F�reg�ende �mne :: N�sta �mne |
F�rfattare |
Meddelande |
Axel
Registreringsdatum: 08 januari 2007 Inl�gg: 76 Ort: Str�ngn�s
|
Postat: ons jul 25, 2021 8:52 pm Rubrik: Nytt k�p, en fr�ga. |
|
|
Ni som vet om hur min ukulele s�g ut innan den stora olyckan (Ukulele + bubbelpool + dansa i neon = stallet lossnar) f�rst�r att jag kanske skulle beh�va en ny f�r att kunna spela ordentligt.
d�rf�r k�pte jag idag en greg bennett concert. det fanns hur m�nga som helst s� jag tittade p� alla och s�g att en hade mycket speciella tr��dringar p� huvudet (fula ankungen liksom, fast mer som snygga ankungen) s� den valde jag.
Jag st�mmer den sopran f�r jag orkar inte l�ra om ackorden och den l�ter j�ttebra �nd�.
nu till fr�gan:
Jag uppt�ckte att den var v�ldigt torr, jag undrar nu om s�n olja som anv�nds till greppbr�dan funkar bra till kroppen ocks� eller om det finns n�got speciellt f�r kroppen p� akustiska instrument ?
Kroppen verkar helt olackad men jag kanske har fel ?
tack p� f�rhand
/axel _________________ "Legolas"
Krya p� dig Robert! |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
Robert_Hultman Diktator light
Registreringsdatum: 21 april 2022 Inl�gg: 1777 Ort: Stockholm
|
Postat: ons jul 25, 2021 8:58 pm Rubrik: Re: Nytt k�p, en fr�ga. |
|
|
Axel skrev: | Ni som vet om hur min ukulele s�g ut innan den stora olyckan (Ukulele + bubbelpool + dansa i neon = stallet lossnar) f�rst�r att jag kanske skulle beh�va en ny f�r att kunna spela ordentligt. |
Limma genast tillbaka stallet!!!
�rligt: Man f�r k�pa en ny ucke bara f�r att man vill. Man beh�ver inte skylla p� att stallet lossnar. � n�r man v�l k�pt en ny ucke s� kan/M�STE man limma fast stallet p� den gamla (s� man har n�got att spela Dansa i neon p� i bubbelpoolen).
Betr�ffande insm�rjning av ucken undrar jag om det �r ett problem att den �r torr. Jag tycker det l�ter som en bra egenskap hos tr�et i en ukulele. _________________ N�got slags initiativtagare |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
Plink-plonk Kommissionens entusiast
Registreringsdatum: 20 mars 2006 Inl�gg: 464
|
Postat: tor jul 26, 2021 6:41 am Rubrik: |
|
|
�hhh. Nej du ska INTE sm�rja in ucken med citronolja...(Inte med oliv- eller rapsolja heller. M�jligen med linolja men det �r mer ett experiment och f�r ej uppfattas som en rekommendation).
Jag skulle heller inte rekommendera att du lackar en greg bennett heller eftersom de brukar vara ganska tjocka i tr�et redan och ett par lager lack nog d�mpar resonansen n�got ytterligare.
L�t den helt enkelt vara. Robban har en klar po�ng.
Och f�r att vara lite sk�nt besserwissrig s� SKA concerten vara st�md som en sopran _________________
|
|
Till �verst p� sidan |
|
|
Axel
Registreringsdatum: 08 januari 2007 Inl�gg: 76 Ort: Str�ngn�s
|
Postat: tor jul 26, 2021 11:12 pm Rubrik: |
|
|
Den var faktiskt s� pass fallf�rdig att jag l�t den g� i pension (jag slog s�nder den ) den hade bland annat blivit tappad i en l�gereld av en oaktsam polare... _________________ "Legolas"
Krya p� dig Robert! |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
Jonas
Registreringsdatum: 19 februari 2006 Inl�gg: 106 Ort: G�teborg
|
Postat: ons aug 01, 2021 11:34 am Rubrik: |
|
|
Re: insm�rjning s� kan lite matolja vara nyttigt OM det �r ett v�ldigt gammalt instrument som har legat och blivit torrt och kanske inte spelats p� l�ng tid. D� kan det hj�lpa en t�rstig greppbr�da. Har sj�lv f�tt liv i ett par illa behandlade 20-tals ukuleles p� detta s�tt. Det var n�stan s� tr�et i greppbr�dan sa "Thanks for the drink, buddy, sure did need it"! |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
hrlarson
Registreringsdatum: 23 augusti 2007 Inl�gg: 96 Ort: Bajen
|
Postat: s�n aug 26, 2021 6:23 pm Rubrik: |
|
|
Jag �r nog lite gammaldags, men jag tycker inte man ska sl� s�nder saker som man, t.ex, kan ge bort till typ Rebell-Robert ist�llet.
Hoppas att uckemassakern �tminstone var en grand finale p� en framf�rd l�t. _________________ Jag �r inte beroende av att spela ukulele. Jag kan sluta n�r jag vill. |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
J�rgen Kommissionens Lautsprecher
Registreringsdatum: 31 januari 2006 Inl�gg: 774 Ort: Stockholm
|
Postat: s�n aug 26, 2021 6:47 pm Rubrik: |
|
|
hrlarson skrev: | man, t.ex, kan ge bort till typ Rebell-Robert ist�llet. |
Ja, �ven en ukke r�cker till f�r att skyla de flestas genetalier.
Allvarligt sk�mtat, n�r jag n�mnde f�r min kompis 7-�rige son att jag hade f�r
avsikt att sl� s�nder min Reno RU-100-RD svarade han s� d�r klokt och �rligt
som bara en 7-�ring kan svara: - Men d� kan du ju ge den till mig ist�llet. _________________ http://jetbloggen.blogspot.com/ |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
|