug 13, 2021 7:42 pm    Rubrik: Re: Blire n� bra d� - den d�r festivalen? Svara med citat

�rtan skrev:

Varf�r ska jag g� och lyssna p� F�llmans Ukuleleorkester fr�n Furudal, Katedralskolans Ukuleleklubb, Lyck�kers ukuleleorkester, the Ukulele Orchestra of the High Coast och H�kan H�gglund? F�r att de spelar ukulele?

Och varf�r i hela fridens namn ska jag g� och lyssna p� Ukuleleklubben spela? Det �r ett g�ng som betalar 100 kronor per g�ng f�r att f� spela tillsammans en stund. Att de st�r p� en scen kan inte vara f�r att gl�dja n�gon annan �n dem sj�lva!


Du f�r v�l se det som Vasaloppet. D�r blandas v�rldselit med otr�nade entusiaster som plockas av sp�ret redan i M�ngsbodarna f�r att de passerat maxtiden.
_________________
N�got slags initiativtagare
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Grisen



Registreringsdatum: 27 september 2021
Inl�gg: 84
Ort: Norrland

Inl�ggPostat: m�n aug 13, 2021 8:47 pm    Rubrik: Svara med citat

Jag tycker det l�ter som ett f�rtr�ffligt evenemang.
Tyv�rr kan jag inte n�rvara, jobbar d�.
All heder till Ukulelemannen som anordnar det! Smile
_________________
Keep on rockin� in the free world
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande MSN Messenger
Belzebukke



Registreringsdatum: 05 juni 2007
Inl�gg: 12
Ort: Sundsvall

Inl�ggPostat: tis aug 14, 2021 7:54 am    Rubrik: Svara med citat

Jag tycker att det ska bli fantastiskt roligt! Smile
K�nda och ok�nda - alla har de n�t att bidra med f�r att sprida ukulelens gl�djespridande egenskaper!
Speciellt Crucified Barbara ser jag fram emot f�r deras skiva har g�tt m�nga m�nga varv hema hos mig! Smile
V�rldsrekordf�rs�ket tycker jag �r en j�ttekul id�!
P� m�ndag n�r jag kliver in p� kontoret kan jag stolt proklamera f�r mina arbetskamrater att h�r kommer minsann en v�rldsrekordsinnehavare! Smile
Det �r coolt!
Och jag ser fram emot att l�ra k�nna m�nga nya ukkev�nner fr�n hela landet!
V�l m�tt! Smile
_________________
Hellre �n bra, bara man har kul
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
J�rgen
Kommissionens Lautsprecher


Registreringsdatum: 31 januari 2006
Inl�gg: 774
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: l�r aug 18, 2021 5:54 pm    Rubrik: Svara med citat

Jag fastnade i skogen. Blev det n�got rekord? Hur m�nga fanns p� plats i orkestern? Var Crucified Barbara bra? K�rde de med ukulele? Var �r alla bilder?

M�nga fr�gor blir det. Cool
_________________
http://jetbloggen.blogspot.com/
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Robert_Hultman
Diktator light


Registreringsdatum: 21 april 2022
Inl�gg: 1779
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: l�r aug 18, 2021 6:43 pm    Rubrik: Svara med citat

Om jag f�r personlig del ska sammanfatta beh�llningen av underh�llningen fanns tv� av mina favoriter p� open stage.

Elivira Bira och Tengil knep f�rstaplatsen! H�rt, rakt, bra. Enkelt och synnerligen njutbart.

Crusified Barbara kommer p� andraplatsen, sj�ng och spelade bra och ett stort plus f�r reportoarvalet. Bara en l�t (tyv�rr) men en blues!

Bland "proffsen" i artistkavalkaden d�k underh�llarna Nils Pils och Per B�rs upp. Bra, underh�llande och humoristisk show och d�rtill kompetent framf�rd musik. Ukulele och bastuba �r ingen vanlig kombination men ack s� v�l fungerande - ukulele och bas i alla dess former �r oftast ett lyckat �ktenskap.

Conferensieren Claes Vogel levererade ocks� en l�t till uckeackompanjemang som knep en plats bland mina favoriter. Hans egen text(?) till en Taubel�t (varf�r kommer jag inte ih�g s�ngtitlar?)

Annat som var bra (eller fick godk�nt fr�n en kritisk kritiker) var:

Bengt, ukulelefantomen h�rifr�n, levererade - vad som f�r mig �r gamla bekantingar - med sevanliga kvaliteteter.

"Grillo" med cavaquinho och trumma inledde med en monoton l�t men tog sig och avslutade med sk�nt sprittande brasilianskt gung.

"En liten dj�vla kvinnor�relse" var b�ttre �n jag trodde efter vad jag sett prov p� webben. Men h�r �r det mera show �n ukulele och mellansnacket �r roligare �n s�ngerna.

The Ukelectricians - tre grabbar som framf�rde (i ukulelesammanhang ofta misshlade) Proud Mary. Bra.

"Den sjungande busschauff�ren" H�kan H�glund (som vi f�rhoppningsvis f�r se h�r p� forumet snart) singer/songwriter i ukuleletradition gjorde ocks� sitt p� ett kompetent s�tt.

Sen fanns det s�nt som jag personligen (och nu brutalt uppriktigt) g�rna hade varit utan. Flera ensembler med barn (kan man v�l st� ut med ) och vuxna som i b�sta fall kan kallas k�rer som kompar sig sj�lva p� ukulele. Det kan sl�s fast en g�ng f�r alla: Det blir inte bra om m�nga uckar spelar unisont. Om ocks� s�ngen �r unison har man f�rvissat sig om ett koncept som p� sin h�jd kan gl�dja de som framf�r dem. Om s�ngerna sen handlar om ukulele framst�r fr�lsningsarmens gatumusikanter (finns de kvar?) som sekul�ra musikgiganter i j�mf�relse.
_________________
N�got slags initiativtagare
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Robert_Hultman
Diktator light


Registreringsdatum: 21 april 2022
Inl�gg: 1779
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: s�n aug 19, 2021 12:51 am    Rubrik: Svara med citat

Videosnuttar fr�n festivalen...

...med Elvira Bira och Tengil finns h�r:

http://www.youtube.com/watch?v=fjsXbrfVXdU
http://www.youtube.com/watch?v=xahK6Exk0Nc

...med Crucified Barbara finns h�r:

http://www.youtube.com/watch?v=N-F8uw2FsYc

...med Nils Pils och Per B�rs finns h�r:

http://www.youtube.com/watch?v=bOcB6-vrjog
http://www.youtube.com/watch?v=AoDkw0eavOU
http://www.youtube.com/watch?v=iNfgXbdnZcI

...Ukulelemannen n�r han demonstrerar n�gra av sina special-uckar:

http://www.youtube.com/watch?v=EqexhhyatIo
_________________
N�got slags initiativtagare
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
anders
Kommissionens f�gelfluktare


Registreringsdatum: 20 april 2022
Inl�gg: 198
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: s�n aug 19, 2021 2:56 am    Rubrik: skulle g�rna varit d�r Svara med citat

Personligen skulle jag g�rna varit d�r, men jag �r utomlands.
Rekordf�rs�ket verkar kanske lite l�jligt, men jag hade g�rna varit med. Det �r en s�dan d�r grej som p� ett s�tt �r f�nig och p� ett annat �r s� f�nig s� att den blir bra igen.

Artisterna verkar ha varit av varierad art, vad jag kan s�ga fr�n Youtube-klippen. Det �r inte var dag man ser en s�dan bredd fr�n en och samma scen. Det kan v�l dock finnas b�de f�rdelar och nackdelar med det ocks�.

Hade hur som helst varit v�rt ett par timmar.

//Anders
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Robert_Hultman
Diktator light


Registreringsdatum: 21 april 2022
Inl�gg: 1779
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: s�n aug 19, 2021 11:59 am    Rubrik: Svara med citat

� en snutt fr�n sj�lva rekordet. Minst tv� k�nda kommission�rer skymtar f�rbi.

http://uk.youtube.com/watch?v=HM72PDAwZV8

Tyv�rr l�ter hj�lp-k�ren och basen mer �n uckarna p� denna inspelning.
_________________
N�got slags initiativtagare
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Filippuss



Registreringsdatum: 25 februari 2006
Inl�gg: 44
Ort: Yxtorp L�nn�s

Inl�ggPostat: m�n aug 20, 2021 8:13 am    Rubrik: Svara med citat

Jag och en relativt ung uke-ensemble n�rvarade under festivalen och f�r f�r 5 sm� flickor fr�n djupaste skogen var det hela en galet bra utflykt! Att �ka 20 mil med t�get n�r man �r 5 �r f�r att f� se 401 andra m�nniskor lira uke och dessutom ocks� f� g�ra sitt f�rsta framtr�dande n�gonsin inf�r publik m�ste vara fantastiskt stort! Dom har laddat sen i maj f�r denna Stockholmsresa och Ukuleleg�nget fr�n L�nn�s �r heln�jda! Sj�lv �r jag glad att f� vara fr�ken �t dessa sm� entusiastiska barn som lyckligtvis �r helt ovetandes om att det kanske uppfattas som l�jligt att sl� rekord i en f�r �vrigt s� seri�s konstart... eller att en del i publiken k�nde sig tvugna att st� ut under upptr�dandet!
Hej svejs! Very Happy
_________________
Behandla andra som du vill bli behandlad sj�lv... Dvs spela ner dina fiender med ukuleles�ng!
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Bes�k anv�ndarens hemsida
Roosen



Registreringsdatum: 03 juli 2005
Inl�gg: 39

Inl�ggPostat: m�n aug 20, 2021 12:17 pm    Rubrik: Svara med citat

Det som jag tyckte drog ner helhetsintrycket rej�lt, var den d�liga ljudanl�ggningen fr�n scenen!
Hall�, JAM stod och s�lde uckar - JAM tillhandah�ller PA-anl�ggningar p� l�pande band - de kunde ha sponsrat en anl�ggning. Som det var nu var det ofta f�rre (riktade) mickar �n personer uppe p� scenen.
B�de artister och publik fick anstr�nga sig f�r att h�ra eller h�ras.

Att det sedan r�ckte med att kunna spela ett D och ett A7 f�r att vara med i n�got som skulle kallas f�r orkester... kan ju ses p� olika vis.
Skulle vilja ha h�rt ett tonartsbyte Twisted Evil
_________________
__________________
Marcus
www.ukulelesolen.se
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida MSN Messenger
J�rgen
Kommissionens Lautsprecher


Registreringsdatum: 31 januari 2006
Inl�gg: 774
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: m�n aug 20, 2021 1:24 pm    Rubrik: Svara med citat

Roosen skrev:
Att det sedan r�ckte med att kunna spela ett D och ett A7 f�r att vara med i n�got som skulle kallas f�r orkester...

Med tanke p� antalet uckeister och den starkt varierande skickligheten s� var nog tv� ackord alldeles lagom. Wink
_________________
http://jetbloggen.blogspot.com/
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Lasse R
Kommissionens sommartomte


Registreringsdatum: 26 maj 2005
Inl�gg: 198

Inl�ggPostat: m�n aug 20, 2021 8:16 pm    Rubrik: Svara med citat

Jag h�ller med Dig J�rgen! Man ska inte kr�ngla till det! sj�lv kunde jag inte vara med, jag landade samma kv�ll fr�n en vecka p� Kreta! Det gillade jag inte! :roll:Att landa s� sent menade jag f�rst�ss!! Very Happy
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inl�gg nyare �n:   
Skapa nytt �mne   Svara p� �mnet    Forumindex -> Evenemang Alla tider �r GMT + 1 timme (svensk normaltid)
G� till sida 1, 2  N�sta
Sida 1 av 2

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte svara p� inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte �ndra dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte ta bort dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte r�sta i det h�r forumet


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2006