Forumindex Ukulelekommissionens forum

Vanliga frågorVanliga fr�gor   SökS�k   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnv�ndargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in f�r att l�sa dina meddelanden   Logga inLogga in 

Nytt k�p, en fr�ga.

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Instrumenten
F�reg�ende �mne :: N�sta �mne  
F�rfattare Meddelande
Axel

Registreringsdatum: 08 januari 2007
Inl�gg: 76

InläggPostat: ons jul 25, 2021 8:52 pm    Rubrik: Nytt k�p, en fr�ga. Svara med citat

Ni som vet om hur min ukulele s�g ut innan den stora olyckan (Ukulele + bubbelpool + dansa i neon = stallet lossnar) f�rst�r att jag kanske skulle beh�va en ny f�r att kunna spela ordentligt.

d�rf�r k�pte jag idag en greg bennett concert. det fanns hur m�nga som helst s� jag tittade p� alla och s�g att en hade mycket speciella tr��dringar p� huvudet (fula ankungen liksom, fast mer som snygga ankungen) s� den valde jag.

Jag st�mmer den sopran f�r jag orkar inte l�ra om ackorden och den l�ter j�ttebra �nd�.

nu till fr�gan:

Jag uppt�ckte att den var v�ldigt torr, jag undrar nu om s�n olja som anv�nds till greppbr�dan funkar bra till kroppen ocks� eller om det finns n�got speciellt f�r kroppen p� akustiska instrument ?

Kroppen verkar helt olackad men jag kanske har fel ?

tack p� f�rhand
/axel

Krya p� dig Robert!
Till �verst p� sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Robert_Hultman
Diktator light

Registreringsdatum: 21 april 2022
Inl�gg: 1777

InläggPostat: ons jul 25, 2021 8:58 pm    Rubrik: Re: Nytt k�p, en fr�ga. Svara med citat

Axel skrev:
Ni som vet om hur min ukulele s�g ut innan den stora olyckan (Ukulele + bubbelpool + dansa i neon = stallet lossnar) f�rst�r att jag kanske skulle beh�va en ny f�r att kunna spela ordentligt.

Limma genast tillbaka stallet!!!

�rligt: Man f�r k�pa en ny ucke bara f�r att man vill. Man beh�ver inte skylla p� att stallet lossnar. � n�r man v�l k�pt en ny ucke s� kan/M�STE man limma fast stallet p� den gamla (s� man har n�got att spela Dansa i neon p� i bubbelpoolen).

Betr�ffande insm�rjning av ucken undrar jag om det �r ett problem att den �r torr. Jag tycker det l�ter som en bra egenskap hos tr�et i en ukulele.
Plink-plonk
Kommissionens entusiast

Registreringsdatum: 20 mars 2006
Inl�gg: 464

InläggPostat: tor jul 26, 2021 6:41 am    Rubrik: Svara med citat

�hhh. Nej du ska INTE sm�rja in ucken med citronolja...(Inte med oliv- eller rapsolja heller. M�jligen med linolja men det �r mer ett experiment och f�r ej uppfattas som en rekommendation).

Jag skulle heller inte rekommendera att du lackar en greg bennett heller eftersom de brukar vara ganska tjocka i tr�et redan och ett par lager lack nog d�mpar resonansen n�got ytterligare.

L�t den helt enkelt vara. Robban har en klar po�ng. Wink

Och f�r att vara lite sk�nt besserwissrig s� SKA concerten vara st�md som en sopran Smile

Registreringsdatum: 08 januari 2007
Inl�gg: 76

InläggPostat: tor jul 26, 2021 11:12 pm    Rubrik: Svara med citat

Den var faktiskt s� pass fallf�rdig att jag l�t den g� i pension (jag slog s�nder den Twisted Evil ) den hade bland annat blivit tappad i en l�gereld av en oaktsam polare...

Krya p� dig Robert!
Till �verst p� sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Jonas

Registreringsdatum: 19 februari 2006
Inl�gg: 106

InläggPostat: ons aug 01, 2021 11:34 am    Rubrik: Svara med citat

Re: insm�rjning s� kan lite matolja vara nyttigt OM det �r ett v�ldigt gammalt instrument som har legat och blivit torrt och kanske inte spelats p� l�ng tid. D� kan det hj�lpa en t�rstig greppbr�da. Har sj�lv f�tt liv i ett par illa behandlade 20-tals ukuleles p� detta s�tt. Det var n�stan s� tr�et i greppbr�dan sa "Thanks for the drink, buddy, sure did need it"!
Till �verst p� sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
hrlarson

Registreringsdatum: 23 augusti 2007
Inl�gg: 96

InläggPostat: s�n aug 26, 2021 6:23 pm    Rubrik: Svara med citat

Jag �r nog lite gammaldags, men jag tycker inte man ska sl� s�nder saker som man, t.ex, kan ge bort till typ Rebell-Robert ist�llet.

Hoppas att uckemassakern �tminstone var en grand finale p� en framf�rd l�t.
J�rgen
Kommissionens Lautsprecher

Registreringsdatum: 31 januari 2006
Inl�gg: 774

InläggPostat: s�n aug 26, 2021 6:47 pm    Rubrik: Svara med citat

hrlarson skrev:
man, t.ex, kan ge bort till typ Rebell-Robert ist�llet.

Ja, �ven en ukke r�cker till f�r att skyla de flestas genetalier. Laughing

Allvarligt sk�mtat, n�r jag n�mnde f�r min kompis 7-�rige son att jag hade f�r
avsikt att sl� s�nder min Reno RU-100-RD svarade han s� d�r klokt och �rligt
som bara en 7-�ring kan svara: - Men d� kan du ju ge den till mig ist�llet.
Visa inl�gg nyare �n:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Instrumenten Alla tider �r GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte svara p� inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte �ndra dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte ta bort dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte r�sta i det h�r forumet