Forumindex Ukulelekommissionens forum

Vanliga frågorVanliga fr�gor   SökS�k   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnv�ndargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in f�r att l�sa dina meddelanden   Logga inLogga in 

New York Uke Fest 2007
G� till sida F�reg�ende  1, 2, 3  N�sta

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Evenemang
F�reg�ende �mne :: N�sta �mne  
F�rfattare Meddelande
jukkalele
Custom (kosta mer) customer in waiting

Registreringsdatum: 20 april 2022
Inl�gg: 1611

InläggPostat: ons maj 02, 2007 10:11 am    Rubrik: Svara med citat

Javisstja, det var ju d�rf�r jag gick in h�r. Jag t�nkte posta lite bilder, som jag tog sista dagen, d� jag �ntligen hade en ny kamera. Jag f�r se om jag l�gger p� lite bildtexter eller n�t som f�rklarar vem som g�r vad, men annars kan ni ju i alla fall se ungef�r vad som p�g�r.

Klicka h�r

What, me uke?
Till �verst p� sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Robert_Hultman
Diktator light

Registreringsdatum: 21 april 2022
Inl�gg: 1779

InläggPostat: ons maj 02, 2007 12:55 pm    Rubrik: Svara med citat

Nu har jag sm�llt ihop en sida med bilder fr�n NYUF ocks�. De �r �n s� l�nge okommenterade (n�r jag skriver detta iaf): Jag ska f�rs�ka kl�mma in lite bildtexter ocks�.

http://www.hultman.info/NYUF07/NYUF07_1.htm

Jag har en del videosnuttar ocks� plus en del bilder fr�n Ukulele Cabarete. Men inget av det �r med p� sidan ovan.
H�gel
Hawaiian Blue

Registreringsdatum: 15 mars 2006
Inl�gg: 315

InläggPostat: tor maj 03, 2007 1:07 am    Rubrik: Svara med citat

D�r skulle man ha velat vara med!

En liten fr�ga, Robert och Jukka: - Hur k�ndes det att vara omgivna av C-st�mda uckar? Twisted Evil

I mitt avundsjuka tillst�nd Mr. Green hoppas jag att ni fick uppleva samma f�rvirring som jag sj�lv brukar k�nna n�r jag p� kommissionens m�ten �verfalls av omgivningens D-st�mda instrument! Inte helt l�tt att delta i allspel om man inte har absolut geh�r. Men det kanske ni har?
Nu kan jag dock se p� era grepp i n�gra av bilderna att ni b�da tydligen opportunistiskt C-st�mde era instrument? Very Happy
Har jag r�tt... eller har jag r�tt? Ni kanske till och med inser f�rdelarna med C-st�mning?

N�, jag skulle som ni f�rst�r g�rna ha velat vara d�r ox�...

Hur gick det med alla workshops som ni planerade att delta i?
Ser fram emot en redog�relse med demonstrationer av nya tricks och f�rdigheter p� n�sta m�te.
jukkalele

InläggPostat: tor maj 03, 2007 8:57 am    Rubrik: Svara med citat

Det gick ganska bra att spela med dessa avf�llingar fr�n den r�tta l�ran. Ofta fanns det texter med ackord att titta p�, och ett D �r ett D �ven om det tas annorlunda. Det h�nde ocks� att ackorden beskrevs i f�rv�g. Ibland var det enkla treackordsl�tar som man kunde r�kna ut n�gorlunda med sm� ledtr�dar. Om man s�g n�gon ta vad som s�g ut som ett A g�llde det att h�lla reda p� att det var ett G egentligen. Det g�r inte blixtsnabbt, men om det �r t ex en bluesprogression eller n�t d�r man ser detta, s� faller ju resten p� plats utan att man beh�ver titta. Ibland var det dock helt om�jligt, beroende p� ackordf�ljder och snabba byten.

Nej vi st�mde aldrig om till C. D�remot l�t jag bli att st�mma upp min nyink�pta ukke till D f�rsta dagen. Jag vet inte var du kan ha sett att vi tar samma grepp som de andra, men om det �r jag med en KoAloha s� kan det vara f�rklaringen. Det kan ocks� vara att vi l�nade C-st�mda ukkar av n�gon f�r att prova lite. Ukken snarare �n st�mningen. M�jligen spelar vi helt enkelt fel, �ven om jag f�rst�r att det kan verka osannolikt Wink Jag spelade faktiskt p� cabareten tillsammans med en C-st�mmare, men eftersom jag inte tittade p� vad hon gjorde gick det bra - �tminstone ur denna aspekt.

Det blev betydligt f�rre workshops �n �tminstone Robert t�nkt. Hela tv� stycken om jag minns r�tt. Vi tappade sugen efter den andra helkassa workshopen. (Den f�rsta var bra) och gick och tog en pilsner under den tredje och hann inte tillbaka till den fj�rde. Dag tv� av workshops kom vi upp s� sent pga f�rlustelser kv�llen f�re att vi prioriterade ned workshoppandet.

What, me uke?
Till �verst p� sidan
H�gel
Hawaiian Blue

InläggPostat: tor maj 03, 2007 9:23 am    Rubrik: Svara med citat

P� den h�r bilden ser det iaf ut som om Robert har C-st�mt.
http://www.flickr.com/photo_zoom.gne?id=479953692&size=o Very Happy
ukulelerud
Happy Per

Registreringsdatum: 23 april 2022
Inl�gg: 601

InläggPostat: tor maj 03, 2007 9:34 am    Rubrik: Svara med citat

Tycker ju det ser ut som hela g�nget har C-st�mt (nedst�mt!). Eller s� �r det s� att de har ett helt grymt fokus Wink
jukkalele

InläggPostat: tor maj 03, 2007 9:36 am    Rubrik: Svara med citat

Detaljstuderaren H�gel skrev:
P� den h�r bilden ser det iaf ut som om Robert har C-st�mt.

Japp s� ser det ut, men det hade han inte. Man skulle kunna tro att han d� spelar fel, men om man tittar n�rmare tror jag att f�rklaringen �r en annan.
Notera det anstr�ngda ansiktsuttrycket. Det beror troligen p� en kombination av 1. Sv�rt att se ackorden och n�r de ska bytas. 2. Gratis �l under festivalen.
Man ser mycket tydligt att Uncle Rufus tar vad som i C-st�mning �r ett G7. Om man tittar n�rmare p� Robbans v�nsterhand ser det ut som att endast pekfingret verkligen trycker ner en str�ng, �vriga fingrar �r i luften, tror jag. Det tolkar jag som att han ocks� h�ller p� att forma ett G7 fast i D-st�mning. Fingrarnas position g�r det �tminstone m�jligt att det �r dit de �r p� v�g. Och pga 1 och 2 ovan sker detta n�got senare �n f�r Rufus. S� tror jag att det �r.

What, me uke?
Till �verst p� sidan
H�gel
Hawaiian Blue

InläggPostat: tor maj 03, 2007 9:57 am    Rubrik: Svara med citat

Mmm... men n�r jag ser den sammanbitna koncentrationen i Roberts blick misst�nker jag att han transponerar i huvudet: "Det st�r G7 men d� ska jag ta ett A7, eller... var det tv�rsom(?)"

I min avund gl�der jag mig... Nu kan dom se hur jag har det p� v�ra m�ten, d� dom nonchalant och ointresserat brukar s�ga: Ja, men ett G7 �r ju ett G7 oavsett st�mningen! Twisted Evil
Robert_Hultman
Diktator light

InläggPostat: tor maj 03, 2007 10:02 am    Rubrik: Svara med citat

Jag var beredd att k�pa felspelarf�rklaringen �nda tills Jukka kom p� sanningen. Ocks� jag spelade C-st�mt ett kort tag p� min nyink�pta ucke men jag bytte t�mligen snart G-str�ngen till en spunnen och st�mde den l�gt. I samband med det st�mde jag om till D. Under en del av Brian och Lynn Heferans Workshop (den bra) spelade jag p� Brians UB1 som var C-st�md. Jag bytte s�ledes fram och tillbaka mellan C- och D-st�mda uckar under workshopen, vilket fick mig att k�nna mig utomordentligt musikalisk (bedr�glig k�nsla visserligen, men �nd�).

Annars �r det v�l som Jukka skriver. Man spelar D n�r man ser deras E och G n�r man ser deras A, C n�r man ser D och F n�r man ser G. Visserligen laggar det bet�nkligt h�r och var medan man t�nker men eftersom man �r omgiven av C-st�mning p� Internet (i s�ngsamlingar med ackorboxar tex) har man v�l l�rt sig "transponera" de vanligaste greppen n�gorlunda. Men av det sk�let �r det nog enklare f�r oss D-st�mda att spela med C-st�mmare �n tv�rtom.

Jukka har ocks� r�knat helt r�tt vad g�ller antalet deltagna i workshops. Det blev hela tv� och precis av de anledningar som Jukka n�mnde. Det blev sena mornar. Onsdag, d� vi anl�nde blev v�l inte s� sen. Men torsdag, fredag, l�rdag och s�ndag var det inte l�ggdags f�rr�n 3 -4 p� mornarna. P� torsdan var det efterfest p� en bar tv�rs�ver gatan. Det blev lite jammande d�r. Men inte mycket i den h�gljudda milj�n. P� Fredan var Jukka och jag p� Julius' d�r Sonic Uke firade Ukulelecabareten tv�rsjubileum med en upps�ttning artister under namnet "ukulele outcasts". Den spelningen slutade inte f�rr�n kl 2 p� natten.
L�rdagen "sprang" vi fram och tillbaka mellan festivalen och Ukulele Cabareten. D�refter vidtog jammande p� Jimys No 43 d�r cabareten �ger rum och vi var inte f�rdigfestade f�rr�n vid 3-sn�ret. Och p� s�ndagen, som blev den stora jamnatten var vi inte heller klara f�rr�n efter 3.

Det var f�rhoppningsvis l�rorikt det men. Roligt var det iaf.
ukulelerud
Happy Per

Registreringsdatum: 23 april 2022
Inl�gg: 601

InläggPostat: fre maj 04, 2007 5:26 pm    Rubrik: Svara med citat

I sanning mycket mycket sp�nnande. D� �terst�r ju bara fr�gan n�r Robban kommer att genomf�ra sin egen workshop h�r p� hemmaplan ... Lirar litet stränginstrument
jukkalele

InläggPostat: m�n maj 07, 2007 8:59 pm    Rubrik: Svara med citat

Jag vet att jag kommer att �ngra detta. Allt spott, spe och h�n man kommer att uts�ttas f�r kommer att g�ra att jag allvarligt kommer att fundera p� att l�gga ukulelen p� hyllan. Fast det �r ju s� fullt av b�cker och annat d�r och skulle jag trots det lyckas l�gga den d�r har jag ju �nd� n�gra kvar p� andra st�llen.

I alla fall. H�r �r en snutt med Robert och mig p� Ukulele Cabaret p� l�rdagkv�llen. Vi hade faktiskt repat lite i Washington Square Park tidigare p� dagen, �ven om det kanske inte m�rks. http://www.ukuleledisco.com/worryingkind

F�r kontrastens skull kommer h�r n�gra till:
http://www.ukuleledisco.com/peepingtomette
http://www.ukuleledisco.com/feelgood
http://www.ukuleledisco.com/tinkywinky
Det finns f�rst�s m�nga fler....

What, me uke?
Till �verst p� sidan
H�gel
Hawaiian Blue

InläggPostat: tis maj 08, 2007 9:22 am    Rubrik: Svara med citat

jukkalele skrev:
Jag vet att jag kommer att �ngra detta.

You are indeed of the worrying kind, Jukka.
Cool Nice jackets, by the way. Did you tend the bar as well?
� Hur m�nga br�der Grushagen finns det? Den h�r kan i alla fall spela. Och fort. Dubbelt s� fort som brorsan!

Nu kan jag inte komma p� mer f�r att motsvara f�rv�ntningarna... Wink
Kul att ni representerade kommissionen internationellt. P� ett representativt s�tt...
jukkalele

InläggPostat: tis maj 08, 2007 10:27 am    Rubrik: Svara med citat

H�gel skrev:
Did you tend the bar as well?

No but we attended it quite regularly and comprehensively

What, me uke?
Till �verst p� sidan
Robert_Hultman
Diktator light

InläggPostat: tis maj 08, 2007 11:09 am    Rubrik: Svara med citat

Det h�r var inte br�derna Grushagen det h�r var ... Säger inget
Tompa

Registreringsdatum: 24 januari 2006
Inl�gg: 85

InläggPostat: tis maj 08, 2007 6:15 pm    Rubrik: Svara med citat

Fasen va bra!
Det �r inte bara f�r att jag (pga jobb) sitter utlokaliserad till ett regnigt bl�sh�l till stad (b�rjar p� K och slutar med r) intill Kalmarsund utan ucke och med en till h�lften urdrucken folk�l som enda s�llskap, som jag tycker s�... eller �r det just d�rf�r... �hh... n�e, det var bra, p� riktigt!

Jag har ju visserligen aldrig vare sig sett eller h�rt en kommission�r p� n�t annat s�tt �n h�r p� forumet... men jag tycker �nd� att jag k�nner en viss samh�righet... och i detta perspektiv s� var det riktigt kul att f� ta del av amerika�ventyret. Nu ska jag titta p� bilderna och dricka ur resten av min trekommafemma... sedan blir det v�l worrying kind i repris... �r det tisdagkv�ll s� �r det! Beundran
Visa inl�gg nyare �n:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Evenemang Alla tider �r GMT + 1 timme (svensk normaltid)
G� till sida F�reg�ende  1, 2, 3  N�sta
Sida 2 av 3

Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte svara p� inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte �ndra dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte ta bort dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte r�sta i det h�r forumet