F�reg�ende �mne :: N�sta �mne |
F�rfattare |
Meddelande |
Rocky
Registreringsdatum: 31 januari 2007 Inl�gg: 150 Ort: N:a Bohusl�n
|
Postat: ons aug 08, 2021 12:14 am Rubrik: UCKE eller UKKE ? |
|
|
En s�kning p� Forumet ger vid handen att den f�rkortade(Svenska?) stavningen av UKULELE v�ger ganska j�mnt,med n�gon �vervikt �t UKKE.
Inte f�r att det har n�gon st�rre betydelse,annat �n som kuriosa,men
�nd�. Den b�sta f�rklaringen till st�d f�r UKKE som jag har h�rt �r denna:
"M�ste man anv�nda en Svensk f�rkortning av UKULELE alt.UKE, s� ligger,
med tanke p� ordets ursprung,UKKE n�rmast till av den enkla anledningen
att bokstaven C inte ens existerar i det Hawaiianska alfabetet"
St�d f�r UCKE anyone? |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
J�rgen Kommissionens Lautsprecher
Registreringsdatum: 31 januari 2006 Inl�gg: 780 Ort: Stockholm
|
Postat: ons aug 08, 2021 11:11 am Rubrik: Re: UCKE eller UKKE ? |
|
|
Rocky skrev: | St�d f�r UCKE anyone? |
Varenda g�ng jag ska skriva ukke s� st�rs jag av min egen spr�kpolis.
Kanske �r det lite finskt att skriva just ukke?
Det �r i alla fall sm�busigt och sm�busiga saker gillar jag. Inget st�d fr�n min sida allts�. _________________ http://jetbloggen.blogspot.com/ |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
Robert_Hultman Diktator light
Registreringsdatum: 21 april 2022 Inl�gg: 1790 Ort: Stockholm
|
Postat: ons aug 08, 2021 6:24 pm Rubrik: Re: UCKE eller UKKE ? |
|
|
Rocky skrev: |
St�d f�r UCKE anyone? |
Vanliga svenska skrivregler s�ger att kort vokal f�ljs av dubbeldecknad konsonant. Av sk�l som jag inte k�nner till skriver vi dock inte "kk" utan "ck" . F�r min del kan jag inte se n�got sk�l att avvika just n�r man skriver "ucke".
(� andra sidan f�r v�l den som av n�got sk�l vill skriva "kk" g�ra det. Det �r ju inte n�gon risk att det uppst�r missf�rst�nd - vilket �r det huvudsakliga sk�let till att vi har konventioner kring stavning - i detta sammanhang) _________________ N�got slags initiativtagare |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
Plink-plonk Kommissionens entusiast
Registreringsdatum: 20 mars 2006 Inl�gg: 473
|
Postat: tor aug 09, 2021 12:19 pm Rubrik: |
|
|
�h nu ska vi inte kivas om det jag tycker vi alla ist�llet enas om det lite mer exotiska UhQue ist�llet : _________________
|
|
Till �verst p� sidan |
|
|
Rocky
|
Postat: tor aug 09, 2021 11:35 pm Rubrik: |
|
|
Plink-plonk skrev: | �h nu ska vi inte kivas om det jag tycker vi alla ist�llet enas om det lite mer exotiska UhQue ist�llet : |
It�s turned out nice again. UhQue,det f�r fungera f�r Baritone och Tenor,
men f�r dom mindre f�resl�s: Lelle.
Den kortvokalf�ljdakonsonantdubbleringen kan aldrig bli fel,
som Nils sa till Akka n�r dom fl�g �ver Jukkasj�rvi. |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
jukkalele Custom (kosta mer) customer in waiting
Registreringsdatum: 20 april 2022 Inl�gg: 1626 Ort: Stockholm
|
Postat: tis aug 28, 2021 4:30 pm Rubrik: |
|
|
Oj, Jag hade missat detta tidigare. F�r mig �r svenska skrivregler lika lite sk�l att skriva ucke som hawaiianska regler �r att skriva ukke. Jag f�redrar ukke. Motiveringen �r v�l ungef�r f�ljande.
Ukke: Har attityd, �r kaxigt, sticker ut, �r inte v�lanpassat. Ungef�r som... ja, ukken.
Ucke: Ser fult ut, saknar charm, f�r en att t�nka p� Unckel. Framf�r allt tycker jag att pluralformen, uckar, �r oattraktiv. Det ser ut som ett verb i presens och skulle kunna betyda ungef�r "f�rs�ker kr�kas men det kommer inte upp n�got eftersom det f�r l�nge sedan �r tomt".
Men egentligen funkar det lika bra (n�stan) med vilken som helst av varianterna. _________________ Jukkal E. Le
What, me uke? |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
J�rgen Kommissionens Lautsprecher
Registreringsdatum: 31 januari 2006 Inl�gg: 780 Ort: Stockholm
|
Postat: tis aug 28, 2021 5:43 pm Rubrik: |
|
|
jukkalele skrev: | uckar, �r oattraktiv. |
Man skulle dessutom kunna f� f�r sig att det saknas ett f. _________________ http://jetbloggen.blogspot.com/ |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
H�gel Hawaiian Blue
Registreringsdatum: 15 mars 2006 Inl�gg: 319 Ort: Stockholm
|
Postat: tis aug 28, 2021 6:25 pm Rubrik: |
|
|
J�rgen skrev: | jukkalele skrev: | uckar, �r oattraktiv. |
Man skulle dessutom kunna f� f�r sig att det saknas ett f. |
... Ja, eller ett j ... Lika oanst�ndigt det, kanske ...
Fast med kk blir det jukkar och det kan � andra sidan ge associationer till finnar en masse ... och hur attraktivt �r det? _________________ Keep Strummin' |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
|
Postat: tis aug 28, 2021 6:27 pm Rubrik: |
|
|
jukkalele skrev: | F�r mig �r svenska skrivregler lika lite sk�l att skriva ucke som hawaiianska regler �r att skriva ukke. |
Jmuf gasftisjxfs x�m ibxbjjbmtjb sfhmfs tubxmjmhfm vllf?
Vilket om man f�ljer mina alldeles egna skrivregler betyder "Inte f�reskriver v�l hawaiianska regler stavningen ukke?" _________________ N�got slags initiativtagare |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
|
Postat: tis aug 28, 2021 9:23 pm Rubrik: |
|
|
Det var ju ett j�vla liv det blev om det d�....
Vad jag menade med hawaiianska skrivregler var detta:
Den intet ont a- eller menande instigatorn till denna tr�d skrev: | med tanke p� ordets ursprung, [ligger] UKKE n�rmast till av den enkla anledningen att bokstaven C inte ens existerar i det Hawaiianska alfabetet |
_________________ Jukkal E. Le
What, me uke? |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
|
Postat: tis aug 28, 2021 9:37 pm Rubrik: |
|
|
Mitt inl�gg var nu n�rmast menat att belysa f�rtj�nsten av att f�lja allm�nt accepterade skrivregler. (I princip allts� - mer �n i detta specifika fall.) _________________ N�got slags initiativtagare |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
|
Postat: tis aug 28, 2021 10:32 pm Rubrik: |
|
|
Nu tror ju jag att det �r l�ttare att f�rst� att ukke betyder ucke (om det nu �r det man tycker att det heter) �n att jmuf betyder inte. J�mf�relsen haltar d�rmd en liten aning _________________ Jukkal E. Le
What, me uke? |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
Rocky
|
Postat: ons aug 29, 2021 10:03 am Rubrik: |
|
|
Egentligen �r det nog de ologiska Svenska skrivreglerna som st�ller till det
i fallet Ucke/Ukke. Varf�r "k" �r fr�ntagen m�jligheten att vara dubbelkonsonant,�r ett mysterium i sig.(Undantag Ortsnamn, Egennamn och ...Ukke). V�ra Nordiska grannar skulle ju aldrig tveka att anv�nda den
"logiska" dubbelkonsonanten kk.
Uttalsm�ssigt har vi dock inget problem med ck/kk. V�rre d� f�r v�ra Danska v�nner som uttalar kk inuti ord som gg, vilket ger en rent av Indiansk touch �t ordet...Ukke-Ukke,hvide m�nd
Senast �ndrad av Rocky den ons sep 19, 2021 3:48 pm, �ndrad totalt 1 g�ng |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
hrlarson
Registreringsdatum: 23 augusti 2007 Inl�gg: 125 Ort: Bajen
|
Postat: tor sep 13, 2021 8:38 am Rubrik: "ologiska svanska stavningsregler" |
|
|
Hmmmm.
Vare sig svenska spr�ket eller ukulele �r v�l i egentlig mening n�got som kan j�mf�ras med ett tyskt pr�cizionsinstrument. Det som inte �r gjort av metall i ett laboratorium av tyska ingenj�rer �r i allm�nhet ett levande material och f�ljaktligen kaotiskt, oregelbundet och alldeles ... alldeles underbart!
Kan man komma �verens om "instrumentet", "verktyget", "det som inte kan n�mnas vid namn" eller "den lilla gitarren"?
Eller, i sann kompromissanda: uke ['u k�h]? _________________ Jag �r inte beroende av att spela ukulele. Jag kan sluta n�r jag vill. |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
|
Postat: tor sep 13, 2021 9:38 am Rubrik: |
|
|
Jag tycker det ser el�ndigt fult ut men h�r och var ser man ocks� "uke" och "uku". Jag har d� alltid trott att de som skriver s� ocks� uttalar det uke (som vecka p� norska) och uukuu (Kan inte skriva fonetiskt men jag menar med l�nga vokaler).
Men kanske har jag t�nkt fel. De flesta av oss uttalar ju ukulele mer som "uckulele", som om det stavades med ck. I konsekvens d�rmed skulle man uttala "uke" ucke och i text s�ledes inte skriva vare sig ucke eller ukke utan just uke.
Fast det �r n�stan aldrig l�nt att strid mot ett spritt bruk i spr�ksammanhang. Det ska v�l vara n�r m�ngfald och brist p� samst�mmighet blir ett problem som det �ppnar sig en m�jlighet. S� har jag fattat att det var n�r Fridtjuv Berg klev in p� scenen och ordnade till v�r stavning. Vad s�ger Fridtjuv f�r �vrigt i ukulelefr�gan? _________________ N�got slags initiativtagare |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
|