Forumindex Ukulelekommissionens forum

 
 Vanliga fr�gorVanliga fr�gor   S�kS�k   MedlemslistaMedlemslista   Anv�ndargrupperAnv�ndargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in f�r att l�sa dina meddelandenLogga in f�r att l�sa dina meddelanden   Logga inLogga in 

Bleeding inside. Tosse feat. Chroome.

 
Skapa nytt �mne   Svara p� �mnet    Forumindex -> Egna inspelningar
F�reg�ende �mne :: N�sta �mne  
F�rfattare Meddelande
Tosse



Registreringsdatum: 28 december 2021
Inl�gg: 95
Ort: �rnsk�ldsvik, v�sternorrland.

Inl�ggPostat: s�n jul 01, 2021 12:35 am    Rubrik: Bleeding inside. Tosse feat. Chroome. Svara med citat

H�r �r en l�t jag gjorde tillsammans med en rappare jag k�nner, han �r ingen riktigt k�nd person f�r allm�nheten. Men i vissa kretsar och i vissa omr�den, mycket i utlandet till exempel.

Den h�r l�ten kom till mer utav en slump, jag hade gjort en kort snutt med ukulele, spansk g****r och trummor som han fick h�ra n�r han var p� bes�k. D� fick jag uppdraget att g�ra detta till en l�ngre hip-hop l�t som han senare skulle rappa till. Resultatet �r helt oigenk�nnligt om man j�mf�r med orginalet.

Upps�ttningen �r:
tv� ukulelar
en spansk g****r (v�ldigt inspirerat p� en k�nd l�t som jag gl�mt namnet p�)
en elgitarr
en bas
en hel rad olika trummor
massvis med str�kar
en hel del bakgrundsljud f�r att f�rst�rka ljudbilden

Ukulelen h�rs inte s�d�r j�tte mycket, men man skulle m�rka om den f�rsvann men den h�rs knappt i sj�lva l�ten, konstigt nog. Men tremlo biten som h�rs i introt, strax innan refr�ngen och under refr�ngen �r en utav ukulelarna.

Nu gillar jag ju inte hip-hop s� starkt och jag har sv�rt att t�nka mig att ni andra g�r det, men det var en kul grejj, denna l�t kommer hamna p� hans kommande skiva.

H�r har ni l�nken:
http://tosse.dmusic.com/music/stream/hifi/355931/.a18d9637/stream.m3u
Om inte den fungerar (som den tydligen inte brukar g�ra) s� g� in p� denna i st�llet:
http://tosse.dmusic.com/

Hoppas ni gillar den och kommentera g�rna!
_________________
Tosse, den glade pessimisten!
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post MSN Messenger
jukkalele
Custom (kosta mer) customer in waiting


Registreringsdatum: 20 april 2022
Inl�gg: 1626
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: s�n jul 01, 2021 10:19 am    Rubrik: Svara med citat

Det d�r gillade jag verkligen! Kanske inte refr�ngen lika mycket som det andra. Det fick mig att t�nka p� Clawfinger. Bara det �r en bra sak eftersom jag mer eller mindre gl�mt bort dem. Jag k�nner igen gitarrinfluensen, men kommer inte heller ih�g vilken l�t det �r. Run DMC eller varf�r inte Red Hot Chili Peppers var andra namn jag kom att t�nka p�. Med det menar jag inte att det skulle vara n�gon typ av plagiat, utan att det stil- och kvalitetsm�ssigt gav s�dana tankar. Forts�tt s�.
_________________
Jukkal E. Le

What, me uke?
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Robert_Hultman
Diktator light


Registreringsdatum: 21 april 2022
Inl�gg: 1790
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: tis jul 03, 2021 3:23 pm    Rubrik: Re: Bleeding inside. Tosse feat. Chroome. Svara med citat

Tosse skrev:

Nu gillar jag ju inte hip-hop s� starkt och jag har sv�rt att t�nka mig att ni andra g�r det, men det var en kul grejj, denna l�t kommer hamna p� hans kommande skiva.


Va sk�nt att du inte heller gillar hip hop s� starkt. Jag fick n�mligen genast problem med den h�r l�ten. Den �r uppenbart kompetent. Den �r bra. Men jag gillar den inte. Jag har s�na problem med Hiphop, s� det �r inte sant.Bara gansterassociationer i min skalle.
_________________
N�got slags initiativtagare
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Tosse



Registreringsdatum: 28 december 2021
Inl�gg: 95
Ort: �rnsk�ldsvik, v�sternorrland.

Inl�ggPostat: tis jul 03, 2021 3:27 pm    Rubrik: Svara med citat

Hehe, �ven om jag hade gillat hip-hop hade det �nd� varit helt ok f�r mig att bli s�gad! Man m�ste ju kunna hantera att alla har olika smak!

Men det var stort f�r mig att g�ra l�ten, t�nk sj�lva om ni hade f�tt i uppdrag att g�ra en l�t i en musikstil som ni faktiskt inte tycker om! Razz
_________________
Tosse, den glade pessimisten!
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post MSN Messenger
J�rgen
Kommissionens Lautsprecher


Registreringsdatum: 31 januari 2006
Inl�gg: 780
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: tis jul 03, 2021 6:01 pm    Rubrik: Svara med citat

Den l�ten bet sig fast direkt. I like! Very Happy
_________________
http://jetbloggen.blogspot.com/
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
viggo3000



Registreringsdatum: 30 december 2021
Inl�gg: 98

Inl�ggPostat: ons jul 04, 2021 12:24 am    Rubrik: Svara med citat

Lite enformigt. Iofs s� �r det sv�rt att undvika om man sysslar med beat baserad musik.

Det skulle vara snygt om ukulelens grej med triolk�nsla �verlappade gitarren i ett polyrytmisk 3/4 mot 4/4.

Sen k�nns det som gitarren g�r ihop med s�ngen frekvensm�ssigt ibland. Kanske f�r att jag lyssnar med lurar.

Bra mixning annars.
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Tosse



Registreringsdatum: 28 december 2021
Inl�gg: 95
Ort: �rnsk�ldsvik, v�sternorrland.

Inl�ggPostat: tor jul 05, 2021 3:23 am    Rubrik: Svara med citat

H�rligt J�jje!

Viggo, du har r�tt i att det �r r�tt enformigt, men hip-hoppen �r ju en repitiv musikstil, till stor del! Men det �r v�l lite utav grejjen antar jag, jag f�rst�r mig som sagt inte riktigt p� hip-hop! Men det var kul!

Och det d�r du sa med polyrytmisk 3/4 mot 4/4, det �r ren sk�nska f�r mig! Takter, skalor och s�dant �r f�r mig obegripligt! Jag l�r mig ackorden och sedan spelar jag det som jag tycker l�ter bra, sedan om det �r pelagonisk 3/4 triolrytmik med halvtakt och 35 punkterade noter i den klassiska bluesskalan i G#/C75 och kvantskafft har jag ingen aning om. Men jag antar att du vill p�kepa n�gonting om hur snabbt n�got skulle spelas? S� var v�nlig att �vers�tt! Smile

Och en rolig grejj med intro ukken, egentligen l�t den inte s�, den spelades mycket 'segare' i f�rsta versionen, men det l�t kasst, s� jag la till lite eko! Very Happy
_________________
Tosse, den glade pessimisten!
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post MSN Messenger
anders
Kommissionens f�gelfluktare


Registreringsdatum: 20 april 2022
Inl�gg: 198
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: l�r jul 07, 2021 9:37 pm    Rubrik: tungt, men �r det ukulelemusik? Svara med citat

Hej,
det �r f�rst nu som jag har haft tid och m�jlighet att lyssna p� den h�r.
Jag har lyssnat p� den och ditt nya alster (I'm a gaming freak). Jag m�ste erk�nna att jag har sv�rt att f� grepp om dina l�tar. En del andas mer vilja, samtidigt som en del handlag eller putsning kanske fattas, medan den h�r exempelvis var helt annorlunda och mycket mer v�lproducerad.

Jag har sv�rt att kalla I'm bleeding inside f�r ukulelemusik och p� s� s�tt kanske man kan ifr�gas�tta den i detta forum, men � andra sidan s� gillade jag den och den tunga, t�ta ljudbilden. Det funkade bra f�r mig. Refr�ngen �r lite svagare �n resten av l�ten tycker jag men annars gillar jag den. Som ukulelemusik t�njer den dock lite v�l mycket p� begreppets gr�nser tycker jag. Wink

Den av dina l�tar jag hittills gillar b�st.

//Anders
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inl�gg nyare �n:   
Skapa nytt �mne   Svara p� �mnet    Forumindex -> Egna inspelningar Alla tider �r GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte svara p� inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte �ndra dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte ta bort dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte r�sta i det h�r forumet


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2006