Forumindex Ukulelekommissionens forum

 
 Vanliga fr�gorVanliga fr�gor   S�kS�k   MedlemslistaMedlemslista   Anv�ndargrupperAnv�ndargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in f�r att l�sa dina meddelandenLogga in f�r att l�sa dina meddelanden   Logga inLogga in 

Saddle & Sabre 21 maj 2007
G� till sida F�reg�ende  1, 2, 3  N�sta
 
Skapa nytt �mne   Svara p� �mnet    Forumindex -> Eftersnack
F�reg�ende �mne :: N�sta �mne  
F�rfattare Meddelande
ukulelerud
Happy Per


Registreringsdatum: 23 april 2022
Inl�gg: 601

Inl�ggPostat: tis maj 22, 2007 9:17 pm    Rubrik: Svara med citat

Men det va d� sj�lvaste f-n ... ! Ville med mitt inl�gg endast s�ga att jag tyckte det var kul att ses, f� en ny ukke samt att f�rklara att jag var lite seg i starten. Ska det genast beh�va generera 4 extra inl�gg? Wink
_________________
ukulelerud Rolling Eyes
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Robert_Hultman
Diktator light


Registreringsdatum: 21 april 2022
Inl�gg: 1779
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: tis maj 22, 2007 9:17 pm    Rubrik: Svara med citat

Nu har jag lagt upp en sida med de bilder Lasse R tog ig�r och skickade till mig.

http://www.ukulelekommissionen.se/S&Smaj07.html
_________________
N�got slags initiativtagare
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
J�rgen
Kommissionens Lautsprecher


Registreringsdatum: 31 januari 2006
Inl�gg: 774
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: tis maj 22, 2007 9:29 pm    Rubrik: Svara med citat

Robert_Hultman skrev:
Nu har jag lagt upp en sida med de bilder Lasse R tog ig�r och skickade till mig.

Trevligt! Lasse kan man lita p�.

Jag orkade inte sl�pa med mig min klumpiga (och enda) digitala kamera.
_________________
http://jetbloggen.blogspot.com/
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Martin B



Registreringsdatum: 19 november 2021
Inl�gg: 90

Inl�ggPostat: tis maj 22, 2007 11:15 pm    Rubrik: En Falstaff Svara med citat

Morsning. Jag var nog inte heller p� riktigt ukkehum�r i m�ndags. D�rf�r plockade jag fram en gammal favorit av Falsaff Fakir ur bokhyllan och hittade en sk�n drapa som jag m�ste f� citera:
Dv�rgen j�mf�rs l�tt med J�tten,
sen man omsorgsfullt har m�tt�en.
Jag skrattade s� v�ldsamt att jag v�ckte madamen och fick sk�llning, men visst �r det underbar nonsens. Martin B Cool
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
jukkalele
Custom (kosta mer) customer in waiting


Registreringsdatum: 20 april 2022
Inl�gg: 1611
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: tis maj 22, 2007 11:18 pm    Rubrik: Svara med citat

Fakiren kan aldrig l�sas f�r ofta...
_________________
Jukkal E. Le

What, me uke?
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Martin B



Registreringsdatum: 19 november 2021
Inl�gg: 90

Inl�ggPostat: tis maj 22, 2007 11:30 pm    Rubrik: Om stavning Svara med citat

Fuckiren utalas likadant, men �r v�l n�t annat. Cool
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Robert_Hultman
Diktator light


Registreringsdatum: 21 april 2022
Inl�gg: 1779
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: ons maj 23, 2007 1:18 am    Rubrik: Svara med citat

Jag tror det �r i Fakirens ber�ttelse "Hush�llsr�n p� Gl�djefrid" som ber�ttarjagets favorit-torpare Adrian f�rs�ker f�rklara hur en kalv "av en m�rklig �des nyck" f�tt ett bakben som p�minner om husbondens:

"Kon m�ste ha f�rsett sig p� Ni, n�r Ni gick genom Nis lag�rd"


"Prolet�ren g�rna ville,
dricka punsch och spela kille"

�r en annan fin och samh�llsanalytisk dikt fr�n samma k�lla.
_________________
N�got slags initiativtagare
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
H�gel
Hawaiian Blue


Registreringsdatum: 15 mars 2006
Inl�gg: 315
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: ons maj 23, 2007 8:56 am    Rubrik: Svara med citat

ukulelerud skrev:
Ska det genast beh�va generera 4 extra inl�gg? Wink

N�r man v�l kommit ig�ng med forumsnacket kan man bli v�ldigt trigger-happy och ibland skicka iv�g inl�gg utan eftertanke � f�r att h�lla grytan kokande, sas.
Ibland g�r det f�r snabbt och man kan trampa fel. Eller man kan tro att man g�r det. B�de vad g�ller angrepp och urs�kter. I det h�r fallet var jag lite f�r snabb med urs�kterna.

S� d�rf�r tar jag nu tillbaka dem! Wink
_________________
Keep Strummin'
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
jukkalele
Custom (kosta mer) customer in waiting


Registreringsdatum: 20 april 2022
Inl�gg: 1611
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: ons maj 23, 2007 9:24 am    Rubrik: Svara med citat

Och l�t det bli en l�xa! Be aldrig om urs�kt igen Smile Det �r mycket roligare om grytan h�lls n�gorlunda kokande. Om man v�ntar tills man har n�got viktigt att skriva blir aktiviteten v�ldigt l�g...

Tack f�r bliderna Lasse (och Robban). Jag tog ocks� n�gra, men nu har jag problem igen. Jag tog bilderna i sk RAW-format, allts� okomprimerat, som kan justeras och f�rb�ttras f�re komprimering till jpeg-format. Nu �r det dessutom s� att Nikon har en egen variant av RAW, som de kallar NEF. Detta begrips inte av alla program, men jag har en plugin f�r detta i Photoshop Elements p� den b�rbara. Den j�vla l�pptoppen b�rjade br�ka ig�r och v�grade starta. Ett telefonsamtal till supporten med f�rklaring om vad jag gjort f�r att f�rs�ka f� ig�ng den och beskrivning av vad som h�nde (och inte) resulterade i att det kommer ett bud och h�mtar den f�r �tg�rd. Himla tur att jag precis backat upp datainneh�llet p� en l�s h�rddisk. Det lutar �t h�rdvarufel, s� det blir nog nya diskar i burken.

I alla fall s� betyder det att min f�rm�ga att konvertera RAW-bilder till jpeg, kommer att vara obefintlig, typ ett par veckor fr�n n�r de h�mtar den, n�r det nu blir... Och sedan m�ste jag v�l h�mta hem alla grejor jag lagt p� den, typ ftp-program, plugins och annat och installera allt som kom p� disk och s�... Jag kan ju kanske h�mta en plugin till andra burken, men vi f�r se. Bilderna �r nog inte s�rskilt omistliga. Man har nog sett dem f�rr.
_________________
Jukkal E. Le

What, me uke?
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
ukulelerud
Happy Per


Registreringsdatum: 23 april 2022
Inl�gg: 601

Inl�ggPostat: ons maj 23, 2007 10:11 am    Rubrik: Svara med citat

H�gel skrev:
I det h�r fallet var jag lite f�r snabb med urs�kterna. S� d�rf�r tar jag nu tillbaka dem! Wink

Jukkalele skrev:
Och l�t det bli en l�xa! Be aldrig om urs�kt igen Det �r mycket roligare om grytan h�lls n�gorlunda kokande. Om man v�ntar tills man har n�got viktigt att skriva blir aktiviteten v�ldigt l�g...

M�ste motvilligt h�lla med er b�da, och inte minst Jukka (allts� inte minst motvilligt Wink ) - V�ldigt l�g! F�r �vrigt kraschade �ven min dator i morse Sad
_________________
ukulelerud Rolling Eyes
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
jukkalele
Custom (kosta mer) customer in waiting


Registreringsdatum: 20 april 2022
Inl�gg: 1611
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: ons maj 23, 2007 10:41 am    Rubrik: Svara med citat

J�rgen skrev:
Jag �r ingen v�n
av viljel�s lydnad och slaviskt pekpinnespel s� det f�r bli vad det blir.

Det �r det ingen som �r och dessutom finns det ingen att lyda. D�remot: Om man ska spela tillsammans b�r man nog g�ra just det och inte g�ra n�got annat bara f�r att man vill visa att man har en fri vilja. Om alternativet �r n�gon slags viljel�s (eller f�r den delen medveten) anarki �r kanske inte ett ukulelem�te r�tta platsen.

Nu �r detta som ett svar p� J�rgens inl�gg, men det g�ller oss alla.
Ex 1: N�r jag vid genomspelandet av sjungboken p�pekar att ackord v�xlas vid fel tillf�lle och f�rs�ker tala om var de ska v�xlas (=d�r det st�r i f�rh�llande till texten) blir resultatet/n: Ivriga konversationer om annat medan jag f�rs�ker f�rklara och exakt samma s�tt att spela n�r vi tar om. Antingen begrep man inte vad jag menade, men sket i att fr�ga - viljel�shet. Eller s� sket man i att f�rs�ka begripa - viljel�shet. I alla fall sket man i att jag f�rs�kte f�rklara - ja just det. Man kan d� undra vad det spelar f�r roll vilka ackord man s�tter och var. M�h�nda �r texten ocks� valfri? Och melodin? Och takten?
Ex 2: Att n�r andra h�ller p� och f�rs�ker vara konstruktiva och spela n�got, utnyttja tiden till egna �vningar - viljel�shet, i alla fall vad g�ller att f�rs�ka att bidra med n�got.
Ex 3: Att inte vara p� hum�r, inte delta i aktiviteterna och sedan skriva gn�lliga inl�gg p� forumet - viljel�shet, m�jligen d�refter omvandlad till frustration.

I alla fall s� vet jag inte vad man f�r f�r utbyte av sj�lva speldelen av m�tena n�r det �r p� detta viset. Det �r kul att tr�ffas, titta och k�nna p� varandras ukulelar, ta en bit mat och ett par �l, men spelandet, tja...
_________________
Jukkal E. Le

What, me uke?
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Lasse R
Kommissionens sommartomte


Registreringsdatum: 26 maj 2005
Inl�gg: 198

Inl�ggPostat: ons maj 23, 2007 11:48 am    Rubrik: Svara med citat

Vi snackar mer efter �n f�re tror jag! Laughing Tack f�r senast! Trevlig kv�ll ,men jag �r programmerad att bryta kl 21,30 vilket vi gjorde p� HRC. Ska f�rs�ka att �ndra p� det. Blir det n�gon tr�ff 6:e juni i gr�nskan? Very Happy
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Plink-plonk
Kommissionens entusiast


Registreringsdatum: 20 mars 2006
Inl�gg: 464

Inl�ggPostat: ons maj 23, 2007 11:24 pm    Rubrik: Svara med citat

Har precis l�st igenom hela tr�den och det �r ju kul att det kan vara meningsskiljaktighreter betr�ffande m�tet i min anda utan att jag �r inblandad. puh!

Jag har ingen som helst avsikt att �teruppta den kivande delen av tr�den men jag vill konstatera f�ljande utifr�n min ringa v�rldsuppfattning.

Jag tyckte H�gel var i kanonform och gillade hans l�tar �ven om de inte �r l�tar jag normalt v�ljer att spela eller spisa. Dock var det synd att det inte spelades fler g�nger s� man fick en chans att spela med -mer kvalitativt. F�rs�kte sola till en eller ett par f�r att delta men k�nner mig os�ker om det var n�gonting negativt i andras �gon. I min v�rld var det iallafall ett v�lvilligt deltagande( �ven om en och annan ton ramlar ur skalan ibland n�r man aldrig h�rt l�ten f�rrut och jag �r i en inspirationssvacka och tyv�rr spelar alldeles f�r lite (l�s: aldrig) mellan m�tena som jag naturligtvis fortfarande ser fram emot.. (tyckte dock inte att jag sabbade n�t)

Och visst borde den gemensamma (n�ja) repetoaren vara st�rre, precis som redan konstaterats. Efter sjungboken faller alla m�jligheter att forts�tta gemensamt mer �n i hur-m�nga-f�r-plats-runt-ett-ackordblad-typ-tre-max-grupper. Det borde vara lag p� att ha med sig en 7-8 ex av de l�tar man vill bidra med.

Sen borde flera av l�tarna som spelades k�rts ett par varv till. Det �r lite m�rkligt det d�r. S� fort en l�t b�rjar bli lite levande s� anses den f�rdigbehandlad och det rusas vidare till n�sta. En tv� tre g�nger p� en tjusig l�t och det �r vips mycket mulligare toner i slutversionen �n i f�rstav�ndan.

Och visst H�gel. Jag hade inte med mig n�n p�rm och Jukkas inneh�ll mest l�tar han bara dragit ner fr�n forumet utan att ha n�gon relation till. Tror J�rgens p�rm mest var st�ngd den ocks�. Hade vi haft med 10 favvol�tar var (g�rna i ett g�ng ex av varje i var sin "att-ta-med-till-kommissionen-p�rm" skulle vi ju ha kunnat dela uppm�rksamhet med H�gel och inverkat p� musikriktningarna. Och vist var v�ra sm� f�rs�k till samspel r�tt taffliga, ett par tre l�tar utan vare sig text, melodi eller ackord.....Sorry Merle Haggard f�r sk�ndningen av Okie fom Muskoogie.

N�. Jag tycker vi st�ller oss i skamvr�n och g�r om-g�r r�tt.

Sen undrar jag var i helvete fr�ken Zandra och de andra sk�nsjungande damerna tagit v�gen. Kom tillbaka!!!

Och sen vist var det avslaget. Av ovan n�mnda anledningar. Men jag hade trevligt. Och jag var i goda v�nners lag. Och jag tyckte antqalet var mycket mer lagom �n n�r vi �r f�r m�nga som det �r alltsomoftast.
(Noterade ett par tangentmissar ocks�, lite godis till min k�rre v�n ankj�garen Jukka Wink )

Tack f�r �n trevlig kv�ll! / Plink.
_________________
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
jukkalele
Custom (kosta mer) customer in waiting


Registreringsdatum: 20 april 2022
Inl�gg: 1611
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: tor maj 24, 2007 10:05 am    Rubrik: Svara med citat

Plink-plonk skrev:
Sorry Merle Haggard f�r sk�ndningen av Okie fom Muskoogie.

N�. Jag tycker vi st�ller oss i skamvr�n och g�r om-g�r r�tt.

Sen undrar jag var i helvete fr�ken Zandra och de andra sk�nsjungande damerna tagit v�gen. Kom tillbaka!!!


Ja Okie var r�tt bedr�vlig, men det var �nd� det enda n�gots�n�r seri�sa f�rs�ket fr�n andra �n H�gel att faktiskt g�ra n�t konstruktivt, tror jag, kan ju ha gl�mt n�t.

G�r om och r�tt l�ter himla bra. Vi har ju iofs sagt det f�rr, men det du skrev om att det b�r vara lag p� att ta med flera ex �r ju v�ldigt bra. (Mats hade ju med sig ett antal ex av en version av Stetsonhatt, s� d� kunde alla vara med). Kopplat med att den som g�r det n�gorlunda kan l�ten. Bara det inte slutar med att ingen tar med sig n�got bara f�r att det �r f�r b�kigt att kopiera.

Betr damerna - och �ven en del herrar tror jag att det �r just det skeende som beskrivs i denna och andra eftersnackstr�dar som skr�mmer bort folk. Inte beskrivningarna allts� utan att de �r med n�r det h�nder.

Eftersom ditt inl�gg var s� bra i sitt inneh�ll f�r du ett frikort fr�n ankjakt i detsamma Wink
_________________
Jukkal E. Le

What, me uke?
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
H�gel
Hawaiian Blue


Registreringsdatum: 15 mars 2006
Inl�gg: 315
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: tor maj 24, 2007 10:11 am    Rubrik: Svara med citat

Plink! Very Happy

Jag h�ller med dig i allt. Principiellt.

Precis som du kom jag till m�tet med viss spelabstinens � �ven om det inte verkade s� med tanke p� att jag kunde hela texten (n�stan) och dessutom de flesta ackorden till n�gra l�tar, som ingen annan hade f�tt chans att �va in � det �r f�rklaringen till att jag n�got egotrippat la beslag p� en hel del ljudutrymme. D�rmed skiljer sig egentligen inte mitt armb�gande in p� scenen fr�n �vrigas lirande p� annat s�tt �n att jag just k�rde hela l�tar och inte l�t mig avbrytas medan andra mest bara rev av fragment, licks och riff, eller improviserade utan att direkt inbjuda till organiserat samspel (vilket inte heller jag gjorde).

Det d�r med att inbjuda till samspel �r viktigt och d�r pekar du p� n�got grundl�ggande. Att t.ex. g�ra melodi�sa "fill-ins" eller vara med i varandras l�tar som "k�r"/"doa" och medkomp b�r i h�gsta grad vara till�tet, tycker jag, ska till och med uppmuntras. Men d� kr�vs kanske att man k�r en l�t flera g�nger � och att grundharmonierna �r k�nda.

N�gon form av f�rberedelse, mao.

En del "sm�lirande" och "fingerpillande" kan man aldrig komma ifr�n. Det h�r till. Alla �r ju afficionados och lite n�rdar (annars skulle vi v�l �verhuvudtaget inte komma till m�tena).

Den gemensamma repertoaren borde vara st�rre och varje l�t skulle upprepas efter f�rsta genomk�rningen � kanske efter gemensamt snack med f�rslag om arrande. En tredje g�ng efter ytterligare snack.

Ett problem �r f�rst�s att vi har olika repertoar och preferenser. Men det �r inte o�verstigligt. Kan vi bara kommunicera s�. Sv�righeten �r att det som �r standardl�tar i ena gruppen k�nner den andra �verhuvudtaget inte till, har aldrig h�rt och kan absolut inte h�nga med i snacket kring olika stilar, �n mindre h�nga p� l�tarna.

Ett annat stort problem �r att n�gra huvudsakligen �r instrumentalister medan andra �r vokalister (n�ja). D�rf�r �r det sv�rt att jamma ihop. Jag kan t ex inte g�ra ett solo eller improvisera instrumentalt. Inte heller improvisera vokalt. Jag �r beroende av en s�ngtext och givna ackord. Instrumentalt kan jag bara kompa (i den m�n jag vet var jag befinner mig i takterna). S� det �r sv�rt med samspelet.

Men jag ser g�rna att n�gon driven ukelist lirar melodispel och g�r mellanspel �ven n�r jag sjunger solo!

(Se slutet p� den h�r lilla mysiga videon http://www.youtube.com/watch?v=84Zn47BE1_g med n�gra Ukulelegubbs (Robert Wheeler, Craig Robertson & Mark Occhionero) p� en lunchtr�ff, cosy � ganska mycket "fingerpillande" d�r ocks� ffa fr�n Occhionero � helt i sin ordning, tycker jag, n�r de bara �r tre! Men h�r finns ett "solonummer" med improviserat samspel, f�red�mliga "fill-ins" fr�n de omgivande, �ven om Robert Wheeler f�r problem n�r medmusikanterna f�rs�ker doa i refr�ngen p� It Never Rains in Southern California � kanske tappar han takten eller melodin d�?)

Det h�r t�l att diskutera mycket. Vi vill ju absolut inte avst� fr�n de trevliga m�tena. Very Happy
_________________
Keep Strummin'
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inl�gg nyare �n:   
Skapa nytt �mne   Svara p� �mnet    Forumindex -> Eftersnack Alla tider �r GMT + 1 timme (svensk normaltid)
G� till sida F�reg�ende  1, 2, 3  N�sta
Sida 2 av 3

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte svara p� inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte �ndra dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte ta bort dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte r�sta i det h�r forumet


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2006