Forumindex Ukulelekommissionens forum

 
 Vanliga fr�gorVanliga fr�gor   S�kS�k   MedlemslistaMedlemslista   Anv�ndargrupperAnv�ndargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in f�r att l�sa dina meddelandenLogga in f�r att l�sa dina meddelanden   Logga inLogga in 

Paper Doll
G� till sida 1, 2  N�sta
 
Skapa nytt �mne   Svara p� �mnet    Forumindex -> Egna inspelningar
F�reg�ende �mne :: N�sta �mne  
F�rfattare Meddelande
jonasryberg



Registreringsdatum: 04 juni 2007
Inl�gg: 13
Ort: Karlshamn

Inl�ggPostat: fre jun 08, 2022 12:40 pm    Rubrik: Paper Doll Svara med citat

Mills Brothers gamla slagd�nga!
http://www.ryberg.nu/ezweb/files/141200701261704893.mp3

Vill passa p� att tacka f�r allt bifall jag f�tt av Er! Har varit lite os�ker p� om man v�gar visa dessa inspelningar f�r allm�nheten, och uppskattar verkligen responsen!

Ukuleleintresset b�rjade julen 2005 d� jag s�g en annons fr�n Jam ang 6 Ukuleler f�r en billig peng. Vi har en stor familj med 5 barn (ganska vuxna nuf�rtiden) s� dom fick varsin i julklapp. En blev �ver till mej och jag blev fullst�ndigt fr�lst och insn�ad. Hade aldrig h�llt i ett liknande instrument innan.

P� den v�gen �r det. Inspelningarna �r gjorda i ett program som heter Cool Pro, en gammal upplaga som funkar som en flersp�rsbandare. Boss mixer fr�n 80-talet och Beta Sure mik. Mycket av ukarna �r Mahalos f�rglada varianter, k�pte ocks� en Greg Bennet f�r ngt �r sedan som har lite fylligare ton samt Kastrullelen, ett fantastiskt trevligt instrument. Distarna �r fusk med datorpluggar direkt via mikinspelningen, men jag har fixat en liten batteridriven Vox-st�rkare f�r gatumusik i sommar som har snygga ukuleledistar i sej. Har inte hunnit spela in ngt med den �nnu.

Fender Jazz-bas fr�n - 67 samt trumpet. Jag st�r f�r alla insatser p� dessa inspelningar.

Undantaget �r Ingenj�r Olsson som startade under student�ren i Lund och har levt kvar sedan dess �ven om det �r lite skralt med speljobb nuf�rtiden. Vi hade v�r storhetstid under -90 talet med mycket f�retagsjobb och festivaler. De �vriga p� den inspelningen �r �kta sk�ningar!

Tack igen!

Jonas
_________________
Jonas i Karlshamn
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Bes�k anv�ndarens hemsida
jukkalele
Custom (kosta mer) customer in waiting


Registreringsdatum: 20 april 2022
Inl�gg: 1626
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: fre jun 08, 2022 1:08 pm    Rubrik: Svara med citat

Bra igen. Kan liksom inte hitta p� fler s�tt att s�ga det p�...
Jag var orolig att det skulle vara den d�r usla Cliff Richard-l�ten. Men det var det ju inte. Och dessutom heter den ju Living Doll, kom jag p� sedan. Obefogad oro allts�.

Hehe, jag har en Fender Precision fr�n -67
_________________
Jukkal E. Le

What, me uke?
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
H�gel
Hawaiian Blue


Registreringsdatum: 15 mars 2006
Inl�gg: 319
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: fre jun 08, 2022 11:57 pm    Rubrik: Svara med citat

jukkalele skrev:
Bra igen... Jag var orolig att det skulle vara den d�r usla Cliff Richard-l�ten... Obefogad oro allts�.

Nej, Jukka, nu finns det verkligen anledning till oro!
Den h�r l�ten av Johnny Black �r skriven 1915 � och ing�r sj�lvklart som en standard i min repertoar! Shocked

Beware! Jag tror du h�ngt lite f�r mycket ute p� Cosmos d�r man ju uppskattar lite �ldre l�tar! Laughing

Till �mnet:

Ja, Jonas, som du l�ste h�r ovan � i det p�g�ende diss-gnabbet mellan kommission�rer Wink ; en evighetstr�d som l�per genom alla tr�dar, �v. internationellt (eller kosmiskt), har det visat sig � s� tillh�r den h�r l�ten en av mina gamla favoriter.
Kul tolkning!
Jag g�r den sj�lv p� annat s�tt.
Det h�r �r definitivt inte s�mre,
men annorlunda, och framf�rallt mer musikaliskt � dock lite f�r fl�sigt f�r min smak.
Jag �r kanske lite f�r beroende av Mills Brother's version?

Ett stort plus f�r mun-trumpeten! Den ansluter stort till traditionen bland ukke-lirare! (och �ven Mills Bros.)!

(I din version, med det h�ga tempot, kan man n�stan tala om "spanking the uke", tycker jag � fast med ett liknande engelskt uttryck kommer man kanske ganska n�ra vad den h�r l�ten p� s�tt och vis handlar om, ifall man g�r en grov (r�) textanalys! Rolling Eyes Och d� �r ju drivet kongenialt! Wink
_________________
Keep Strummin'
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Robert_Hultman
Diktator light


Registreringsdatum: 21 april 2022
Inl�gg: 1790
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: l�r jun 09, 2022 4:36 pm    Rubrik: Svara med citat

Nackdelen med alla dessa bidrag �r, som jukkalele var inne p�, att det �r sv�rt att variera ber�mmet.

L�ten k�nner jag igen, men kan inte komma ih�g vem jag h�rt spela den (F�rmodligen inte Mills Brothers, det hade jag nog kommit ih�g i s� fall). S� jag st�rs inte av det h�ga tempot.

Ser fram att h�ra H�gel spela den ocks�. Kanske h�r eller eventuellt den 18:e?
_________________
N�got slags initiativtagare
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
jukkalele
Custom (kosta mer) customer in waiting


Registreringsdatum: 20 april 2022
Inl�gg: 1626
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: s�n jun 10, 2022 10:51 am    Rubrik: Svara med citat

H�gel skrev:
jukkalele skrev:
Bra igen... Jag var orolig att det skulle vara den d�r usla Cliff Richard-l�ten... Obefogad oro allts�.

Nej, Jukka, nu finns det verkligen anledning till oro!
Den h�r l�ten av Johnny Black �r skriven 1915 � och ing�r sj�lvklart som en standard i min repertoar! Shocked


Jaja Rolling Eyes Som jag skrev men som du s� d�r lagom passande f�r dina syften undvek att f�rst� Wink blandade jag allts� ihop tv� l�ttitlar i min r�riga hj�rna. Inte f�r att jag k�nde till denna l�t i f�rv�g, men jag fick allts� f�r mig att det var en annan. - Om man tror att n�t man inte k�nner till �r n�got annat som man k�nner till, har man verkligen blandat ihop dem d�? Eller har man gjort n�got annat? Jag menar, f�r att blanda ihop tv� saker, m�ste man kanske vara medveten om b�das existens. Eller?

Den som �nd� hade en repertoar...
_________________
Jukkal E. Le

What, me uke?
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Robert_Hultman
Diktator light


Registreringsdatum: 21 april 2022
Inl�gg: 1790
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: s�n jun 10, 2022 11:16 am    Rubrik: Svara med citat

Detta �r ju helt OT (F�rl�t mig jonasryberg) men semantik f�r mig att g� ig�ng.

Visst �r det s� att man inte kan blanda ihop tv� saker om man inte k�nner till det ena av dem. Det jukkalele r�kade ut f�r var allts� inte en hopblandning utan en annan (visseligen hopblandningsliknande men �nd� annan) typ av missf�rst�nd. Det �r lite som om man vill stoppa den runda klossen (klotsen?) i det sexkantiga h�let f�r att man aldrig sett en sexkantig kloss.
_________________
N�got slags initiativtagare
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
H�gel
Hawaiian Blue


Registreringsdatum: 15 mars 2006
Inl�gg: 319
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: s�n jun 10, 2022 11:43 am    Rubrik: Svara med citat

Okej, din kognitiva oro g�llde att f� h�ra "Living Doll".
Men, det �r inte den oron som jag avser, �ven om det med mitt slarviga citat verkar s�. Embarassed

Nej, jag menar att det kanske finns sk�l f�r dig att k�nna oro f�r att du uppskattar en oldie, som v�l i dina �gon n�rmast �r ett skillingtryck... Laughing
Det vill s�ga att du f�redrar den �ldre "Paper Doll", 1915, framf�r den betydligt modernare "Living Doll", 1959. (Fast jag antar att du v�l tycker att b�da �r oldies och att det bara �r en gradskillnad?)

Men detta �r ju bara det gamla vanliga gnabbet � Jag vet ju att du anser att "en bra l�t �r alltid bra, oavsett �lder" och d�r �r vi �verens. Vad vi inte alltid �r �verens om �r f�rst�s vad som �r en bra l�t � men du s�tter ju ofta ett b�st-f�re-datum har jag f�rst�tt
in some other place Jukka skrev:
"That ain't too bad - for an old song, that is Wink "

H�ll grytan kokande! Cool
jukkalele skrev:
Den som �nd� hade en repertoar...

Repertoar... hm... ja, det kanske var lite f�r mycket sagt. Men det �r ju en definitionsfr�ga f�rst�s. Om jag s�ger s� h�r d�: "Den h�r l�ten �r en av dem som jag brukar spela".
S� l�ter det kanske lite mindre pretto.
F�r jag har ju en s�n upps�ttning l�tar som jag st�ndigt och g�rna �terkommer till. Men s�llan eller aldrig inf�r publik.

Men som jag uttryckt i en p� forumet nyligen publicerad vistext: "...men med [ukulelen] kan du roa dig helt ensam och i grupp..."

"whipping the ukulele"
_________________
Keep Strummin'
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Lasse R
Kommissionens sommartomte


Registreringsdatum: 26 maj 2005
Inl�gg: 199

Inl�ggPostat: s�n jun 10, 2022 4:09 pm    Rubrik: Svara med citat

Paper Doll �r alltid bra, och den h�r som Jonas g�r, �r f�r n�rvarande b�st! Laughing Laughing Laughing
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
jukkalele
Custom (kosta mer) customer in waiting


Registreringsdatum: 20 april 2022
Inl�gg: 1626
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: s�n jun 10, 2022 10:22 pm    Rubrik: Svara med citat

H�gel skrev:
Men detta �r ju bara det gamla vanliga gnabbet � Jag vet ju att du anser att "en bra l�t �r alltid bra, oavsett �lder" och d�r �r vi �verens. Vad vi inte alltid �r �verens om �r f�rst�s vad som �r en bra l�t � men du s�tter ju ofta ett b�st-f�re-datum har jag f�rst�tt
in some other place Jukka skrev:
"That ain't too bad - for an old song, that is Wink "

H�ll grytan kokande! Cool

Jepp. Det �r det jag g�r. En bra l�t �r en bra l�t. Men f�r att f� lite diskussion p� det h�ringa forumet s�... Det d�r med b�st-f�re-datum, ja ska jag vara allvarlig ett tag s� �r det lika f�nigt att p�st� att gamla l�tar per definition �r s�mre, som att p�st� att de �r b�ttre. Men eftersom det finns en tendens inom ukulelev�rlden att snegla bak�t i tiden, s�... ja s� kan man h�lla n�gon typ av gryta kokande. Wink Och eftersom citatet ovan handlade om l�ten "Ain't that too bad" tyckte jag att det var �tminstone en liten aning fyndigt, om �n v�lidigt f�ruts�gbart Razz
H�gel skrev:

jukkalele skrev:
Den som �nd� hade en repertoar...

Repertoar... hm... ja, det kanske var lite f�r mycket sagt. Men det �r ju en definitionsfr�ga f�rst�s. Om jag s�ger s� h�r d�: "Den h�r l�ten �r en av dem som jag brukar spela".
S� l�ter det kanske lite mindre pretto.

Jag tyckte inte att det l�t pretto. Som n�gra andra m�jligen kan vittna om, har jag p� senare tid kommit fram till att det vore kul att kunna n�gra l�tar. Jag menar, jag kan ju spela n�gorlunda, men jag kan inga l�tar. F�r att r�tta till det m�ste man ju �va. N�gon, m�jligen Howlin' Hobbit eller Craig Robertson har sagt ungef�r. "An amateur practises until he gets it right. A pro practises untin he can't get it wrong." Den som �nd� vore �tminstone en amat�r enligt denna definition...
Ja allts� de skrev s�kert "practices". Amerikaner som de ju �r, g�r de inte skillnad p� substantivet "practice" och verbet "practise"
_________________
Jukkal E. Le

What, me uke?
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
H�gel
Hawaiian Blue


Registreringsdatum: 15 mars 2006
Inl�gg: 319
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: s�n jun 10, 2022 10:46 pm    Rubrik: Svara med citat

Det var v�ldigt vad vi blev eniga! Shocked

Jag h�ller motvilligt med dig i allt av det ovan sagda, Jukka!


P.S. � f�r att �nd� h�lla grytan sjudande:
Citat:
...f�nigt att p�st� att gamla l�tar per definition �r s�mre, som att p�st� att de �r b�ttre. Men eftersom det finns en tendens inom ukulelev�rlden att snegla bak�t i tiden, s�...

Skillnaden �r bara, att vi som anklagas f�r att snegla bak�t aldrig p�st�r att de gamla l�tarna �r b�ttre per se � inte i ord... bara i handling, kanske. Confused
Medan dom som anklagar ofta avf�rdar l�tarna som d�liga, just f�r att de �r gamla � i ord... men i praktiken brukar belackarna kunna spela med och ha riktigt kul �nd�... Laughing

Problemet �r v�l att vi som blickar bak�t s�llan eller aldrig kan spela med i de riktigt moderna l�tarna! Sad
_________________
Keep Strummin'
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
jukkalele
Custom (kosta mer) customer in waiting


Registreringsdatum: 20 april 2022
Inl�gg: 1626
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: m�n jun 11, 2021 8:47 am    Rubrik: Svara med citat

H�gel skrev:
Problemet �r v�l att vi som blickar bak�t s�llan eller aldrig kan spela med i de riktigt moderna l�tarna! Sad


Ha! Kunde inte sagt det b�ttre sj�lv! M�jligen elakare... Det �r ert fel! Alltihop!!! Vad det nu �r som �r fel...
_________________
Jukkal E. Le

What, me uke?
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
H�gel
Hawaiian Blue


Registreringsdatum: 15 mars 2006
Inl�gg: 319
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: m�n jun 11, 2021 1:50 pm    Rubrik: Svara med citat

jukkalele skrev:
H�gel skrev:
Problemet �r v�l att vi som blickar bak�t s�llan eller aldrig kan spela med i de riktigt moderna l�tarna! Sad


Ha! Kunde inte sagt det b�ttre sj�lv! M�jligen elakare... Det �r ert fel! Alltihop!!! Vad det nu �r som �r fel...

Visst �r det v�rt fel, Jukka!Wink

Vi borde ha l�rt in dom d�r moderna l�tarna s� att vi kunnat introducera dem p� sammankomsterna; tryckt upp texterna och varit f�rs�ngare � s� att alla (�ven dom som klagar p� att inte deras musiksmak f�r komma fram) kunde f� l�ra sig melodierna och ackordsf�ljderna. F�r som du sj�lv skrev:
Citat:
"det vore kul att kunna n�gra l�tar. Jag menar, jag kan ju spela n�gorlunda, men jag kan inga l�tar."
Shocked
_________________
Keep Strummin'
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
ukulelerud
Happy Per


Registreringsdatum: 23 april 2022
Inl�gg: 601

Inl�ggPostat: m�n jun 11, 2021 8:00 pm    Rubrik: Svara med citat

Robert_Hultman skrev:
Nackdelen med alla dessa bidrag �r, som jukkalele var inne p�, att det �r sv�rt att variera ber�mmet

M�jligen r�cker det kanske med att s�ga - J-kligt bra! Typ Wink

(Blev ombedd av Edit att korrigera spr�kbruket)
_________________
ukulelerud Rolling Eyes


Senast �ndrad av ukulelerud den tis jun 12, 2021 9:07 pm, �ndrad totalt 1 g�ng
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
jukkalele
Custom (kosta mer) customer in waiting


Registreringsdatum: 20 april 2022
Inl�gg: 1626
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: m�n jun 11, 2021 9:44 pm    Rubrik: Svara med citat

Aah, du t�nker s�...
_________________
Jukkal E. Le

What, me uke?
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
ukulelerud
Happy Per


Registreringsdatum: 23 april 2022
Inl�gg: 601

Inl�ggPostat: tis jun 12, 2021 9:07 pm    Rubrik: Svara med citat

Jepp, precis s� t�nkte jag...
_________________
ukulelerud Rolling Eyes
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inl�gg nyare �n:   
Skapa nytt �mne   Svara p� �mnet    Forumindex -> Egna inspelningar Alla tider �r GMT + 1 timme (svensk normaltid)
G� till sida 1, 2  N�sta
Sida 1 av 2

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte svara p� inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte �ndra dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte ta bort dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte r�sta i det h�r forumet


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2006