Forumindex Ukulelekommissionens forum

 
 Vanliga fr�gorVanliga fr�gor   S�kS�k   MedlemslistaMedlemslista   Anv�ndargrupperAnv�ndargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in f�r att l�sa dina meddelandenLogga in f�r att l�sa dina meddelanden   Logga inLogga in 

Ukulelebygge.

 
Skapa nytt �mne   Svara p� �mnet    Forumindex -> Instrumenten
F�reg�ende �mne :: N�sta �mne  
F�rfattare Meddelande
viggo3000



Registreringsdatum: 30 december 2021
Inl�gg: 98

Inl�ggPostat: s�n jul 29, 2021 2:26 pm    Rubrik: Ukulelebygge. Svara med citat

Jag �r sugen p� att bygga n�got. Mest f�r byggandets skulle m�ste jag medge.

En av mina planer �r att k�pa ett sopran kitt. Bygga en solid kropp som jag sedan f�ster en s�dan h�r p� :http://www.kjell.com/content/media/images/items/24112.jpg.


Id�er p� hur detta skal kunna f�rverkligas ? Halsen m�ste f�rst�rkas p� n�got s�tt s� att den palla str�ngarna.
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Ingvar Tropp



Registreringsdatum: 17 maj 2007
Inl�gg: 16
Ort: Karlstad

Inl�ggPostat: m�n aug 06, 2021 9:07 am    Rubrik: Re: Ukulelebygge. Svara med citat

En uke med "solid kropp" som en elgitarrplanka verkar inte vara s� bra. En uke ska v�l ha en resonasl�da?. Det mest vanliga s�ttet att f�rst�rka en hals p� gitarrer �r att man monterar ett "trusrod" i halsen. Detta �r en st�lst�ng med skruvm�jlighet i ena �ndan. Skruven sitter vanligtvis under en platta p� huvudet, eller som p� Fendergitarrer vid halsens inf�stning i kroppen. Jag tror inte att det �r n�dv�ndigt med trusrod i en ukulelehals, Det r�cker med att bygga halsen i tv� delar med en smal remsa emellan.
mvh
Ingvar
viggo3000 skrev:
Jag �r sugen p� att bygga n�got. Mest f�r byggandets skulle m�ste jag medge.

En av mina planer �r att k�pa ett sopran kitt. Bygga en solid kropp som jag sedan f�ster en s�dan h�r p� :http://www.kjell.com/content/media/images/items/24112.jpg.


Id�er p� hur detta skal kunna f�rverkligas ? Halsen m�ste f�rst�rkas p� n�got s�tt s� att den palla str�ngarna.
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Visa inl�gg nyare �n:   
Skapa nytt �mne   Svara p� �mnet    Forumindex -> Instrumenten Alla tider �r GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte svara p� inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte �ndra dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte ta bort dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte r�sta i det h�r forumet


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2006