Forumindex Ukulelekommissionens forum

 
 Vanliga fr�gorVanliga fr�gor   S�kS�k   MedlemslistaMedlemslista   Anv�ndargrupperAnv�ndargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in f�r att l�sa dina meddelandenLogga in f�r att l�sa dina meddelanden   Logga inLogga in 

Eagle UK 100?

 
Skapa nytt �mne   Svara p� �mnet    Forumindex -> Instrumenten
F�reg�ende �mne :: N�sta �mne  
F�rfattare Meddelande
Grisen



Registreringsdatum: 27 september 2021
Inl�gg: 84
Ort: Norrland

Inl�ggPostat: tis jul 10, 2021 10:06 pm    Rubrik: Eagle UK 100? Svara med citat

Jam s�ljer just nu Eagle UK100-ukes f�r 199 kr och jag blev sugen p� att k�pa en. T�nkte bara kolla med mina medukuleleister om ni har n�gon �sikt och/eller erfarenheter utav den. Tror ni den �r b�ttre �n en Mahalo U30?

MVH Grisen
_________________
Keep on rockin� in the free world
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande MSN Messenger
jukkalele
Custom (kosta mer) customer in waiting


Registreringsdatum: 20 april 2022
Inl�gg: 1610
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: ons jul 11, 2021 9:16 am    Rubrik: Svara med citat

Jag �r inte helt s�ker p� att det var den jag provade f�r ett par �r sedan, men om det var det, vilket jag iofs tror, s� tyckte jag ungef�r s�h�r.
Ingen direkt f�rb�ttring j�mf�rt med Mahalon, m�jligen t o m tv�rtom. I vilket fall som helst k�ndes den tystare. Jag kollade h�r p� forumet vad du har f�r n�got sedan tidigare och den d�r platsar inte i s�llskapet. Ska man j�mf�ra samma storlek, s� �r din Loudmouth avsev�rt mycket b�ttre. Om det �r till brorsan som f�tt ta �ver Mahalosarna, s� �r det inte heller n�got lyft. �r det en f�rstaukke till n�gon annan skulle jag hellre ta en Mahalo och se till att str�ngh�jden, framf�r allt vid sadeln blir OK. Och g�rna byta till Aquila concert-str�ngar (OK det �r ju en hundring till, men man m�ste n�stan alltid byta str�ngar p� ukkar man k�per, s�rskilt billigare s�dana) Eller l�gga p� ett par hundra och ta en Loudmouth (och nya str�ngar, de som sittter p� �r r�tt kass de med enligt min mening). Eller l�gga p� ytterligare och....
_________________
Jukkal E. Le

What, me uke?
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Grisen



Registreringsdatum: 27 september 2021
Inl�gg: 84
Ort: Norrland

Inl�ggPostat: ons jul 11, 2021 10:19 pm    Rubrik: Svara med citat

Mja, jag hade t�nkt att ha den som rese-uke p� semestern i sommar.
De ukar jag har �r helt ok annars, men senare h�r i sommar beger jag mig iv�g s�derut och d� vill jag inte ta med n�gon v�rdefullare (finns det ett s�dant ord egentligen? uke, men efter att ha h�rt det h�r h�r jag efter i den lokala musikaff�ren om de har n�n Mahalo ist�llet.
Tack f�r ditt svar, jukkalele.

/Grisen
_________________
Keep on rockin� in the free world
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande MSN Messenger
jukkalele
Custom (kosta mer) customer in waiting


Registreringsdatum: 20 april 2022
Inl�gg: 1610
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: ons jul 11, 2021 10:37 pm    Rubrik: Svara med citat

Den ultimata reseukken �r ju annars den platta Br�kon, eller Allandern om man s� vill. Tar oerh�rt liten plats. De d�r centimetrarna i kropshydda kan vara v�rdefulla, vare sig det �r handbagage, incheckat bagage eller ska packas i bil. Fast d� snackar vi ju f�rst�s om en tusenlapp. � andra sidan kommer den med r�tt hyggliga str�ngar, s� det �r inte n�dv�ndigt att byta. Dessutom f�r du en v�n f�r livet. Inte v�rldens b�sta ukke, men bra. Och vansinnigt leendeframkallande.

Annars �r nog en Mahalo en bra reseukke ocks�. (Men skaffa Aquila conerts.) Och hittar du ingen funkar nog Eaglen till det med. Men man vill v�l ha n�got bra att spela p� under resan ocks�... Jag tog med min platta Br�ko till New York, trots att jag hade en best�lld ukke som v�ntade p� mig d�r. Och jag kommer att ta den med mig n�r jag �ker till Ukraina ett par veckor. Tror jag. Kanske tar jag Loudmouthen i st�llet. Ifall n�gon blir begeistrad �r det l�ttare att skiljas fr�n den. Inte l�tt, men l�ttare.
_________________
Jukkal E. Le

What, me uke?
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
viggo3000



Registreringsdatum: 30 december 2021
Inl�gg: 98

Inl�ggPostat: tor jul 12, 2021 12:20 am    Rubrik: Svara med citat

Hur kul �r det igentligen att spela p� en mahalo hela sommaren.
Ta med en bra ukulele. Ett bruksinstrument ska t�la lite stryk.
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Grisen



Registreringsdatum: 27 september 2021
Inl�gg: 84
Ort: Norrland

Inl�ggPostat: tor jul 12, 2021 8:34 pm    Rubrik: Svara med citat

jukkalele skrev:
Jag kollade h�r p� forumet vad du har f�r n�got sedan tidigare och den d�r platsar inte i s�llskapet..


Hmm...m�ste uppdatera den d�r listan...enda ukulelen jag har kvar numera �r Concert-Hohnern...resten har sk�nkts bort till b�ttre beh�vande. Smile
Visst hade jag kunnat ta med den, �ven om den �r lite on�digt stor men jag har ingen gigbag till den...

Jag tror jag k�per en Eagle UK100, med risk f�r att bli besviken. Den ska �nd� bara anv�ndas som reserv/reseuke och i v�rsta fall kan den fungera som pingisracket. Wink
_________________
Keep on rockin� in the free world
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande MSN Messenger
jukkalele
Custom (kosta mer) customer in waiting


Registreringsdatum: 20 april 2022
Inl�gg: 1610
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: fre jul 13, 2021 9:10 am    Rubrik: Svara med citat

Tja, med den intentionen, r�tt f�rhoppningar, r�tt f�rv�ntningar osv, kan det kanske vara r�tt k�p. Jag hoppas att det inte var den jag provade utan n�got annat Wink

Rent principiellt och empiriskt har jag dock funnit att det �r s� h�r. Om man k�per en billiga ukkar, s� slutar det �nd� med att man g�r upp i pris och handlar n�got lite, eller mycket dyrare senare. Om man kunde hoppa �ver det d�r steget med billiga ukkar, s� skulle man l�gga ned totalt sett mindre pengar och sedan dessutom slippa st� d�r med instrument som inte anv�nds. Fast det �r kanske n�got som var och en m�ste g� igenom sj�lv och du har ju i alla fall recirkulerat dina ukkar s� att de f�rhoppningsvis kommer till anv�ndning.
_________________
Jukkal E. Le

What, me uke?
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Lasse R
Kommissionens sommartomte


Registreringsdatum: 26 maj 2005
Inl�gg: 198

Inl�ggPostat: s�n jul 15, 2021 5:24 pm    Rubrik: Svara med citat

Jag �ker till Peking ikv�ll och tar med min gula Mahalo. Den l�ter inget vidare, men det �r v�l bara tjingeling d�r. Har nu repat "En roddb�t till Kina" som jag ska sjunga f�r min Stina d�r n�gonstans. Embarassed
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Grisen



Registreringsdatum: 27 september 2021
Inl�gg: 84
Ort: Norrland

Inl�ggPostat: m�n jul 16, 2021 11:18 am    Rubrik: Svara med citat

jukkalele skrev:
Tja, med den intentionen, r�tt f�rhoppningar, r�tt f�rv�ntningar osv, kan det kanske vara r�tt k�p. Jag hoppas att det inte var den jag provade utan n�got annat Wink

Rent principiellt och empiriskt har jag dock funnit att det �r s� h�r. Om man k�per en billiga ukkar, s� slutar det �nd� med att man g�r upp i pris och handlar n�got lite, eller mycket dyrare senare. Om man kunde hoppa �ver det d�r steget med billiga ukkar, s� skulle man l�gga ned totalt sett mindre pengar och sedan dessutom slippa st� d�r med instrument som inte anv�nds. Fast det �r kanske n�got som var och en m�ste g� igenom sj�lv och du har ju i alla fall recirkulerat dina ukkar s� att de f�rhoppningsvis kommer till anv�ndning.


Du har helt r�tt i dina tankar. Kvalitet borde g� f�re kvantitet n�r det g�ller ukuleles. S� har jag t�nkt vid varje nytt uke-ink�p men likf�rbaskat har man �nd� handlat p� sig en hel del billigare ukar... Wink

Idag kom iallafall Eaglen och f�rsta intrycket var att jukkalele hade r�tt! Den l�t tyst och inte alls roligt.
Jag letade runt lite bland mina musikgrejor och hittade ett sista pack Aquila-str�ngar, och best�mde mig f�r att byta till dom.
Originalstr�ngarna var som tjocka fiskelinor, inte alls trevliga.

Och vilken skillnad det blev sen! Som kaffe och �l!
Nu har jag st�mt upp den till J�nkar-st�mning och den l�ter �ver min f�rv�ntan. Kanske inte riktigt lika bra UK200-modellen, men inte l�ngt d�rifr�n.
V�rt 200 kr? Oh ja.

Semestern �r r�ddad! Very Happy
_________________
Keep on rockin� in the free world
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande MSN Messenger
Visa inl�gg nyare �n:   
Skapa nytt �mne   Svara p� �mnet    Forumindex -> Instrumenten Alla tider �r GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte svara p� inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte �ndra dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte ta bort dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte r�sta i det h�r forumet


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2006