Forumindex Ukulelekommissionens forum

Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 

Saddle & Sabre 21 maj 2007
Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Eftersnack
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
ukulelerud
Happy Per

Registreringsdatum: 23 april 2022

InläggPostat: tis maj 22, 2007 9:17 pm    Rubrik: Svara med citat

Men det va då självaste f-n ... ! Ville med mitt inlägg endast säga att jag tyckte det var kul att ses, få en ny ukke samt att förklara att jag var lite seg i starten. Ska det genast behöva generera 4 extra inlägg? Wink
Robert_Hultman
Diktator light

Registreringsdatum: 21 april 2022

InläggPostat: tis maj 22, 2007 9:17 pm    Rubrik: Svara med citat

Nu har jag lagt upp en sida med de bilder Lasse R tog igår och skickade till mig.

http://www.ukulelekommissionen.se/S&Smaj07.html
Jörgen
Kommissionens Lautsprecher

Registreringsdatum: 31 januari 2006

InläggPostat: tis maj 22, 2007 9:29 pm    Rubrik: Svara med citat

Robert_Hultman skrev:
Nu har jag lagt upp en sida med de bilder Lasse R tog igår och skickade till mig.

Trevligt! Lasse kan man lita på.

Jag orkade inte släpa med mig min klumpiga (och enda) digitala kamera.
Martin B

Registreringsdatum: 19 november 2021

InläggPostat: tis maj 22, 2007 11:15 pm    Rubrik: En Falstaff Svara med citat

Morsning. Jag var nog inte heller på riktigt ukkehumör i måndags. Därför plockade jag fram en gammal favorit av Falsaff Fakir ur bokhyllan och hittade en skön drapa som jag måste få citera:
Dvärgen jämförs lätt med Jätten,
sen man omsorgsfullt har mätt´en.
Jag skrattade så våldsamt att jag väckte madamen och fick skällning, men visst är det underbar nonsens. Martin B Cool
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
jukkalele
Custom (kosta mer) customer in waiting

Registreringsdatum: 20 april 2022

InläggPostat: tis maj 22, 2007 11:18 pm    Rubrik: Svara med citat

Fakiren kan aldrig läsas för ofta...

What, me uke?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Martin B

Registreringsdatum: 19 november 2021

InläggPostat: tis maj 22, 2007 11:30 pm    Rubrik: Om stavning Svara med citat

Fuckiren utalas likadant, men är väl nåt annat. Cool
Till överst på sidan
Robert_Hultman
Diktator light

Registreringsdatum: 21 april 2022

InläggPostat: ons maj 23, 2007 1:18 am    Rubrik: Svara med citat

Jag tror det är i Fakirens berättelse "Hushållsrön på Glädjefrid" som berättarjagets favorit-torpare Adrian försöker förklara hur en kalv "av en märklig ödes nyck" fått ett bakben som påminner om husbondens:

"Kon måste ha försett sig på Ni, när Ni gick genom Nis lagård"

"Proletären gärna ville,
dricka punsch och spela kille"

är en annan fin och samhällsanalytisk dikt från samma källa.
Hågel
Hawaiian Blue

Registreringsdatum: 15 mars 2006

InläggPostat: ons maj 23, 2007 8:56 am    Rubrik: Svara med citat

ukulelerud skrev:
Ska det genast behöva generera 4 extra inlägg? Wink

När man väl kommit igång med forumsnacket kan man bli väldigt trigger-happy och ibland skicka iväg inlägg utan eftertanke — för att hålla grytan kokande, sas.
Ibland går det för snabbt och man kan trampa fel. Eller man kan tro att man gör det. Både vad gäller angrepp och ursäkter. I det här fallet var jag lite för snabb med ursäkterna.

Så därför tar jag nu tillbaka dem! Wink
jukkalele

InläggPostat: ons maj 23, 2007 9:24 am    Rubrik: Svara med citat

Och låt det bli en läxa! Be aldrig om ursäkt igen Smile Det är mycket roligare om grytan hålls någorlunda kokande. Om man väntar tills man har något viktigt att skriva blir aktiviteten väldigt låg...

Tack för bliderna Lasse (och Robban). Jag tog också några, men nu har jag problem igen. Jag tog bilderna i sk RAW-format, alltså okomprimerat, som kan justeras och förbättras före komprimering till jpeg-format. Nu är det dessutom så att Nikon har en egen variant av RAW, som de kallar NEF. Detta begrips inte av alla program, men jag har en plugin för detta i Photoshop Elements på den bärbara. Den jävla läpptoppen började bråka igår och vägrade starta. Ett telefonsamtal till supporten med förklaring om vad jag gjort för att försöka få igång den och beskrivning av vad som hände (och inte) resulterade i att det kommer ett bud och hämtar den för åtgärd. Himla tur att jag precis backat upp datainnehållet på en lös hårddisk. Det lutar åt hårdvarufel, så det blir nog nya diskar i burken.

I alla fall så betyder det att min förmåga att konvertera RAW-bilder till jpeg, kommer att vara obefintlig, typ ett par veckor från när de hämtar den, när det nu blir... Och sedan måste jag väl hämta hem alla grejor jag lagt på den, typ ftp-program, plugins och annat och installera allt som kom på disk och så... Jag kan ju kanske hämta en plugin till andra burken, men vi får se. Bilderna är nog inte särskilt omistliga. Man har nog sett dem förr.

What, me uke?
Till överst på sidan
ukulelerud
Happy Per

Registreringsdatum: 23 april 2022

InläggPostat: ons maj 23, 2007 10:11 am    Rubrik: Svara med citat

Hågel skrev:
I det här fallet var jag lite för snabb med ursäkterna. Så därför tar jag nu tillbaka dem! Wink

Jukkalele skrev:
Och låt det bli en läxa! Be aldrig om ursäkt igen Det är mycket roligare om grytan hålls någorlunda kokande. Om man väntar tills man har något viktigt att skriva blir aktiviteten väldigt låg...

Måste motvilligt hålla med er båda, och inte minst Jukka (alltså inte minst motvilligt Wink ) - Väldigt låg! För övrigt kraschade även min dator i morse Sad
jukkalele

InläggPostat: ons maj 23, 2007 10:41 am    Rubrik: Svara med citat

Jörgen skrev:
Jag är ingen vän
av viljelös lydnad och slaviskt pekpinnespel så det får bli vad det blir.

Det är det ingen som är och dessutom finns det ingen att lyda. Däremot: Om man ska spela tillsammans bör man nog göra just det och inte göra något annat bara för att man vill visa att man har en fri vilja. Om alternativet är någon slags viljelös (eller för den delen medveten) anarki är kanske inte ett ukulelemöte rätta platsen.

Nu är detta som ett svar på Jörgens inlägg, men det gäller oss alla.
Ex 1: När jag vid genomspelandet av sjungboken påpekar att ackord växlas vid fel tillfälle och försöker tala om var de ska växlas (=där det står i förhållande till texten) blir resultatet/n: Ivriga konversationer om annat medan jag försöker förklara och exakt samma sätt att spela när vi tar om. Antingen begrep man inte vad jag menade, men sket i att fråga - viljelöshet. Eller så sket man i att försöka begripa - viljelöshet. I alla fall sket man i att jag försökte förklara - ja just det. Man kan då undra vad det spelar för roll vilka ackord man sätter och var. Måhända är texten också valfri? Och melodin? Och takten?
Ex 2: Att när andra håller på och försöker vara konstruktiva och spela något, utnyttja tiden till egna övningar - viljelöshet, i alla fall vad gäller att försöka att bidra med något.
Ex 3: Att inte vara på humör, inte delta i aktiviteterna och sedan skriva gnälliga inlägg på forumet - viljelöshet, möjligen därefter omvandlad till frustration.

I alla fall så vet jag inte vad man får för utbyte av själva speldelen av mötena när det är på detta viset. Det är kul att träffas, titta och känna på varandras ukulelar, ta en bit mat och ett par öl, men spelandet, tja...

What, me uke?
Till överst på sidan
Lasse R
Kommissionens sommartomte

Registreringsdatum: 26 maj 2005

InläggPostat: ons maj 23, 2007 11:48 am    Rubrik: Svara med citat

Vi snackar mer efter än före tror jag! Laughing Tack för senast! Trevlig kväll ,men jag är programmerad att bryta kl 21,30 vilket vi gjorde på HRC. Ska försöka att ändra på det. Blir det någon träff 6:e juni i grönskan? Very Happy
Till överst på sidan
Plink-plonk
Kommissionens entusiast

Registreringsdatum: 20 mars 2006

InläggPostat: ons maj 23, 2007 11:24 pm    Rubrik: Svara med citat

Har precis läst igenom hela tråden och det är ju kul att det kan vara meningsskiljaktighreter beträffande mötet i min anda utan att jag är inblandad. puh!

Jag har ingen som helst avsikt att återuppta den kivande delen av tråden men jag vill konstatera följande utifrån min ringa världsuppfattning.

Jag tyckte Hågel var i kanonform och gillade hans låtar även om de inte är låtar jag normalt väljer att spela eller spisa. Dock var det synd att det inte spelades fler gånger så man fick en chans att spela med -mer kvalitativt. Försökte sola till en eller ett par för att delta men känner mig osäker om det var någonting negativt i andras ögon. I min värld var det iallafall ett välvilligt deltagande( även om en och annan ton ramlar ur skalan ibland när man aldrig hört låten förrut och jag är i en inspirationssvacka och tyvärr spelar alldeles för lite (läs: aldrig) mellan mötena som jag naturligtvis fortfarande ser fram emot.. (tyckte dock inte att jag sabbade nåt)

Och visst borde den gemensamma (nåja) repetoaren vara större, precis som redan konstaterats. Efter sjungboken faller alla möjligheter att fortsätta gemensamt mer än i hur-många-får-plats-runt-ett-ackordblad-typ-tre-max-grupper. Det borde vara lag på att ha med sig en 7-8 ex av de låtar man vill bidra med.

Sen borde flera av låtarna som spelades körts ett par varv till. Det är lite märkligt det där. Så fort en låt börjar bli lite levande så anses den färdigbehandlad och det rusas vidare till nästa. En två tre gånger på en tjusig låt och det är vips mycket mulligare toner i slutversionen än i förstavändan.

Och visst Hågel. Jag hade inte med mig nån pärm och Jukkas innehöll mest låtar han bara dragit ner från forumet utan att ha någon relation till. Tror Jörgens pärm mest var stängd den också. Hade vi haft med 10 favvolåtar var (gärna i ett gäng ex av varje i var sin "att-ta-med-till-kommissionen-pärm" skulle vi ju ha kunnat dela uppmärksamhet med Hågel och inverkat på musikriktningarna. Och vist var våra små försök till samspel rätt taffliga, ett par tre låtar utan vare sig text, melodi eller ackord.....Sorry Merle Haggard för skändningen av Okie fom Muskoogie.

Nä. Jag tycker vi ställer oss i skamvrån och gör om-gör rätt.

Sen undrar jag var i helvete fröken Zandra och de andra skönsjungande damerna tagit vägen. Kom tillbaka!!!

Och sen vist var det avslaget. Av ovan nämnda anledningar. Men jag hade trevligt. Och jag var i goda vänners lag. Och jag tyckte antqalet var mycket mer lagom än när vi är för många som det är alltsomoftast.
(Noterade ett par tangentmissar också, lite godis till min kärre vän ankjägaren Jukka Wink )

Tack för än trevlig kväll! / Plink.

InläggPostat: tor maj 24, 2007 10:05 am    Rubrik: Svara med citat

Plink-plonk skrev:
Sorry Merle Haggard för skändningen av Okie fom Muskoogie.

Nä. Jag tycker vi ställer oss i skamvrån och gör om-gör rätt.

Sen undrar jag var i helvete fröken Zandra och de andra skönsjungande damerna tagit vägen. Kom tillbaka!!!

Ja Okie var rätt bedrövlig, men det var ändå det enda någotsånär seriösa försöket från andra än Hågel att faktiskt göra nåt konstruktivt, tror jag, kan ju ha glömt nåt.

Gör om och rätt låter himla bra. Vi har ju iofs sagt det förr, men det du skrev om att det bör vara lag på att ta med flera ex är ju väldigt bra. (Mats hade ju med sig ett antal ex av en version av Stetsonhatt, så då kunde alla vara med). Kopplat med att den som gör det någorlunda kan låten. Bara det inte slutar med att ingen tar med sig något bara för att det är för bökigt att kopiera.

Betr damerna - och även en del herrar tror jag att det är just det skeende som beskrivs i denna och andra eftersnackstrådar som skrämmer bort folk. Inte beskrivningarna alltså utan att de är med när det händer.

Eftersom ditt inlägg var så bra i sitt innehåll får du ett frikort från ankjakt i detsamma Wink

What, me uke?
Till överst på sidan
Hågel
Hawaiian Blue

Registreringsdatum: 15 mars 2006

InläggPostat: tor maj 24, 2007 10:11 am    Rubrik: Svara med citat

Plink! Very Happy

Jag håller med dig i allt. Principiellt.

Precis som du kom jag till mötet med viss spelabstinens — även om det inte verkade så med tanke på att jag kunde hela texten (nästan) och dessutom de flesta ackorden till några låtar, som ingen annan hade fått chans att öva in — det är förklaringen till att jag något egotrippat la beslag på en hel del ljudutrymme. Därmed skiljer sig egentligen inte mitt armbågande in på scenen från övrigas lirande på annat sätt än att jag just körde hela låtar och inte lät mig avbrytas medan andra mest bara rev av fragment, licks och riff, eller improviserade utan att direkt inbjuda till organiserat samspel (vilket inte heller jag gjorde).

Det där med att inbjuda till samspel är viktigt och där pekar du på något grundläggande. Att t.ex. göra melodiösa "fill-ins" eller vara med i varandras låtar som "kör"/"doa" och medkomp bör i högsta grad vara tillåtet, tycker jag, ska till och med uppmuntras. Men då krävs kanske att man kör en låt flera gånger — och att grundharmonierna är kända.

Någon form av förberedelse, mao.

En del "smålirande" och "fingerpillande" kan man aldrig komma ifrån. Det hör till. Alla är ju afficionados och lite nördar (annars skulle vi väl överhuvudtaget inte komma till mötena).

Den gemensamma repertoaren borde vara större och varje låt skulle upprepas efter första genomkörningen — kanske efter gemensamt snack med förslag om arrande. En tredje gång efter ytterligare snack.

Ett problem är förstås att vi har olika repertoar och preferenser. Men det är inte oöverstigligt. Kan vi bara kommunicera så. Svårigheten är att det som är standardlåtar i ena gruppen känner den andra överhuvudtaget inte till, har aldrig hört och kan absolut inte hänga med i snacket kring olika stilar, än mindre hänga på låtarna.

Ett annat stort problem är att några huvudsakligen är instrumentalister medan andra är vokalister (nåja). Därför är det svårt att jamma ihop. Jag kan t ex inte göra ett solo eller improvisera instrumentalt. Inte heller improvisera vokalt. Jag är beroende av en sångtext och givna ackord. Instrumentalt kan jag bara kompa (i den mån jag vet var jag befinner mig i takterna). Så det är svårt med samspelet.

Men jag ser gärna att någon driven ukelist lirar melodispel och gör mellanspel även när jag sjunger solo!

(Se slutet på den här lilla mysiga videon http://www.youtube.com/watch?v=84Zn47BE1_g med några Ukulelegubbs (Robert Wheeler, Craig Robertson & Mark Occhionero) på en lunchträff, cosy — ganska mycket "fingerpillande" där också ffa från Occhionero — helt i sin ordning, tycker jag, när de bara är tre! Men här finns ett "solonummer" med improviserat samspel, föredömliga "fill-ins" från de omgivande, även om Robert Wheeler får problem när medmusikanterna försöker doa i refrängen på It Never Rains in Southern California — kanske tappar han takten eller melodin då?)

Det här tål att diskutera mycket. Vi vill ju absolut inte avstå från de trevliga mötena. Very Happy
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Eftersnack Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
Sida 2 av 3

Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet