F�reg�ende �mne :: N�sta �mne |
F�rfattare |
Meddelande |
Robert_Hultman Diktator light
Registreringsdatum: 21 april 2022 Inl�gg: 1790 Ort: Stockholm
|
Postat: tor jun 28, 2021 4:45 pm Rubrik: Apan s�ng invitational |
|
|
Se Tip Toe thru the tulipstr�den f�r en intro.handen i gips och brottom g�r en f�ordig.
Kunde dock inte l�ta bli att g�ra en f�rsta Quick And Ditry-version.
http://www.hultman.info/ukkelirare/Apans_song_Q_and_D.mp3
Inge vidare egentligen men lite annorlunda _________________ N�got slags initiativtagare |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
jukkalele Custom (kosta mer) customer in waiting
Registreringsdatum: 20 april 2022 Inl�gg: 1626 Ort: Stockholm
|
Postat: tor jun 28, 2021 6:29 pm Rubrik: |
|
|
Snabbt, garanterat annorlunda och intressant. Troligen r�tt bra ocks�, men man m�ste nog sm�lta f�rvirringen lite f�rst. Hur fan spelar du, med handen i paket? Har du en medhj�lpare som plockar str�ngarna?
Nu m�ste jag ocks� g�ra n�t!!! En liten f�rklaring till kanske, f�r att inte avskr�cka folk. Det �r inte n�dv�ndigt att omarbeta l�ten � det v�ldigaste. G�r den s� som bara du kan. Och det �r ju s� det blir n�r vi g�r v�ra versioner. _________________ Jukkal E. Le
What, me uke? |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
|
Postat: tor jun 28, 2021 9:06 pm Rubrik: |
|
|
Nu har jag sm�lt lite. Jag gillar det.
H�r �r min ganska snabba version. Lite mer tid tog det ju, ja procentuellt sett mycket mer, men inte mer �n 90 minuter i alla fall. Eftersom det �r en ondskefull apa la jag lite reverb p� s�ngen. Ocgh ett udda intro. Ja det m�rker ni ju.
En lustighet �r att jag t�nkte g�ra den h�r i 3/4-takt f�r att g�ra den lite mer annorlunda. Jag provade lite olika strums och s� och nu n�r jag h�r det undrar jag om det inte blev 6/8-takt av det. N�ja, det g�r ju det ocks�. _________________ Jukkal E. Le
What, me uke? |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
|
Postat: tor jun 28, 2021 10:35 pm Rubrik: |
|
|
Den gillade jag. Kul!
S�g(?)-Introt var bra, elaka apan var bra, bra prata (det �r ju ukulelen som skiljer m�nniskan fr�n djuren ...och m�jligen elden ocks� d�), ja det var bra rakt igenom och kul. Humor liksom.
jukkalele skrev: | Hur fan spelar du, med handen i paket? Har du en medhj�lpare som plockar str�ngarna? |
Tummen och pekfingret �r fria och b�da fingrarna kom till anv�ndning. Plockm�nstren m�ste dock med n�dv�ndighet bli ganska enkla. (l�rorikt?) _________________ N�got slags initiativtagare |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
anders Kommissionens f�gelfluktare
Registreringsdatum: 20 april 2022 Inl�gg: 198 Ort: Stockholm
|
Postat: fre jun 29, 2021 9:26 am Rubrik: Handsken �r kastad! |
|
|
Ok,
handsken �r kastad! Efter att ha toksk�dat de senaste veckorna �r det dags att plocka fram ucken.
Det h�r var tv� riktigt inspirerande versioner!
Till jukkalele vill jag ocks� s�ga att jag gillade s�ngen extra mycket. Det k�nns som att den "roll" du spelar som ber�ttare av texten har gjutit extra sj�l och s�kerhet i framf�randet. Toppen!
Nu beh�ver jag bara en id� ocks�...
Vi h�rs!/Anders |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
|
Postat: fre jun 29, 2021 11:14 am Rubrik: |
|
|
Kul. Jag ser fram emot ditt bidrag Anders. Jag kommer att vara en ot�lig forumbes�kare fram till dess att ditt bidrag ligger h�r.
Fast det d�r med id�er �r inte det l�ttaste. Jag hade g�rna spelat in en Tip Toe-version och lagt upp p� Cosmos om jag bara haft en id�. _________________ N�got slags initiativtagare |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
|
Postat: fre jun 29, 2021 12:55 pm Rubrik: Re: Handsken �r kastad! |
|
|
Jag ser fram emot Anders s�ng med tillf�rsikt och ot�lighet.
anders f�rv�nade mig n�r han skrev: | Efter att ha toksk�dat de senaste veckorna �r det dags att plocka fram ucken. |
� fan. Jag trodde att det var f�gelsk�dning som var grejen, men man kan tydligen byta objekt. M�nga s�dana p� Gotland?
Man beh�ver ingen j�tteradikal id� �ven om Roberts och min version �r en aning annorlunda. Fast det �r klart att jag vet ju hur dina inspelningar brukar vara, med egen karakt�r och s�, s� jag f�st�r att du vill g�ra n�got extra.
Robert: Det var ingen s�g, det var en theremin. Eller r�ttare sagt en freewaredylik till datorn. Jag har f�r mig att den heter Spook Keys. D� jag inte har den p� jobbdatorn kan jag inte kolla det... _________________ Jukkal E. Le
What, me uke? |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
|
Postat: fre jun 29, 2021 7:00 pm Rubrik: S� d�r ja! En version upplagd |
|
|
Jaha,
elva timmar senare och jag har faktiskt en version att bidra med.
Alla urs�ker och undanflykter g�ller naturligtvis och man b�r t�nka p� dem innan man lyssnar.
Ni hittar den p�
http://hem.bredband.net/b203001/uke/apan-v1.mp3
Ljud: uke (med effekter), bas, trummor och Claudias s�ng.
Trummorna �r ihopkn�pade med EZDrummer, uken �r min gamla gr�na Bruko med Hawaii-motiv.
H�ll tillgodo!/Anders |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
|
Postat: fre jun 29, 2021 7:59 pm Rubrik: |
|
|
Pang Tjong! (F�r att citera Sockerconny)
Vilket tryck!
Redan trum-introt signalerar att h�r kommer n�t ut�ver det vanliga. Jag tror att Kung Louis sj�lv hade velat ha det p� det s�ttet.
Bra �r det dessutom. _________________ N�got slags initiativtagare |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
|
Postat: l�r jun 30, 2021 10:54 am Rubrik: tackar |
|
|
Tack f�r den v�nliga kommentaren!,
Det �r v�l inte den b�sta l�t man n�gonsin spelat in och sj�lv kan jag tycka ett det �r ett ganska billigt trick att vr�ka p� med en massa ljud och effekter. Det t�cker inte upp f�r bristen p� en ordentlig id�, men jag hade ingen s�dan.
F�r �vrigt hade jag egentligen som m�l att g�ra den lite rockig, men med ett tydligare ukulelesound. Det ville sig dock inte riktigt och det var d�r n�gonstans som effektpluggarna gjorde sitt intr�de.
/Anders |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
|
Postat: l�r jun 30, 2021 11:06 am Rubrik: |
|
|
Jag tyckte att det var fantastiskt. Om man inte ber�ttar hur det var t�nkt att bli kan ju lyssnaren tro att det blev precis som t�nkt. Kan vara ett billigt trick att vr�ka p� med effekter, men n�r det funkar s�.... Det �r v�l m�jligen autenticitetst�rstande individer som tycker att man ska kunna �terskapa inspelningarna live som kan st�ras av det. En riktig Andersinspelning!!! Kul att h�ra Claudia ocks�.
Kul ocks� att l�sa om processen. Jag k�nner igen mig i det d�r. Jag brukar ofta b�rja med ett sp�r, utan att veta vad det ska bli till slut och bygga p� med fler, utan i f�rv�g veta hur m�nga det ska bli. Jag brukar ocks� l�mna plats f�r solo/mellanspel utan att ha en aning om vad det ska fyllas med. Man f�r ta det efterhand liksom. Ja, vid n�got enstaka tillf�lle finns det v�l en tanke, som ocks� blir genomf�rd, men ofta blir det sticksp�r p� v�gen.
Kan man nu f� h�ra en "normal" version av n�gon ocks�? _________________ Jukkal E. Le
What, me uke? |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
|