Forumindex Ukulelekommissionens forum

Vanliga frågorVanliga fr�gor   SökS�k   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnv�ndargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in f�r att l�sa dina meddelanden   Logga inLogga in 

Ny best�llning..... h�h�, jaja
G� till sida 1, 2  N�sta

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Instrumenten
F�reg�ende �mne :: N�sta �mne  
F�rfattare Meddelande
jukkalele
Custom (kosta mer) customer in waiting

Registreringsdatum: 20 april 2022
Inl�gg: 1611

InläggPostat: tor jul 05, 2021 9:31 pm    Rubrik: Ny best�llning..... h�h�, jaja Svara med citat

Jag har precis best�llt Pete Howletts senaste kreation. H�r syns prototypen. http://uk-ukes.blogspot.com/2007/06/day-6-im-pooped.html Den �r s�ld och "serieproduktionen" har b�rjat.
Phil Doleman, som k�pte prototypen skrev:
Well, it's here. When I saw the video/photos of the prototype Uklectic, and saw that it was up for sale, I knew I had to have it (some of you may remember I was shopping around for a concert). I won't attempt to post pics, as Pete did some lovely ones here...
http://www.ukulelecosmos.com/phpBB2/viewtopic.php4?t=3275
First impressions - It's flawless, and the top has such depth to it, how it catches the light. It looks beautiful. The finish is really nice, and brings out the beauty of the figured top wood (sapele). I was immediately drawn to the attention to detail - the bridge pins that match the bridge, the headstock 'faceplate', the rounded edges of the nut, the contoured end to the fingerboard, the fingerboard bound in matching wood - you don't see the binding, but you also don't see the fret ends... very slick. These are all features you'd expect to pay highly for, and my uke is the prototype, so I was expecting that maybe some of the fine finishing touches would be absent - I was wrong!

Playablilty is wonderful - lovely low action all the way up the neck without a single buzz, perfect intonation right up to the end of the fingerboard (which is easily accesible thanks to the 14 fret neck joint and the cutaway). Acoustically it is a little louder than my Risa, but seems even louder as the tone has more depth to it. This prototype has geared tuners (production models will have friction) and a different headstock design to the production models. I can't say I mind, as I actually like the headstock, and think the uke suits geared pegs (though funnily enough I think the new design headstock will suit friction pegs better!). As this is defintiely a 'peformance instrument', the geared pegs do give me an added sense of security and will certainly make quick tuning tweaks on stage easier. The black machine heads and strap buttons are a nice classy touch, too

The fingerboard has small position markers, and a single side dot, at the 7th fret, which is extremely useful for finding your way around. I don't have a problem holding a uke when playing, and the Howlett is no exception. It's heavier than a regular uke, but not excessively so, but it's slimness does make it less secure - not a problem though, as on a strap (2 strap buttons fitted) it balances perfectly.

Plugging in (the jack socket is flush to the body on the edge of the lower bout) really brings this baby to life. The pickup is very forgiving of handling noise - I find I have to be very careful not to get my hand anywhere near the bridge on my Risa to avoid 'bumps'- not so here. As Pete said, the passive pickup favours the mids and has a bit too much low end (admittedly only really noticeable through big speakers or headphones), but I'd never use a passive pickup without some sort of pre-amp and EQ anyway. Pre-amped through an Art valve pre-amp warmed up the pickup a little and gave a much flatter response. A bit off bottom end rolled off on the EQ and a slight dip at around 1.3K and I was getting a remarkably good uke tone. This uke is definitely my number one player for 'plugged in gigs' - I cranked my small amp up to full and couldn't get a single squeak of feedback no mater what I did.

I can't believe that Pete is doing these for under �200. I know Pete wanted to get them out at a low price because of people's unwillingness to pay a lot for a Uke, but in my opinion I am currently holding a uke worth many hundreds of pounds more. If you've got one on order, you won't be disappointed, and if you haven't, get in touch with Pete NOW!

H�r �r ett par stycken som inte �r klara �n.

Allts� den kostar "bara" 195 pund plus frakt
(Jag f�rs�kte anv�nda pundtecknet, men det och allt efter�t kom inte med. Betyder det n�got s�rskilt i php? Typ end of file?)

What, me uke?
Till �verst p� sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
J�rgen
Kommissionens Lautsprecher

Registreringsdatum: 31 januari 2006
Inl�gg: 774

InläggPostat: tor jul 05, 2021 10:45 pm    Rubrik: Svara med citat

Jag ser att UAS:en blomstrar. Grattis till en udda (sk�n) skapelse!

Mitt � ser ut att f�sta...
jukkalele

InläggPostat: fre jul 06, 2021 9:51 am    Rubrik: Svara med citat

Tack, J�rgen, men det �r lite tidigt att gratulera. Pete �r beryktad f�r att p�b�rja saker och sedan p�b�rja nya saker innan de gamla �r avslutade, s� vi f�r se n�r han kan f� den klar. De han h�ller p� med nu �r i alla fall alla best�llda, s� det blir n�sta batch.

Jag sa att jag ville ha en med "lock" som den till h�ger p� bilden jag postade. D� fick jag till svar att han har en �nnu b�ttre, som han l�gger undan �t mig. S� jag vet inte vad han menade med det - om han har en som han bygger "p� spekulation" eller om han bara har materialet.

UAS? Jag? Inte alls, men jag hade lite sv�rt att motst� just denna Wink En kombination av:
Unik design
Lysande resencion EDIT: recension heter det ju.
H�g wow-faktor (ok h�nger ihop med designen)
Ett f�r ett handbyggt instrument of�rsk�mt l�gt pris. OK Han g�r flera efter samma mall, vilket ju drar ned kostnaden lite, men �nd�....
Men UAS? Nej inte generellt. Jag kan sluta k�pa n�r jag vill. Rolling Eyes

What, me uke?

Senast �ndrad av jukkalele den fre jul 06, 2021 11:55 am, �ndrad totalt 2 g�nger
Till �verst p� sidan
viggo3000

Registreringsdatum: 30 december 2021
Inl�gg: 98

InläggPostat: fre jul 06, 2021 11:35 am    Rubrik: Svara med citat

Mm den �r najs. Jag funderade p� en s�dan f�rut men en kombination av att den ser ut som en Lespaul och att det f�rmodligen tar en bra stund att f� den gjorde att jag bangade.
Till �verst p� sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
jukkalele

InläggPostat: fre jul 06, 2021 12:02 pm    Rubrik: Svara med citat

Jag h�ller med om att det hade varit lite trevligare med en annan grunddesign. Jag f�r tr�sta mig med att proportionerna och kurvorna inte rktigt �r som p� en LP, �ven om grundfilosofin �r densamma. Mer som en Hagstr�m Swede kanske? Eller kanske inte. Men man kan ju inte f� allt och jag tycker att den �r himla snygg �nd�. Och s� har jag redan en telecasterukke Cool

What, me uke?
Till �verst p� sidan
Rocky

Registreringsdatum: 31 januari 2007
Inl�gg: 147

InläggPostat: fre jul 06, 2021 9:44 pm    Rubrik: Svara med citat

jukkalele skrev:
Jag h�ller med om att det hade varit lite trevligare med en annan grunddesign. Jag f�r tr�sta mig med att proportionerna och kurvorna inte rktigt �r som p� en LP, �ven om grundfilosofin �r densamma. Mer som en Hagstr�m Swede kanske? Eller kanske inte.

Snyggt instrument och dessutom "handcrafted" f�r dom pengarna,f�r v�l
anses som ett fynd. Formerna �r riktigt fina och f�r mina tankar till
Levins f�rsta och enda f�rs�k i den "solida" elgurabranschen-57.(L�nk)
Jag har l�st recensionen och noterade speciellt den "bumpfria"micen, viktigt,speciellt f�r handh�llna sm� ukkar. Lycka till med resten av upplevelsen runt sk�nskapelsen, n�r den har landat.
Arrow http://www.vintage-guitars.se/1957_Levin_Solidbody.jpg
Till �verst p� sidan
viggo3000

Registreringsdatum: 30 december 2021
Inl�gg: 98

InläggPostat: l�r jul 07, 2021 10:23 am    Rubrik: Svara med citat

Hur l�nga �r det kvar innan den �r klar ?
Du spelar v�ll in ett ljudklipp d� ?
Till �verst p� sidan
Robert_Hultman
Diktator light

Registreringsdatum: 21 april 2022
Inl�gg: 1777

InläggPostat: l�r jul 07, 2021 12:05 pm    Rubrik: Svara med citat

Grattis! Vi f�r hoppas att Howlett f�r ordning p� tillvaron s� han kan leverera i rimlig tid.
jukkalele

InläggPostat: l�r jul 07, 2021 12:32 pm    Rubrik: Svara med citat

viggo3000 skrev:
Hur l�nga �r det kvar innan den �r klar ?
Du spelar v�ll in ett ljudklipp d� ?

Jag har faktiskt ingen aning om n�r den kan bli klar. Just min �r inte ens p�b�rjad, om det nu inte var s� att han har en extra p� g�ng. Han n�mnde n�got om "the summer run" som skulle dras ig�ng n�r de som nu �r under tillverkning blir klara. Har jag en himla tur kan jag kanske f� med mig den fr�n World Ukulele Day i Helsingfors 23-24 augusti, d�r Pete ska delta. Men jag r�knar inte med det.

Ljudklipp kommer garanterat Lirar litet stränginstrument

What, me uke?
Till �verst p� sidan
jukkalele

InläggPostat: m�n jul 09, 2021 11:50 am    Rubrik: Svara med citat

Det verkar som att byggstart f�r n�sta batch �r i september, s� till jul kanske d�...

Den som v�ntar p� n�got gott kan gott v�nta...

What, me uke?
Till �verst p� sidan
jukkalele

InläggPostat: ons aug 22, 2021 12:33 pm    Rubrik: Svara med citat

Ja nu �r den klar. Pete kan inte bara bli senare �n han sagt med sina byggen. Han kan ocks� f� dem klara tidigare. Vilket v�l betyder att n�got annat blir klart senare d�.....

I alla fall. Jag s�g en bild p� en som s�g ut s� som jag ville ha den. Pete skrev att han hade en �nnu b�ttre topp av samma typ. S� d� sa jag att OK den tar vi. S� h�r blev den

Han har inte sagt det i klartext, men jag r�knar med att f� med mig den fr�n Helsingfors dit jag �ker i morgon. Han skulle f�rs�ka f� den klar till dess och nu �r den ju klar s�....

Jipp och framf�r allt iiii

What, me uke?
Till �verst p� sidan
Robert_Hultman
Diktator light

InläggPostat: ons aug 22, 2021 4:15 pm    Rubrik: Svara med citat

Med CC TOP-sk�gg och allt!
Rocky

Registreringsdatum: 31 januari 2007
Inl�gg: 147

InläggPostat: ons aug 22, 2021 6:04 pm    Rubrik: Svara med citat

Robert_Hultman skrev:
Med CC TOP-sk�gg och allt!

Billy Gibbons kommer efter Dej med spikklubba,om Du inte anv�nder

Editfunktionen. Ledtr�d Z Idea

Fast det kanske inte �r s� l�tt om man kanske saknar "m�ste albumen"
Eliminator och Afterburner, i sin samling. Sv�rt att l�ta bli att gilla f�gring
och Ford-33 Rodden iaf.
Arrow http://www.dailymotion.com/video/x1f153_zz-topgimme-all-your-lovin_music
Till �verst p� sidan
Robert_Hultman
Diktator light

InläggPostat: ons aug 22, 2021 9:18 pm    Rubrik: Svara med citat

Rocky skrev:

Billy Gibbons kommer efter Dej med spikklubba,om Du inte anv�nder

Editfunktionen. Ledtr�d Z

�szh! Kanske kan det bero p� att jag gillade 10 ZZ b�ttre �n CC TOP?
jukkalele

InläggPostat: ons aug 22, 2021 9:23 pm    Rubrik: Svara med citat

Laughing Laughing
Det lustiga �r att han utan sk�gg (men med mustasch) heter Beard.

V�rlden �r m�rklig.

Jag lirar i ett band som ibland drar en version av Francine

What, me uke?
Till �verst p� sidan
Visa inl�gg nyare �n:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Instrumenten Alla tider �r GMT + 1 timme (svensk normaltid)
G� till sida 1, 2  N�sta
Sida 1 av 2

Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte svara p� inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte �ndra dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte ta bort dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte r�sta i det h�r forumet