Forumindex Ukulelekommissionens forum

Vanliga frågorVanliga fr�gor   SökS�k   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnv�ndargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in f�r att l�sa dina meddelanden   Logga inLogga in 

K�pa ukulele p� e-bay?

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Ordet �r fritt
F�reg�ende �mne :: N�sta �mne  
F�rfattare Meddelande
Karaokekungen

Registreringsdatum: 06 augusti 2007
Inl�gg: 4

InläggPostat: ons aug 08, 2021 7:24 pm    Rubrik: K�pa ukulele p� e-bay? Svara med citat

Hej! kn�par ihop mitt f�rsta inl�gg p� forumet, kanske finns redan tr�den ?
Kikat runt ganska mycket efter en ukulele som jag vill ha , (har ju s� klart redan), men vill ha kanske en lite b�ttre.
Var in p� e-bay och fann ett ganska gott utbud d�r.
Nu �r det s� att jag aldrig vart in d�r och bjudit, eller k�pt n�got d�r.
Har ni?
Vilka erfarenheter, har det fungerat bra med betalning, leveranser, var det en "kexburk" eller en gudomlig sk�nhet som kom p� posten?
Kliar i figrarna att prova.
V�l m�tt ukulister Laughing
Till �verst p� sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Robert_Hultman
Diktator light

Registreringsdatum: 21 april 2022
Inl�gg: 1789

InläggPostat: ons aug 08, 2021 7:42 pm    Rubrik: Svara med citat

V�lkommen till forumet Kareokekungen!

Tyv�rr kan jag inte hj�lpa dig med egna erfarenheter av att k�pa p� Ebay, men jag vet att m�nga har gjort lyckade k�p d�r. Jag tror det kan vara bra att se om s�ljaren har s�lt tidigare p� ebay. Det finns de som har ebay som "sin aff�r" och �r m�na om sina kunder. Det kan kanske vara v�rt att ocks� googla p� s�ljarens "nick" och se om det f�rekommit diskussioner om honom eller henne p� olika diskussionsforum.

Vad har du f�r ucke/uckar idag?
Plink-plonk
Kommissionens entusiast

Registreringsdatum: 20 mars 2006
Inl�gg: 469

InläggPostat: tor aug 09, 2021 7:20 am    Rubrik: Hur man handlar ululelar p� ebay;) Svara med citat

Vinna auktionen:
F�rst ska man veta att de flesta ebayauktioner springer iv�g avsev�rt de sista 45 sekunderna. Min erfarenhet �r att uppdatera sidan tills det �r 10-20 sekunder kvar och d� knappa in sitt bud och ha en liten extra marginal till n�sta bud ( dvs f�rutse moth�jningen och toppa den med n�gon dollar) Men precis som med allt, annat best�m ditt h�gsta bud innan s� du inte drivs med i en l�jligt h�g budgivning.

Granska innan!!
Men allra viktigast: Deet �r l�tt att bli besviken, d�rf�r �r det av yttersta vikt att granska bilderna och texten v�ldigt kritiskt. St�ll fr�gor till s�ljaren i god tid innan auktionen och beg�r bilder av s�dant som �r otydligt. Str�ngar �r l�tt att byta (b�r man ocks� g�ra om instrumentet �r �ldre), st�mskruvar ocks�, sen b�rjar det bli lite meckigt att fixa strukturproblem s� det �r viktigt att kolla s�dana innan. Otydliga bilder eller bilder fr�n utvalda vinklar vittnar ofta om att s�ljaren f�rs�ker d�lja n�got och det g�r de g�rna. S�ljarens rating �r precis som Robban p�pekat avg�rande. Trassliga och/ eller f� aff�rer innan s�ger att det �r os�kert.

Frakt
Det g�r att f� en ukulele i bra emballage skickad till sverige fr�n usa f�r under eller omkring 20 dollar p� bara n�gon vecka med us post. Om det inte framg�r av annonsen att s�ljaren skickar till sverige s� g�r det ofta att diskutera och �vertala honom/henne om man mailar n�gra dagar innan. Oavsett vilket s� ska priset f�r frakten vara fastst�llt innan auktionen �r avslutad. Annars kommer s�ljaren best�mma det i efterhand till sin egen f�rdel och du har ingen talan.

Moms
Moms tillkommer p� f�rs�ljningspriset (om den skickas fr�n utomeuropa) om den inte slinker igenom tullen (Vilket �r betydligt vanligare med US post (f�rkortasUSP) �n t ex UPS. Hur som helst ber�nas momsen p� det sammanlagda f�rs�ljningspriset samt frakten. Detta �r dock upp till s�ljaren att fylla i. Ett litet mail typ " We have crazy toll/ customtaxes in Sweden, can you please declare a really low value of the goods ( 10 dollars or so)and save me a couple of bucks and ill be REALLY greatful / XXXX" P� det s�ttet kan du spara en massa on�dliga pengar.

Dock. �r det ett s�rskilt dyrt instrument kan det ju vara v�rt att skicka med UPS och ha riktigt v�rdering om n�got skulle g� snett (gjorde jag med min kamaka otha-san) men d� kanske man kan dra momsen p� sitt eller n�gon bekants f�retag;)

Betalning
Flera s�ljare vill ha moneyorder. Exakt den typen de menar finns inte i sverige. D�remot har t ex Forex moneygram som funkar lika bra. Med s�ljarens fullst�ndiga adress s� kan du f� fram n�rmaste uth�mtningsst�lle och ge till s�ljaren innan s� de fattar att det �r n�stan lika enkelt. Det h�r �r ju pengar som i princip �r borta n�r de h�mtats ut s� var noga med att bara betala med moneyorder till s�ljare med god och omfattande rating. Annars ska du insistera (i f�rhand) p� att f� anv�nda paypal el dylikt.

Hoppas jag inte avskr�ckt dig men grundregeln g�ller som alltid: Verkar det f�r bra f�r att vara sant s� �r det f�r bra f�r att vara sant. punkt.

InläggPostat: tor aug 09, 2021 11:46 pm    Rubrik: Svara med citat

Tack f�r svar! Har v�l handlat en del p� tradera, s� skilnaden �r v�l kanske inte s� stor auktions m�ssigt, men man missar ju kl�m � k�nn, som med kvinnor.
Man tar inte en � gifter sig med utan att ha grundligt provat henne=)=)
En �gon fr�jd kan vara helt oduglig praktiskt.
Nu kanske jag �ker in f�r diskrimineringsn�mnden=)
Men s�nt e livet, tack f�r svaren.
Ps ,, svar p� fr�gan vad jag spelar p�.

Faktiskt mest p� en billig enkel ukulele fr�n jam, Eagle U26f tror ja den heter, den kosta knappt 400 sp�nn, men klockren i mina �ron.
Har �ven n�n Allander kvar, men lite f�r h�rd i tonerna i mitt tycke.
Sen finns Kastrulllelen, mina fingertoppar gillar inte att str�ngarna sitter s� t�tt.
Vet inte om man ska rosa och kritisera?
Men smaken �r ju som baken.
S�ker ju �nd� det ultimata, om det nu finns, eller om det �r livets drivkraft att g� vidare i sina dr�mmar?
Tack i alla fall , Johan
Till �verst p� sidan
Karaokekungen

InläggPostat: fre aug 10, 2021 12:05 am    Rubrik: Svara med citat

Gl�mde s�ga att visst avskr�ckte dina rader Plink-Plonk.
Men �vertygad att till sist g�r jag ett f�rs�k �nd�, det man inte har det tr�nar man efter=)
Tanken slog mig, undrar om inte alla str�var efter det ultimata musikinstrumentet, en f�rl�ngning av tanke, k�nnsla, och sensuallistisk fingerspel Laughing Laughing Laughing
Till �verst p� sidan
Visa inl�gg nyare �n:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Ordet �r fritt Alla tider �r GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte svara p� inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte �ndra dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte ta bort dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte r�sta i det h�r forumet