Forumindex Ukulelekommissionens forum

 
 Vanliga fr�gorVanliga fr�gor   S�kS�k   MedlemslistaMedlemslista   Anv�ndargrupperAnv�ndargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in f�r att l�sa dina meddelandenLogga in f�r att l�sa dina meddelanden   Logga inLogga in 

Vad f�r str�ngar skall jag k�pa?

 
Skapa nytt �mne   Svara p� �mnet    Forumindex -> Ordet �r fritt
F�reg�ende �mne :: N�sta �mne  
F�rfattare Meddelande
Valefor



Registreringsdatum: 17 april 2022
Inl�gg: 27
Ort: Alings�s

Inl�ggPostat: l�r apr 19, 2022 1:13 pm    Rubrik: Vad f�r str�ngar skall jag k�pa? Svara med citat

Ohoj! jag har nyss k�pt en ukulele...utan o igenterligen veta allt f�r mycket om dem. N�ja det skall bli ordning p� detta iaf. ..f�rsta fr�gan e vad skall jag k�pa f�r str�ngar till underverket?
Det e en Greg Bennett uk-60(r�tt ful sak) , och de str�ngarna som f�ljer med verkar mer h�ra hemma p� en plastleksak f�r barn.
Sedan kom jag till det m�rkliga med att st�mma saken..jag hittade en tuner p� n�tet (http://www.get-tuned.com/ukulele_tuner.php) ..den verkar funka ..men �nd� inte ..bah!

..i �vrigt skall jag kila iv�g o k�pa en lakritspuck!
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande MSN Messenger
J�rgen
Kommissionens Lautsprecher


Registreringsdatum: 31 januari 2006
Inl�gg: 4583
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: l�r apr 19, 2022 1:26 pm    Rubrik: Svara med citat

Aquila g�r r�tt trevliga str�ngar som fungerar bra p� m�nga olika instrument.
Jag har Aquila p� mina tv� Br�ko och tycker att det l�ter
kanonbra, dessutom var de tjockare och mer l�ttspelade �n de str�ngar
som satt p� fr�n b�rjan.
_________________
Jag �r bra p� att g�ra andra b�st. Vad �r du bra p�?
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Robert_Hultman
Diktator light


Registreringsdatum: 21 april 2022
Inl�gg: 5826
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: l�r apr 19, 2022 3:27 pm    Rubrik: Svara med citat

Mitt minne av Greg Benett uckar �r att de �r r�tt kraftigt byggda. D� passar Aquila-str�ngar bra. De �r gr�vre �n de flesta andra ukulelestr�ngar och brukar locka fram det b�sta ur lite "tr�gare" ukulelar.

Tidigare var jag oreserverat positiv till Aqulia men har nu b�rjat omv�rdera dem en aning. En av mina uckar (min Br�ko) l�t s�mre med Aquila, n�gra tycker jag har blivit aningen "h�rdspelade".

Ska man hitta alternativ till Auila �r man n�stan h�nvisad till att handla p� n�tet. Worth g�r bra str�ngar i olika tjocklek och �tm i tv� olika f�rger (brown och clear), Hilo och GFS �r andra m�rken som det emellan�t talas v�l om.
_________________
"Sannolikheten att lyckas �kar dramatiskt med varje f�rs�k"
John Nash
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Valefor



Registreringsdatum: 17 april 2022
Inl�gg: 27
Ort: Alings�s

Inl�ggPostat: l�r apr 19, 2022 8:31 pm    Rubrik: Svara med citat

Okay d� skall jag best�lla ett par Aguila str�ngar Laughing
Jag tackar f�r svaren och fr�gar lite till..hur tusan skall jag st�mma upp saken ..jag har l�st en del p� sidan h�r..meen det e r�tt f�rvirrande *LOL*
Min ukule e b.t.w ganska stor..e det e sopran?? Borde kanske ha fr�gat n�r jag k�pte den..aja jag klurar v�ll ut detta mysterium med tiden =)
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande MSN Messenger
Roosen



Registreringsdatum: 03 juli 2005
Inl�gg: 125

Inl�ggPostat: l�r apr 19, 2022 9:14 pm    Rubrik: Svara med citat

Jag tycker n�stan att Auila �r lite �verskattade.
Klart de �r bra str�ngar.
Men b�rjar man testa, m�rker man snart att det finns gott om bra str�ngfabrikat d�r ute.

P� str�ngaom.se finns hyggliga uckestr�ngar. Bara f�r att n�mna en modell. Minns inte vad de heter dock.

Jag t�nkte jag skulle k�pa in ett par kilo str�ngar f�r att b�rja testa och sedan l�gga ut den p� recensionssidan.
P� samma st�lle d�r du �ven finner bra st�mguider och liknande - http://www.ukulelesolen.se
_________________
__________________
Marcus
www.ukulelesolen.se
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida MSN Messenger
hrlarson



Registreringsdatum: 23 augusti 2007
Inl�gg: 4349
Ort: Bajen

Inl�ggPostat: l�r apr 19, 2022 9:17 pm    Rubrik: Svara med citat

UK60 �r en concertukulele. Den �r som en lite st�rre sopran, kan man s�ga. Sopran-, concert- (och ibland tenor-)ukulele �r vanligen st�mda likadant. Vilken st�mning som g�ller varierar, men de tv� vanligaste �r utan tvekan:

C6-st�mning: GCEA, eller gCEA (Fr�n l�g till h�g). Den andra st�mningen �r "reentrant", dvs den "l�gsta" st�ngen klingar en oktav h�gre �n f�rv�ntat.

D6-st�mning: aDF#B. Den h�r st�mningen �r vanligast i Sverige, �ven andra europeiska l�nder och Kanada. D6-st�mningen �r n�stan alltid reentrant.

Sr�mapparater �r maskiner som tillh�r sl�ktet d�r det �r tveksamt vem som tj�nar vem: maskinen eller anv�ndaren? Smile De tar ofta upp �vertoner, och vill det sig illa kan man f� sv�rt att tr�ffa r�tt ton. Alternativ till st�mapparater �r st�mpipor (en panfl�jtliknande vissla med fyra toner) och st�mgafflar, som ger tonen A (sedan f�r man klura ut resten). Ytterligare tv� alternativ �r absolut geh�r och tond�vhet. I det senare fallet spelar det ju ingen roll hur man st�mt. Very Happy

Edit: Bra startsidor - http://www.sheep-entertainment.nl/ukulele/index.html, http://www.stefansukulele.com/index.php?option=com_docman&task=cat_view&gid=20&Itemid=50
_________________
Totalmoddad P'Mico sopran
Runesson sopran
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Bes�k anv�ndarens hemsida
jukkalele
Custom (kosta mer) customer in waiting


Registreringsdatum: 20 april 2022
Inl�gg: 5650
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: s�n apr 20, 2022 12:08 am    Rubrik: Svara med citat

Det �r helt s�kert s� att det till vissa ukkar finns str�ngar som �r b�ttre �n Aquila. Jag tycker dock s� h�r. Aquilastr�ngar �r alltid bra. �ven n�r de inte �r b�st �r de alltid bra. S� f�r mig �r de "default". N�r jag byter byter jag till Aquila. Om jag efter ett tag inte gillar det, eller misst�nker att man borde kunna f� ett b�ttre ljud med en annan str�ng p� just den ukken, ja d� provar jag n�got annat. Ota har det inte blivit b�ttre, men n�gon g�ng har det det. Genom att prova olika str�ngar p� olika ukkar f�r man n�gon typ av erfarenhet som kan hj�lpa en att v�lja. Men som f�rstaval rekommenderar jag Aquila. De �r n�stan som en slags rikslikare.

Enda nackdelen �r att de tar lite l�ngre tid att s�tta sig �n en del andra str�ngar. Allts� de t�js och man f�r st�mma up ukken mer i b�rjan precis n�r man bytt. S� om man beh�ver ett instrument som snabbt h�ler st�mningen kan Wothh vara att rekommendera. De �r ocks� v�ldigt bra, men det fins s� m�nga varianter att man blir vimmelkantig. Aquila �r d� enklare. Och har jag sagt att de alltid �r bra? Tillalla ukkar.
_________________
Allt �r v�ldigt ovisst. Det �r jag helt s�ker p�.
http://www.myspace.com/jukkalele
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
G�staU



Registreringsdatum: 08 oktober 2007
Inl�gg: 409
Ort: R�dmans�, Norrt�lje

Inl�ggPostat: s�n apr 20, 2022 12:23 am    Rubrik: Svara med citat

jukkalele skrev:
Och har jag sagt att de alltid �r bra?


Jo, du sa visst det. O jag h�ller med.

G�sta
_________________
Jag spelar min ucke,
jag spelar min ucke!
Jag spelar min ucke,
jag spelar min ucke �nd�!
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Valefor



Registreringsdatum: 17 april 2022
Inl�gg: 27
Ort: Alings�s

Inl�ggPostat: s�n apr 20, 2022 9:23 pm    Rubrik: Svara med citat

�ter igen tackar jag f�r alla svaren! Nu e det bara o fr�sa p�!
Noterar att det finns riktigt vackra ukulelisar h�r i v�rlden!! N�v�l f�rst skall jag l�ra mig o spela , sedan skall jag k�pa mig ett av dessa "konstverk" Laughing
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande MSN Messenger
Visa inl�gg nyare �n:   
Skapa nytt �mne   Svara p� �mnet    Forumindex -> Ordet �r fritt Alla tider �r GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte svara p� inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte �ndra dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte ta bort dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte r�sta i det h�r forumet


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2006