Forumindex Ukulelekommissionens forum

 
 Vanliga fr�gorVanliga fr�gor   S�kS�k   MedlemslistaMedlemslista   Anv�ndargrupperAnv�ndargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in f�r att l�sa dina meddelandenLogga in f�r att l�sa dina meddelanden   Logga inLogga in 

Fly Me Too The Moon, p� ukulele!

 
Skapa nytt �mne   Svara p� �mnet    Forumindex -> Ukulelemusik
F�reg�ende �mne :: N�sta �mne  
F�rfattare Meddelande
Hvitakristr



Registreringsdatum: 23 maj 2007
Inl�gg: 3

Inl�ggPostat: ons maj 23, 2007 12:30 pm    Rubrik: Fly Me Too The Moon, p� ukulele! Svara med citat

Jag f�rs�ker spela Fly Me To The Moon, vilken jag finner mycket sv�r till ukulelen. Ackordf�ljden av vad min l�rare spelar och l�rt oss g�r s�h�r, d�r varje komma(,) inneb�r en ny takt p� fyra(4) slag:

Am7, Dm7, G7, C∆7 C7,
F∆7, Bm7b5, E7, Am7 A7,
Dm7, G7(D#�), Em7, A7,
Dm7, G7(G9), C∆7, Bm7b5 E7b9


D�refter antar jag att det i princip b�rjar om fr�n b�rjan, dock slutet p� sj�lva l�ten k�nner jag inte till. Vi skall egentligen b�rja spela l�ten n�sta lektion nu n�r vi l�rt oss ackord, byten etc. , men det �r �ver en vecka till dess, och jag vill kunna spela den h�r l�ten innan dess! Mina dilemman �r t ex. bytet fr�n Bm7b5/G9 till E7b9/Abdim/Bdim, d� l�ten l�tt tappar flytet varvid man flyttar alla sina fingrar. Ett annat mycken st�rre dilemma �r rytmen, vilken jag helt enkelt inte lyckas till�gga l�ten hur mycket jag ens lyssnar och �var. Till sist hoppas jag p� goda r�d fr�n er dedikerade ukulelespelare, och om det finns t ex. alternativa vis att ta ackorden �n standard, som eventuellt underl�tta att beh�lla ett flyt i l�ten.

Jag gl�mde n�stan att fr�ga vad man g�r fel med dessa barr�ackord (eller vad det nu heter), d� jag inte lyckas d�mpa dessa ordentligt, f�r det l�ter f�r dj�vligt, helt fruktansv�rt n�r jag flyttar runt mellan Bm7b5 och t ex. F∆7! Jag uppskattar verkligen om n�gon kan hj�lpa mig med den h�r l�ten, och tack p� f�rhand!


Senast �ndrad av Hvitakristr den ons maj 23, 2007 1:28 pm, �ndrad totalt 1 g�ng
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post MSN Messenger
jukkalele
Custom (kosta mer) customer in waiting


Registreringsdatum: 20 april 2022
Inl�gg: 1623
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: ons maj 23, 2007 1:10 pm    Rubrik: Re: Fly Me Too The Moon, p� ukulele! Svara med citat

Tjena Hvitakristr
Kan ett problem med rytmen vara att i din uppst�llning �ver ackord �r det fyra takter p� de tre f�rsta raderna, men fem i den sista. Jag har f�rs�kt att nynna inombords och t�nka mig ackordbyten (utan att ha n�gon uppfattning om vilka ackord man ska byta till, bara n�r det k�nns logiskt) och f�r ihop de tre f�rsta raderna, men den sista blir f�r l�ng. Borde inte tv� ackord dela p� en takt d�r ocks�? Ska f�rs�ka spela n�r jag kommer hem.
EDIT: Ehhh, s�g jag fel eller har du - eller n�gon kl�fingrig administrat�r Wink varit framme och tagit bort ett kommatecken??? Ja just det, nu ser jag ju att du editerat. Puh, trodde att jag hade sett i syne.

Hvitakristr skrev:
Mina dilemman �r t ex. bytet fr�n Bm7b5/G9 till E7b9/Abdim/Bdim,

F�rst hade jag sv�rt att f�rst� detta men s� ins�g jag att ett E7b9 p� ukke skulle kunna tas typ 2323 (kvint, s�nkt 9:a, ters, 7:a - allts� ingen grundton) och detta kan skrivas b�de som Abdim och Bdim. Ins�g d� ocks� att Bm7b5 kan tas 2333 (grundton, s�nkt kvint, 7:a, mollters) och att detta ocks� skulle kunna kallas G9 (ters, 7:a, 9:a, kvint - ingen grundton)

Flyttningen skulle allts� vara fr�n 2333 till 2323. Det f�r mig enklaste s�ttet att g�ra detta vore nog att ta 2333 som ett 2323 och vinkla ner ringfingret p� tredje str�ngen s� att det trycker ner andra st�ngen ocks� p� tredje bandet. N�r du ska byta, vinklar du "bara" upp fingret i normal position och d� har du redan l�ngfingret p� plats p� andra str�ngen. L�ter kr�ngligt n�r man beskriver, men prova s� f�rst�r du nog vad jag menar.

Ett par brasklappar kan vara p� sin plats:
Ovanst�ende f�ruts�tter att du spelar D-st�mt, allts� ADF#B.
Det �r inte helt osannolikt att jag villat bort mig n�gonstans i teorin.
_________________
Jukkal E. Le

What, me uke?
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Hvitakristr



Registreringsdatum: 23 maj 2007
Inl�gg: 3

Inl�ggPostat: ons maj 23, 2007 1:46 pm    Rubrik: Re: Fly Me Too The Moon, p� ukulele! Svara med citat

jukkalele skrev:
Tjena Hvitakristr
Kan ett problem med rytmen vara att i din uppst�llning �ver ackord �r det fyra takter p� de tre f�rsta raderna, men fem i den sista. Jag har f�rs�kt att nynna inombords och t�nka mig ackordbyten (utan att ha n�gon uppfattning om vilka ackord man ska byta till, bara n�r det k�nns logiskt) och f�r ihop de tre f�rsta raderna, men den sista blir f�r l�ng. Borde inte tv� ackord dela p� en takt d�r ocks�? Ska f�rs�ka spela n�r jag kommer hem.

Korrekt! Jag editerade mitt inl�gg, de tv� sista ackorden spelas i samma takt liksom den f�rsta och andra raden.

Citat:
Flyttningen skulle allts� vara fr�n 2333 till 2323. Det f�r mig enklaste s�ttet att g�ra detta vore nog att ta 2333 som ett 2323 och vinkla ner ringfingret p� tredje str�ngen s� att det trycker ner andra st�ngen ocks� p� tredje bandet. N�r du ska byta, vinklar du "bara" upp fingret i normal position och d� har du redan l�ngfingret p� plats p� andra str�ngen. L�ter kr�ngligt n�r man beskriver, men prova s� f�rst�r du nog vad jag menar.

Jag f�rst�r nog inte riktigt, menar du att jag ska l�ta l�ngfingret ligga kvar �ver andra bandet, och d�refter bara l�ta ring- och lillfingret sitta p� tredje bandet f�r att slutf�ra ackordet? Det fungerar, men blir lite sv�rt att h�lla 100% t�ppt.
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post MSN Messenger
jukkalele
Custom (kosta mer) customer in waiting


Registreringsdatum: 20 april 2022
Inl�gg: 1623
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: ons maj 23, 2007 1:55 pm    Rubrik: Svara med citat

Japp det �r precis s� jag menar. Det kanske k�nns konstigt, men man v�njer sig. Det kan ju vara att detta inte �r den b�sta metoden f�r dig, men f�r mig funkar det. En m�jlighet kunde kanske vara att l�gga ringfingret �ver alla tre str�ngarna. D� har du i alla fall tv� fingrar p� plats till n�sta ackord. Kanske kan du f� in l�ngfingret bakom och ha tre fingrar klara. Bara vinkla upp ringfingret och kl�mma dit lillfingret. K�nns b�kigare, men det kanske inte du tycker.

Jag vet inte om du spelat g�tarr, men det �r ungef�r s� man tar en typ av 9-ackord d�r man ska trycka ner fem str�ngar med sina fyra fingrar. Samma grepp, f�rutom att l�ngfingret d� ska vara p� en str�ng som inte finns p� ukken.
_________________
Jukkal E. Le

What, me uke?
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Hvitakristr



Registreringsdatum: 23 maj 2007
Inl�gg: 3

Inl�ggPostat: ons maj 23, 2007 2:14 pm    Rubrik: Svara med citat

jukkalele skrev:
Japp det �r precis s� jag menar. Det kanske k�nns konstigt, men man v�njer sig. Det kan ju vara att detta inte �r den b�sta metoden f�r dig, men f�r mig funkar det. En m�jlighet kunde kanske vara att l�gga ringfingret �ver alla tre str�ngarna. D� har du i alla fall tv� fingrar p� plats till n�sta ackord. Kanske kan du f� in l�ngfingret bakom och ha tre fingrar klara. Bara vinkla upp ringfingret och kl�mma dit lillfingret. K�nns b�kigare, men det kanske inte du tycker.

Jag f�r testa lite olika och se vad som fungerar, men tack f�r tipsen, det blev klart enklare att byta, men ackordet blir inte fullt s� klart alla g�nger.

Citat:
Jag vet inte om du spelat g�tarr, men det �r ungef�r s� man tar en typ av 9-ackord d�r man ska trycka ner fem str�ngar med sina fyra fingrar. Samma grepp, f�rutom att l�ngfingret d� ska vara p� en str�ng som inte finns p� ukken.

Jag k�pte en fin g****r (varf�r censureras ordet), men efter en vecka eller tv� bara l�g den och skrotade, vilket den g�r �nnu. Funderar p� att s�lja den. Annars spelar jag lite munspel ocks� om �n d�ligt. Ukulele, munspel och banjo, det �r h�rliga instrument. �n nu �r jag bara sexton �r, s� det f�r se sen n�r man har lite pengar, d� kanske det blir en banjo ocks�. Det �r svindyrt med en banjo, sist jag tittade kostade det ca 3000 riksdaler och det var en billig banjo om jag f�rstod r�tt! Det k�nns lite mycket d� man inte vet om man kommer forst�tta med instrumentet.

Vet du eller n�gon en bra rytm till den h�r l�ten? S� vitt jag h�r �r det inget avancerat s�vidare man inte vill spela melodin, men sj�lv spelar jag l�ten i ackord �n s� l�nge.
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post MSN Messenger
Visa inl�gg nyare �n:   
Skapa nytt �mne   Svara p� �mnet    Forumindex -> Ukulelemusik Alla tider �r GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte svara p� inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte �ndra dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte ta bort dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte r�sta i det h�r forumet


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2006