Forumindex Ukulelekommissionens forum

 
 Vanliga fr�gorVanliga fr�gor   S�kS�k   MedlemslistaMedlemslista   Anv�ndargrupperAnv�ndargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in f�r att l�sa dina meddelandenLogga in f�r att l�sa dina meddelanden   Logga inLogga in 

Spelar storleken n�gon roll?
G� till sida 1, 2  N�sta
 
Skapa nytt �mne   Svara p� �mnet    Forumindex -> Instrumenten
F�reg�ende �mne :: N�sta �mne  
F�rfattare Meddelande
snutstrut



Registreringsdatum: 05 juli 2007
Inl�gg: 61
Ort: Falkenberg

Inl�ggPostat: m�n jul 23, 2021 5:35 pm    Rubrik: Spelar storleken n�gon roll? Svara med citat

hej alla!
Har suttit och filosoferat �ver det d�r med ukulelens storlek. Sj�lv �r jag ett fan av sopranon, d� jag anser det vara lite av ukulelens grundmodell. Inte den mest l�ttspelade, men ack s� cool. F�r mig �r hela grejen med ukulele att den �r liten och n�tt. Dessutom tycker jag att ljudet fr�n en soprano eller concert "k�nns" mest ukulele.
Det jag funderat p� �r: hur mycket ukulele �r egentligen en tenor eller en bariton? Storleksm�ssigt tycker jag n�stan att det blivit ett annat instrument. N�r jag spanar p� Youtube bland filmer p� james hill bla, ser man i vissa kommentarer att folk inte ens fattar att det �r en ukulele han spelar p�. D� troligtvis f�r att han spelar p� en tenor-ukke.
Vad tycker ni andra? �r en tenorukulele lika mycket ukulele som en soprano?
_________________
Snutstrut
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Robert_Hultman
Diktator light


Registreringsdatum: 21 april 2022
Inl�gg: 1777
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: tis jul 24, 2021 1:50 am    Rubrik: Svara med citat

Nej en sopranukulele �r mer ukulele �n en tenor- eller bariton-ukulele. Consertukulelen och sopraninon �r varianter p� sopranen men mycker n�ra "originalet". Det �r egentligen bara dessa varianter som har det r�tta ukulelesoundet. Och egentligen ska det ocks� vara "h�g" c- eller g-str�ng f�r att f� det "r�tta" ljudet.

Men tenor- och baritonukueles �r bra komplement. (eller f�r all del instrument i sin egen r�tt �ven om de �r mindre ukulele �n sopranon)

S� �r det!

Wink
_________________
N�got slags initiativtagare
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
J�rgen
Kommissionens Lautsprecher


Registreringsdatum: 31 januari 2006
Inl�gg: 774
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: tis jul 24, 2021 9:45 am    Rubrik: Re: Spelar storleken n�gon roll? Svara med citat

snutstrut skrev:
F�r mig �r hela grejen med ukulele att den �r liten och n�tt.

N�stan s� f�r mig ocks�. Ett praktiskt litet instrument som man snabbt
kan rycka fram och g� loss p�. Sopranen k�nns �ven f�r mig som originalet.
_________________
http://jetbloggen.blogspot.com/
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
jukkalele
Custom (kosta mer) customer in waiting


Registreringsdatum: 20 april 2022
Inl�gg: 1610
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: tis jul 24, 2021 1:49 pm    Rubrik: Svara med citat

Jag f�redrar ocks� sopran- och concert-ukkar. D�remot tycker jag att fr�gan om vad som �r mest riktigt och mest ukulele �r b�de om�jlig att besvara och �ven ganska irrelevant. Man ska spela det man gillar att spela. Vad det sedan �r spelar liksom mindre roll. Ben�mningar tj�nar v�l fr�mst syftet att g�ra saker l�ttare att prata om. Jag provade ett par riktigt bra och kul tenorer bland musicguymics instrument p� New York Uke Fest. Sj�lvklart �r de lika mycket ukulele som en sopran. De �r t o m likadant st�mda. N�gonstans finns det v�l en gr�ns f�r n�r ett instrument inte l�ngre �r en ukulele, men det spelar i s� fall ingen roll. Kallar men det ukulele (och konventionen �r att ben�mna saker upp till barytonstorlek f�r just detta) s� �r det en s�dan och �r det n�got annat kan det vara precis lika bra �nd�. Som Wille Spjutskakare sa: What's in a name? A rose by any other name would still smell as sweet. Ja eller n�got �t det h�llet.

F�rmodligen var v�l de ursprungliga ukkarna ungef�r i sopranstorlek, fast jag vet inte s�kert. Men att d�rav dra slutsatsen att de �r mer "riktiga" och att andra inte �r lika bra �r v�l att vara lite grann utvecklingsfientlig Wink Men visst kan man ha preferenser n�r det g�ller storlek. De b�r dock baseras p� vad man gillar att spela och vilket ljud man vill �t. Eller p� att de g�r att slita fram ur fickan....

S� DET S�! Laughing
_________________
Jukkal E. Le

What, me uke?
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
snutstrut



Registreringsdatum: 05 juli 2007
Inl�gg: 61
Ort: Falkenberg

Inl�ggPostat: ons jul 25, 2021 6:39 pm    Rubrik: Svara med citat

Nej, jag b�rjade mest t�nka n�r jag s�g alla varianter som finns av ukulele. Iochmed att den finns i s� m�nga utf�randen. 4-str�ng, 6-str�ng, 8 str�ngad. Hur m�nga st�mningsvarianter finns det inte sen?! R�tt brett instrument om man t�nker efter. M�nga olika klangtyper.
P� tal om ingenting h�ller jag just nu p� att forska i ifall det g�r att spela sorgsen musik p� ukulelen utan att bli tramsig. Vissa s�ger att det g�rna blir pajas om man f�rs�ker sig p� det. Jag h�ller inte med! Visst ska man spela glada l�tar p� ucken ox�, men aff�ren Jams inst�llning att ukulele ska k�pas i sexpack med partyhattar k�per jag inte riktigt. Det �r ett mer komplext instrument �n s�. Radioheads "Creep" gick alldeles utm�rkt. Jag ska f�rs�ka komponera en riktig gr�tvisa och l�gga ut det p� forumet. Har hittat lite schyssta ackordf�ljder som osar melankoli.
_________________
Snutstrut
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Robert_Hultman
Diktator light


Registreringsdatum: 21 april 2022
Inl�gg: 1777
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: ons jul 25, 2021 8:27 pm    Rubrik: Svara med citat

All slags musik kan framf�ras p� ukulelen. Visst �r det ett instrument som g�rna l�nar sig till glad musik men det g�r att spela s� mycket mer.

�t det dystra h�llet kommer jag p� rak arm att t�nka p� f�ljande:

Yan Yalego "Mon amour de St John":
http://www.youtube.com/watch?v=s9iYzyDHYu4&mode=related&search=

Kelli Ray Powell �r kanske inte direkt "sorglig" men det �r mycket "angst" i hennes s�nger. Som tex i denna:
http://www.youtube.com/watch?v=vQ_EOZ9b-Qc

Bliss Blood och Night Call kan knappast anklagas f�r att vara l�ttsinniga n�r de spelar "Snuff Torch":
http://www.youtube.com/watch?v=Oqnhynsk_as

Fr�n v�r julkalender 2006 kan man ta jukkaleles framf�rande av "Vintersaga". Inte det mest muntra man kan t�nka sig (men bra!):
http://www.ukulelekommissionen.se/julkalender/vintersaga.mp3

� s� har vi f�rst�s Mr Noir himself - Craig Robertson. (Om det �r n�gonstans de halta skomakarna hoppar s� �r det v�l d�r.)
_________________
N�got slags initiativtagare
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
snutstrut



Registreringsdatum: 05 juli 2007
Inl�gg: 61
Ort: Falkenberg

Inl�ggPostat: ons jul 25, 2021 9:37 pm    Rubrik: Svara med citat

Tack s� hemskt mycket f�r tipsen!!!
_________________
Snutstrut
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Robert_Hultman
Diktator light


Registreringsdatum: 21 april 2022
Inl�gg: 1777
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: tor jul 26, 2021 2:17 pm    Rubrik: Svara med citat

Hm.. Kom p� att jag ju sj�lv spelade in "Love me or leave me" f�r inte s� l�nge sen. Det var faktiskt inte falsk blygsamhet som gjorde att jag inte l�nkade till den i f�rra inl�gget, utan att jag gl�mt bort att jag "publicerat" den. (Trodde jag g�mt den i n�gon elektronisk skrivbordsl�da).

http://www.hultman.info/ukkelirare/nylovemeorleavemelangsam.mp3

Den �r melankolisk, vill jag p�st�.
_________________
N�got slags initiativtagare
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
viggo3000



Registreringsdatum: 30 december 2021
Inl�gg: 98

Inl�ggPostat: fre jul 27, 2021 9:29 pm    Rubrik: Svara med citat

Jag tycker om tenoren pga den stora greppbr�dan. Visst g�r det fint med en soprano om man bara spelar �ppna ackord men om man b�rjar lira lite solon och annat �ver band 12 s� blir det knepigt. Pr�va att lira hill eller shimabukuro p� en sopran Wink.

D�remot s� gillar jag ljudet fr�n alla uckar. Jag ska k�pa mig en riktigt schyst sopran n�gon g�ng framtiden.


Lite moll g�r denna i.
http://www.jakeshimabukuro.com/videos.php?file=3
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
snutstrut



Registreringsdatum: 05 juli 2007
Inl�gg: 61
Ort: Falkenberg

Inl�ggPostat: l�r jul 28, 2021 8:29 am    Rubrik: Svara med citat

Klart det �r betydligt l�ttare att g�ra det p� en tenor �n en soprano. Men det �r lite den utmaningen jag �r ute efter. Hade jag bara velat ha de finaste och st�rsta klangerna hade jag spelat tenor eller beh�llt g*****en. Jag hade g�rna sett n�gon spela brallan ur en soprano. Det �r ju d� man hade blivit riktigt imponerad! (klart jag blir det av tenorfolk ox�...)
T�nk er duellscenen i "Deliverence" p� en ukulele. Men det kanske �r en utopi?!
_________________
Snutstrut
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
viggo3000



Registreringsdatum: 30 december 2021
Inl�gg: 98

Inl�ggPostat: l�r jul 28, 2021 11:54 am    Rubrik: Svara med citat

Jag har spelat duell scenen p� concert mot en baritone. Den �r skitkul.
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
snutstrut



Registreringsdatum: 05 juli 2007
Inl�gg: 61
Ort: Falkenberg

Inl�ggPostat: l�r jul 28, 2021 2:49 pm    Rubrik: Svara med citat

RESPEKT!!!!!!!!!
_________________
Snutstrut
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
jukkalele
Custom (kosta mer) customer in waiting


Registreringsdatum: 20 april 2022
Inl�gg: 1610
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: ons aug 01, 2021 9:22 am    Rubrik: Svara med citat

P� tal om melankolisk ukulele, s� f�r vi ju inte gl�mma Jens Lekman, h�r uppf�ngad p� scen i New York, tror jag. http://www.youtube.com/watch?v=0iOvU2ph05Y Inte direkt stor tragik, men inte s�rskilt hoppsan-hejsan heller.

P� tal om 6-8-str�ngade ukkar, s� vill jag vara klarg�ra n�got som snutstrut kanske visste redan. De varianterna har dubbleringar av 2 resp alla str�ngar, som en 12-str�ngad g�tarr, eller mandolin ungef�r. Det finns lite olika scheman (schemata) f�r detta , men oftast �r det fr�ga om samma ton i olika oktaver, �ven om rena dubbleringar i unison f�rekommer p� vissa str�ngar.
_________________
Jukkal E. Le

What, me uke?
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
snutstrut



Registreringsdatum: 05 juli 2007
Inl�gg: 61
Ort: Falkenberg

Inl�ggPostat: ons aug 01, 2021 5:29 pm    Rubrik: Svara med citat

jo, 8-str�ngad visste jag, men 6-str�ngad �r allts� dubblering p� tv� str�ngar? Satt och funderade om de hade gitarrst�mning eller hur det l�g till. Kan ingen tillverka en dubbelhals som Page anv�nder i Zeppelin? 8-str�ngad plus en vanlig 4-str�ngad ucke. Fast det har v�l n�gon redan kommit p�...
Ja, jag s�g Jens Lekman p� youtube. Han spelade p� den d�r ukkefestivalen i G�teborg tidigare i �r om jag inte minns fel. Bra kille det d�r som sprider fin reklam f�r de som �nnu inte �r troende...
_________________
Snutstrut
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
snutstrut



Registreringsdatum: 05 juli 2007
Inl�gg: 61
Ort: Falkenberg

Inl�ggPostat: ons aug 01, 2021 10:13 pm    Rubrik: Svara med citat

...och p� tal om storlek: Har inte spelat g****r p� �ver en m�nad. Ungef�r lika l�nge som jag varit ukuleleskadad. T�nkte bara se hur det k�ndes. Satte mig med min Martin i kn�t och uppt�ckte snart att jag hade plockat upp ett monster. S� fruktansv�rt stor den var helt pl�tsligt!!!!! B�rjade spela en egenkomponerad l�t. Uppt�ckte hur sv�rt det pl�tsligt blivit. Fick str�cka handen och gripa tag i str�ngarna p� ett helt annat s�tt. Spelade f�rdigt l�ten, plockade upp min Hamano och k�rde samma l�t p� ukulelen. S� mycket roligare det blev. En glad l�t blev genast mycket gladare och rappare. Jag har ingen lust att byta tillbaka!!
_________________
Snutstrut
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inl�gg nyare �n:   
Skapa nytt �mne   Svara p� �mnet    Forumindex -> Instrumenten Alla tider �r GMT + 1 timme (svensk normaltid)
G� till sida 1, 2  N�sta
Sida 1 av 2

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte svara p� inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte �ndra dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte ta bort dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte r�sta i det h�r forumet


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2006