F�reg�ende �mne :: N�sta �mne |
F�rfattare |
Meddelande |
Robert_Hultman Diktator light
Registreringsdatum: 21 april 2022 Inl�gg: 1790 Ort: Stockholm
|
Postat: fre jun 15, 2021 11:30 pm Rubrik: K�r s� det ryker - Smoke Rings |
|
|
Fort men fel. S�nt h�r tempo ska det naturligtvis inte vara n�r man spelar "Smoke Rings". Jag ska spela in en version i vettigare tempo snart/sen/n�gon g�ng.
S� innan du lyssnar kom ih�g: Detta �r inte Glen Gary och The Casa Lomo Orchestra (som spelade signaturmelodin till Swing och Sweet med Leif Andersson)
Smoke Rings (alldeles f�r snabb version) _________________ N�got slags initiativtagare |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
jukkalele Custom (kosta mer) customer in waiting
Registreringsdatum: 20 april 2022 Inl�gg: 1628 Ort: Stockholm
|
Postat: l�r jun 16, 2021 12:38 am Rubrik: |
|
|
Mja allts� om den ska sjungas och dessutom spelas p� ett instrument med erk�nt obefintlig sustain, �r det inte s�kert att det �r en nackdel att det g�r lite fort. Jag tyckte att det funkade bra i detta tempo. Det enda �r, och jag hade inte t�nkt p� det om det inte hade varit f�r den andra l�ten. att det �r en liten paus f�re den sista textfrasen. Antingen �r det en konstpaus och d� �r det som det ska va (som Dag Vag skaldade en g�ng i tiden) eller s� �r det en "taktisk" miss.
Nu kommer du s�kert att sl� mig i skallen med min Donmo p� m�ndag. Tur d� att den �r galvaniserad och inte en rustbucket. Det hade kunnat ge blodf�rgiftning.
God natt _________________ Jukkal E. Le
What, me uke? |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
ukulelerud Happy Per
Registreringsdatum: 23 april 2022 Inl�gg: 601
|
Postat: l�r jun 16, 2021 11:52 am Rubrik: Re: K�r s� det ryker - Smoke Rings |
|
|
Robert_Hultman skrev: | Detta �r inte Glen Gary och The Casa Lomo Orchestra (som spelade signaturmelodin till Swing och Sweet med Leif Andersson) |
Nej, den �r verkligen i en helt annan klass ... _________________ ukulelerud |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
ukulelerud Happy Per
|
Postat: l�r jun 16, 2021 11:58 am Rubrik: |
|
|
... f�rl�t Robban, tycker faktiskt din version �r riktigt fin.
Men det kan inte hj�lpas, Smoke Rings var ett av mina favoritprogram n�r det begav sig. Saknar verkligen klarinetten som kom precis f�re Leif A:s whiskybasklingande "Good evening, music lovers ... Kv�llens vax �r plockar ... ovs". Den gav verkligen ljuva rysningar l�ngs ryggraden.
Fick vi mer s�dant, s� blevo nog v�rlden b�ttre! _________________ ukulelerud |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
ukulelerud Happy Per
|
Postat: l�r jun 16, 2021 11:59 am Rubrik: |
|
|
D�rtill tycker jag faktiskt nog att tempot som du spelar i �r helt ok! _________________ ukulelerud |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
Martin B
Registreringsdatum: 19 november 2021 Inl�gg: 90
|
Postat: ons jun 20, 2021 10:59 pm Rubrik: Snyggt Robert |
|
|
Jag tycker som �vriga konn�s�rer att det l�ter bra om din version av Smoke Rings. Jag �r annars en irriterad lyssnare p� alla som spelar eller sjunger f�r snabba tempon f�r jag tycker att man ska gestalta musik och inte skynda f�rbi den. Du har dock ett sk�nt gung som inte st�r p� n�san. J�ttesnyggt! Martin |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
H�gel Hawaiian Blue
Registreringsdatum: 15 mars 2006 Inl�gg: 319 Ort: Stockholm
|
Postat: l�r jun 23, 2021 12:52 am Rubrik: |
|
|
Oj... Av n�gon anledning har jag missat den h�r begivenheten.
Men nu har jag h�rt den. Okej. Det �r dj�rvt.
Det skulle jag aldrig v�gat sj�lv. Hatten av...
En av mina gamla favoriter. Precis som f�r ukulelerud var "Smoke Rings" ett av mina favoritprogram redan under ton�ren (tillsammans med Olle Helanders "I blueskvarter") � och kanske anledningen (skulden) till att jag �r s� pr�glad p� den sortens musik? Programmet har n�mligen f�ljt mig genom livet. Efter Leif Andersons bortg�ng s� �r det nu Frans Sj�str�ms "Stardust" som g�ller...
Det �r en sweet & sentimental tune som beh�ver sin saxofon, d�r �r jag enig med ukulelerud, liksom i att din version l�ter hyfsat �nd�, och att tempot �r helt okej!
Nice strumming.
Jag har h�rt l�ten i m�nga olika varianter (bl a med Django Reinhart) men m�ste medge att jag aldrig h�rt l�ten sjungen f�rut och det �r en mindre sensation! Texten �r lite ruggig dock med sin romantik. Holy smoke. Som r�kare tvekar jag att sjunga den.
Du vet v�l att den egentligen �r en "reklaml�t" som var signaturmelodi i "The Camel Caravan", ett radioprogram sponsrat av Camel d�r the Casa Loma Orchestra var husband? R�kringar var n�mligen Camel's varum�rke och f�rekom alltid i deras annonser och stora skyltar (med r�kmaskin som bl�ste ringar):
� kanske �r programmet "Smoke Rings" ocks� skuld till att jag sj�lv blev r�kare? Det har jag aldrig t�nkt p� ... reklamens makt �r ju stor och undermedveten. Ska nog undvika att inkorporera l�ten i min "repertoar" � Eller, vem vet, det kanske vore bra avv�njningsterapi? _________________ Keep Strummin' |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
|